30.01.2024

Karola Karlson: hea turundaja jätab AI kasutamata ehk 5 olulist 2024. aasta turundustrendi

Vabakutseline turundaja Karola Karlson mõtiskleb, mida toob alanud turundusaasta. Juttu tuleb nii AI-st, Z-generatsioonist, rohepesust kui ka muust.

Karola Karlson jagab 2024. aasta turundustrende. Foto: Erakogu

Artikkel ilmus algselt ingliskeelsena Karola turunduse uudiskirjas, millega saab liituda siin.

Mis on 2024. aasta kõige olulisemad turundustrendid? Kuigi seda tüüpi katusküsimused on üldistavad, aitavad need meil turundajatena seegipoolest paremaid otsuseid teha, kampaaniaid planeerida ja sõnumeid seada. Metafoorsemalt: parem muutustelaine harjale ronida ja kaasa sõita kui seda kaugelt vaadata. 

Allpool on minu viis ennustust 2024. aasta turunduse osas. Alustan suurtest teemadest ja liigun väiksemate ja südamelähedaste muutusteni nagu keskkonnateadlikkuse tõus.

Viis turundustrendi 2024. aastal

  • Z-generatsiooni sotsiaalmeediast ei saa üle ega ümber.
  • UGC-stiilis videod ja koostöö sisuloojatega muutuvad veelgi olulisemaks.
  • Elevus tehisintellekti (AI) lahenduste osas jahtub maha.
  • Tulemused ja kvaliteet on olulisemad kui kiire kasv.
  • Rohepesu asendub päriselt jätkusuutlike projektidega.

Aga kõigepealt paar sõna 2023. aastast. Sest, nagu öeldakse, tulevikku aitab mõtestada tagasivaade minevikku.

2023. aastal erinevate tehnoloogia-ettevõtetega koostööd tehes jäi kõlama, et heade turundustulemuste saavutamine suurte mahtude juures muutub üha keerulisemaks. Seda eriti populaarsetes digiturunduse kanalites, mis toimisid viis aastat tagasi, aga on kõrge konkurentsi tõttu väga kalliks muutunud.

Viimastel aastatel on tekkinud kümneid tuhandeid väikeseid brände, mis investeerivad oma turunduseelarve eelkõige digireklaamidesse ja võistlevad sotsiaalmeedias publiku tähelepanu nimel. Ühesõnaga: maailmas on üha enam lärmi (kiire uudisvoog, telesarjad, uued brändid ning tooted jne).

Kuidas 2024. aastal brändina ellu jääda? Kuidas teha turundust nii, et ettevõte kasv toimub jätkusuutlikult ning kulu ja tulu püsivad tasakaalus? Ennustan, et sel aastal pööravad turundajad üha enam tähelepanu brändikampaaniatele. Seda eelkõige digireklaamide arvelt, mis on muutunud kordades kallimaks kui näiteks 2020. aastal. Teisalt pakub huvitavaid võimalusi orgaaniline sotsiaalmeedia, kus uusi formaate ja trikke tärkab endiselt kui seeni pärast vihma. 

1. Z-generatsiooni sotsiaalmeediast ei saa üle ega ümber

Kõik sotsiaalmeediahiiud – Meta, TikTok ja YouTube – tulid 2023. aastal turule uute formaatide ja lahendustega.

Enamik uuendusi polnud mitte Meta ja TikToki reklaamitoodetele, vaid nende orgaanilistele sotsiaalmeedia platvormidele (sh uued võimalused, kuidas läbi orgaanilise sisu müüki kasvatada). Meta lansseeris Threadsi, TikTok lisas integratsiooni Amazoni poodidega – need on vaid kaks näidet paljudest.

Kõik need uuendused on end ära tasunud: noorte internetis kolamise ja info-otsimise harjumused on muutunud. Näiteks 57% TikToki kasutajatest, kes kuuluvad Z-generatsiooni (sündinud aastatel 1996-2010), ütlesid, et nad eelistavad otsingumootorina kasutada TikToki, mitte Google’it – vastused olevat isiklikumad ja täpsemad.

TikToki 2024. aasta trendiraport ennustab, et sotsiaalmeedias muutub olulisemaks sotsiaalse muutuse toetamine ja brändisõnumite ja -tegevuste läbipaistvus. Noored kasutajad tahavad kinnitust, et brändid oma lubadustest ja hüüdlausetest kinni peavad.

image10
Üks viimase aja lõbusatest näidetest, mis mulle silma jäi, on Northface’i TikToki videokampaania, mille käigus kurdab klient, et brändi jakk ei pea vihma. Northface vastab sellega, et saadab talle mägedesse helikopteriga uue kuiva jaki. Loomulikult on see etteplaneeritud kampaania – enamik viral “juhuslikke” videosid on tublide bränditiimide looming.

Meta lansseeris Twitteri konkurendi Threadsi 2023. aasta juunis. Praeguseks on Threadsil juba 100 miljonit igakuist kasutajat. Samas pole enamik turundajaid veel Threadsi proovinudki. Hea seegi, kui nad teavad, mis see on. Isegi kui hetkel pole turundustiimis jaksu või oskust Threadsi sisu luua, tasub ära registreerida oma brändi konto – hetkel on võimalik veel hea profiilinimi ja handle saada.

Kui sa teed B2C (ettevõttelt tarbijale) asemel B2B (ettevõttelt ettevõttele) turundust, tasub vaadata LinkedIni kui orgaanilise kanali poole. Oluline nipp: LinkedInis tasub kasvatada oma tiimiliikmete, mitte brändi kontot – isiklike LinkedIni kontode postitustel on oluliselt kõrgem ulatus (reach).

Aga isegi LinkedInis ei saa loorberitele puhkama jääda. Kui vanasti toimisid seal postitustena artiklite lingid ja pildipostitused, siis 2024. aastal teevad kõik LinkedIni-profid karusselli formaadis postitusi.

image3
Uute sotsiaalmeedia formaatide ja kanalite puhul kehtib reegel, et esimesed reageerijad saavad kõige suurema tõenäosusega häid tulemusi. Sama kehtib ka päevakajaliste trendide puhul.

Kui ettevõtte turundustiim on väike, näib igapäevaselt tundide viisi sotsiaalmeedias toimetamine liigse ajakuluna. Soovitus: jälgi suuremaid brände, kes on Instagramis ja TikTokis suure jälgijaskonnaga ja aktiivsed. Nende sotsiaalmeedia tiimil on kahtlemata rohkem aega, et trende aegsasti märgata.

Teine idee, mida kaaluda, on koostöö sotsiaalmeedia sisuloojatega (vt järgmist punkti).

Kuidas trendiga kaasas käia

  • Käsitle sotsiaalmeedia turundust kui üht oma peamistest turunduskanalitest: pühenda sellele rohkem aega ja ressursse, katseta uusi formaate ja platvorme.
  • Leia oma brändi jaoks kõige paremini toimiv sotsiaalmeediakanal (Reels, TikTok, LinkedIn)  ja keskendu sellele ühele, tehes ideaalis kaks kuni viis (kvaliteetset!) postitust nädalas.
  • Ära postita postitamise pärast. Loo pigem vähem sisu, millel on kõrge engagementi potentsiaal. Katseta ise filmitud videosid, mis ei näe 100% kõpitsetud välja.

2. UGC-stiilis (kasutajate loodud sisu) videod ja koostöö sisuloojatega muutuvad veelgi olulisemaks

Mitte kõik turundajad – kaasa arvatud ma ise – ei suuda filmida viit videoklippi päevas. Aga on turundajaid ja sisuloojaid, kelle jaoks sotsiaalmeedia videote loomine on loomulik ja lihtne.

2024. aastal ei maksa brändid sotsiaalmeedia suunamudijatele enam x eurot ühe postituse eest. Populaarseks on saanud pikaajalised koostööprojektid, mille käigus sisulooja vaat et turundustiimi liikmeks muutub.

Näiteks oli ühel mu kliendil sotsiaalmeedia turundaja, kes haldas koostöid viie kuni kümne (kuidas parajasti juhtus) sisuloojaga üle maailma. Ta saatis neile igakuiseid briife ja sai igal nädalal vastu uut videosisu, mida sisuloojad kas ise oma kanalitses jagasid ja/või mis brändi sotsiaalmeedia profiilidele jõudis.

Pikaajalised koostööd toimivad paremini, sest:

  • Palgatud sisuloojatel on rohkem aega, et brändi ja toodet tundma õppida. Ühtlasi näevad nad ajapikku, mis tüüpi (video)sisu kõige paremini toimib ja saavad just sellele keskenduda.
  • Pikaajalise koostöö puhul on sisuloojatel suurem huvi tulemusi tuua, et koostööd ka pikendataks.
  • Majasisene turundaja säästab aega, kuna ei pea pidevalt uusi diile otsima, läbirääkimisi pidama ja sisuloojaid välja koolitama. Piisab sellest, kui kord kuus olemasolevatele koostööpartneritele põhjalik briif saata.

UGC-stiilis videoreklaamid on muutunud populaarseks ka digireklaamides. Instagrami reklaame vaadates on näha, et üha enam brände kasutab videoreklaame, mis näevad välja nagu koduvideod. Näiteks reklaamid, kus keegi räägib, kuidas x toode tema elu muutis või kaalu langetada aitas. 

Kuidas trendiga kaasas käia

  • Kui sa pole seda veel (B2C turundajana) proovinud, siis palka kaks või kolm TikToki, YouTube’i või Reelsi sisuloojat oma brändile videosid looma.
  • Vaata suunamudijate ja sisuloojate koostööd kui performance kanalit: mõõda iga koostööpartneri tulemusi ja anna neile igakuiselt tagasidet, lisaks tee ülevaade järgmise kuu brändisõnumitest ja tulevatest kampaaniatest.
  • Katseta UGC-stiilis videosid reklaamides ja sotsiaalmeedias. Murra majasisese turundustiimi mugavustsoon ja filmige mõned sellised videod ise.

3. Elevus tehisintellekti (AI) lahenduste osas jahtub maha

Kui sa peaksid kirjutama turundusteksti šokolaadiküpsistele, siis ilmselt ei valiks sa hüüdlauset “Need küpsised on tehtud nisust.”

Küll aga paistab selline praktika olevat levinud turundajate ja ettevõtte asutajate seas, kes hõiskavad, et nende toote kõige suuremaks eeliseks on, et “see on ehitatud AI’ga.”

Eelmise aasta teises pooles sattusin rääkima mitme tehnoloogia-ettevõtte asutajaga, kes rääkisid, et nad plaanivad ehitada AI’l põhinevat toodet. Mis toodet, küsisin vastu. Neil ei olnud veel aimugi – pole vahet, kuniks AI sees on. Naljakas: kõik need tehisintellekti sisaldavad tooted, mis üritavad lahendada probleemi, mis on juba ammu lahendatud. Peaaegu nagu šokolaadiküpsis, mille retsept on välja töötatud AI mudelitel.

Aga ma ei taha ka väita, et kõik tehisintellektil põhinevad turundustööriistad kasutud on. Tuleb lihtsalt õige tasakaal leida.

Ennustan, et 2024. aastal AI-tööriistade kasutus pigem langeb kui tõuseb. Kõigil on juba AI-pohmakas; isegi LinkedIni kontod, mis ehitasid oma jälgijaskonna ChatGPT nippe jagades, on vaiksemaks jäänud. Me kõik oleme AI näpunäiteid täis topitud, aga aeg näitab, kas need meid ka päriselt turundustöö juures aitavad.

Isiklikult – ja minu arvates on tehisintellekti kasutamine igaühe isiklik valik – eelistan ma AI’d mitte kasutada. Kuigi mõned Canva ja Adobe uued tooted võivad graafilist disaini mitteoskavatele turundatele kahtlemata abiks olla, eelistan ma oma teksti- ja veebidisaini projektide üle rohkem kontrolli omada ja neid loomingulisemalt teostada.

image7

Keegi ütles hiljuti: AI ei võta su tööd, aga keegi, kes AI’d kasutada oskab, võtab. Ma lisaks juurde, et ühtlasi ei ohusta su tööd keegi, kes ainult AI tööriistadest sõltub ega oska enam ise mõelda ja loovkirjutada.

Üks AI tööriistade peamisi müügipunkte on “säästa aega.” Aga mille jaoks me seda aega säästame? Netflixi vaatamiseks? Veel ühe AI-tööriista testimiseks?

Tehisintellekti abi kasutamine, et “aega säästa” või “kiiremaid tulemusi saada” või “oma turundust opimeerida”, võib ka negatiivset efekti omada:

  • AI disaini-tööriistad võivad küll aega säästa, aga lõpptulemus on alati kehvem, kui kogenud disaineri oma käega tehtud disainid. Ühtlasi näevad su visuaalid välja nagu kõigi teiste omad.
  • Kasutades AI’d kirjutamiseks, kaotame originaalsuse. 
  • Optimiseerimise tööriistu kasutades kaob teadmine, mida optimeeriti, miks mõni reklaamikampaania toimib või ei toimi.

Ma ei kasutaks AI’d mitte kunagi tekstiloomeks ega ideede kogumiseks. Miks? Sest ma ei taha delegeerida ja seeläbi ilma jääda oskusest mõelda oma peaga.

image8

Kuidas trendiga kaasas käia

  • Kui sa pole veel ühtegi AI tööriista proovinud, siis katseta ja vaata, kas neist on abi. Mõned populaarsemad tööriistad on Jasper AI, Grammarly, Canva, Chat GPT ise, Userbot ja Howler.
  • Jälgi, kas AI tööriistad säästavad päriselt aega ja annavad originaalseid ideid. Mis tulemuse oleksid sa saanud omaenda peaga mõeldes?
  • Küsi endalt, kas sa kasutad AI tööriistu puht laiskusest? Jah, on mugav lasta algoritmil kogu blogitekst valmis kribada, aga ühtlasi kaotad sa ajapikku omaenda kirjutamis-, mõtlemis-, ja turundusoskused. Ühtlasi pole mõtet positada blogiartikleid, mis ühtegi uut infokildu ei sisalda.

4. Tulemused ja kvaliteet on olulisemad kui kiire kasv

Aastatel 2018-2022 kasvasid ettevõtted kiirelt, digiturundus tõi häid tulemusi. Ja mida lihtsam oli kasvada, seda rohkem ettevõtteid hakkas samu kanaleid ja võtteid kasutama. 

Konkurents on kõrge ja 2023. aastal oli turundajatel juba oluliselt raskem hea kuluefektiivsusega tulemusi saada, rääkimata skaleerimisest. Kuulsin mitmelt poolt, et digireklaami kanalid (nt Meta) ei toimi enam nii hästi kui varem: hinnad on tõusnud ja kuluefektiivsus langenud.

See tähendab, et 2024. aastal on kiire tulemuste kasvatamine võrdlemisi keeruline. See ei tähenda aga, et kasvada pole võimalik. Ei, see juhtub lihtsalt aeglasemalt ja läbimõeldud, kvaliteetse turunduse najal.

Selle asemel, et postitada Instagrami viis korda nädalas pildikesi, mis kedagi ei kõneta, loo üks-kaks Reelsi, millel on potentsiaali viraalseks minna. 

Kui vaadata Bolti sotsiaalmeedia strateegiat, siis see on ajas paljugi muutunud. Kui 2019. aastal tehti iPhone’i loosimänge, siis 2024. aastal on see võte passé. Nüüd loob Bolti bränditiim kvaliteetseid ja originaalseid videosid, keskendub brändingule ja koostööle sisuloojatega.

Isegi ettevõtted, kes on varem kasvanud digireklaami abil, on hakanud panustama rohkem ressursse brändingule. Näiteks üks analüüs 2023. aasta Meta reklaamikulutuste kohta näitas, et ettevõtted kulutavad rohkem brändireklaamile.

image5

Ükski tulemusi toov kampaania ei sünni üleöö ega paari tunniga. Sellega tuleb vaeva näha: heade kampaaniaideedega lagedale tulla ja need teoks teha.

Üks asi, mida turundustiimidel sel aastal proovida soovitan, on 12 kuud ette planeerimine, sealjuures sesoonsust jälgides. Kirjutasin sellest hiljuti pikemalt oma blogis

Mainiksin veel ka seda, et kvaliteetse, originaalse ja autoriteetse sisu reegel kehtib ka sisuturundusele ja SEO’le. Kui sa avaldad lihtsalt AI kirjutatud blogiartikleid, ei hakka need kunagi Google’is esile tulema. Google eelistab sisu, mis on kirjutatud oma valdkonna pikaajaliste ekspertide poolt ja sisaldab uut infot, mida pole veel mujal veebis avaldatud.

Kuidas trendiga kaasas käia

  • Keskendu kvaliteedile, mitte kvantiteedile. Parem on kasvada kindla strateegiaga ja aeglasemalt, kui et rööprähelda ja mitte üldse kasvada. 
  • Vaata üle oma turunduseelarve, võib-olla tasub suunata osa digireklaamide eelarvest orgaanilisse sotsiaalmeedisse ja bränditurundusse.
  • Proovi jaanuaris-veebruaris kogu järgmise 12 kuu plaan ette ära mõtestada, eelarved paika panna ja seeläbi suuremaid, paremini läbimõeldud kampaaniaid teha.

5. Rohepesu asendub päriselt jätkusuutlike projektidega

Inimesed on üha enam huvitatud sellest, kui sotsiaalselt vastutustundlikud on brändid ja tooted.

Kui 2022. aastal sai lubadusega “Me istutame iga ostu eest ühe puu” veel lati alt läbi, siis 2024. aastal saavad (loodetavasti) kõik aru, et tegemist on laisa rohepesuga. 

Kusjuures, hooletu puudeistutamine võib teha pigem kahju kui kasu:

  • Mitmed teenusepakkujad istutavad monokultuure, mis tähendab, et loomulikku metsa-ökosüsteemi ei teki.
  • Puude istutamine ei nulli ära süsinikujalajälge, mille ostetud toode tekitas. See aitab vaid ostjal end pisut paremini tunda.

Ainuke päriselt roheline valik on asi ostmata jätta.

Teisalt ma tean, et maailm ei tööta päris nii. Isegi kui ma pooldan ideoloogiliselt tasaarengut, teadvustan, et kõigil on tööd (ja raha) vaja.

Vähim, mida me turundajatena 2024. aastal teha saame, on olla roheküsimustes aus, kasutada läbipaistvaid ja siiraid sõnumeid. Selle asemel, et osta kõige odavamaid süsinikukrediite, vali usaldusväärne partner. Soovitan näiteks eesti iduettevõtet Arbonics, kelle lähenemine süsinikukrediidile on sümpaatne ja läbipaistev.

Rõhutades sõna “siiras,” võiksid ettevõtted mõelda, kuidas oma tootmisliini päriselt rohelisemaks muuta. Või siis teha näiteks pakendi ja kullerteenuse osas rohelisemaid valikuid. Või pakkuda tasuta tooteparandusi, et inimesed iga väikese vea pärast uut toodet ei peaks tellima.

Veel ei tasu iga rohepühaga kaasa minna. Ära tee sotsiaalmeediapostitust ülemaailmse keskkonnapäeva kohta, kui sinu ettevõte ega toode ülejäänud aasta jooksul sisukatesse rohetegudesse ei investeeri.

Üks hea näide: IKEA sotsiaalmeediakampaania pehmetest mänguloomadest, mis on toodetud taaskäideldud materjalist. 

image6

Ja üks halb näide: Dubai elektri- ja veepakkuja, mis muutis oma logo roheliseks, ilma ühegi investeeringuta säästlikku energiasse.

image13

Keskkonnasäästlikkuse puhul räägivad teod valjemini kui sõnad. 

Turundaja rollis tasub iga rohekampaania idee juures põhjalikult järele mõelda ja küsida: kas see on ainult turundussõnum või teeme me ettevõttena ka midagi planeedi heaks?

Kuidas trendiga kaasas käia

  • Kui kasutad puude istutamist endiselt turundussõnumina, on aeg midagi siiramat ja sisukamat teha.
  • Mõtle, kuidas oma ettevõte või toode päriselt keskkonnasõbralikumaks teha. Siis tee see ära. Ja alles siis räägi sellest ülejäänud maailmale. Enne tee, siis räägi.
  • Kui sinu ettevõtte juhatus ei ole nõus keskkonnasõbralikesse uuendustesse investeerima, siis lepi sellega ja leia uus turundussõnum. Parem on võltsid lubadused ära jätta ja millelegi muule keskenduda.

Ja kõige viimaseks: Kuigi me pöördume üha enam päris maailmast eemale, kasutame tehisintellekti ja veedame päevad ekraanide ees, toimub meile päriselt kordaminev suhtlus endiselt vahetus kontekstis: pere, sõbrad, jagatud hetked. Seda tasub ka turundajana meeles pidada: inimlikud emotsioonid ja psühholoogia pole ajas muutunud ja tugev empaatia on endiselt üks olulisemaid hea turundaja omadusi.

Autor: Karola Karlson

P.S. Kui tahad igal reedel uusi ideid ja turundusnippe saada, siis liitu Karola uudiskirjaga siin.

Kõik uudised

TULIs on üle saja liikme. Liitu sinagi Eesti suurima turunduskogukonnaga!

Loe siit, mis hüvesid TULI liikmed naudivad.

TULIst lähemalt