Bo Britt Peet: praegu on täpselt see aeg, mil vaadata, kas turundust saab efektiivsemalt teha
“Olen kuulnud murelikke küsimusi, et kas on liiga hilja hakata kommunikatsiooni automatiseerima,” räägib automatiseeritud turunduse ekspert Bo Britt Peet. “Halloo – pane kasvõi üks hästi kirjutatud ja selge “Tere tulemast” e-kiri laivi ja sul on juba rohkem, kui pooltel konkurentidel. Seda, miks ja kuidas seda kõike teha, õpetab ta 20. veebruaril toimuvas töötoas.
2023. aasta novembris ütlesid grit.’i podcast’is, et lifestyle marketing on Eestis veel lapsekingades. Kuidas olukord aasta ja mõne kuuga muutunud on?
Hah, ei ole jõudnud jõuluvana kombel kõiki firmasid külastada, seega salajast infot pole kohe anda. Peaks ehk küsitluse korraldama? Sisetunne ütleb, et olukord on üsna sama. Ei ole märganud, et korraga tavapärasest rohkem automatiseerijaid palgatakse.
Kui jään mõtlema, siis ka tarbijana ei saa öelda, et Eesti firmad oleks mind väga eelmisel aastal automatiseeritud turundusega aktiveerinud, kliendina hoidnud või tagasi kutsunud. Hea, kui “Tere tulemast” e-kiri olemas on, tihti pole sedagi.
Seega puusalt ütleks, et arenguruumi ikka veel on?
Eks ma veidi mõtlesin küsimust esitades ka AI peale.
Oeh, AI. Sellega läks nagu ikka – tippturundajad muutusid seda kasutades veelgi paremaks, kuid keskpärastele andis see praegu hirmsa võimenduse luua keskpärast sisu rohkem ja kiiremini kui eales varem.
Kas generatiivse AI hoogne populaarsus on turunduse automatiseerimist ka kuidagi arendanud?
Ise olen näinud, kuidas mõned alustavad firmad on nullilähedase eelarvega üles ehitanud päris nutikaid kommunikatsiooni töövooge. Näiteks kasutatakse Gmaili, Slacki, veebilehte ja AI’d, et sissetulnud lead’idele kiiremini personaliseeritud vastuseid genereerida.
Arvan, et see on fantastiline viis automatiseerimise testimiseks. Pikas plaanis jääb sel viisil muidugi puudu tagasiside osast – kas kasutajad loevad ja klikivad? Nii võib olla raske aru saada, kus lead’id probleeme kohtavad. Näiteks kas sõnum ei kõnetanud või on veebileht lappes või midagi muud.
Töötuba tutvustavas tekstis ütled: “Praegu on parim aeg investeerida tarkadesse kommunikatsioonisüsteemidesse – olgu ettevõte B2B või B2C.” Miks on praegu parim aeg?
Võib öelda, et suurt osa Eesti rahvastikust mõjutab väga otseselt tarbijahinna pidev tõus ja ostujõu vähenemine. Fun fact – selleks, et saada praegu sama palju teenuseid ja tooteid kui viis aastat tagasi 500 euro eest, peab nüüd kulutama 700 eurot. Selle tulemusena hakkab rahvas oluliselt rohkem valima, mille peale raha kulutada. Ja siinkohal saavadki firmad, kes kommunikeerivad süstemaatiliselt ja sihipäraselt, eelise nende ees, kes seda ei tee.
Ja B2B?
Olen mitmelt tegev- ja turundusjuhilt kuulnud, et uue aasta eelarved vaadati päris rangelt üle. Eks majanduse praegune seis toob juhtide lauale suurenenud tööjõu- ja materjalikulud, nii et jälle tasub mõistliku pilguga üle vaadata, kas saab praegust turundust efektiivsemalt teha.
Näiteks kui müügiinimesel läheb nädalas 15 tundi, et sissetulnud lead’idega ühendust võtta, siis on võimalik, et tasub automatiseerida ja tüüp muule – efektiivsemale – tööle ümber suunata. Või kui on näha, et toote juurutus läheb valulikult ja kliendid ei kasuta seda, võib enne Customer Success tiimi suurendamist proovida automatiseeritud juhendamist.
Ilmselt taas mõistlik meelde tuletada, miks on mõistlik automatiseerida?
Alustame võib-olla sellest, millal ei ole mõtet. Kui firmal ei tule süstemaatiliselt lead’e sisse, siis tasub enne sellega tegeleda. Automatiseerimiseks võiks ikka mingi volüüm juba taga olla, agentuuri Beyond Welcome asutaja Georg Svidlov on e-poodidele defineerinud automatiseerimise piiri 300 müügi juures. Ma ise olen klientidega läbi arvutanud, kui kiiresti me näiteks viis tuhat eurot tagasi teeniks.
Kommunikatsiooni tasub automatiseerida siis, kui soovid suurendada kasutajate protsenti, kes igast kasutajastaadiumist läbi liiguvad. Päriselus tähendab see, et rohkemad teevad esimese ostu, tulevad tagasi ostma või ostavad suurema paketi. Või et inimesed hakkavad digitaalset toodet päriselt kasutama pärast kasutaja loomist. Võimalusi on ääretult palju.
Aga ettevõtted ei kipu väga automatiseerima.
Oskus näha automatsiooni võimalusi ei jookse turunduses kunagi mööda külgi maha. Tihti isegi ei nähta seda võimalusena.
Olen kuulnud murelikke küsimusi, et kas on liiga hilja hakata automatiseerima? Halloo – pane kasvõi üks hästi kirjutatud ja selge “Tere tulemast” e-kiri laivi ja sul on juba rohkem, kui pooltel konkurentidel.
Mis sa töötoas räägid?
Seal kombineerime teooria ja praktika. Alguses vaatame üle, mis on turunduse automatiseerimine ning miks ja kuidas alustada. Väga praktiline: näiteks kuidas automatiseeritud kommunikatsiooniga kontakt esimese ostuni viia. Või kuidas eksisteerivat kliendibaasi kaasata rohkem kui ainult uudiskirjadega.
Ülejäänud aeg on praktika: kaardistame ära ühe firma automatiseeritud kommunikatsiooni. Võime seda teha osaleja enda firmaga või vajadusel annan fiktiivse firma ette. Eesmärk on teha ajus see klõps ära, kus osalejad hakkavad automatsiooni võimalusi nägema. Kui kord hakkad märkama, on raske lõpetada. Loodetavasti näen paar kuud pärast töötuba laivis uusi automatsioone!
Autor: Siim Kera, TULI