08.02.2023

Magnus Lužkov: Cannes’i lõvi osta ei saa

Tööde esitamine tänavusele Cannes Lions’ile on juba mõnda aega kestnud. Mullu tõi Eestisse pronkslõvi Optimisti kampaania #14poleokei. Agentuuri juht Magnus Lužkov avas tausta, kuidas ühest heast tööst saab võidutöö.

Optimisti asutaja Magnus Lužkov.

Agentuurid on teada-tuntud selle poolest, et tööd on palju ja tempo kiire. Kuidas leida aega, et panna korralik Cannes’i vääriline case study kokku? 

Alustan suuremast pildist – Cannes Lionsil läbilöömine on segu tahtmisest, andekusest, õnnest, oskustest ja rahalisest panusest. Ma ei taha üldse alatähtsustada case study, aga sellele eelneb siiski keskkonna ehitamine, mis soosib selliste tööde tekkimist, millele üldse tasub case study teha. 

Seejärel peab olema piisavalt õnne, et töö ületaks meedias teatud tähelepanukünnise. Siis peab olema ressurssi, et teha tavatöö kõrvalt ettevalmistusi festivalideks. Oleme juba aastaid olnud teadlikult ülemehitatud – selleks, et saada seda igapäevase töö kõrvalt lubada. 

Kõige lõpuks peab olema rahalist ressurssi, et osaleda festivalidel. Oleme täna Optimistiga alles panustamise faasis. Baltikumis oleme viimased viis aastat olnud esirinnas, aga rahvusvahelises plaanis me alles ehitame enda vundamenti. Ja ehitamine on kallis.

Me vaatame pidevalt erinevate festivalide võidutöid. Esiteks see innustab ja teiseks kindlasti õpetab, kuidas oma tööst rääkida. Kui sul on väga tugev töö, siis on muidugi võrreldamatult lihtsam seda üles ehitada – sul on esiteks loovuse mõttes silmapaistev lahendus, inimeste reaktsioonid sellele, meediakajastused ning lõpuks erakordne tulemus. 

Kui sul seda kõike pole, siis sa pead mingeid osi kompenseerima või tähelepanu osavalt enda töö kõige tugevamale osale juhtima. Cannes Lions’i latt on lihtsalt haigelt kõrgel – midagi keskpärast sealt läbi ei pääse. Samuti on kõrgendatud tähelepanu all nö ghost tööd, mis tegelikult ei omanud mingit mõju, kuid mängitakse suurelt välja. Suured rahvusvahelised ketid on nende tegemises päris head.

Kui kaua case study aega võttis ja palju sellega inimesi seotud oli? 

Lionsil on üheks väga tugevaks võitmise eelduseks läbilöömine sellele eelnevatel festivalidel – Epica, Clio, Eurobest jpt. Mida kuulsam su töö on, seda suurem on tõenäosus. Igal festivalil on veidi erinevad nõudmised – seega me ei räägi ainult ühest case study’st. 

Samuti tuleb hoolega jälgida seda, kuhu kategooriasse sa oma töö esitad – jälle tuleb teha muudatusi. Ma ei liialda – #14poleokei ettevalmistustöödega tegeles kindlasti kokku vähemalt 20 inimest ja seda terve aasta vältel. Kui töö on nagu sportlane, siis need 20 inimest on selle sportlase tiim. Ilma tiimita ei jõua kuhugi.

Kuidas saada aru, et töö on seda väärt, et minna Cannes’i lõvi püüdma? Kas indikatsiooniks on teistel konkurssidel saadud auhinnad ja/või midagi muud?

Kõige paremaks indikaatoriks on kindlasti avalikkuse reaktsioon. Kui töö suutis tekitada elevust inimestes ja meedias, siis järelikult tasub proovida. Töö võiks olla rahvusvaheliselt mõistetav – cool kalambuuripõhine reklaam Taukariga ei pruugi rahvusvaheliselt lennata, liiga palju arusaamatuid komponente žüriide jaoks. 

Esmane reaktsioon on väga oluline – lahendus peab olema mõistetav kiiresti, et eelvoorudest edasi saada. Ja loomulikult ei tasu ainsa ja esimese festivalina proovida õnne Lionsil. On nii palju võimalusi oma tööd enne testida, alates Kuldmunast kuni Eurobestini. Cannes Lions on siiski kallis festival – osalemisel on juba reaalne hind ning ühest piletist tavaliselt ei piisa.

Mis on see summa, millega peaks arvestama, et Cannes’is konkurentsivõimeline olla?

Agentuuride turundus ongi meie enda tööde näitamine – sedasi tulebki sellesse investeeringusse suhtuda. Eesti käivete juures on seda raha väga raske leida, agentuuride pekikiht on lihtsalt väga õhuke. Kui vaadata, kui tagasihoidliku marginaliga – 0-10% – enamus loovagentuure toimetab, siis näen vajadust algatada koos Toidupangaga supiköögi loomine kuhugi Kalamaja lähedusse selle sektori toitmiseks. 

Aga hoolimata kõigest – võimalused festivalidel osalemiseks tuleb leida, kui tahame areneda ja Rootsile järele jõuda. Nõukogude Liit jättis meid ikkagi aastakümneid läänenaabritest maha. Optimisti puhul on see number kindlasti kuuekohaline, mille oleme viimastel aastatel suunanud enda kvaliteedi testimiseks festivalidel. Ühe Cannes Lionsi töö puhul tuleks minu hinnangul arvestada vähemalt 50 000 eurose panusega, aga mingit garantiid pole – lõvi osta ei saa.

Kas lõvi on midagi teie agentuuris muutnud? Näiteks rohkem kliente toonud? 

Lõvi võitnud agentuurid on eraldi liiga. Nagu olümpiavõitjad või Oscariga pärjatud näitlejad. Ega me ei küsi iga päringu puhul, et noh, kas lõvi pärast, aga on tunda, et päringute arv on kasvanud. Meid võetakse tõsisemalt ja usaldatakse rohkem. 

Kindlasti on sellel auhinnal positiivne mõju kogu meeskonna enesehinnangule – me oleme võimelised tegema maailma tipptasemel tööd. Seda Eestist, mille nimelist täppi enne sellel radaril üldse polnudki. 

Ja kui me kõik sellesse panustame, siis saab meist samasugune riik nagu Rootsi, kust suured globaalsed brändid käivad loovust ostmas. Pange täiega – hoian pöialt igale Eestist Lionsile esitatud tööle!

Esita töö

Kõige soodsamalt saab töid esitada 9. märtsini. Järgmised kuupäevad on 23. märts ja 6. aprill. Täiesti viimane aeg töö saatmiseks on 13. aprill. Iga hilisema kuupäevaga tõuseb ka esitamise hind. 

Tutvu hinnakirjaga

Cannes Lions toimub tänavu 19.-23. juunini.

Autor: Siim Kera, TULI

Optimist Creative on TULI liige. TULI ühendab kõiki turundusega tegelevaid professionaale, kes on huvitatud erialase taseme tõstmisest ning valdkonna ärksaimate kaasamõtlejate hulka kuulumisest. TULI-sse kuulub praegu 108 liiget.


Kõik uudised

TULIs on üle saja liikme. Liitu sinagi Eesti suurima turunduskogukonnaga!

Loe siit, mis hüvesid TULI liikmed naudivad.

TULIst lähemalt