16.04.2021

Zavodi juht Augustin Bucaille: tahan Eesti loovtööstusesse rohkem jalgpallimentaliteeti sisse tuua

Tauno Looduselt eelmise aasta juunis juhirolli üle võtnud Augustin Bucaille räägib loovagentuuri Zavod käekäigust, uutest tiimiliikmetest ning tulevikuplaanidest ilma BBDO ketita.

Augustin Bucaille
Loovagentuuri Zavod juht Augustin Bucaille

Jaanuaris 2020 alustas reklaamiagentuuris Zavod BBDO tööd rahvusvahelise kogemustepagasi ja digioskustega prantslane Augustin Bucaille, kellest sai algul kliendidirektor, poole aasta pärast aga juba agentuuri tegevjuht. Ta on vedanud Zavodi läbi koroonakriisi, tehes seda alates novembrist oma kodukontorist.

Enne Eestisse tulekut töötas Augustin kümme aastat Šveitsi agentuuris Emakina, kus ta vastutas ta nii kohalike kui ka rahvusvaheliste klientide kampaaniate eest. Augustin on töötanud eri valdkondadesse kuuluvate klientidega: privaatpangandus, kindlustus, ühistransport, mootorrattad, autotooted, riiklik lotofirma, FMCG ja mitmed teised. Samuti on ta Prantsusmaal tegutsenud rahvusvahelistes agentuurides nagu Leo Burnett ja BBDO.

Augustin, kuidas sa ikkagi Genfist Tallinna sattusid? Kas sind kutsutigi Zavodi juhtima?

Peamiseks Eestisse kolimise põhjuseks oli mu eestlannast abikaasa, kellega koos otsustasime peale 10 aastat Genfis elamist Tallinna kolida. Eesti loovagentuuri tööle saamine ei olnud aga minu kui välismaalase jaoks sugugi lihtne. Kõigepealt oli keeruline sotti saada, kes agentuuridest on siinsel turul põhimängijad. Kuna BBDO kett oli mulle varasemast tuttav, pakkusin ennast tööle Zavodi.

Zavod ei kuulu nüüd enam BBDO ketti. Miks loobusite ja mida see muudab?

Ega see polnudki meie otsus, vaid BBDO oma, kes loobus kõigist oma ketti kuuluvatest agentuuridest, kus neil polnud osalust.

Meie klientide jaoks ei muuda see midagi, nemad seda omal nahal ei tunne. Ja nagu üks meie suuremaid rahvusvahelisi kliente ka ütles: meid ei huvita see, et te enam BBDO nime ei kanna, peaasi, et suudate oma meeskonda hoida. Olen nendega nõus, agentuuri teevad inimesed, mitte nimi.

Miinuseks on muidugi see, et välismaalastele muutume ilmselt vähem atraktiivseks, sest neile ei ütle lihtsalt Zavod ilma BBDO-ta midagi. Olen oma siin veedetud aja jooksul saanud palju CV-sid tööle kandideerivatelt välismaalastelt, keda kõnetas BBDO nimi.

Zavodiga läbi omanike kokku kuulunud üritusturundusagentuur Event Masters sulges oma uksed aasta tagasi. Kas tõmbusite üritusturunduse ärist päriselt eemale?

Event Mastersit puudutavatele küsimustele oskab paremini vastata selle omanikeringi kuulunud Tauno Loodus. Omalt poolt saan nii palju öelda, et oleme 360-kraadi agentuurina valmis ja võimelised ka Zavodi alt oma klientidele üritusi korraldama.

Sa liitusid Zavod BBDO meeskonnaga aasta tagasi kliendisuhete juhina. Kuidas sinust tegevjuht sai?

Tõesti, ma tulin Eestisse 2020. aasta alguses, pärast kümmet aastat Šveitsi digiagentuurides. Siis tuli COVID, mis kiirendas muutuste tempot veelgi. Juhtkond vahetus eelmisel kevadel, kuigi sellest oli juttu juba enne mu tulekut. Kolm kuud aitas Tauno mul sisse elada, töötasime märtsist maini paralleelselt. Juunis alustasin iseseisvalt Zavodi juhina.

Tagasi vaadates tundub, et see ebastabiilsuse periood tõi Zavodile üllatuslikult hoopis uut energiat. Tundub, et muutuseks oli lausa ideaalne aeg, sest agentuur oli jõudnud ühe tsükli lõppu.

Mida uus aeg agentuuri jaoks endaga kaasa tõi (peale uue juhi)?

Pidime õppima, kuidas töötada meeskonnana igaüks oma kodudest. Oleme samm-sammult saavutanud usalduslikuma suhte ka oma võtmeklientidega. Kuulame oma kliente nüüd väga hoolega – nii on nad ise tagasisides öelnud. Eks see ikka ole nii, et uued inimesed – antud juhul mina uue juhina – on uudishimulikumad, küsivad rohkem küsimusi ja kuulavad tähelepanelikult. Lisaks on mul pikaajaline taust turundusjuhina, seega mõistan oma klientide igapäevaprobleeme hästi. Ega rasked ajad ei olegi agentuuri vahetamiseks head, parem on olemasolevate inimestega kokku hoida ja vastu pidada. Seda kinnitasid ka meie klientide äritulemused.

Oleme seadnud sihi kõrgemale, tahame olla kvaliteetsemad pigem väiksema hulga klientide jaoks, mitte müüa soodsat hinda paljudele.

Mina usun kindlalt pikaajalistesse suhetesse. Ma ei tea jalgpallimeeskonda, kes oleks võitnud tähtsa matši uute mängijatega. Meeskonnad mängivad enne 4-5 aastat koos, alles siis tulevad võidud – see kehtib nii jalgpallis kui ka agentuurimaailmas. Eestlased pole meeskonnaspordis väga tuntud, meil on siin üksikud staarid nagu rallisõitja Ott Tänak, tennisist Anett Kontaveit, kiiruisutaja Saskia Alusalu ja ja iluusutaja Eva-Lotta Kiibus, aga pole maailmakuulsat spordimeeskonda. Mina tahan Eesti loovtööstusesse – alustades oma agentuurist – rohkem jalgpallimentaliteeti sisse tuua. See on mu suurim väljakutse.

Mis on selle plussid ja miinused, et Eesti agentuuril on nüüd inglise ja prantsuse keelt rääkiv tegevjuht? Kas teie töökeel on inglise keel?

Inglise keelt kuuleb meil tõesti sageli. Ja mitte ainult tegevjuhi pärast, vaid me oleme hiljuti värvanud ka mitmeid rahvusvahelisi talente. Paljud koosolekud toimuvad inglise keeles, aga omavahel ning klientidega käib suhtlus ikkagi ka eesti keeles.

See, et me oleme nüüd rahvusvahelise meeskonnaga ja inglise keelt kõnelev agentuur, meeldib meie kohalikele klientidele. Rahvusvahelisus aitab murda ka geograafilisi barjääre. Prantsuse keelt pole ma siin veel kasutanud, aga tean, et see võimalus tuleb, kui meie turule tulevad prantsuse kaubamärgid. Nad oskavad emakeelset teenindust kindlasti hinnata.

Millega Tauno praegu tegeleb?

Tauno on alati olemas ja juhatuse liikmena väga toetav. Tema head nõuanded, teadmised turuolukorrast ja tugev koostöövõrgustik on meie agentuurile oluliseks toeks.

 Tauno Loodus: „Oluline ei ole aeg, mis kulutatakse mingile tegevusele, vaid väärtus, mis selle ajaga luuakse. Augustin koos Silvariga (Laasik – toim.) on täpselt see, mida Zavod tänasel hetkel vajab – süsteemsust ja kogemust, et saavutada uusi võite”.

Kas agentuuri omanikeringis on ka muutusi?

Tauno ja Marek (Reinaas – toim.) on endiselt mõlemad olemas ja igati abiks. Meil on regulaarsed koosolekud, et arutada reklaamimaastikul toimuvat ja leida uusi ärivõimalusi.

Kas teil on tiimi uusi inimesi tulnud? Mainisid ennist välismaiseid talente.

Meil õnnestus hoida 2020. aasta jooksul terve vana tiimi tuumik alles. Mõned muudatused muidugi olid, aga suurem osa võtmeisikutest on samad, kes viimased 5 aastat. Märksõnaks ongi stabiilisus.

2020. aastal tõime meeskonda juurde uute profiilidega inimesi. Näiteks on meil nüüd rahvusvahelise taustaga vanemstrateeg Türgist ja uus AD, kes tuli Mehhikost. Lisaks kogemustele hindame värsket verd ja oleme avanud uksed ka disaineritest praktikantidele, keda on suveks kokku kolm.

Muidugi on kaugtöö ja uute tiimiliikmete kaasamine tõeline väljakutse kõikidele juhtidele. Selle lihtsustamiseks ja edu tagamiseks arendame pidevalt oma töömeetodeid. Möödunud aastal Päästeameti konkursi võitmine tõi kogu meie kodust töötavale tiimile palju enesekindlust juurde.

Hiljuti tekitasime ka mentorlussüsteemi uutele tulijatele ning lõime ka täiesti uue ametikoha, milleks on meelelahutusjuhi positsioon. Kuna töötame kodust, siis on uute inimeste perekonda sulandamine veidi keerulisem. On olnud ka juhuseid, kus uued inimesed on tulnud ja paari kuu möödudes lahkunud.

Vajadusel töötame ka Eestist väljaspool asuvate tipptegijatega. Kuigi mõnikord peame tunnistama, et nendele ootustele vastamiseks on Eesti turg liiga väike.

Ennekõike tahame, et meil töötavad inimesed oleksid andekad, töökad ja lahedad. Meie eesmärk on nagu jalgpallimeeskonnaski – leida parimad meeskonnamängijad, mitte indiviidid, kes on küll andekad, kuid kes meeskonda ei sobi. Just tänu neile meeskonnamängijatele tunnevad ka kliendid sünergiat ja see sünergia omakorda tõmbab ligi uusi ägedaid inimesi.

Aga kliente – mida siin uut kuulda on?

Oleme üsna aktiivsed olnud ka kliendihanke poolel. Eelmise aastaga oleme võitnud juurde kümmekond klienti erinevatest ärivaldkondadest ning ma olen kindel, et neid tuleb veel. Praegu on meil mõned olulised hanked käimas, seega ootame põnevusega neid tulemusi.

Oleme muidugi ka kaotanud kliente. Ning üha suuremate klientide võitmine pole sugugi lihtne ülesanne.

Kuidas te üldse 2020. aasta üle elasite ja sel keerulisel ajal äri käimas hoidsite?

Meie 2020. aasta strateegia keskendus kahele võtmesõnale: stabiliseeri ja tugevda. Teadsime kogu tiimiga, kuidas ja kuhu peame jõudma. Pean tunnistama, et purjetasime ikka üsna läbi tormi, see polnud sugugi lihtne, aga meie 2020. aasta lõppes kindlasti paremas olukorras kui 2019. (Zavod BBDO OÜ teenis 2019. aastal 1,29 miljoni eurose käibe juures 56 607 eurot tegevuskahjumit. – toim.).

Inimeste motivatsioon ja enesekindlus kasvasid, nad said paremini aru oma rollist ja agentuuri eesmärkidest. Ka finantstulemused paranesid.

Kirjelda palun Zavodi töökultuuri. Milline inimene sa juhina oled ja kuidas oma meeskonna motivatsiooni üleval hoiad?

Ma olen läbi ja lõhki inimeste inimene. Usun oma inimestesse, kuulan neid ja räägin nendega, võtan inimeste jaoks aega.

Avastasin Eestis, et inimestele väga meeldib, kui nad saavad kellegagi rääkida nii, et teine inimene nad rahulikult ära kuulab. See meeldib nii agentuuri töötajatele kui ka klientidele. Olen väga palju aega siin veetnud lihtsalt kuulates. Mu tiim vajab seda, see mõjub nende loovusele hästi.

Usun, et oskan hästi balansseerida läheduse ja distantsi vahel. Säästan palju aega aususe ja läbipaistvusega, ütlen alati välja, kui miski mulle meeldib või ei meeldi. Olen toonud endaga kaasa avatud töökeskkonna ses mõttes, et soositud on mõtteviis: ära hoia oma probleeme endale, muidu plahvatad. Meie, prantslased, kasutame väljendit: kui šampanjapudel liiga palju raputada saab, lendab kork ise pealt.

Kuidas edasi

Ma olen kindel, et hullud ajad on selja taga. Meil on 2021. aastaks ambitsioon positsioneerida Zavod taas Eesti ja Baltikumi tippagentuuride sekka. Kui 2020 oli põhiliselt juhtimise aasta, siis 2021 saab olema loovuse aasta.

Lõpetuseks tsiteeriksin Simon Sinekit: „Jah, minevik oli raske, aga me peame olema lootusrikkad. Optimism ei ole hetkeolukorra eitamine, vaid usk, et tulevik on helge.“

Intervjueeris: Silja Oja, TULI

Zavod on Turundajate Liidu (TULI) liige. TULI ühendab kõiki turundusega tegelevaid professionaale, kes on huvitatud erialase taseme tõstmisest ning valdkonna ärksaimate kaasamõtlejate hulka kuulumisest. TULI-sse kuulub praegu 92 ettevõtet.

Kõik uudised