Olukorrast reklaamiturul: meedia on odavam kui kunagi varem
Järgmised kaks kuud kõige soodsam aeg brändi ehitamiseks.
Ülevaate reklaamiturust keset koroonakriisi teeb interdistsiplinaarse agentuuri
MIXD tegevjuht Patrik Kupenko. Sõna saavad TV3, Ekspress Meedia ja JCDecaux’ reklaamijuhid.
Fotol: MIXD-i tegevjuht Patrik Kupenko
COVID-19 pandeemia on reklaamiturule juba tänaseks suure
hoobi andnud. Suur osa kampaaniatest on tühistatud või tühistamisel.
Meediafirmade müügiosakondade telefonid on punased. Mitmete brändide turundusosakondadel
kästud kõik tegevused külmutada. Teisalt on aga meediatarbimise poolel näha
hoopis kõrgaega – TV reitingud ja digiportaalide loetavused teevad kõigi aegade
rekordeid. See loob omakorda harukordseid võimalusi nii äri kasvatamiseks
kui ka brändide ehitamiseks.
Jah, hetkel majanduselu aeglustub ikka päris aegluupi, ent
inimesed on alles ja tarbivad meediat rohkem kui kunagi varem. Me teame, et elu
karantiinis ei ole igavene – kuu, pooleteise või kahe pärast läheb äri jälle
lahti ja see tekitab palju uusi võimalusi. Üldise karantiini ajal on aga kõik
inimesed ekraanide taga ja meedia on odavam kui kunagi varem. Selle nurga alt
vaadates on järgmised kaks kuud kõige soodsam aeg brändi ehitamiseks, kui
selleks adekvaatne viis leida.
On ka erandeid. Mitmed e-ärid, e-apteegid, kõiksugu koju kohale
toomise teenused ja muud kriisis vajalikumaks muutunud teenused õitsevad hetkel
kõvasti. Nutikamad neist on ka meediapilti tulnud – neil on hetkel tarvis võimalikult
paljudele inimestele teenuse kogemust anda. Kui järgneva kahe kuu jooksul
tohutu hulk inimesi neid teenuseid – näiteks toidukaupade tasuta kojuvedu –
esmakordselt kasutab, siis on suur tõenäosus, et nad teevad seda ka peale
kriisi lahtumist. Ehk on see mõttekoht ka paljudele teistele äridele?
Turuolukora täpsemaks selgitamiseks uurisin Eesti suuremate
meediamajade käest, mis seisus nad täna on ja kuidas turgu näevad.
TV3 Groupi reklaami- ja B2B turundusdirektor Signe Suur:
Telerivaadatavus on kasvanud juba nädalaga üle 7% ja prognoosime selle kasvu
jätkumist oluliselt suuremal määral. TV3 Grupi kevadkava on startinud kenasti
ja meie ootused on suured. Televisioon on olnud läbi aegade sellistes
olukordades nii peamiseks meelelahutuskanaliks kui ka oluliseks
kommunikatsioonivahediks reklaamijatele. Eelmise kriisi ajal tõusis USAs TV
vaadatavus isegi 60%.
Kutsume üles kõiki koos leidma võimalusi nii majanduse kui ka kohaliku
reklaamituru hoidmiseks. Praegusel ajal on eriti oluline olla oma brändiga
pildis ja tarbijate jaoks olemas. Samuti pakub see olukord võimalust täiendada
ja arendada oma teenust ning selle kvaliteeti. Vähem olulisem ei ole ka kohaliku
meedia ja ajakirjanduse toetamise aspekt – just kohalik meedia hoiab inimesi
nii kvaliteetses inforuumis kui pakub ka jätkuvalt head meelelahutust, seda eriti
perioodiks, kus seda tarbib märkimisväärselt rohkem inimesi.
Inimeste ja ettevõtete elu läheb edasi, maailm ei ole seisma jäänud ega
jää ka edaspidi. Inimesed teevad ikka oma igapäevaseid toiminguid, hetkel lihtsalt
ajutiste liikumispiirangutega. Kodustes tingimustes tarbimine teatud sektorites
isegi kasvab ja piiratud valdkondi / tegevusi asendatakse teistega. Suuremaid
otsuseid kaalutakse ehk pikemalt, mistõttu tulebki tarbijale veel lähemalt olla
kui varem.
Seoses eriolukorraga pakume ka oma majas erinevaid soodustusi ja
eriprojekte.
Lisainfo:
Ekspress Meedia reklaamidirektor Mihkel Luks:
Meedia, mis peegeldab, analüüsib, aitab ja selgitab maailmas toimuvat, on
raskete aegade lävel. Täpselt samamoodi nagu paljudes muudes sektorites, on ka
Eesti kirjastustel rasked ajad, sest majandusraskustes kukuvad
reklaamikäibed tormikiirusel. Kui Läänes teenivad paljud digimeediaettevõtted
suurema osa on tuludest lugejatele sisu müües, siis Eestis on peamine
sissetuleku allikas endiselt reklaam. Tõsi, meil on hea meel tunnistada,
et ka eestlane on aina rohkem valmis hea sisu eest maksma. Seda näitab meie
väga tugev digitellijate kasv.
Märtsis on seoses koroonaviiruse tõttu prognoositud kaotus reklaamitulus 30% ja
aprillis prognoosime juba 40-50% kaotust võrreldes möödunud aastaga. Aga palgad
ja maksud vajavad maksmist. Siinkohal, head turundajad, kutsun teid
Ekspress Meedia reklaamidirektorina üles toetama Eesti sisemajandust – hea
võimalus selleks on teha oma reklaamiinvesteeringud kohalikku meediasse. Meie
tubli toimetus on hoolimata kodukontoris töötamisest tegutsenud
täispööretel ning kajastanud maailmas toimuvat võimalikult laiahaardeliselt.
Õigupoolest on klassikaline ja sõltumatu meedia hetkel kõige usaldusväärsem
infokanal. Võrdlus sotsiaalmeediaga on lausa kohatu, sest FB on näidanud
viimaste nädalate jooksul välja kõike seda, mis maailma avalikkust
murelikuks teeb.
Toimetuse tubli tööd illustreerib kõige paremini Gemius Audience’i kogutud statistika Eesti
uudisportaalide loetavuse kohta. Delfi teeb praegusel ajal iga päev
uusi kasutajarekordeid, meil on tipphetkedel üle 60 000 kasutaja korraga
lehel, meid külastatakse iga päev läbi 1 miljoni erineva seadme ning seda rohkem
kui 630 000 inimese poolt. Kõikidel Eesti internetisaitidel veedetud ajast
moodustab Delfi 42%!
Sama kehtib ka meie paberväljaannete kohta, mida ostetakse üha enam, et olla
kursis Eestis ja maailmas toimuvaga sel inforohkel perioodil ja sisustada oma
aega koduseinte vahel aega veetes.
Hea ettevõtja ja turundaja, praegusel ajal on soodne aeg teha imagokampaaniaid,
sest läbi kohaliku meediakanali saate praegu väga lühikese ajaga kätte väga
kõrge reachi ja olukorra sunnil on ka kontaktihinnad võrreldes muu
perioodiga oluliselt madalamad. Võtke meiega üendust, oleme valmis kaasa
mõtlema ja hinnas paindlikud olema.
Seljad kokku!
Lisainfo:
JCDecaux Eesti turundusjuht Katri
Horma:
Praegusel pahupidi pööratud ajastul, kui inimeste käitumine on
viirusepideemia tõttu suurte massidena muutunud, on endiselt mitmeid gruppe,
kes peavad käima avalikus ruumis – õues. Praegusel ajal, kui inimene välja
liigub, on see seda vältimatum.
Kiire vaatlus esmaspäeval-teisipäeval näitas, et tipptunni ajal väldivad inimesed
ühistranspordi kasutamist, käies meelsamini
jala ja liikudes autoga, mida on liikluses ühistransporti vältida
tahtmise tõttu tipptunni paiku üllatavalt palju.
On hulgaliselt eluks vajalikke teenuseid ülal hoidvaid töökohti:
kaubandus, lasteaiad, raviasutused, kus töö on korraldatud vahetustega ja kuhu
peab inimene ise liikuma. Veebipoed on üle koormatud, teenuste järjekorrad mitmeid
päevi pikad, kuid tarbimist, olgu selleks või suurenenud vajadus koduarvutite järele,
ei saa edasi lükata.
Katvuse huvides on endiselt vaja kasutada meedia kanaleid, seal hulgas
välimeediat. Just avalikus ruumis esinev teadaanne,
olgu see immuunsust tõstva toidulisandi meeldetuletus või pikaajalisele
kindlustundele toetuv pensionisõnum mõjub rahustavalt ja näitab, et ühiskond,
see tähendab meie kõik, mõtleme nii hetkelises kui pikas vaates.
Lisainfo:
Patrik Kupenko
TULI juhatuse
liige
MIXD-i tegevjuht
MIXD ja TV3 on Turundajate Liidu (TULI) liikmed. Liit ühendab kõiki turundusega tegelevaid
professionaale, kes on huvitatud erialase taseme tõstmisest ning valdkonna
ärksaimate kaasamõtlejate hulka kuulumisest. Liitu kuulub praegu 74 ettevõtet.