27.05.2025

INTERVJUU | Marelle Ellen: me tahame teha maailma kõige sisukama turunduskonverentsi

Marelle Ellen on pea viis aastat eest vedanud grit. turunduspodcasti, kus uuritakse Eesti idufirmade turundusjuhtidelt, kuidas nemad turundust teevad. Nüüd on ta jõud ühendanud endiste sTARTUp Day kolleegidega, et turule tuua kasvule ja kuluefektiivsele turundusele keskenduv turunduskonverents. “Meil on vaja õppida tegema turundust kuluefektiivselt, et saada samade ressurssidega paremaid tulemusi,” ütleb ta.

Marelle Ellen räägib uue konverentsi tagamaadest. Foto: Pilleriin Kivisikk

Miks te otsustasite, et meie väiksele Eesti turule on veel üht turunduskonverentsi vaja?

Eestis ei ole konverentsi, mis keskenduks kasvule ja kuluefektiivsele turundusele.

Mulle tundub, et kohati on Eesti turunduskonverentside korraldamises tekkinud mugavus. Tihti on laval needsamad esinejad, kes igal konverentsil. Samad teemad, mis eelmisel aastal. Esinemiste kirjeldused on kirjutatud ChatGPT. Liiga tihti on esinejad laval sponsorluse korras, mitte seetõttu, et nad päriselt tahaks midagi väärtuslikku jagada.

Ma ise olen olnud selles olukorras, kus ma käin turunduskonverentsil, istun terve päev saalis ja ei saa mitte midagi uut teada. Lihtsalt korrutatakse turunduse käibetõdesid või räägitakse asjadest, millest on räägitud juba viimased viis aastat.

Idee julgest, kasvule suunatud turunduskonverentsist on meil juba aastaid mõttes olnud. Sel kevadel langesid tähed kokku ja augustis jõuab grit. konverents lavale. Natuke nagu tooksme grit.’i podcast’i lavale, aga veel kraad kangemate esinejatega. 

Mis te siis teistmoodi teete kui teised turunduskonverentsid?

Esiteks, see on esimene tehnoloogia- ja startupvaldkonnast inspireeritud konverents. 

Keskendume programmis hästi tugevalt sellele, kuidas piiratud ressurssidega kiiresti kasvada. Ma siiralt usun, et ka mitte-tehnoloogiasektori ettevõtetel on idufirmade mõtteviisist väga palju õppida.

Kogu programm keskendub strateegilisele, analüütilisele ja kuluefektiivsele turundusele – aga lisab killukese ka loovust ja loomingulisust. Värske, praktiline, no-fluff. 

Meie lubadus on see, et konverentsipileti ost on positiivse ROI-ga investeering. 

Selle ühe pileti sees on kuus praktilist masterclass’i maailmaklassi turundajatelt, lisaks eelüritused. Sa õpid strateegilisemalt mõtlema, ajamahukaid ülesandeid automatiseerima ja ressursse paremini kasutama. Saad parema arusaama, millal ja kuhu investeerida. 

Rääkimata kõigist neist inimestest, kellega sul on võimalik oma turundusalaseid väljakutseid arutada ja head nõu saada. Ma olen 110% kindel, et kui sa konverentsil kuuldut rakendad, teenid piletihinna kümnekordselt tagasi.

Ja viimaseks: need inimesed, kelle me kokku toome. Meil on seniste piletiomanike seas palju neid inimesi, kes muidu Eestis konverentsidel ei käi – nagu ma ise. 

Meie missioon on tipptasemel turundajad kokku tuua. Mitte lihtsalt ühte ruumi esinejaid kuulama, aga selleks, et me saaks üksteise kogemusest õppida ja ei peaks kõik samu ämbreid läbi kolistama. Ma siiralt usun, et meil on üksteiselt nii palju õppida – ja see konverents on disainitud selliselt, et need vestlused saaks juhtuda. 

Te olete osaliselt sama tiimiga üles ehitanud ka Tartus toimuva sTARTUp Day ärifestivali. Kuidas see kogemus teid mõjutab?

Mina ja Ermo Tikk saime tuttavaks 2016. aastal, kui toimus esimese sTARTUp Day korraldamine. Ermo oli tollal turundusjuht ja mina olin tema tiimis vabatahtlik. Nii hull on mõelda, et nüüd korraldame koos päris oma konverentsi! Täielik full circle minu jaoks.

Aasta hiljem sai Ermo peakorraldajaks ja kutsus minu oma tiimi turundust tegema. Kolm aastat hiljem tõi sTARTUp Day kokku üle 4400 inimese enam kui 60 riigist. Mart Lättekivi oli sel ajal vabatahtlike juht, kes hiljem liikus COO ning peale seda peakorraldaja rolli.

Kui grit. konverentsi korraldamist alustasime, tundus loogiline valik jõud ühendada. See on natuke nagu grit. ja sTARTUp Day oleks beebi saanud! Meil on tõesti väga tugev tiim. Ma ei tea kedagi, kellel oleks rahvusvaheliste ärisündmuste ülesehitamisel tugevam kogemus kui meil kolme peale.

grit 30 2 1
Korraldajad Ermo Tikk, Marelle Ellen ja Mart Lättekivi. Foto: Pilleriin Kivisikk

Julgus teisiti teha ja piire nihutada on algusest peale sTARTUp Day DNA-s olnud. 

Kui me üheksa aastat tagasi esimest sTARTUp Day-d korraldasime, oli ärifestivali kontseptsioon midagi täiesti uut. Meil olid vaid ärikonverentsid, mis tihti tähendas umbset hotelli konverentsiruumi, üht lava ja tõsist õhkkonda. Ma usun, et sTARTUp Day on kohalikku konverentsimaastikku väga tugevalt mõjutanud.

grit.-iga tahame samamoodi teha asju teistmoodi ja paremini. Mitte lihtsalt seetõttu, et teistmoodi teha – aga me seame küsimuse alla selle, kuidas tavaliselt on tehtud. Kas see on tõepoolest kõige parem viis? 

Näiteks tehisintellekti teema osas oleks olnud väga lihtne kutsuda lavale mõni Eestis tuntud AI koolitaja. Selle asemel kutsusime Annika Helendi, kes muidu Eestis ei esine – ja paneme tema esitluse sisu kokku vastavalt osalejate sisendile, et mis on nende kõige ajamahukamad töölõigud turunduses.

Me päriselt korraldame seda kogu südame ja hingega.

Sa oled ka varem öelnud, et sinu meelest on turunduse vallas startup’idelt palju õppida. Miks sa seda nii kindlalt väidad?

Minu turunduskarjäär sai alguse meediagentuurist, kus ma haldasin digimeedia kampaaniaid. See oli üle kümne aasta tagasi. Ja ma mäletan, et mind šokeeris väga see kontrast, et Eesti ettevõtted kulutavad kümneid tuhandeid eurosid kuus digireklaami peale: bännerid Delfis, Postimehes, Meta ja Google’i reklaamid.

Samal ajal on meil idufirmad, kus on tavaliselt üheliikmeline turundustiim ja minimaalne eelarve – ja investorid, kes ootavad neilt iga kuu kasvu. 

See tähendab, et nad peavad turundusele lähenema kuluefektiivselt ja väga analüütiliselt. Seal on vaja ka parajat annust loomingulisust: kas siis loovideid, mis lähevad viraalseks, või tehnilisi lahendusi, näiteks erinevaid tootesse ehitatud kasvumehhanisme.

Ma arvan, et täna, kus majandus on väga ebakindel ja paljudes ettevõtetes kärbitakse eelarveid, on see väga relevantne. Meil on vaja õppida tegema turundust kuluefektiivselt, et saada samade ressurssidega paremaid tulemusi. 

Ja see on see, millele grit. konverentsi programm keskendub.

Kuidas käib ühe turunduskonverentsi korraldamine?

Me oleme ehitanud seda konverentsi nagu startup’i: valideerinud, kogunud sisendit ja küsinud tagasisidet. Enne, kui me midagi avalikult välja hõikasime, võtsime aega, et suhelda potentsiaalsete partnerite ja osalejatega, et kas see neid kõnetaks. 

Kõnetas! Kohe alguses panid sündmusele õla alla Elisa Stage ja Eesti üks suurimaid turundustehnoloogia ettevõtteid PRNEWS.IO; kogukonna partneritena Turundajate Liit, sTARTUp Day ja Asutajate Selts. Nüüdseks on partneritega liitunud ka turunduse automatiseerimise idufirma Outfunnel ning vDisain, kes pakub lead generation teenust.

Programm on sündinud suures osas koostöös grit. podcasti külalistega, kes on Eestie idufirmade turundusjuhid ja -spetsialistid. Lisaks viisime läbi küsitluse, kus 260 turundajat jagas oma väljakutseid ja teemasid, mille kohta nad tahaksid lähemalt õppinud. 

Me siiralt tahame teha maailma kõige sisukama konverentsi. Ma teen iga esinejaga sisulist tööd, et ta jõuaks oma esinemise jooksul võimalikult palju väärtust edasi anda – täpselt samamoodi nagu me grit. podcast’i külalisi valideerime. 

Ma olen ära öelnud esinejatele väga tuntud ettevõtetest, sest oli selgelt tunda, et nad tahavad lihtsalt tulla oma toodet reklaamima. 

TED-ist inspireerituna teeme esinejatele ka prooviesinemised, et lõplik esinemine 14. augustil oleks creme de la creme. Ma ei tea, et seda varem Eestis oleks tehtud.

Milliste esinejate ja teemade osas sa ise kõige rohkem elevil oled?

Ausalt: kõigi. Kuna ma olen nende kõigiga kohtunud, siis ma tean, millest juttu tuleb – ja ma ise juba väga tahaks neid esitlusi kuulda!

Avapaugu annavad päevale maailma suurima mobiilipanga N26 endised turundusjuhid Kertu-Liina Lehismäe ja Carine van der Heijden, kes jagavad oma kogemust, et kuidas ehitada tugevat brändi n-ö performance driven ettevõttes.

See mastaap on täiesti ebareaalne: näiteks eelmisel nädalal rääkis Carine meile, kuidas ta Booking.com’i brändijuhina nende Super Bowli kampaaniaid testis ja valideeris. Kui ta läks Booking.com’i, olid nad väga tulemusturundusele orienteeritud ettevõte. Carine eesmärk sinna minnes oli muuta seda mõtteviisi – sest kui sa teed bränditurundust hästi, parandab see tervikuna ettevõtte tulemuslikkust.

Samuti Bolti brändijuhi Maksymilian Malicki esinemine. Bolt lansseeris just oma uue brändiplatvormi, mis on aluseks kõikidele kampaaniatele Europas. Maxi sõnul on see midagi, millega nad olid pikalt kimpus – aga loodetavasti leidsid nüüd lahenduse.

Muide, meie läbi aegade kõige populaarsem grit. podcast episood on Bolti tollase loovstrateegi Liisa Ennustega. Nüüd toome lavale Liisa bossi, kes räägib Bolti uue brändiplatvormi loomisest, lansseerimisest ja Bolti brändi ehitamise strateegiast.

bolt brandikampaania foto liisa ennuste linkedini kontolt
Foto Liisa Ennuste LinkedIni postitusest

Ma ise ootan väga ka Raitis Purinse esinemist, kes juhtis Läti ükssarviku Printfuli turundust nende kõige kiirema kasvu ajal. Kuue aasta jooksul kasvatas ta ettevõtet 15 korda, kuni see jõudis miljardilise valuatsioonini.

Raitis lubas jagada ausalt ka enda vigu, mis tema hinnangul maksid ettevõttele üle miljoni euro potentsiaalset müügitulu – sest tihti saab just vigadest kõige rohkem õppida.

Vigadest rääkides: kas midagi on seni ebaõnnestunud ka?

Kõige suurem hoop on ilmselt olnud potentsiaalse kuldsponsori kaotamine. 

Kui me idee valideerimist alustasime, suhtlesime ühe maailma suurima reklaamiplatvormiga, kes oli ideest vaimustuses ja tahtis kuldsponsori kohta võtta – aga kuna nad kinnitavad aastaeelarve jaanuaris, ei saanud me kohe lepingut allkirjastada.

See tundus täielik unistus: üks maailma suurimaid brände usub meie visiooni nii tugevalt, et on valmis oma nime sinna kõige suuremalt kirja panema. 

Paraku läks nii, et aasta lõpus kirjutas meie kontaktisik, et on ettevõttest lahkunud – ja tema projektid endale saanud inimene oli ilmselt liiga ülekoormatud, et veel üht projekti töösse võtta. 

Ühtlasi: ma olin unustanud, kui töömahukas on ühe konverentsi korraldamine! Seda enam, et sel aastal ehitame me ju kõik nullist üles: sõnumid, maandumislehed, tekstid, kujundused, kõik-kõik tuleb nullist teha. Palju otsuseid ja protsesside ülesehitamist.

Aga eks millegi ehitamine nõuabki pidevat katsetamist, testimist, ebaõnnestumist, õppimist ja kohandumist. Julgust, järjepidevust ja tugevust – ja see on see, kust grit. oma nime sai.

Loe konverentsi kohta lähemalt

Autor: grit.

Turundajate Liit on grit. konverentsi partner. Seetõttu tegime TULI liikmetele sooduskoodi, mille leiad siseveebist. Kohtume seal! 

Kõik uudised

TULIs on üle saja liikme. Liitu sinagi Eesti suurima turunduskogukonnaga!

Loe siit, mis hüvesid TULI liikmed naudivad.

TULIst lähemalt