TULIUUS LIIGE | Tootmisagentuuri Printlink juht Leana Pilt: meie suurimaks väljakutseks on selgitada klientidele, mis peitub iga töö taga
“Ükski idee ei ole piisavalt hullumeelne, et see peaks jääma teostamata. Igale ideele on lahendus ja igale puuduolevale lahendusele idee,” sõnab Printlinki juht Leana Pilt. Just niiviisi kõlab ettevõtte iva.

Optimisti gruppi kuuluv Printlink nägi ilmavalgust kaheksa aastat tagasi. Leana Pilt töötas Optimist Creative’is projektijuhina ning tundis, et turundusmaterjalide ja väljapanekute tootmisel on vaja sageli astuda raamidest välja, mõelda loovalt ja luua erilahendusi, mida varem pole loodud.
“Tootmisagentuurid ja otsetootjad kahjuks sellega sageli kaasa ei tulnud,” ütleb Pilt. “Igaüks istus oma kännu otsas. Selleks, et loovus saaks lennata, on sageli tarvis tootmis- ja trükitehnoloogiate ning erinevate materjalide põhjalikku tundmist. Vaja on partnereid, keda ideede algfaasis kaasata ja kes omaksid oskust erinevaid tööprotsesse hallata. Turul puudus ettevõtte, kes toetaks loovtiime tehnilise poolega, aitaks ette valmistada tehnilisi jooniseid, teha korrektset trükiettevalmistust või juhendada disainerit.”
Mis teid veel teistest eristab?
Meie tööd iseloomustab suur isu teha ägedaid lahendusi ning isu on ajas vaid kasvanud. Seda eelkõige tänu klientide suurele usaldusele. Võime julgelt väita, et teenindame Eestis turuliidreid, kes hindavad kõrgelt Printlinki valdkondlikku kogemust.
Printlinkist on saanud mitmekülgne tootmisagentuur, mis on laia teenusvaliku kõrval jätkuvalt personaalne. Õpime oma kliente ja nende brände tundma, et kaasa mõelda ning luua eristuvaid ja kvaliteetseid lahendusi. Pole haruldane, et läheme kliendiga messile kaasa, reisikohvris viimasel hetkel toodetud brändinguga pusad.
Kui kaheksa aastat tagasi ettevõtte asutasime, olime nii-öelda tellimuse täitja rollis. Täna pakume aga terviklahendusi – alates disainist kuni toodetud ja pakendatud lõpplahenduseni. Terviklik lahendus toob kasu kõigile osapooltele.
Kutsume ennast ennekõike turunduse paremaks käeks, sest meie poole pöördutakse kõikide probleemidega, millega üks turundusosakond peab hakkama saama, alates ideede väljatöötamisest ja disainist kuni lõpptoote tootmiseni välja.
Ega trükiäridel pole ka praeguses majanduses kerge. Kuidas sa hetkeolukorda kirjeldaks?
Viimaste aastate kriisid ja majanduslangus on mõjutanud kõiki. Kui üle-eelmisel aastal seisime silmitsi materjalide tarneraskustega, siis eelmine aasta ja tänavu on silmust kerinud eelarvekärped.
Meie suurimaks väljakutseks on selgitada klientidele, mis peitub iga töö taga ja kuidas kujuneb lõpphind, mis tihtilugu on turundus- ja ostuosakondadele ehk oodatust kõrgem. Seda võib ilmestada näitega koogi valmistamisest.
Koogi valmistamisel ei pea eraldi selgitama, et kõigepealt tehakse keeks, seejärel täidis, siis küpsetatakse, vahustatakse kreem ning seejärel kaunistatakse ja pakendatakse. See on kõigile üheselt arusaadav.
Miks on siis reklaamtoote või -teenuse ostmisel keeruline mõista, et ka seal on eri etapid, mis kõik lõpphinda mõjutavad?
Et ka tootel on kõigepealt disain, seejärel tootmine, freesimine, värvimine, pakendi tootmine ja alles seejärel pakendamine? Kuuleme sageli, kuidas soovitakse vinget asja, kuid ootus on, et see tehakse ära nappide ressurssidega.
Meie hinnangul tekib selle mõistmisel lahkarvamusi nn uue turunduspõlvkonnaga – nutilastega, kes ei ole veel jõudnud süveneda käsitöö ja eri tööprotsesside keerukusse või alahindab nende väärtust.
Meie eesmärk on iga tellimuse puhul leida vastastikune mõistmine, kus hinnatakse nii valminud toodet kui ka nende inimeste tööd, kes selle kõik võimalikuks tegid.
Kohalikul turul on meil ka paar tugevat konkurenti, kelle tegemisi jälgime ja hindame. Usume, et austus on mõlemapoolne ning kui tekib vajadus teha koostööd või millegi eest hea seista, siis leiame üheskoos selle võimaluse. Meie moto on: iga mägi on ületamiseks ehk õppimiseks.
Mõnel kliendil on keeruline mõista, kuidas hind tekib. Milliseid väljakutseid sa veel valdkonnas näed?
Meie hinnangul on suurimaks probleemiks kasvav oskamatus ette valmistada korrektseid tööfaile. See probleem on ajas hoogu juurde saanud ja selle üle kurdavad enamik meie tootmispartnereid. Vabandan ette, kui kellegi mänguväljakule nii julmalt käed puusas välja astume, aga see on päris elu. Tuleme sellistes olukordades loovagentuurile ja ka tootjale appi. On üsna sage, et meie disainer istub telefoni otsas ja juhendab või teeme ise trükifailid.
Toodate ka näiteks ärikingitusi. Mis sellel suunal toimub? Vahepeal tundus, et igasugune ärikingituste tootmine on out?
Kingitus on tee südameni ja isegi kõige pisem meelespidamine on minu hinnangul elementaarne viisakus. Sodi ei ole mõtet kinkida. Kui alustasime, saime aru et turul on suur haigutav auk ja see on reklaamkingitus. See sõna tekitas silme ette pildi klassikaliselt kingikataloogist, kust tuleb välja valida “mingi nänn”.
Kinkida tuleb aga asju, mida sa ise ka tahaksid endale saada. Tootjatest ei olnud puudus, puudus oli toredatest südamesse minevatest ideedest ja ilusast teostusest.
Printlingi erilahendused, olgu need turundusmaterjalid, reklaamkingitused või unikaalsed messilahendused, on seni meie klientidel silmad särama pannud. Seda enam oodatakse meilt uusi ideid ning teenuse- ja tootepõhist mõtlemist.
Kas on mõni erilahendus, mida tahaksid eraldi välja tuua?
Kunagi oli Eesti turul selline toode nagu Barley Bros limonaad, mis oli 100% naturaalne ehk sama ehe kui lehmast lüpstud piim.
PR-tiim otsustas, et avasündmuse keskmes peaks olema limonaadilüpsi võistlus, kus osalejad peavad kiiruse peale lehma udaratest limonaadi lüpsma. Selleks oli vaja luua limonaadilüpsi lehm. Masin, mis võimaldaks lüpsta limonaadi ja veel kahte erinevat. Muidugi tegime selle ära. Olgu öeldud, et masina süda aretati kohviaparaadist.

Paar aastat tagasi palus klient meie abi, et toota Battery kaubamärgile suur meelelahutust võimaldav kahekordne konteiner. Tegemist ei ole niisama üksteise peale tõstetava merekonteineri hunnikuga, vaid tehnilist lahendust vajava tööga, kus läbi tuleb mõelda inimeste ohutus.
Näiteks kuidas teine korrus panna liikuma nii, et kogu kupatus ümber ei kukuks. Meie kasutada olid ideekavandid ja pildimaterjal. Kogu teostus ja tehniline lahendus tuli meie majast. Tulemuseks reaalelus kasutatav toode.
Eks neid näited on veel ja veel, mõni on lihtsalt hinge läinud ja sundinud arengus tegema järgmise sammu. Kes ei proovi, see ei õpi.
Miks liitusite TULI-ga?
Uus aasta toob kindlasti kaasa ka uusi väljakutseid. Meie eesmärk on olla veel rohkem olemas oma klientidele ja partneritele. Ülioluline on suhtlemine ja ühise keele rääkimine. Soovime olla kursis turundustrendidega ja kõigega, mis turunduses toimib, sest meie valdkond on väga selgelt turundusega seotud.
Autor: Siim Kera, TULI