ARVAMUS | Elo Võrk: 4 väga olulist asja, mida kultuurisponsorluse juures silmas pidada
Sel aastal olin Tallinn Music Weeki turundusjuht. See oli erakordne kogemus, eriti arvestades, et varem istusin teisel pool lauda – Telia toetustegevuste juhina oli TMW igal aastal paar kuud minu tööplaanis.

Kui mind mullu Teliast koondati, asutasime koos kolleegidega turundusagentuuri MÕJU. Pakume muuhulgas külalisturundusjuhi teenust, mida sain nüüd Tallinn Music Weeki abil proovida. Kogemuse najal panin kirja mõned mõtted, mis muusikafestivali turundust juhtides kultuuri ja sponsorluse teemadel peas ringi uitasid.
Elamus jääb
Muusika on universaalne keel, mis kõnetab kõiki. TMW tugevuseks on rikkalik programm – erinevad riigid, esitajad ja stiilid. Muusikat jagub metal’ist folgini, techno’st dream pop’ini.
Kui sul on vaja platvormi, mis tekitaks positiivseid emotsioone, liidaks erinevaid inimesi ja gruppe, on muusika ja kultuur väga heaks abimeheks. Elamus jääb inimesega pikalt kaasas käima – hommikust õhtuni, jaanuarist detsembrini. Võib-olla seostab klient elamusest sündinud meeldivat tunnet just sinu brändiga? See on kahtlemata põhjus number üks, miks kultuuri toetada.
Teiseks: turundajad küsivad eneselt tihti, kuidas jõuda noorteni ja teisest rahvusest inimesteni? Kultuuriüritustega on võimalik tabada sihtgruppe, kelleni muidu ei jõua. Lisaks saad siduda sündmusega oma organisatsiooni väärtusi ja põhisõnumeid, mis meediasse lihtsalt ei pääse, aga on olulised ühiskonna või väiksema kogukonna jaoks.
Raha andmine on algus
Sündmusele rahalist või mitterahalist toetust pakkudes tuleks läbi mõelda, miks seda teha ja mida see ettevõttele pikas plaanis annab? Need eesmärgid võivad olla igal ettevõttel erinevad ja võivad ka ajas muutuda. Alates noorte talentide toetamisest kuni Eesti riigi ja kultuuri tutvustamiseni ning globaalsete jätkusuutlikkuse eesmärkideni.
Kultuurisündmuse toetamine ärilistel eesmärkidel on samuti võimalus, mida ei tohiks alahinnata, kui on vaja jõuda olulise uue sihtgrupini; soovitakse laieneda uutesse müügikanalitesse või kasutada ära võimalust kõnetada korraga väga suurt publikut erinevatest riikidest.
Soovitan mõelda pikaajalisele koostööle – pole mõtet toetada vaid üks aasta ja seejärel loobuda, sest kohe ideaalset tulemust ei nähtud… Hea koostöö ei pruugi alati esimese korraga õitsele lüüa ja sinu ettevõtte tuntus ja positiivne seos sündmusega kasvab aastatega.
Samuti ei tasu unustada, et tegemist on vastastikuse suhtega. Ideaalis ei ole raha andmine lõpp, vaid alles algus. Kui toetajal on valdkonna vastu huvi ja ta mõtleb kaasa, kargab pähe hulganisti ideid, kuidas koostööd võimendada.
Partner peaks panustama rohkem kui vaid rahaliselt, tulema julgemalt välja oma väljakutsete ja ideedega, ükskõik kui võimatud need ka ei oleks. Selle pinnalt võib tekkida midagi täiesti uut ja eristuvat. Mitte ühegi osapoole jaoks ei loo erilist väärtust raha eest ostetud logo plakatil. See ei ole põhjus kultuuri toetamiseks.
Kultuuri toetamine on väärtustepõhine. Eesti on nii väike, et ilma toetajateta poleks praegusel kujul kultuuriüritused võimalikud. Toetajate leidmine ja hoidmine on tohutult oluline ja ajamahukas ning iga aasta algab kõik otsast peale, sest toetuslepingud on maksimaalselt aastased.
Suhted on a ja o
Toetussuhete loomine võtab aega. Tavaliselt ainult sellest ei piisa, kui networking-üritusel pokaali kõrvale kolm minutit juttu aetakse. Head asja saab teha ainult siis, kui inimesed omavahel klapivad ja koos loovad. Telias töötades tundsin, et TMW on osa minu tiimist – nägin neid kui oma kolleege. Nii on hoopis hõlpsam rajada suhteid, millest mõlemad pooled võidavad.
Hindest viis enam ei piisa
See kehtib kogu turunduse kohta, sh kultuurisponsorluse kommunikatsioonis: oluline on autentsus. Siirus toimib alati, tühjad loosungid ei kõneta. Eristumine on tähtsam kui kunagi varem. Kuidas teha midagi, mis inimestele päriselt korda läheb? Müra on nii palju, et sa võid teha toreda kampaania hindele viis, aga sorry, see ei jõua rahvani. Kas julged teha midagi, mida varem pole tehtud? Seda on nii kerge öelda, aga väga raske teha, sest julgus riske võtta peab olema kogu tiimil.
Boonuseks: mida veel õppisin?
Minul kui suurkorporatsiooni taustaga inimesel oli huvitav ja silmiavav näha, et nii väikese tiimi ja ressurssidega tehakse TMW-l päriselt suuri asju. Festival avab meie artistidele ja kogu sektorile uusi aknaid suurde muusikatööstusse ning viib uudiseid meie muusikast üle maailma.
Kultuuriorganisatsioonidel on võimekust ja visiooni mitte ainult kunstniku kui ainulaadse ande kandjat toetada ja esile tõsta, vaid teha laiaulatuslikke ja tulemuslikke koostöid, mis tuginevad nii viisidel, kuidas me maailma mõtestame kui ka majanduslikel huvidel.
Festivalide puhul on olulised jätkusuutlikkus, ligipääsetavus ja võrdne kohtlemine. TMW on aastaid panustanud jätkusuutlikkusse ja valinud välja kuus kõige olulisemat ÜRO kestliku arengu eesmärki. Üks neist on näiteks sooline tasakaal artistide ja konverentsi esinejate puhul, millest juhindutakse programmi tegemisel. Kusjuures, siinkohal ei pea ma silmas ainult seda, et mehi ja naisi peab olema pooleks, vaid TMW taunib näiteks soostereotüüpe, vältides promotekstides väljendeid nagu “naiselik pehmus” või mis tahes seksistlikke kuvandeid. Samuti ei kasutata võimalusel nais- ja mees-eesliiteid ning sooviitelisi järelliiteid, sõnale “meeskond” eelistatakse sõna “tiim”.
Praktiliselt poolelt oli minu laual iga päev küsimus: kas, mida ja kuidas peaks tootma ning kui palju on võimalik taaskasutada? Oluline on mõõtmine. Selleks, et teha tulevikus paremaid otsuseid, pead sa aru saama, kust tuleb sinu suurim mõju ja millist eesmärki mingi formaat kannab. Trükiseid on aastatega oluliselt vähendatud.
Paljud saavad kontsertide kohta info just kohvikust leitud brošüürilt – mõnes mõttes on see mugavam kui infot telefonist otsida ja seda täiesti ära kaotada veel ei saa.
Kindlasti ei tasu karta, kui turundaja tuleb teisest sektorist. See, et olen töötanud pangas ja telkos, ei tähenda, et oskan ainult neid sektoreid turundada. Minu arust on lahe, kui sektorit vahetatakse. Jah, sisseelamine võtab aega, aga turunduse loogika on igal pool sama. Julgustan inimesi kardinaalselt sektoreid vahetama, jumala huvitav on!
Veel üks soovitus: ärge käige ainult turundusüritustel. Eestis toimub palju erinevaid konverentse, kus saab maailmanimesid kuulata. Näiteks TMW’l võis kuulda legendaarse popansambli The Human League asutajaliiget Martyn Ware’i ja Rammsteini Euroopa promootorit Schumek Sabottkat.
Me oleme liialt oma silodes kinni – a’la, et see on turundajate maailm ja too on kultuuriinimeste maailm. Uued kogemused ja teiste sektorite mõtted toovad värskust ka sinu töösse.
Autor: Elo Võrk
Toimetas: Siim Kera, TULI
Elo Võrk on töötanud nii Swedbankis kui ka SEB Pangas, Telias teenis ta leiba 10 aastat, olles turundusjuht, brändijuht ning lõpetuseks toetustegevuste juht. Hetkel tegutseb agentuuris MÕJU, mille asutas koos endiste kolleegidega.