20.05.2025

TULI OFFFil | Taeva Pesamuna võitjad: võiksime maailmas julgemalt ringi vaadata

“Mulle tundub, et Eestis keskendume liialt sellele, mis toimub meie oma turul,” räägib Age Creative’i digital creative Kamilla Selina Lepik, kui uurin temalt OFFFi disainifestivali muljeid. Barcelonat külastas ta interaktsioonidisaineri Sander Randoja ja Divisioni projektijuhi Margaret Põldsaarega. Kolmekesi võideti Taeva Pesamuna noortekonkurss ning võit lennutas neid just Katalooniasse.

Taeva Pesamunad Barcelonas. Vasakult Sander Randoja, Kamilla Selina Lepik ja Margaret Põldsaar. Foto: Erakogu

Trio jäi külaskäiguga Hispaaniasse väga rahule. OFFF andis uue laengu energiat ning tahet teha ägedaid töid. Tuuakse välja, et festivali fookus oli eelkõige tööde loovusel, mitte ärilisel poolel – OFFFil sai aimu, millest hea disain sünnib, mitte sellest, kuidas seda müüa. Samaviisi tore oli kuulata, et välismaal elavad-töötavad täpselt samasugused inimesed nagu Eestis.

Oli palju siirust ja sealhulgas jagati ka ebaõnnestumisi ning hirme, mis loovtööga kaasas käivad,” räägib Lepik. “Tuleb välja, et loovjuhid tunnevad samu emotsioone, vahet pole, kas töötad väikeses Eestis, Kanye Westi tiimis, Las Vegas Sphere’is, Londoni tippagentuuris või teed maailmatasemel töid Google’is.”

Festivalilt jäi kõlama mõte, et loovtöö tulevik ei ole AI vs. inimene, vaid AI ja human taste. Järjest rohkem läheb hinda oskus eristada head halvast. Kõigil on ligipääs sadadele tööriistadele, aga kõigil ei ole head maitset. 

“Huvitav oli kuulda, et hea loojutustamine, inimlikkus, julgus ja arusaadavus kaaluvad alati üle pelgalt tehniliselt edevad tööd,” sõnab Lepik. 

Suur vastutus

Samuti kõnetas teda, et disaini ja turundust ei käsitletud ainult tööriistade ja trendide läbi, vaid ka isikliku ja kultuurilise perspektiivi kaudu. 

“Iluvaldkonnas töötav 3D-disainer Ines Alpha jagas oma struggle’it, kuidas filtreid luues mitte taastoota iluideaale ega süvendada naiste ebakindlusi,” jagab ta. “Meie tööga kaasneb ühiskonna ees palju rohkem vastutust, kui endale meeldiks arvata.”

Margaret Põldsaar lisab mõtte jätkuks, et tema mõistis OFFFil oma töö privileegi. 

Me tormame ringi, teeme oma loovtööd ja võtame kõike liiga iseenesestmõistetavalt,” räägib ta. “See oli wake-up call – hakkasin märkama, kui palju võimalusi mul tegelikult on, ja tunnen päriselt tänulikkust, isegi nende projektide puhul, mis varem tundusid lihtsalt järjekordse checkbox’i täitmisena. On värskendav näha asju teise nurga alt – et see pole koorem, vaid hoopis võimalus teha midagi tõeliselt ägedat ja olulist!”

Vaata mullist kaugemale

Paljudel OFFFil rääkinud agentuuridel ja loovinimestel oli oma isiklik väärtuste pagas, mille põhjal nad töid teevad ja mille abil neid just õiged kliendid üles leiavad. Ollakse maksimaalselt kaasavad, võrdõiguslikud, mitmekesised, planeedisõbralikud jne. Lepikule tundub, et Eestis ollakse sellest veel kaugel. 

“Eestis keskendume liialt sellele, mis toimub meie oma turul – kellel on parim kampaania, milline töö võitis Kuldmuna ja kes millise kliendi sai,” mõtiskleb Lepik. “Latt pannakse siinse ökosüsteemi järgi. Aga OFFF meenutas, kui oluline on vaadata oma mullist kaugemale. Inspiratsiooni ei leia ainult naaberriikidest või turundusauhinna saajatelt – see võib tulla hoopis Jaapani käsitööst, Hispaania graafikast või Brasiilia tänavakultuurist. 

Võiksime maailmas julgemalt ringi vaadata. Mitte ainult selleks, et maailmale “järele jõuda”, vaid et julgeda ka ise suunda luua. Päeva lõpuks on New Yorgi pilvelõhkujas istuv loovjuht samasugune inimene nagu see, kes Kultuurikatla viiendal korrusel.”

Autor: Siim Kera, TULI

Kõik uudised

TULIs on üle saja liikme. Liitu sinagi Eesti suurima turunduskogukonnaga!

Loe siit, mis hüvesid TULI liikmed naudivad.

TULIst lähemalt