25.01.2023

TULIUUS LIIGE | Öun Drinksi turundusjuht Carmen Karnö: rebrändingut tehes võtsime arvesse, et see oleks hästi ekspordikõlbulik

Kas sõna “käsitöö” on turunduses ülekasutatud? Kes on TULI liikme Öun Drinksi suurim konkurent? Mis turule tahavad nad sel aastal jala vahele saada? Ettevõtte turundusjuht Carmen Karnö jagab vastuseid!

Carmen Karnö räägib meile Öun Drinksi loo. Foto: Laura Nestor

Öun Drinks rõhutab ökoloogilisust, mahedust ja tervislikkust. Mõni ütleks, et kihisev mullijook pole kunagi tervislik.

Kui vaatame praeguse aja joogi- ja toitumistrende, siis kõik liigub tervislikkuse poole. See aspekt on inimestele ülioluline. Nad tahavad sellest, mida nad tarbivad, mingit lisaväärtust saada. COVID muutis samuti olukorda, inimesed tunnevad, et peavad kogu aeg oma immuunsust toetama.

Tervislikkus on hästi suhteline mõiste. Meie tooted on mahedad, aga me teame, et liigne suhkur ei ole tervislik, seetõttu püüame seda võimalikult vähe lisada. Meie naturaalse õunamahla baasil tehtud jooki võib ikkagi tervislikumaks alternatiiviks pidada.

Lõpuks ei ole ka porgand tervislik, kui seda päevas 20 kg süüa (muigab – toim.). Samamoodi ei ole tervislik juua päevas viis liitrit limonaadi. On ju ütlus, et “an apple a day keeps the doctor away” (üks õun päevas hoiab arsti eemal – toim.). Anname oma jookidega edasi häid õunas leiduvaid toitaineid.

Kui tervislikkusest veel rääkida, siis praegu liigub trend alkovabade jookide suunas. Näiteks Suurbritannias on märkimisväärne osa inimestest loobunud alkoholist ja paljud on tarbimist vähendanud. Eestis näeme sama, et noorem tarbija on teadlikumaks muutunud ja üha rohkem valitakse alkovaba alternatiivi. Meie eesmärk pole rääkida, et ärge jooge alkoholi, me ei saa kellelegi näpuga vibutada, aga kui inimene tahab tarbida midagi alkoholivaba, siis meie vahujoogid on selleks hea alternatiiv.

2 oun 2
Öun Drinksi alkovabad vahujoogid, mida pole piinlik peole kaasa haarata. Foto: Öun Drinks

Alkoholi mitte juues tekib sageli küsimus, et mida siis juua? Alkovaba õlu on variant, limonaad ka, aga samas ei joo ju nelja limonaadi järjest. Siin olukorras tuleb teie vahujook appi? 

Alkoholi mittetarbimisega on palju stigmasid. Ma arvan, et “Septembris ei joo” ja sellised kampaaniad on oma aja ära elanud. Sa ei saa seda asja kampaaniakorras võtta. Öun on nendega alati kaasa läinud, aga tundub, et sõnumist on tekkinud küllastus ja see ei lähe enam nii hästi lendu kui varasemalt.

Alkoholiga on hästi palju seda, et peab justkui vabandama, et miks sa ei joo alkoholi, aga sa ei pea kunagi põhjendama, miks sa jood. Sellist suhtumist on palju ja isegi sõprade seltskonnas tuntakse seda.

Meie alkovabad joogid on põnevate maitsetega, neid pole piinlik peole kaasa võtta ja nad näevad välja sama ilusad kui alkoholiga mullijoogid. Aga jah, see on õige, et inimestel tekib tõrge. Alkoholi tarbimise vähendamine käib raskelt, kuid see on tõusuteel ja just nooremate seas. Turundajate vastutus võikski siin olla, et me räägime alternatiividest.

Sotsiaalne vastutus on meile üldse oluline. Öuna sünnilugu on ju selline, et sügisel olid puude all suured õunahunnikud ja õunad hakkasid raisku minema. Mõtlesime, et midagi peaks tegema. Nii hakkasimegi tegema käsitöölimonaadi ja siidrit. Siidrit me enam ei tee, nüüd keskendume ainult alkoholivabadele jookidele. Eesti õuna väärindamine on siiani meie missioon. Kahjuks pole enam kõik joogid ainult Eesti õunamahlast, sest meie mahud on nii palju suurenenud, aga enamik on ikka Eesti maheõun.

Me ei taha olla järjekordne suhkrujook. Paljud limonaadid – mitte meie omad – saavad selle sildi külge. Suhkur on see, mis tänapäeval inimesi triggerdab. Vaadatakse, et seda oleks võimalikult vähe. Lapsevanemad on hästi teadlikud, mida nad oma lastele annavad. Muidugi, lapsed kulistaks karastusjooke, kui ainult vähegi saaks, aga see, mida vanemad neile annavad, on palju muutunud.

3 oun 2
Öun Drinks sai loodud selleks, et päästa õunu! Foto: Öun Drinks

Kas ses vallas on ka rohepesu teemaks? Kõik ju toodavad erinevaid ökoloogilisi joogikesi. Kuidas klient teab, keda usaldada? 

Peab vaatama, mida tootja ise räägib. Me oleme alati väga läbipaistvad olnud, räägime oma tootmisprotsessist ja jätkusuutlikkus on meile hästi oluline. Püüame välja mõelda, mida teha jääkidega, mis õunte pressimisest alles jääb. Hetkel läheb osa veistele söödaks. Tahame, et terve õuna saaks maksimaalselt ära kasutada.

Miks tarbija peaks meid usaldama? Sest oleme Saaremaal toodetud, eestimaine ja hästi kodune väikeettevõte. Me ei luba ega räägi midagi, mida me tegelikult ei tee. Paljud ettevõtted teavad, et jätkusuutlikkus on argument ja nad hakkavad rääkima, et oleme nii jätkusuutlikkud, aga tegelikult ei tehta selleks midagi. Tore sõna, mida kasutada, aga mida sa päriselt teed?

Oleme päriselt  jätkusuutlikud. See on meile hästi oluline ja tahame täpselt läbi mõelda, mida me teeme.

Selleks, et jätkusuutlikkus oleks jätkusuutlik, ei saa lihtsalt mõelda, et hakkame nüüd jätkusuutlikult tegema. See nõuab läbimõtlemist. Turundusjuht võib selle välja mõelda, aga jätkusuutlikkus peab tulema kogu ettevõttelt. Asi on mindset’is.

Vahepeal tundus, et kõik teevad käsitööõlut, nüüd on ka palju käsitöölimonaadi tootjaid.

Tootjaid on palju juurde tulnud, aga me oleme Eesti käsitöölimonaadi tootjatest üks suuremaid. Väikeseid on kindlasti palju juurde tulnud ja see on tore. Limonaadi on kindlasti lihtsam toota, müüa ja turundada kui õlut.

Kas sõna “käsitöö” on turunduses ülekasutatud?

Miskipärast see tundub tarbijale parem. Meil pole see Eestis põhiargument, aga eksporditurul on see oluline aspekt. Mida suurem riik, seda ägedam neile käsitöötoode on. Jah, mingi hetk oli see väga ülekasutatud, aga meie jaoks on see loomulik sõna. Kõige olulisem on muidugi mahetoode, see on ka inimestele väga oluline.

Mahetooteks on sertifikaate vaja, eks?

Jah. Kõik toorained peavad siis mahedad olema. Aasta lõpus tuli meil välja granadilli ja võilille vahujook. Pidime leidma mahegranadilli ja mahevõilille.

Kust saab mahevõilille?

(Naerab – toim.). Ma isegi ei mäleta, kust see tuli. Minu jaoks oli kunagi üllatav veganlimonaad, sest mõtled ju, et limonaad ei ole kuidagi loomadega seotud, aga kasutatakse näiteks mett. Vaatame, et meie tooted oleks veganitele sobivad, sest teame, et veganite hulgas on palju meie jookide tarbijaid.

Mis on teie peamised sihtturud peale Eesti?

Ekspordime praegu Soome ja natuke Tšehhi. Oleme Maltat ja Saksamaad kombanud ning sel aastal stardime Rootsi. Selleks on meil kõik valmis ja töö käib. Loodame Rootsis jala ukse vahele saada. Huvi meie toodete vastu on välismaal hästi suur.

Kui vaatame Skandinaaviamaid, siis inimestele meeldib meie disain. Kui tegime paar aastat tagasi rebrändingu, võtsime arvesse, et see oleks hästi ekspordikõlbulik ja sildid oleksid ingliskeelsed.

Meie disaini ja maitseid väga kiidetakse. Skandinaavias on see suur argument, et ei ole lisatud suhkrut, ei ole säilitus- ega lisaaineid. Osades meie toodetes on suhkur sees, aga funktsionaalsetes jookides, mis toetavad immuunsüsteemi, või loodusliku kofeiiniga jookides pole. Skandinaavias on tarbija veel targem. Ta on tark neis asjades, milles Eesti tarbijat alles harime. Nad juba teavad, mida nad tahavad. Pealegi on õunajoogid Skandinaavias üldse populaarsed.

Võib-olla te ise ei pea neid enda konkurentideks, aga kas ja kuidaks peaks Öun võistlema Coca-Colaga? Kui mina tarbijana lähen poodi, siis te olete samas letis ja ma pean oma valiku tegema. 

Me ei võistle nendega. Coca-Colaga ei ole mõtet võistelda ja nad on täiesti omal kohal. Ise joon vahepeal samamoodi. Võistlemine on vale sõna, sest me ei tee turunduses ühtegi konkurenti maha. Me ei ütle, et ära joo suhkrut ja keemiat täis limonaadi – ükskõik, mis brändi oma see ka ei oleks –, aga me pigem tutvustame, miks peaks meie toodet tarbima. Coca-Cola andunud tarbijat on meil raske enda tarbijaks saada. Raske on saada seda, kel on juba väga kindel maitseeelistus. Aga sellele, kes vahepeal näiteks saunas niisama karastusjooki joob, saame öelda, et sulle on alternatiiv.

Kõige rohkem konkureerime me hinnaga. Meie joogid on pigem premium-tooted ja eriti praegusel ajal on tarbija hästi ettevaatlikuks muutunud. Ta jälgib, kas hind on üle ühe või üle kahe euro.

Päeva lõpuks on kõik joogid, mis meiega riiulis on, konkurendid, sest inimene teeb ühe valiku, aga pigem hoiame silmi lahti, et millal hakatakse välja tulema erinevate funktsionaalsete jookidega. Selliseid asju ja uusi trende jälgime. Praegu oleme ise funktsionaalsete jookide vallas trendiloojad. Eesti tarbijale on see sõna igatahes veel üsna tundmatu. Meie brändiloo rääkimises on tarbija harimine hästi tähtis.

Nii et seda hinnatundlikkust on juba näha?

Eks ikka ole, aga pigem degusteerimisi tehes ja tarbijaga suheldes. Premium-tooted ei kao kuhugi, inimene lihtsalt võib-olla ei osta neid enam iga nädal, vaid üle kahe nädala või võtab kahe pudeli asemel ühe. Sünnipäevasid ja pidusid ikka peetakse, inimesed tahavad nautida ja ennast premeerida. Me ei ole liiga mures, et meie tarbija täitsa ära kaob. Inimene, kes on harjunud ostma, ikka ostab, aga võib-olla väiksemas koguses.

Mis on teie peamised turunduskanalid?

Oleme üsna pisikesed, aga just stardirajalt õhku tõusmas. Põhikanaliteks on digi- ja sotsiaalmeedia, eelmine aasta tegime veidi raadiot ja välimeediat. Meile on hästi oluline brändituntuse kasvatamine. Eesti inimesed teavad meid, aga infomüra on nii suur ja brände on nii palju, et sellega tuleb järjepidevalt tööd teha.

Tähtis on mõjuisikute kasutamine, sest meie toodet peab maitsma ja mida rohkem seda kirjeldatakse, seda parem.

Sotsiaalmeedia töötab kõige paremini? 

Kõige paremini töötab, kui me oleme poes nähtavad. Aga kuidas huvi tekitada ja inimene poodi saada? Meie suuruse ettevõtte puhul töötab hästi nutikas media mix. Sotsiaalmeedia töötab hästi, sest paljud tarbijad postitavad ise meie tootest ja meid märgitakse õudselt palju ära. Meie toode on väga instagrammable ja inimesed tahavad seda postitada ja see on ainult tore.

Instagrammable on tõesti kirjelduseks hea sõna. Teie funktsionaalsed joogid on ilusa disainiga. Kuldmuna küll ei võitnud, aga nomineeritud olid.

Olime Rootsis messil ja üks restoraniomanik proovis meie tooteid. Ta ütles, et need on väga head, aga ta tahaks neid lihtsalt seepärast oma restorani, et need sobivad sisekujundusega kokku. Ta tahtis purgid riiulile panna.

1 oun 2
Öun Drinksi funktsionaalsed joogid (ja sisekujunduselemendid). Foto: Öun Drinks

Disaini tuuakse meil hästi palju välja. See on puhas, mänguline ja äratuntav. Iga toote peal on õunapea ning õunal on erinev soeng ja kõrvarõngas. Pakendidisaini agentuur Koor tegi superhea töö. Me oleme disainiga hästi rahul. See on välismaal meie visiitkaart.

Autor: Siim Kera, TULI

Öun Drinks on TULI liige. TULI ühendab kõiki turundusega tegelevaid professionaale, kes on huvitatud erialase taseme tõstmisest ning valdkonna ärksaimate kaasamõtlejate hulka kuulumisest. TULI-sse kuulub praegu 106 liiget.

Kõik uudised

TULIs on üle saja liikme. Liitu sinagi Eesti suurima turunduskogukonnaga!

Loe siit, mis hüvesid TULI liikmed naudivad.

TULIst lähemalt