TLÜ tudengitel avanes võimalus kuulata Villmanni õpetussõnu

Eile õhtul kogunesid Tallinna Ülikooli kolmanda kursuse
tudengid reklaamiagentuuris Kontuur Leo Burnett, et osaleda Sven Luka ja Alvar
Jaaksoni projektis „Loovreklaam“. Kontuuri esindas loovjuht Urmas
Villmann, kes andis tudengitele soovitusi, kuidas reklaamimaailmas läbi lüüa.

Fotol: Kontuur Leo Burnetti loovjuht Urmas Villmann

Kursus algas
Urmas Villmanni esitlusega, kus ta kirjeldas oma värvikat teekonda
reklaaminduses algusest peale kuni kuldmunade munemiseni. Villmann esitles tudengitele oma
silmapaistvamaid töid, mille üheks eesmärgiks oli näidata, kuidas reklaamid võivad ajas muutuda. „Osad neist minevikus tehtud tööd ei sobi tänapäeva üldse, kuid tol ajal need toimisid,“ kommenteeris Villmann. 

Villmann tutvustas tudengitele ka Leo Burnetti kümne punkti skaalat, mille alusel ta ise enda tehtud
reklaame hindab.  

Leo Burnetti skaala reklaamide
hindamiseks: 

1.    
Destruktiivne. Täielik raharaiskamine.
Inimesed tõmbuvad eemale ja ei taha seda näha. Reostab avalikku ruumi.
Eelneva tehtu ja saavutatu hävitamine. Nähtav, aga lõhub eelnevalt saavutatu,
seega eriti halb (a la Eesti 200 trammipeatus).

2.    
Ilma ideeta reklaam. Näha, et pole üldse süvenetud ega mõeldud. Tarbijale tuleb anda
meelelahutust ja tasu selle eest, et nad oma aega kulutavad brändile.

3.    
Nähtamatu reklaam. Ei tekita mitte mingit huvi. Mitte mingit emotsionaalset kontakti.
Tapeet. Klišee. Reklaami kohus on kõigepealt tähelepanu tõmmata.

4.    
Pole arusaadav, mille eest see
bränd seisab
. Lihtsalt ilus vaatamine või
huvitav reklaam. Kui inimesed ei saa aru, miks see bränd nende elus vajalik on,
mis on selle brändi otstarve, siis see on ajaraiskamine. Teostus on, sisu pole.

5.    
Brändi otstarve on arusaadav. Inimlikul tasandil on aru saada, mida see bränd mulle tahab öelda ja
mulle tundub see oluline, arusaadav, isegi kui ma pole selle brändi sihtrühm.
Idee on olemas, aga teostus mitte kõige parem.

6.    
Intelligentne idee. Idee, mis kohtleb vaatajat intelligentselt. Haarab kaasa. Idee, mis
ideaalis töötab võrdselt kõigis meediakanalites.

7.    
Erakordne idee. Inspireeriv. Inimesekeskne, kõigile mõistetav ja suurepärase
teostusega.

8.    
Idee, mis muudab seda, kuidas
inimesed mõtlevad ja tunnevad
. On pihta saadud sellele, mis
on inimestele oluline. Reklaami nägija suudab mõttes ette kujutada, et mida
see idee tema elus paremaks võib teha.

9.    
Idee, mis muudab meie elu. Lisaks sellele, et idee muudab inimeste tundeid, paneb see reklaam
meid ka teistmoodi käituma, oma igapäevaelus muutusi tegema.

10. Idee, mis muudab maailma

Tudengid said
ülesandeks antud skaalal erinevaid reklaame hinnata.


Fotol: TBWA loovjuht ja partner
Sven Luka ning TLÜ tudengid

Tudengid
esitasid oma lennukaid ideid
 

Kursuse teises
pooles pidid tudengid pakkuma oma lahendusi etteantud ülesandele, milleks
seekord oli mõelda välja välireklaam Bolt tõukeratastele. Seejuures tuli
esitada nii loovstrateegia (mida öelda) kui ka loovidee (kuidas öelda). 

Kursuse ühe
eestvedaja Alvar Jaaksoni sõnul tuli tudengitiimidelt palju põnevaid
lahendusi.  

Näiteks pakkusid
tudengid välja: 

  • Tõukeratta
    seostamise planeedi päästmisega ja keskkonnasõbralikkusele rõhumine.
  • Tõukeratas kui evolutsiooni
    uus aste: aeg on tulla kiviajast välja ja proovida elektritõukerataste näol uut
    innovatsiooni.
  • Tõukeratta seostamise
    Vanamehe karakteriga: Šee on tõukš!
  • Tõukeratta suunamine pikkadele inimestele, kel on autos ebamugav istuda.

Loovstrateegiana
meeldis aga Jaaksonile enim “Hoia oma kalleid!”, mille idee seisnes selles, et
jalgsi koju minnes võid oma ilusad tossud ära määrida, aga tõuks aitab neid
puhtana hoida. „Täpne ja põnev, huvitava nurga alt nähtud vajadus, mida
renditõuks lahendab,“ sõnas Jaakson. 

„Seekordne tund
oli tore: tudengid näevad inimesi, kes reklaame välja mõtlevad ja tajuvad, et
selle taga on väga erinevad karakterid ning mõttelaadid. Tudengite punt on ka
lahe! Väga andekad – juba paari tunniga palju paremaks muutunud,“ lisas ta. 

“Loovreklaam” on
TLÜ reklaami ja suhtekorralduse õppekava osa, kus Jaakson ja Luka teevad
tudengitele nö agentuurisimulatsiooni. Tudengid hakkavad lahendama nii reaalseid kui
väljamõeldud briife ja pakkuma loovlahendusi, mida nad lõpuks ka oma portfoolios
kasutada saavad. Kolme kuu vältel külastatakse ka mitmeid Eesti tippagentuure,
kus tudengitel avaneb võimalus vestelda loovjuhtide, copywriterite ja teiste
valdkonna ekspertidega. Projekti veavad Imagine TBWA loovjuht ja partner
Sven Luka ning Utopia kaasomanik ja loovjuht Alvar Jaakson. 

Loe lisa: Projekt
“Loovreklaam” viib tudengid koolipingist reaalsesse reklaamimaailma

Kokkuvõtte tegid: Helena Vaht (Dalton) ja Silja Oja (TULI) 

Imagine TBWA, Kontuur Leo Burnett ja suhtekorraldusbüroo Dalton on Turundajate
Liidu (TULI) liikmed.

Kõik uudised