28.11.2022

TULIUUS LIIGE | Disney Baltikumi turundusjuht Sille Ruus: raskel ajal võidab see, kel on rohkem pakkuda ja selles osas on Disney+ eelisseisus

Miki Hiir on nüüd TULI liige! Mitte päris, aga põhimõtteliselt. TULI värske liikme The Walt Disney Company Baltikumi turundusjuht Sille Ruus räägib intervjuus, kuidas on startinud juunis Eestisse jõudnud Disney+ ning mis voogedastuse maailmas üldse toimub.

Sille Ruusile meeldiks, kui superkangelased seikleksid. Kalamajas. Foto: Erakogu

Üks maailma legendaarsemaid ning tuntumaid ettevõtteid liitus TULI-ga samal põhjusel nagu paljud teisedki ärid – et network’ida ning olla turutrendide ja -uudistega kursis. Baltimaades on gigandi turunduse oma hoole alla võtnud Sille Ruus, tema terava pilgu all on nii Disney+ kui ka telekanalid nagu National Geographic, Fox, Fox Life ja erinevad väiksematele mõeldud kanalid. 

See on põnev, et ühest küljest on teil Disney+, teisest küljest lineaarne televisioon. Kaks valdkonda, mis justkui üksteisega konkureerivad.

See on see maailm, mille suunas järjest rohkem liigume. Inimesed kasutavad järjest rohkem platvorme, sest nad tahavad olla sõltumatud. Vabadus on kulla hinnaga ning vabadus filmimaailmas tähendab seda, et saame vaadata endale sobivat sisu ükskõik kus, ükskõik millal ja ükskõik millega. Võimalik, et tulevikus kino muutub luksustooteks ja luksuskogemuseks, mis annab midagi, mida voogedastusega kogeda ei saa. 

Voogedastus võtab kino koha üle?

Kindlasti võtab. Pandeemia raputas tohutult kogu turgu, aga eriti kinosid. Walt Disney teeb muidugi filme edasi ja see jääb kahtlemata meile tulevikus üheks väljundiks, aga ma arvan, et strateegiline osa natuke muutub. Voogedastusplatvormid hakkavad turult veel suuremat osa võtma ja mõne aasta pärast näeme, et suur osa ärist käib nendel platvormidel. 

Arvan, et see jõuab sinnani, kus filmi esilinastus jõuab platvormile enne kino või samaaegselt kinoga. Samas võime kõike ennustada, aga eks ole näha, mis tegelikult juhtub. Pandeemiat ka keegi ette ei näinud ja keegi ei osanud oodata, et olukord muutub kino kahjuks. Alles ju tehti kinodes suuri investeeringuid.

Voogedastusplatvorme on palju, Disney+ on nüüd neli kuud Eestis olnud, kas teile ruumi jagub?

Kindlasti! Meie turul ei ole teist sellist platvormi, mille ampluaa on nii lai – meil on loodus- ja teadussaated, dokumentaalfilmid, seriaalid, ka vanad head seriaalid! Kino kullavara tuleb meile. Disney+ on oma sisult hästi tugev, sest meie stuudiod toodavad väga häid ja auhinnatud filme. Netflixi sisu on hetkel kindlasti kitsam. 

Meil on näiteks “Marvel” ning “Star Wars”, mis on täiesti omaette sektor. Mäletan neid oma lapsepõlvest, see oli täiesti mind-blowing, täielik kosmos. Kui sa sinna maailma sisse lähed, siis sa enam välja ei saa. See on koht, kus inimesed saavad unistada kõikvõimalikest üleloomulikest võimetest ning erinevatest superkangelastest ja tunda ennastki ühena neist. 

Voogedastusplatvormid laiemalt on viimasel ajal kriitikat saanud, sest kui Netflix tuli, koondus kõik ühe katuse alla. Nüüd on nii palju platvorme, inimene maksab nelja-viie teenuse eest ja see ei ole eriti mugav ega rahakotisõbralik.

Võib-olla olukord muutub, võib-olla keegi ostab kellegi ära. Turumajandus pole ju monopol. Kuid eks sellega ole nii, et kui pole valikuid, on häda ja kui on valikuid, on ka häda. Antud konkurentsis võidavad need, kel tuleb kaasahaaravat materjali piisava kiiruga peale. Ehk siis sellist sisu, mis inimesi huvitab, mis haarab vaataja endaga kaasa, esitab talle väljakutse, liigutab ta hinge ning samal ajal käib trendidega kaasas. 

Eelisseisus on need, kellel on suur tootmis- ja edastusvõimsus. See muidugi ei tähenda, et populaarne ei võiks olla mõni väike nišiplatvorm. Oluline on seegi, et platvorm oleks kasutajasõbralik, tehnilist osa tuleb kogu aeg arendada ja uuendada.

Kas on reaalne, et Disney+ hakkab tulevikus Eesti turule oma sisu tootma?

Ma arvan, et jah. Majanduslikust vaatevinklist on mõistlik teha kohalikku toodangut nagu teised telekanalid teevad. Ma veel ei tea, mis see sisu meie puhul olema saab, aga see on üks suund, kuhu äri läheb, et igaüks hakkab ennast lokaliseerima. 

Vaataja ju ka tahab tegelikult kohalikku toodangut, kohalikud superkangelased oleksid ju lahedad. Kohalik touch on alati parem, kui olla ingliskeelne. Võõrapärase kraamiga jääb psühholoogilises aspektis alati mingi distants. Aga kui Batman…

Seikleb Kalamajas!

Kalamajas! Täpselt (naerab – toim.). Siis kõik kohalikud teismelised mõtlevad, et näe, Batman oli siin. Eks oli näha, et Teneti film tähendas meile palju. Kui me eestlastena saame end maailmale rohkem nähtavaks teha, siis see tekitab meis suurt uhkuse tunnet ja on äge ning oluline. 

Aga kui raske on mõnel Eesti filmil Disney+’i jõuda?

See on tehtav, aga ma ei oska öelda, kas see on äriliselt hea otsus. Kui see film võidaks Oscari, siis oleks teine asi. Aga lihtsalt niisama? Ma ei tea. Aga me ei tea, mis saab viie aasta pärast. Maailm muutub ja nagu me oleme rääkinud, siis filmimaailmas on tekkinud killustatus, eks see tohutu kaos settib nüüd ajapikku paika. 

Kui palju Disney ette kirjutab, kuidas ja mida turundada?  

Mul on Baltikumis üsna suur vabadus teha, mida tahan. Muidugi on juhtnöörid, mis puudutavad brändi ja selle kasutamist, aga ma saan arvestada kohaliku turu eripäradega. Palju ideid antakse ka ette, meil on hästi tihe koostöö ja suhtlemine üle kogu maailma. Antakse ideid, soovitusi ja vaadatakse edulugusid. 

Kas TikTok on teie konkurent?

See on päris hea küsimus. Iga filmi ja seriaali põhituum on lugu, millega inimene saab samastuda. TikTok on täpselt sama, seal on nii lolluseid kui ka harivat sisu. Suures pildis võib öelda, et on, sest TikTok on ikkagi videosisu, mis võtab ära vaataja aja, mis võiks hoopis Disney+’i peale minna. Eks tuleb mõelda, mida teha, et vaataja TikTokist oma kanalile tuua. 

Vahepeal tegutses voogedastusplatvorm Quibi, kus olid sarjadel kuni 10minutilised osad. See leht läks suhteliselt ruttu põhja, aga mõnes mõttes tundub loogiline, et sisu läheb lühemaks ja hakitumaks.

Jah, väga lahe, mismoodi tarbija ja tarbimine on ajaga muutunud. Selge on see, et vaataja tähelepanu võitmine on täna raskem kui kunagi varem. Turul on nii palju head sisu, mida vaadata, kuid aega selleks napib. Võib-olla muutuvadki seriaali osade pikkused näiteks pooletunniseks, et jõuaks rohkem erinevat sisu tarbida. See on huvitav vastupidine tendents, sest kinos lähevad filmid järjest pikemaks, alla kahetunnist filmi enam naljalt ei leiagi. Kinodele jääb see luksus, et nad saavad teha pikemaid filme. Kinno lähedki elamust saama, samal ajal sarjad jäävad järjest lühemaks.

Räägitakse, et keerulised ajad on tulemas. Ja räägitakse ka, et esimese asjana hoiavad inimesed meelelahutuse pealt kokku.

See on klišee. Kui ajalugu vaadata, siis sõdade ajal meelelahutussektor pigem kasvas kui kahanes, sest muu elu oli nii masendav, et sellest “põgenemine” oli lausa hädavajalik. Ma usun, et voogedastusplatvormid nagu Disney+ ei kaota vaatajaid. Võib-olla inimene läheb kinno harvemini, sest sa ostad pileti, nacho’d ja joogi ning ongi 30 eurot läinud. See on luksuselamus. Võib juhtuda, et inimesed käivad kinos vähem, aga ei pruugi ka, sest sa tahad kodust välja, kaua sa ikka talvel küünlavalgel kodus istud (naerab – toim.). 

Ma usun, et kokkuhoid tekib muudest asjadest – ostame vähem riideid ning ei käi nii palju reisil. Televisiooni meelelahutus jääb. Heade asjade kogemine ja vaatamine on meie DNAsse sisse kirjutatud. Detsembris linastub näiteks Avatar 2, mida ma ise väga ootan ja mis on nn kohustuslik kinokülastus. Kuid veel kord tulevikku piiludes – kui sul on neli erinevat tellimust, siis sa võib-olla millestki loobud, aga võidab see, kel on rohkem sisu pakkuda ja ses osas on Disney+ eelisseisus. Olgu öeldud, et ühel hetkel jõuab Avatar 2 ka sinna.

Autor: Siim Kera

The Walt Disney Company on TULI liige. TULI ühendab kõiki turundusega tegelevaid professionaale, kes on huvitatud erialase taseme tõstmisest ning valdkonna ärksaimate kaasamõtlejate hulka kuulumisest. TULI-sse kuulub praegu 101 liiget.

Kõik uudised

TULIs on üle saja liikme. Liitu sinagi Eesti suurima turunduskogukonnaga!

Loe siit, mis hüvesid TULI liikmed naudivad.

TULIst lähemalt