TULI OFFFil | 13 mõtet Barcelonast: ära palka endale kõige paremaid inimesi!
Mai alguses sättis disainirahvas sammud Barcelonasse, kus toimus juba 25. korda OFFF festival. Käisime kohal ja kuulasime, mida head räägiti.

Mis seal salata, Kataloonias käis võrdlemisi tihe andmine. Kolme päevaga söödeti 4000 ja rohkemalegi külalisele ette üle 70 esinemise. Slaidid pandi huugama hommikul kell 11 ning juhtmed tõmmati välja poole üheksa paiku. Siin on kolmelt eri lavalt kuuldud mõtteid, mis Barcelonas kohvrisse pakkisin ning suveniiridena Eestisse tõin.
Mõni puudutab disaini, mõni brändi, mõni kunsti laiemalt, aga olgem ausad, tegelikult võiks neist kasu olla kõigil, kes elavad ja töötavad.
Palju hääli
Londoni brändi- ja disainiagentuur DixonBaxi näitab alustuseks oma värsket tööd kuninglikule Vormel-1 sarjale ning tutvustab veidi lähemalt oma filosoofiat, mis on lisaks F1-le toonud kliente nagu MTV, HBO, AC Milan, Hulu, Tubi ja Samsung.
Kui kõigil on samad tööriistad, on supervõimeks teistmoodi mõtlemine. Hea meeldetuletus kõigile, kes kardavad, et AI näppab nende töö. Unikaalseid mõtteid ja ainulaadset perspektiivi on alati vaja. Sarnane mõte kõlas ka stock-piltide keskkonna Stocksy töötoas: AI võidukäik tähendab seda, et põhimõtteliselt kõigil on relv. Aga vaid vähesed oskavad seda relva kasutada.
Ignoreeri müra, loo uus signaal! Kõige paremad tööd ei ürita olla relevantsed, nad loovad ise relevantsust ja trende. Ühesõnaga, loo signaal, mille üle hiljem müra koondub. Pea meeles, et töö, mis sulle päriselt korda läheb, algab alati ebakindlusest.
Ole igas ruumis optimist. See ei tähenda automaatselt, et iga su töö oleks hea, aga optimism loob pinnase heaks tööks. Turunduses ja disainis on ametiposte, kus väljakutsed võivad olla hiiglasuured ning töö kipub muutuma sind katta soovivaks mustaks varjuks. Optimism on vasturohuks!
Kliendid on inimesed, mitte logod. Kliendid on inimesed, kel on samuti oma visioon ning kes tunnevad pinget teha head tööd.
Andekus pole haruldane, ligipääs oskustele ja teadmistele on. DixonBaxi sõnum oli lihtne: sa ei pea endale alati kõige paremaid inimesi hankima, vaid aita ise inimestel parimaks saada.
Hea töö vajab rohkem kui üht häält. Erinevad vaatenurgad on heade tiimide edu alus.
Oleme veidramad kui arvata võiks
Illustraator Mr Bingo oli 2010ndate alguses purjus ning tal tekkis suurepärane idee hakata võõrastele mürgiseid postkaarte saatma (näiteks “su maja on s*tt või “sa tantsid nagu v*tt”). Mees sai sellega rohkelt tähelepanu ning ta andis välja ka kaardikestega raamatu.

Igatahes oli purjakil tekkinud mõttevälgatus nii särav, et ühel hetkel sai ta palgatöölt lahkuda ja ainult oma kunstile keskenduda – näiteks küsis ta inimeste alastipilte, et neist personaliseeritud peenise– ja vulvataimi joonistada. Ühel hetkel müüs ta internetis 80 penni (ehk u 95 eurosendi) eest mitte midagi. Jah, sa said tema veebipoes maksta 80 penni ja saada vastu… Mitte midagi.
Mr Bingo ütles muuhulgas, et inimesed on tobedamad ja veidramad, kui ta oleks kunagi arvanud. Ühesõnaga, ei tasu karta teha imelikke asju. Tema sõnul on alati naljakas teha midagi vastupidist. Näiteks musta reede ajal müüb ta veebipoes asju 25% kallimalt. Ja inimesed ei osta sel ajal vähem kui tavaliselt, vastupidi, nad ostavad oluliselt rohkem.
Legendaarne disainer Brian Collins viskas õhku sarnase idee: “See, mis on brändi juures imelik, muudab selle unikaalseks. Seepärast tuleb imelikkust esile tõsta.”

Ideed ei vanane
Režissöör ja kunstnik Paul Trillo sõnul annab AI võimaluse end häbistada. Seda heas mõttes! Ta on märganud, et tehisintellekt aitab tal teostada kunagi poolikuks jäänud ideid. Selliseid, mis tundusid liiga suured või veidrad. Varem pidi ta kulutama kolm kuud, et teada saada, kas ideel on jumet. Robotike aitab sama töö märksa kiiremini teha ja saadki kohe teada, kas on vaja oma idee pärast häbi tunda või mitte, võib-olla on see täiesti suurepärane!
Sarnasel teemal mõtiskles ka Singapuri disainer niceaunties, kes nagu päritolu ja nimigi reedab, teeb AI-kunsti Singapuri tädidest. Tema sõnum oli lihtne: ükski sinu idee pole liiga vana ja alati tasub oma vanu mõtteid taaskasutada.
Trillo viskas õhku veel ühe küsimuse, mille üle iga inimene, disainer ja miks mitte ka bränd mõelda võiks: mida on sul öelda, mida teistel ei ole? Mis on see, mis teeb sinu kunstist sinu kunsti? Kui kunstnikul pole perspektiivi, mis teda teistest eristaks, siis ta peaks endalt küsima, miks ta üldse kunsti teeb?
Autor: Siim Kera, TULI, Barcelona