TULI POSITSIOONIUURING | Pärtel Vurma 6 tähelepanekut: hind on oluline ainult siis, kui see on kõige olulisem
Septembris nägi ilmavalgust Rait Faktumi ja TULI koostöös valminud “Turundusagentuuride positsiooni ja rahulolu uuring”. Velveti juht Pärtel Vurma pani kirja, mis talle uuringust silma jäi.
TULI liikmed leiavad uuringutulemused TULI liikmekeskkonnast.
Uuring kui juhtimisinstrument
Minu jaoks on see uuring lisaks põnevale valdkonna ja konkurentide kaardistusele ka reaalne juhtimisinstrument. Olen kõikidel aastatel, mil uuring on toimunud, tutvustanud tulemusi – koos enda isikliku tõlgenduse ja kommentaaridega – kogu Velvetile.
Eraldi arutelu tulemuste osas teen ka Velveti projektijuhtidega, kes on klientidega igapäevases kokkupuutes ja suhtluses. Vestluse käigus otsustame, milliseid näitajaid tahame järgmiseks korraks kindlasti paremaks saada, mida me selleks igapäevaselt tegema peame ning millised sisesed mõõdikud ja indikaatorid lisaks seame.
Tunnistan, et on olnud neid hetki, kus klientide tagasiside võtab toatäie projektijuhte – eesotsas minuga – väga tõsiseks, sest peame üsna armutu tõele näkku vaatama. Olen seejuures väga uhke oma inimeste üle, kelle pingutuste tulemusena on viimase raporti järgi kõik meie kvalitatiivsed näitajad paranenud.
Oleme klientidelt saanud oluliselt parema tagasiside nii paindlikkuse, loovuse, strateegiliseks partneriks olemise kui ka projektijuhtimise kvaliteedi osas. See tähendab, et pingutus, mida teeme, toob reaalseid tulemusi. Aitäh ka meie klientidele, kes arengut tajuvad ja seda meile tagasisidestavad.
Värskete tulemuste tõlgendused ja tähelepanekud
- Fookus liigub kanalitest sisule
Kui 2023. aastal peeti kõige olulisemaks väljakutseks digitaalsete kanalite oskuslikku kasutamist ja tulemuslikkuse mõõtmist, siis 2025. aastaks on kõikides sektorites peamise väljakutsena esile tõusnud kvaliteetse ja sihtrühmapõhise sisu loomise vajadus.
See näitab teatavat küpsustaseme tõusu. Ettevõtted mõistavad, et mitte kanalid, vaid sisu kvaliteet ja relevantsus määravad tulemuse.
Märkasin üht uut kasvava tähtsusega väljakutset, mis on sõnastatud kui “Kasvav vajadus tervikliku ja kvaliteetse kommunikatsiooniökosüsteemi järele (sh ostetud, teenitud ja omatava meedia integreerimine) ajastul, mil meediatarbimine on üha enam killustunud.”
Ma tõlgendan seda pisut krüptilist sõnastust selliselt, et turundustegevuste planeerimisel tahetakse liikuda sammu võrra süsteemsema lähenemise suunas. Soovitakse luua strateegiliselt terviklikku kommunikatsiooni ja brändikogemust. See ambitsioon ennustab järgmise kahe aasta jooksul veelgi küpsuse kasvu.
- Strateegilise partnerluse mõiste sisu süveneb
Strateegilise partnerluse mõiste on muutunud tasapisi sügavamaks ja äritulemustega haakuvamaks. Mõneti tunnen, et jutt, mida me oma klientidele seoses eesmärgistatud ja mõõdikutega varustatud disaini rakendamisest ärieesmärkide saavutamiseks räägime, hakkab turult ka tagasi peegelduma. Hinnatakse järjest rohkem:
- süvenemist kliendi ärisse ja sihtrühmadesse;
- mõõdikute ja eesmärkide seadmise ja saavutamise oskust;
- kliendi strateegiaga haakumist turundustegevusega;
- tulevikku suunatud tervikpilti.
See on suur nihe võrreldes varasemate aastaga, mil strateegilist partnerlust käsitleti pigem kui “pikemat koostööd ja usaldust”.
- Agentuuriteenuse väärtuspakkumine – avalik vs. erasektor
Minu jaoks on ahhaa-väärtusega tähelepanek agentuuride teenuste kasutamise põhjuse erinevus era- ja avaliku sektori vahel.
Erasektor kasutab agentuure eelkõige nende mitmekesise kogemuse ja erialase kompetentsi pärast. Avalik sektor peab agentuuride kaasamise peamiseks põhjuseks ressursside puudust.
Selline taipamine võimaldab täpsemalt sihtida enda väärtuspakkumist ja müügiargumente. Seni olen pigem arvanud, et just erasektor tahab väga efektiivset ressursside planeerimist ja avalikul sektoril on vaja mitmekesisemat ekspertide kaasamist enda organisatsioonist väljastpoolt. Tagasiside tänavalt viitab vastupidisele.
- Hind pole oluline, välja arvatud siis, kui see on kõige olulisem
See pole nüüd küll uus tähelepanek, sest sama muster kordub igal aastal, aga inimlikult huvitav on see taipamine siiski.
Agentuuride kliendid märgivad hinna ja kvaliteedi suhet agentuuri valiku puhul pigem väheoluliseks. Pingereas on see valiku põhjuste hulgas viimaste hulgas. Samal ajab vastab valitud agentuuri hinnatase klientide ootustele kõikidest teistest näitajatest alati kõige vähem. Isiklik kogemus ütleb samuti, et kui konkursitulemuste järel küsida valiku põhjuste kohta, siis alati tuuakse ühe peamise valikukriteeriumina välja maksumus.
Tulemus näitab ilmekalt, et see, mida inimesed ütlevad, et nad teevad ja see, mida nad tegelikult teevad, on kaks erinevat asja.
- Agentuuride tuntus stabiliseerus, kuid on ka uusi tulijaid
Reklaamis juhib endiselt Tank.
Disainis Velvet.
Üritusturunduses Jolos.
Kommunikatsioonis Miltton.
Meedias Havas Media.
Kõiki liidripositsioonid on samad. Kõigis valdkondades on tegelikult isegi kogu poodium sama. Aga õnneks on ka uusi tulijaid.
Uued nimed 2025. aastal, mis silma jäid
- Reklaamis: Taifuun (muidugi aasta agentuurina on selline tõus ootuspärane), NOH Production, Kagu the agency (koos väga tugevate kvaliteedinäitajatega).
- Disainis: Pult, Ruum 414, Bond, Nope, kes ei ole turul uued tulijad, aga nende TULI uuringusse lisandumisega saame valdkonnast parema ja objektiivsema ülevaate.
Mul on väga hea meel, et disainiagentuure on pildil rohkem, aga samal ajal näo teine pool nutab, sest kolm väga mainekat disainiagentuuri – Identity, Fraktal ja Neway – on vahepeal pildilt täiesti kadunud.
- Kvaliteedinäitajad räägivad rohkem kui tuntus. Nende nägemiseks on vaja rohkem süveneda (või paremaid ja moodsamaid infograafika võtteid kasutada)
Kui agentuuride tuntus on üsna stabiilne, siis n-ö. kvaliteedinäitajad liiguvad palju suurema diapasooniga. Ma ei hakka siin agentuure eraldi välja tooma, aga kui näiteks mõni varasemalt väga kõrgeid projektijuhtimise kvaliteedipunkte saanud teenusepakkuja nüüd skaala täiesti teises otsas on, siis see räägib mingit selgelt lugu. Tänu uuringutulemustele on igal agentuuril seda võimalik märgata, vastavad järeldused teha ja midagi muuta.
Autor: Pärtel Vurma, Velvet
Toimetas: Siim Kera, TULI