17.12.2024

VÕTAME AASTA KOKKU! Eesti turunduse peamised väljakutsed: jätkusuutlikkus, hinnatundlikkus ja digitaalne võimekus

Millised turundustrendid olid sel aastal kõige populaarsemad? Aga millised peamised väljakutsed? Mismoodi on brände mõjutanud inflatsioon? Vastuseid jagavad Annika Parm (Smartpost Itella), Kristi Männik (Tallink) ja Theresa Juhansoo (SYNLAB).

Vasakult paremale: Theresa Juhansoo (Synlab), Annika Parm (Smartpost Itella) ja Kristi Männik (Tallink). Fotod: Erakogu/Kollaaž

Üle ega ümber ei saa jätkusuutlikkusest. Tallink Grupi brändi- ja turundusjuhi Kristi Männiku sõnul mõjutab see üha rohkem tarbijate ostuotsuseid ja brändi lojaalsust. 

“Tallink Grupp on järjekindlalt panustanud Läänemere ja selle lähiümbruse elukvaliteedi parandamisesse ja otsinud suuremat efektiivsust läbi uute tehniliste lahenduste,” ütleb Kristi. “See suund on kindlasti jätkuv.”

Samal ajal on kliendid hinnatundlikud. Smartpost Itella Baltikumi-ülene turunduse- ja kliendikogemuse juht Annika Parm toob välja, et Eesti majanduse üldine seis oli 2024. aastal keeruline.

“Jaekaubanduse müügitulu ja mahuindeks langesid kuust kuusse,” räägib ta. “E-kaubanduses on odavama kauba, näiteks Temu ja Sheini toodete populaarsus selgelt kasvanud. See näitab, et tarbijad on hinnatundlikumad kui kunagi varem. Samas on rõõm tõdeda, et vaatamata üldisele kaubanduse langusele on e-kaubandus jätkuvalt tõusutrendis ning seda ka mitme kohaliku kaupmehe vaates.”

“Konservatiivses meditsiinivaldkonnas toimuvad muudatused raskelt,” nendib SYNLABi erakliendi suuna turundusjuht Theresa Juhansoo. “Raskelt toimuvad ka maailmavaatelised muudatused, mis puudutavad seda, kas ja kui palju inimene ise oma tervist juhtida saab, tohib ja oskab; milline on tema roll selles ja milline on tema võimekus oma tulemusi mõista, jälgida ning vajadusel reageerida. Arsti ressurss on niivõrd piiratud ja seda ei teki juurde, seega on digitaalsete teekondade ning otsustustugede arendus siinkohal võtmetähtsusega.”

Veel pöörab Theresa rõhku kliendikäitumisele. 

“Eraklient on senisest hinnatundlikum, populaarsemaks on muutunud soodsa hinnaga minipaketid,” räägib ta. “Inimestel on vähem aega süvenemiseks, mistõttu on aina olulisem, et digiteenused oleksid intuitiivsed, personaalsed ja lihtsad.  Kompame tiimiga pidevalt piire tervishoiuteenuse turundamises ja oma kliendiga suhtlemises. Kas meie teenused, sõnumid ja sisuloome aitavad piisavalt kaasa inimeste terviseteadlikkuse tõstmisele?”

Aasta 2024 – täis suuri muutusi, aga ka väljakutseid

“Smartpost Itella jaoks oli 2024 suurte muutuste ettevalmistamise aasta,” lausub Annika. “2025. aasta esimesel poolel seisame silmitsi olulise brändimuudatusega, mille käigus saab Smartpost Itellast SmartPosti. Liigume nii sisuliselt kui ka vormiliselt lähemale Soome emaettevõttele Posti. Kõik turundajad, kellel on olnud kokkupuude täismahus brändimuutusega ettevõttes, kus kliendi puutepunktid hõlmavad nii digitaalset kui füüsilist ruumi, teavad kui mastaapne projekt see on.”

Tallink Grupi brändi- ja turundusjuht nendib, et 2024 on olnud väljakutseterohke. 

“Üldine seis majanduses ja tarbijate madal kindlustunne on avaldanud mõju ka meie selle aasta tegevustele,” räägib Männik. “Samal ajal on see pakkunud jätkuvalt palju võimalusi teha asju teisiti, otsida uusi lahendusi ja koostöömudeleid.”

Juhansoo jaoks on 2024 on olnud turbulentne, kuid ääretult põnev. 

“Ühelt poolt ripub tervishoiusektori rahapuudus kirvena pea kohal, teisalt on meditsiinidiagnostika vallas innovatiivsed arengud,” sõnab ta. 

Lisaks tuli SYNLAB tänavu aastal välja mitmete uute ja erinevate uuringute ning kampaaniatega, kuid kõige suuremat rõõmu valmistas brändiuuringu tulemus, mille järgi teab SYNLABi 95% eestlastest. 

AI kaasamine on möödapääsmatu, meditsiinivaldkonnas võtab võimust Salesforce’i platvormi integratsioon

Kõik kolm toovad välja AI kiire arengu ja leviku. 

“AI-st on saanud lahutamatu osa turundusstrateegiatest, lihtsustades sisu loomist, personaliseerimist ja igapäevaste tegevuste tõhustamist,” selgitab Annika. “Uute tehnoloogiate areng ja kasutuselevõtt on igati oodatud ja positiivne. Samas on oluline kiiresti arenevas AI-maailmas hoida brändi põhiolemust ja väärtuseid, et säilitada konkurentsieelist, autentsust ja emotsionaalset sidet klientidega.”

Sama ütleb ka Kristi. 

“Kui ma lastele tuletan aeg-ajalt meelde, et jääge iseendaks, siis sama soovitus sobib hästi ka siia konteksti” räägib ta. “AI võib automatiseerida ja optimeerida protsesse, kuid brändi ja kliendi vahelise inimliku kontakti säilitamine on ülioluline. Brändi põhiolemuse säilitamine AI-maailmas tähendab hea tasakaalu leidmist traditsioonilise brändi identiteedi ja uute tehnoloogiliste võimaluste vahel. See on kindlasti üks väljakutsetest uuel aastal.”

Samas lisab ta, et AI kaasamine on praegu möödapääsmatu, sest see pakub rohkelt võimalusi sisuloomeks ja protsesside automatiseerimiseks. Kõik see aitab suurendada tulemuslikkust ning hoida kulusid kokku. 

“Oleme AI-d toonud sisse erinevates turundusprotsessi etappides, alates ideede genereerimisest kuni kampaania lahendusteni,” ütleb ta. “Oleme pidevas arengus ja soov automatiseerida ja seeläbi kiirendada protsesse, on osa meie igapäevasest tööst. Arvestades kui kiiresti muutub tänane turundusmaastik, aitab see muudatus mitte ainult meie protsesse lihtsustada, vaid loob rohkem võimalusi keskenduda strateegilistele ülesannetele.”

“AI kasutamine igapäevatöös nn kaasamõtleva kolleegina on meie jaoks turunduses tavapärane,” sõnab Theresa. “Planeerimises hetkel seda me veel ei kasuta, sotsiaalmeedia tekstid teeb endiselt päris inimene. Meil on olnud üks AI abil loodud loovlahendus, mis tegelikult toimis väga hästi, ainult natukene oli vaja siit ja sealt kohendada. Kindlasti teeme neid tulevikus veel.”

SYNLABi jaoks oli 2024 ka personaalse turunduse juurutamise aasta. 

“Inimene soovib saada sisu, mis on konkreetselt tema jaoks relevantne,” tõdeb Theresa. “Meie tiim on teinud terve aasta tööd selle nimel, et valmistuda Salesforce’i platvormi integratsiooniks – arstide loodud algoritmide põhjal personaalsed meeldetuletused, soovitused, uudiskirjad. See saab olema meeletu kvaliteedihüpe turunduses, kui projekt lõpuks juurutatud saab. ” 

Uus aasta, uued (ja samasugused) eesmärgid

Tallinki 2025. aasta eesmärgid ei erine varasematest aastatest. 

“Soovime oma tulemuslikkust parendada ja tänane andmepõhine lähenemine loob selleks järjest paremad võimalused,” sõnab Kristi. “Ootan põnevusega uut aastat ja seda, kuhu turundus valdkonnana liigub, võiks öelda isegi kihutab.”

Laialdasemalt soovime suurendada turunduse efektiivsust ja integreerida tehnoloogiaid veelgi teadlikumalt igapäevatöösse,” räägib Annika Itellast. “Konkreetsemalt keskendume Smartpost Itella rebrändingu edukale elluviimisele, et uue brändiga veelgi tugevamini jõuda Eesti tarbijate südamesse.”

SYNLABi ambitsioon on jätkuvalt olla tervishoiuvaldkonna teerajaja.

Autor: Kärt Tomp, TULI

Kõik uudised

TULIs on üle saja liikme. Liitu sinagi Eesti suurima turunduskogukonnaga!

Loe siit, mis hüvesid TULI liikmed naudivad.

TULIst lähemalt