18.08.2020

Marge Kari: kas loovagentuuri teenused on aegunud kaup?

Kust peaks tulema meie sektori majanduslik kasv ja kasumlikkus, kui me paaniliselt tambime ja suretame end ise välja, sest ei oska hinnata ega hinnastada oma inimeste tööd vääriliselt? Loovagentuuri Tank tegevjuht Marge Kari hoiatab dumpingu eest.

Marge Kari

Tundub, et koroonakriis on hetkeks vaibunud ning suurem puhkusteperiood möödas. Paljud avaliku sektori ettevõtted hoiavad agentuure töös ja hangivad erinevaid turundustegevusi. Õhus on positiivsust, sest riik tellib ja annab tööd. Agentuurid rabelevad kohati 24/7, et genereerida ideid ja vormistada pakkumisi, suured meeskonnad on hõivatud. Kui aga saabub hetk, kus avalikustatakse hanke tulemused, on pilt jahmatav ja ahastamapanev.

Kogu meeskonna suur panus ja pingutused müüakse kliendile usukumatu, ütleks isegi ebainimliku tunnihinnaga. Ametlikel andmetel on erinevate agentuuride tunnihinnad vahemikus 50–120 eurot (kohati isegi rohkem), sõltuvalt kompetentsist ja vastutusest. Täna pakutakse riigile tunnihinda 23–26 eurot tund, sõltumata vastutusest või kogemusest. See on minimaalsest tasemest kaks korda odavam.

Kas tõesti, head kolleegid, väärtustame oma inimeste haridust, tööd ja panust nii vähe? Kas agentuuri kalleim vara ei olegi meeskond? Kust peaks tulema meie sektori majanduslik kasv ja kasumlikkus, kui me paaniliselt tambime ja suretame end ise välja, sest ei oska hinnata ega hinnastada oma inimeste tööd vääriliselt? Sealjuures ei ole suuremad hankijad tulnud lauda mingite väikeste eelarvete ja lepingusummadega, vaid lubanud täiesti arvestatavaid mahtusid, et soovitud teenuse eest väärikalt tasuda.

On selge, et oodatust väiksem maksumus teeb esmapilgul rõõmu, ent hea hankija – mõtle korra ka kaugemale. Kui sul on kahtlus dumpingu osas, kuuluta kehtetuks või asu eraldi läbirääkimistesse. Ilmselgelt jäävad sellistelt tunnihindadelt maksmata maksud, tarkvaralitsentsid, koolituskulud ja kõik muu, mis normaalses olukorras viiks edasi nii turundussektorit kui ka majandust tervikuna.

Dumping on kaupade müük tahtlikult madala hinnaga. Mõistet ennast on kasutatud alates möödunud sajandi 30ndatest. Algselt rakendati dumpingu mõistet aegunud kaupadele, mida müüdi madalama hinnaga, kuid hiljem sai see mõiste uue tähenduse. Mulle tundub, et see mõiste on saamas tagasi oma esialgset tähendust – kui me ei mõtle. Oleme paanikas, müüme end alla turuhinna nagu riknenud banaani.

Äkki selle ülimadala hinna eest oma teenust pakkudes saame tööd ja jääme ehk ellu? Ei jää, sest meeskond jookseb laiali, kui nende panust ei hinnata ega tasustata õiglaselt. Sarnane asi juhtus ka kümme aastat tagasi, kui majanduslangus tabas kõiki välguna selgest taevast. Ka siis oli reklaamituru reaktsiooniks paaniline dumping. Selle tulemusena kaotasid kõige rohkem kliendid, kuna agentuurid olid stressis ega suutnud pakkuda sellise hinnasurve juures adekvaatseid, väärikaid lahendusi ning lisaks pidid agentuurid välja mõtlema erinevaid skeeme, kuidas oma liiga odavalt müüdud tööde eest tasu kuidagi teistmoodi kätte saada.

Selge on see, et elu on võrreldes toonasega veel mitmeid kordi kallimaks läinud ning kümne aasta taguse hinnaskaalaga täna ausalt toimida on ilmselgelt keeruline. Kui agentuurid ei suuda ise maha rahuneda ja kainet mõistust säilitada, siis loodan, et klientidel saab olema piisavalt mõistust, et tunda ära kvaliteet ja aidata tagada olukord, kus kogu turundussektor end maha ei sureta. Oleme selles olukorras koos. Et mitte muutuda üheskoos aegunud kaubaks, saame samme astuda vaid ise ja loodetavasti enne, kui pole veel liiga hilja.

Marge Kari
Tanki


Loovagentuur Tank on Turundajate Liidu (TULI) liige. TULI ühendab kõiki turundusega tegelevaid professionaale, kes on huvitatud erialase taseme tõstmisest ning valdkonna ärksaimate kaasamõtlejate hulka kuulumisest. TULI-sse kuulub praegu 80 ettevõtet.

Kõik uudised