Astri Grupi turundusjuht Piret Vapajeva: alati ei pea tegema tohutut ostukampaaniat, suurt ettevõtet saab turundada ka teisiti
Mis on Lõunakeskuse fenomen ja kas keskus saab lõputult kasvada? Neile ja teistele küsimustele jagab vastuseid Astri Grupi turundusjuht Piret Vapajeva.
Astri Grupp on ajaga kasvanud suurimaks kaubanduskinnisvara arendajaks Eestis. Nende keskuseid leiab Tartust, Pärnust ja Narvast. Tallinnas hallatakse Balti Jaama Turgu ning Keskturgu. Meie alustame teemadega sealt, kus Piretiga kohtume – Lõunakeskusest – ning liigume põhja poole.
Kas on võimalik sõita Tartust mööda nii, et Lõunakeskusesse ei tule?
(Muigab – toim). Arvan, et kindlasti ei ole! Inimesed, kes lähevad Otepääle, Võrru, Valka või kuhugi mujale, teevad siit oma ostud ja sõidavad maale. Lõunakas on ikkagi koht, kust läbi tulla.
Mis sa arvad, kuidas Lõunakeskus on selliseks maamärgiks kujunenud?
Oleme ajapikku kasvanud. Alguses olime pigem kauplus ja pakkusime ostlemisvõimalust. Juurde on tulnud meelelahutus, jäähall, kino ja seikluspargid. Siin on isegi kool ja lasteaed. Oleme ajaga inimeste südamesse jõudnud. Lõunakeskus ei ole ainult peahoone, kus inimesed on harjunud käima, vaid kogu kaubanduspark. Ka Lidl ja IKEA on meie pesa osad.
Ma olen Vastseliinast pärit ning kooli ajal Tartus teatris käies oli alati Lõunakeskuses peatus. Tean, et teistel Lõuna-Eesti inimestel oli sama. 15-20 aastat tagasi tundus Lõunakas eriline, sest väga palju teisi suuri kohti ei olnud ning internetist eriti ei tellitud. Praegu saaks ju mujalt ka asju osta, ikka tullakse siia. Miks?
Jah, inimesed saavad tellida ja eks tellivadki, aga kellele meeldib vahetu kogemus, käib poes. Meie eelis on see, et meil on hästi lai valdkondade valik. On kodu-, toidu-, ilu- ja riidepoed. Valdkondade rikkus on meie eelis.
Kui on koledad talveilmad ja midagi muud pole teha, siis inimesed veedavadki siin aega, käivad kinos ja uisutamas ning söövad. Nende tegevuste vahepeal ostavad koju asju.
Võib-olla COVIDi ajal telliti rohkem, aga me ei tunne, et oleksime kliente kaotanud. Ja jõulude eel ei märganud, et inimesed oleksid oma tarbimist koomale tõmmanud. Küll aga mõeldakse ostud rohkem läbi ning tarbijad teevad teadlikumaid valikuid ja võib-olla vaadatakse poes rohkem hinnasilte. Sooduspakkumisi tarbitakse rohkem ja toidupoes pakutakse neid palju.
Enne intervjuud rääkisime, et Tartus on hästi palju suuri kaubanduskeskusi ja enamik on ühes kohas koos, va Lõunakeskus. Kuidas proovite turunduses konkurentidest eristuda?
Kesklinna kaubanduskeskuste (Tasku, Kvartal ja Tartu Kaubamaja – toim.) fookus on pigem moel. Meie fookus on perel. Meil on midagi lastele, noortele, pereinimestele ja vanemaealistele ning oleme ka turunduses seda suunda hoidnud, et pakkuda kõigile midagi. Nüüd on tõusnud ka toidukohtade osakaal ning harjutame inimesi siin söömas käima.
Oleme seni rääkinud Lõunakeskusest, aga sa oled tegelikult terve Astri Grupi turundusjuht. Tundub keeruline töö, palju üksuseid, mida juhtida.
On keeruline, aga ei tohi keeruliseks teha. Meil toimetab iga üksus oma käekirja järgi. Nad on kõik oma näoga ning järgivad oma turundusplaani.
Kas Astril tervikuna on ka oma nägu?
Ikka on, jah. Kõik keskused on eelkõige kaubanduskeskuse nägu, neis kehtib näiteks Astri kinkekaart. Turud eristuvad omanäolise tänavatoidu ja värske puu- ja juurvilja poolest. Astri nägu hoiame B2B ja enda jaoks. Tavakliendile ei ole me seda fookusesse tõstnud. Inimese jaoks on oluline, et ta saab käia Lõunakeskuses, Fama Keskuses või turul. Ta tahab saada head toodet, tema jaoks pole otseselt vahet, kas see koht kuulub Astri Gruppi või mitte. Samas on meie jaoks oluline Astri Grupi kvaliteedimärki hoida ja meil on hea meel kui saame teistele Eesti keskustele eeskujuks olla.
Kui Astri võttis Keskturu üle, kuulis ka seda juttu, et jälle tehakse mingi kallis turg. Sama räägiti ju ka Balti Jaama Turuga seoses.
Jah, Balti Jaama Turuga oli alguses palju nurinat, aga samas võeti see väga hästi vastu. Memmekesed-taadikesed saavad ikka kaubelda. Nad ei ole midagi kaotanud, laud on pikem ja puhtam. Keskturuga hoiame sama suunda – see tuleb valge, suurem ja puhtam. Arvan, et võidavad ka need, kes praegu kardavad.
Kindlasti ei saa turgudest kaubanduskeskused. Turud jäävad turgudeks.
Keskturg tutvustas avalikkusele Mammat, eelmise aasta üht tuntumat uut sotsiaalmeediategelast. Oskad sa öelda palju Mamma videotest reaalselt Keskturule kasu oli?
Ma ei oska öelda, kui palju see näiteks noori turule juurde tõi, aga saime kindlasti brändituntust juurde. Mammaga tahtsid kõik intervjuusid teha, see tegi brändile väga palju head. Meile kirjutati eraldi, et teeme head sisu.
Eks see näitab, et veidi teistmoodi lähenedes saab kenasti tähelepanu. Kui tähtis on sinu jaoks, et Astri prooviks turunduses üllatada?
Eks ikka proovime. Astri Grupiga tegime kevadel “Teo Tahe” nädala, mis oli taaskasutuse nädal. Hoidsime ka kampaania tegemises fookuses taaskasutuse ning proovisime võimalikult vähe kulutada.
Lõunakeskusega tegime “Sõber Raamatu” kampaania, mis oli psühholoogide koostatud audiolugude sari, kus loeti sisse väikeste mugandustega muinasjutud. Kõik need pakkusid lahendusi laste ja noorte erinevatele muredele.
Aitame vanematel lahendada probleeme, mida nad võib-olla ise lahendada ei oskagi – koolikiusamised, üksildus, tülid jne. Meie muinasjutud võtavad teema kokku ning annavad idee, kuidas olukorda lahendada. Alati ei pea tegema tohutut ostukampaaniat. Suurt ettevõtet saab reklaamida ka teisiti.
Mis Lõunakeskuse tulevikuplaanid on? Mul on tunne, et iga kord, kui siin käin, on jälle uus osa juures.
Praegu ju ehitame uut hoonet, kuhu kolib laiendatud IKEA väljastuspunkt, see on suur asi. Järgnevatel aastatel pöörame rohkem tähelepanu välialadele, et hoonetevaheline liiklemine muutuks kliendile mugavamaks, luues juurde kergliiklusteid, puhkealasid, valgustust ja haljastust.
Kas Lõunakeskusele saab kunagi piir ette tulla?
Kui kliendid tahavad, et kasvaksime, siis peame vastavalt nende vajadustele kasvama. Kui tahetakse rohkem ajaviidet, peame sellele mõtlema. Praegu jäi puudu restoranidest ning tegimegi toidukohti juurde. Kasvamine sõltub sellest, millised on kliendi vajadused.
Autor: Siim Kera, TULI
Lugusid TULI teiste Tartu liikmetega saad lugeda järgnevatel nädalatel.