30.04.2024

INTERVJUU | Aasta disainiagentuur Neway: meil peab olema nii hea tiim, et kui kunagi toimuks disainiagentuuride MM, oleksime võimelised võitma

Aasta disainiagentuuri tiitel reisis tänavu pealinnast välja. Tunnustuse tassis Kuldmunalt Tartusse Neway. Selle asutaja ja juht Jaan Naaber ning bränditiimi juht ja COO Arnika Kajaste räägivad intervjuus, mis neile võidu tõi ning kuidas teha tööd, mis prügikastis ei maandu.

Tiitel käes! Üleval reas keskel on koos mikrofoniga Neway COO Arnika Kajaste Foto: Harry Tiits

Samal ajal kui pea terve Neway tiim T1 keskuses aasta agentuuri tiitlil järel käis, oli Jaan äsja Tallinnasse maandunud lennuki vahekäigus ning vaatas otseülekannet telefoni teel.

“Slacki tuli väga äge väriseva käega tehtud pilt aasta agentuuri munast ja just tol hetkel panin telefonist ülekande käima,” meenutab Jaan. “Tegin sel hetkel ka pildi, et jääks meelde hetk, mil Neway esimest korda selle tiitli võitis. See on väga-väga pika järjepideva töö tulemus ning väga oluline tunnustus. Mul oli kogu tiimi üle väga hea meel ja väga hea tunne!”

Ütled, et see on väga pika töö tulemus. Tegutsete alates 2007. aastast, miks tiitel nii kaua aega võttis? 

Jaan: Neway sai tehtud eesmärgiga muuta asjad lihtsaks, selgeks, mugavaks ja meeldivaks. Seda nägemust otsides möödusid päris mitmed aastad. Ka need, mil olin ise agentuurist eemal. Tulin seitsme-kaheksa aasta eest agentuuri juurde selge visiooni ja suunaga tagasi.  

Panime fookuse brändingule ja kogemuse disainile. Usume, et edu saadab neid, kel on väga tugev bränd ja kes loovad väga head kogemust. 

Nii et see auhind on asjade loogiline jätk? Pidi tulema ja tuligi! 

Arnika: Iseenesestmõistetav see ei ole, agentuuride tase on ju kõrge, aga vihjeid selle võimalikkusele vaikselt kogunes. Viimastel aastatel oleme alati munadega koju läind. Auhinnasein on saanud täiendust ka teiste auhindade ja tunnustuste näol. 

Oleme jõudnud näiteks Baltikumi Top 10 agentuuride hulka. 2018. aastal olime EMORi uuringus Eesti mainekaim agentuur, 2021. aastal olime kolme parima seas. Oleme toonud koju auhindu nii Euroopa disainiauhindadelt kui ka ADC Euroopa konkurssilt. Ka sel aastal oleme kahe erineva tööga Euroopa disainiauhindade finaalis.

53669486817 63575faa6d k
Puhas rõõm! Neway võitis tänavu Kuldmunalt kolm kulda, ühe hõbeda ning kaks pronksi. Foto: Harry Tiits

Kas Neway kontoris on nädal aega pidu käinud? 

Jaan: Pokaalid on ikka kõlisenud ja hinges käib siiani tore tähistamine. Siiras rõõm tiimiliikmete silmis kulmineerus väga erakordseks tervikuks. See on suur tunnustus igale tiimiliikmele. 

Arnika: Meil on aastaid kogu meeskond Kuldmunale kaasa tulnud. Me oleme kõik üks tervik ning teeme ju üheskoos ägedat asja. Ja see on väga tore, et see kogemus jääb meie tiimi saatma.

Neway’l oli shortlist’is päris palju töid, koguni 16. Kas tegite mullu midagi teisiti, et niivõrd hästi läks? 

Jaan: Need olid kaheksa erineva kliendi tööd, millest viie kliendi tööd said auhinnaga pärjatud. Kokku olime shortlistis üheksas erinevas kategoorias.

Eks ole ikka nii, et kui teha kõvasti trenni, siis ühel hetkel jõuad järgmisele tasemele ja siis omakorda järgmisele. Mida järjepidevam oled ja mida rohkem tahad, seda rohkem asjad õnnestuvad. Teel intervjuule meenutasime, et kui sõnastasime, milline tiim kokku panna, võtsime eeskuju spordimaailmast. 

Mõtleme ja töötame selle nimel, et meil peab olema nii hea meeskond, et kui kunagi toimuksid disainiagentuuride maailmameistrivõistlused, siis oleksime võimelised MM-tiitli võitma. 

Oleme nagu tipptasemel jalgpallitiim. Meil on erinevad väga tugevad liinid – strateegiline, visuaalne ja digitaalne bränding – ning mängijaid suudavad erinevate liinide vahel väga edukalt liikuda. 

Kõige aluseks on järjepidev ja tugev treening. Hoolime üksteisest ja sellest, mida ja kuidas teeme. Ründaja ei lööks väravaid, kui pool- ja keskkaitse ei toetaks. Võitu ei tuleks, kui väravavaht iga tagasisöödu väravasse laseks või kui treener ei looks head mänguplaani. Me oleme oma agentuuri tiimi komplekteerinud nii, et kõik tugevused toetavad üksteist.

Uus projekt on nagu uue vastasega mängimine. Saame kliendilt usalduse ja eesmärgid, mis tuleb saavutada. Selle võidu nimel mäng käibki. 

jake farra 0051 new
Jaan Naaber ja Neway on kokku pannud jalgpallimeeskonna. Foto: Jake Farra

Jalgpallurid tahavad elada glamuursetes linnades. Sa võid olla küll Manchesteri tippklubis, aga kui tuleb kõne Londonist, Pariisist või Barcelonast, siis mõtled selle peale, et seal on ilmselt mõnusam elada. Kas Tartus on lihtne talente hoida?   

Jaan: Andekaid inimesi tuleb ise avastada ning seejärel aidata ja julgustada sellele tasemele, et üheskoos oleks võimalik suuri asju teha.

Arnika: Tartus on lihtsalt megamõnus elukeskkond. Rattaga sõidad ühest linna otsast teise jumala kiiresti, ummikuid pole, kevad tuleb nädal aega varem (kõik naeravad – toim.). Suurepärane koht, kus teha enda parimat tööd.

Jaan: Ma ei näe ühtegi põhjust, miks peaks ühel disaineril või loovinimesel Tartus ebamugav olema. Meie enda sees pole mingit Tallinn vs. Tartu võitlust. Meil on teised võitlused – tahtmine ja soov hoolida, end väga heal tasemel realiseerida ning teha tööd erakordsete ambitsioonide, ettevõtete ja juhtidega. 

Seda saab teha igal pool. Meie oleme selleks kohaks valinud Tartu. 

Arnika: Kui vaadata, millised meie kliendid näiteks shortlist’is olid, siis üks oli Pärnumaalt, teine Viljandist, kolmas Elvast jne. Eestis tehakse ägedaid asju igal pool. Eesti on nii pisike, et vahet pole, kus sa oled. 

jake farra 0042 new
Ägedaid asju saab teha igal pool, ütleb COO Arnika Kajaste. Foto: Jake Farra

Oleme siin maininud terviklikkust, hoolega tegemist jne. Kas see ongi see, mis teid teistest eristab? 

Arnika: Hõbeda saanud Sauga kaluriküla juht Jakob ütles, et ta oli rebrändingu esitlusele tulles väga närvis, aga kui ta meie tehtud tööd nägi, tundis nagu oleksime kõike koos teinud. Tundis, et mõistsime täielikult tema olemust ja suutsime selle suurepäraseks tervikuks disainida.

Jaan: Suhtumine, tahtmine ja hoolimine on meie märksõnad. Kliendi juht või juhtkond on kogu protsessi lahutamatu ja väga oluline osa. Meil puudub ootus kirjalikule briifile. Töö algab meile omaste unikaalsete töötubadega, mis aitab meil süvitsi mõista nii ülesannet kui ka ootusi. 

Teeme väga palju sisulist ja strateegilist tööd, et taustsüsteem selgeks saada. Mis on see kontekst, kuhu kõik paigutuma peab? Millised on ambitsioonid? Kuidas edu ja tulemusi mõõdetakse? Me ei saa ega taha teha ühegi töö puhul allahindlust. Iga eelmine klient on järgmise vundament ja nii me end agentuurina ehitame.

Me ei ole tunniäris. Me pole seda mängu mänginud, see pole meile omane. Usume, et meid palgatakse tulemust tegema. Seepärast ongi vaja juba briif teisiti üles ehitada. Tähtis on ühise keemia leidmine, ootuste mõistmine ja selgete eesmärkide seadmine.

Arnika: Jah, meie töö ei ole lihtsalt ilusa loomingu loomine. Ilus peab tulemus olema igal juhul, aga see kõik peab eesmärke toetama. Ei ole nii, et paneme hullu ja läheme järgmist kuldmuna püüdma. Eks ole kliente, kes selle sooviga meieni jõuavad, aga lõpuks tulevad nii auhinnad ja tunnustused kui ka ärilised eesmärgid ikka käsikäes. 

Valemist ei saa välja jätta usaldavaid kliente. Kõige lahedamad tööd on need, kus klient on andnud selgetes piirides loomingulise vabaduse. Need tööd reeglina ka õnnestuvad. 

Jaan: Nagu juba öeldud: süveneme, tahame ja hoolime! Suhtume igasse projekti ja klienti eelarvamustevabalt. Me ei tee ennetavaid järeldusi: inimesed ja organisatsioonid muutuvad ning muutust tullakse ka meie juurde otsima. Järeldused ja võimalused sünnivad koostöös. Brändiomaniku ja juhtkonna tunnetus on midagi sellist, mis peab olemas olema ja mida me otsime. 

8 3 terra dragon kuldmuna24 03
Pakendidisain: Muu kategooria kulla võitis Neway Terra Dragonile tehtud töö eest.

Sa mõtled, et kui turundusjuht tellib ja läheb lahendust hiljem omanikule nn maha müüma, siis võivad asjad nihkesse minna? 

Jaan: Turundujuht on väga oluline protsessi lüli, aga me proovime oma tööprotsessis seda majasisest edasimüüki vältida. Laiapõhjaline kaasatus on oluline.

Arnika: Me oleme seda aegade jooksul õppinud. Turundusjuht on igas organisatsioonis suur väärtus, aga bränd ei tohi muutuda iga kord, kui vahetub turundusjuht. Brändi ehitamine ei tohi sõltuda vahetuvatest lülidest, brändi loomine ja arendamine on järjepidev protsess. Seetõttu osalevad protsessis alati ka juhid ja omanikud.

Seda on vahel ka Eestis näha, et uue turundusjuhiga muutub ka bränd. 

Jaan: Tõesti on näiteid, kus viie aasta jooksul tehakse kolm rebrändingut. Teeme kõik selleks, et selliseid ebamõistlikke kulutusi ettevõtjatelt ära võtta ja aitame järjepidevust hoida. Iga muutus peab toetama järgmiseid eesmärke ja iga bränd kasvab seestpoolt väljapoole ehk organisatsioonikultuur on üks mootor, mida katki teha ei tohi. Me anname hoogu omaniku unistustele ja eesmärkidele. 

10 4 due volte 01
Logomärgi ja logotüübi kategoorias võidutses Neway.

Kas omanikud saavad aru, et nende kaasatust on vaja? Turundusjuhid ju võetaksegi seepärast tööle, et nemad sellega tegeleks.

Arnika:  See on ootuste ja eesmärkide seadmise kunst. Turundusjuhid ongi reeglina suurepärased brändinguprojekti juhid ning kannavad ka hilisemalt suurt vastutust selle kõige elluviimisel. Mõni juht saab töötoas aru, et ta on brändi ehitamise juures hädavajalik. Neid olukordi on, kus omanik avaneb töö käigus ning on hiljem täiesti vaimustuses, et saab protsessist selliselt osa olla. 

Meil oli just Urmas Sõõrumaaga intervjuu. Ta tahab ka turundusel kätt pulsil hoida. Ükskord aga ei hoidnud ja siis lasi lasi hiljem turundajad lahti. 

Jaan: Mulle meeldisid sellest intervjuust nii mõnedki lõigud. See näide on äärmus, mida tahame vältida. Kedagi ei ole vaja lahti lasta, vaid tuleb kaasata õiges rollis. Organisatsiooni väärtus on inimesed ja kui inimesed organisatsiooni sees brändi mõistavad, siis mõistetakse seda ka väljaspool. 

Me ei taha teha midagi, mis läheb lihtsalt prügikasti. Tahame näha enda kliente edukatena ja oma töid laias maailmas. Tahame minna näiteks Rootsi, Norra ja Saksamaale, jalutada tänaval ning näha enda tiimiga loodud brände ja kogeda tehtud töid. Neid inimesi, kes igapäevaselt meie töödega kokku puutuvad, on hinnanguliselt üle saja miljoni. Üle kogu Euroopa, Kanadas, Austraalias jne. See ei ole juhtunud juhuslikult. Eesmärk on luua midagi jäävat.

Autor: Siim Kera, TULI

Kõik uudised

TULIs on üle saja liikme. Liitu sinagi Eesti suurima turunduskogukonnaga!

Loe siit, mis hüvesid TULI liikmed naudivad.

TULIst lähemalt