ARVAMUS | Ivo Kallasmaa: pole normaalne, et teed kuu aega hanget, aga vastuseks saad vaid ühe lause
Osalesime agentuuriga hankel, millele kulus rohkelt töötunde, energiat ja pingsat ajutegevust. Mõni nädal hiljem saime vastuseks, et me ei osutunud valituks. Ei midagi muud, ei ühtegi kommentaari ega märkust.

Juba mitmeid aastaid on turundusvaldkonda saatnud murettekitav tendents, mis piirab valdkonnas tegutsevate ettevõtete ja professionaalide arengut. Agentuur teeb päevi, nädalaid või isegi kuu aega tööd. Pingutab kõigest väest, vahel näppab ületundegi – sest kliente tuleb ka ju teenindada –, vorbib slaide, mis strateegiat ja loovust täis. Vastuseks saabub, et häid töid oli palju, aga teie oma valituks ei osutunud. Teed kuu aega tööd ja vastuseks saad ühe lause, mis midagi ei põhjenda.
See on kurb. See on lugupidamatu inimeste ees, kes hanget tegid. Asi ei ole ainult uudishimus. Ei ole nii, et peame hirmsasti teadma, mis meie tööst arvati. Me vajame tagasisidet, et areneda.
Anna teada, kas meil oli halvasti vormistatud pakkumine? Või saime briifist valesti aru? Äkki on häda meie tiimis või meil ei tekkinud omavahelist keemiat? Need on kõik täiesti okeid põhjendused, me ei solvu. Tagasisidet saada on alati parem, kui mitte saada.
Oskamatus ja teadmatus
Meenub lugu sellest, kuidas üks tippkokk tuli välja uue menüüga ja sai kõige tüüpilisemat tagasisidet, et toit ei maitsenud. Ta läks seepeale laudkonna juurde ja selgus, et inimesele ei meeldinud kala kõrval olnud aurutatud porgand, sest ta lihtsalt ei söönud porgandit. Pole nii, et inimestele ei meeldi toit, vaid neile ei meeldi mingi koostisosa, mida nad ei söö.
Tahan öelda, et täpne tagasiside annab parema pildi. Kui meile põhjendatakse, miks meie töö oli halvem kui teistel, saame sellest õppida. Istume Daltonis paar korda aastas kokku ja vaatame üle tagasiside, mis oleme vahepeal saanud.
Julgen väita, et umbes pooled hanked lõppevad tagasisideta. Eks siin ole nii oskamatust kui ka lihtsalt teadmatust – ei teata, et agentuure selline asi huvitab. Suurtel riigihangetel on asjad isegi hästi, pigem on mure erasektori hangetega, kus ainsaks infoks on, et me ei osutunud valituks. Mis ma selle teadmisega peale hakkan?
Ma ei arva, et tagasiside jaoks peaks olema kindel formaat või pikkus. See peaks lähtuma põhjustest, miks agentuuri ei valitud. Kui tagasisidet pole, jääb agentuurile mõru mekk suhu. Mida selgemini suudab tellija põhjendada, miks üks töö teisest parem oli, seda tõenäolisem on, et agentuur osaleb ka tellija järgmises hankes. Me ju kõik otsime professionaalset suhtumist.
Minu point on tegelikult laiem. Kui midagi teed, anna tagasisidet. Kui korraldad hanke, anna tagasisidet. Kui värbad inimese tööle, anna tagasisidet. Kui näed tuttavat turundajat, ütle talle tere ja anna ta töödele tagasisidet. See tuleb kõigile kasuks.
Autor: Ivo Kallasmaa, Daltoni juht