Google’i AI-otsing jõudis Eestisse. Mida see turundajale tähendab?
Mai lõpus jõudis Baltikumi Google’i selle aasta suurim muudatus. Nende otsingumootor sai uue vaikerežiimi nimega AI Overview. See tähendab, et kasutajate otsingutulemusi esitatakse tehisintellekti loodud kokkuvõtete kujul. Tihti enne, kui traditsioonilised lingid nähtavale ilmuvad. AI-põhine vastus võtab arvesse konteksti, otsingu eesmärki ja kasutaja varasemat käitumist. Kui USA turul oli AI Overview olemas juba veidi varem, siis nüüd on selle mõju digiturunduses tuntav ka Eesti ettevõtetele.

Mis Google’i otsingus muutub?
Uus AI Overview kuvab Google’i otsingus kasutajale AI vastuse, mis tihti koondab mitme lehe sisu üheks selgituseks ning lisab allikad vastuse alla.
Lisaks pakub Google mõnes ülevaates kasutajale küsimusi, mis suunavad teemasse sügavamalt sisse, hoides teda Google’i platvormil ja pikendades kasutaja teekonda ilma, et ta külastaks mõnda veebilehte.
Kõige olulisemad muutused:
- AI-põhine vastus kuvatakse otsingus kõige esimesel positsioonil.
- Otsingud muutuvad rohkem vestluslikuks ning vähem konkreetse märksõna põhisteks.
- Otsingutulemustes mängivad rolli ka kasutaja varasemad tegevused, näiteks ostuajalugu või asukoht.
See pole lihtsalt visuaalne värskendus, vaid suur muutus selles, kuidas inimesed infot tarbivad.
Mida see turundajatele tähendab?
- Kodulehe liiklus ja CTR langevad (isegi esikohal olles)
Kui Google kuvab enne traditsioonilisi otsingutulemuste vasteid AI Overviewsi vastuse, väheneb reaalne liiklus ka nendele lehtedele, mis olid seni esimesel kohal.
Google’i sõnul läheb ettevõtte kodulehe kuvamine AI Overviewsis kirja kui orgaaniline näitamine (impression), mis on nähtav Google Search Console’is. Küll aga ei ole seal hetkel võimalik eristada tavalisi ja AI näitamisi. Samuti läheb orgaanilise klikina kirja see, kui inimene vajutab AI Overviewsis mõnel lingil.
Võib eeldada, et olles AI Overviewsi tulemustes, kasvab kodulehe näitamiste arv, kuid väheneb kodulehe liiklus ning CTR.
- Märksõnade positsioonide mõõtmine läheb keerulisemaks
SEO tööriistad nagu Semrush või Ahrefs küll näitavad, kui kodulehekülg on märksõnaga AI Overviewsis, aga kuna liigume aina enam personaalsete otsingutulemuste poole, siis pikas perspektiivis pole märksõnade positsioonide jälgimine SEO-efektiivsuse mõõtmiseks enam hea KPI.
- SEO muutub sisulisemaks (ja tehnilisemaks)
AI ei eelista lihtsalt märksõnarohkeid lehti, vaid väärtustab konteksti, usaldusväärsust ja hästi struktureeritud andmeid. Sisul on rohkem kaalu kui kunagi varem.
Siin tuleb mängu ka Schema ehk struktureeritud andmete kasutus. Schema märgendus aitab Google’il ja tema AI-l mõista, millest su leht tegelikult räägib – olgu see tootearvustus, retsept, teenuse kirjeldus või ettevõtte kontaktinfo. Just need andmed võivad olla aluseks sellele, kas AI Overviews oskab sinu lehte usaldusväärse allikana tsiteerida või mitte.
Kuidas valmistuda?
Strateegilises plaanis jätkub sama suund, mis on SEO-s olnud juba algusest: peamine rõhk on lehe kvaliteetsel sisul ja struktureeritud andmete kasutamisel. Eesmärk on jõuda oma sisuga AI vastuste allika rolli, mis aitab olla otsingute eesotsas.
Kuigi Google väidab, et AI ülevaade toimib eelkõige otsingutel, mis on piisavalt spetsiifilised, et neid reklaamidega väga ei sihita, on raske uskuda, et reklaamide liigutamine otsingutulemuste lehel allapoole ei mõjuta nendest tulevat liiklust. Ilmselt sellest tulenevalt katsetabki Google otsingureklaame ka AI Overviewsis.
Uuendusi vaadates tundub, et Google on aru saanud, et LLM-põhised AI tööriistad on muutnud tarbijate otsingukäitumist ja inimesed soovivad kiirelt õigeid vastuseid ilma konkreetseid veebilehti külastamata. Seetõttu hakkab Google’i otsing ajas aina enam sarnanema ChatGPT kasutajaliidesega, millega tarbija saab vestelda Google’i keskkonnast lahkumata.
Usun, et tööriistad, millega praegu turunduse tulemusi paremini mõõta, on tekkimas, aga hetkel ei peaks end laskma hirmutada langevast liiklusest või märksõnapositsioonidest.
Kokkuvõttes peavad turundajad mõistma kolme lihtsat asja:
- nähtavus ei tähenda enam esikohta;
- kvaliteet kaalub üles märksõnade rohke sisu;
- need, kes kohanevad kiiremini, saavad suure konkurentsieelise.
Autor: Alexander Maasik, Nobel Digitali SEO tootejuht