Norstati kvartaliandmed: 55% tarbijatest eelistab brände, mis on tavapärasest odavamad
Norstat Eesti avaldas oma viimase kvartali tarbijaraporti, mis toob esile mitmeid märkimisväärseid trende ja võimalusi. Olulisemad tähelepanekud puudutavad majanduslikke muresid, ostukäitumist ja e-kaubandust.
Mured peegelduvad tarbimiskäitumises
Inflatsioon ja maksukoormuse tõus tekitavad muret vastavalt 39% ja 37% Eesti elanikest. Aastaga on mure inflatsiooni pärast langenud ning mure maksukoormuse pärast oluliselt kasvanud. Neljandik vastajatest tunneb muret oma perekonna finantsolukorra üle. Muretase peegeldab tarbijate ostuotsuste tagamaid.
55% tarbijatest eelistab brände, mis on tavapärasest odavamad, viidates selgelt hinnatundlikkusele. Kolmandik tarbijatest on edasi lükanud või loobunud suuremate tarbekaupade nagu mööbel, elektroonika jmt ostmisest ning viiendik väiksemate tarbekaupade nagu toit, majapidamistooted jmt ostmisest.
Lähiriikide tarbijate hinnangud erinevad oluliselt
Naaberriikide tarbijate hinnangud finantsolukorrale erinevad märkimisväärselt. Perekonna rahalise seisukorra pärast tunnevad muret ka meie naabrid: Lätis on mure suurem kui Eestis, Leedus on see aga sarnasel tasemel. Soomes ja Rootsis on perekonna finantsmured aga märksa vähem levinud. Seoses suuremate tarbekaupade ostmisega on pooled Läti ja Leedu tarbijatest plaane edasi lükanud. Eesti, Soome ning Rootsi tarbijatest aga vaid kolmandik.
E-kaubanduse eelistus varieerub tootekategooriate lõikes
Toidukaupade soetamine interneti teel ei ole veel paljude tarbijate igapäevaelu osa – 63% ei ole seda kunagi proovinud. Seevastu riiete, kodutarvete ning elektroonika veebist tellimine on kasutajate seas laiemalt levinud, kusjuures vaid 12% tarbijatest ei ole selliste toodete internetiostudega kokku puutunud. Ostud toimuvad endiselt ka füüsilistes kauplustes. E-kanalite kaudu sooritab enamiku (71% ja enam) ostudest vaid väike protsent tarbijaid: toidukaupade puhul 6% ning teiste kaubagruppide puhul 10%.
Uuringust lähemalt
Norstat Eesti kvartali arvamusuuringu eesmärk on kaardistada Eesti elanikkonna ootused enda tuleviku käitumisele ja tarbimisele. Pressiteade on koostatud koostöös Eesti Turundajate Liiduga. Eesmärk on jagada turundusprofessionaalidele kriitilisi teadmisi, mis aitavad kohandada strateegiaid vastavalt turu dünaamikale.
Uuringus osales kokku 536 vastajat, kvootidega tagati representatiivsus soo, vanuse (18+), maakonna ja rahvuse järgi. Andmed koguti veebipõhiste intervjuude kaudu, kasutades selleks Norstat Eesti veebipaneeli.
Lisainformatsiooni saamiseks ja kvartaliandmete vaatamiseks registreeruge siin: Norstat Quarterly Data.
Toimetas: Siim Kera, TULI