10.10.2023

Viis põletavat küsimust ja vastust TULImusta kohta

Võta oma kõige efektiivsemad tööd tagataskust välja – neid ootab tulemuskonkurss TULImust. Teist korda toimuvale mõõduvõtule saab projekte saata 25. oktoobrini. Võidupärjad asetatakse kaela 9. novembril. Konkursi algatajad, SEB Panga Balti brändi- ja jätkusuutlikkuse juht Eha Talvist-Reinsalu ning EssenceMediacom Estonia tegevjuht Olga Peresild vastavad kõigile tähtsatele küsimustele.

TULImusta tähtsad kuupäevad.

Mida agentuur, bränd või keegi kolmas kahetseb, kui ta töö esitamata jätab? 

Olga: Ta kahetseks, et ta ei saagi tagasisidet, kas ta tajub turu ootusi ja vajadusi õigesti. TULImustalt saab kõige ausamat tagasisidet. Jah, kliendid annavad seda ka, aga agentuuri ja kliendi suhe võib tagasisidet pehmendada. 

Mina motiveerin oma tiimi sellega, et kui tahame päriselt teada, mida oskame ja mida mitte ning mis suunas end arendama peame, siis TULImust on see koht. Kui me töid ei esita, jääme oma mulli ning arvame endast kas liiga palju või liiga vähe. 

Eha: Ma olen valdkonnas kaua olnud ja vahepeal mõtlen, et näe, 2018. aastal oli üks tugev kampaania, miks me seda case study’ks ei teinud? Praegu oleks hea sellest õppida. Turundajate töö on kiire ning koormus suur, kogu aeg tuleb uusi asju peale. Aga peaks tähistama, et kampaania sai tehtud ning seejärel analüüsima, kuidas läks. See jääb tihti tegemata. 

Olga: Viimasel ajal räägitakse igal pool palju sellest, et inimene on õnnelik ja kasutab looduse poolt antud ressursse targalt, kui ta tegeleb eneseanalüüsiga. Turundus on samasugune elav organism nagu inimene. Kui me ei leia aega kampaaniate analüüsimiseks, siis me kaugele ei sõida. 

Konkursid on hetked, mil sa heas mõttes sunnid end tehtud kampaaniaid üle vaatama ja saama neist võimalikult palju õppetunde. Teisalt on see hetk, mil võtad aega, et koos teiste turundustegijatega õnnestunud projektide üle rõõmu tunda ning nende hulgas võivad olla ka sinu projektid. Isegi kui sa ei võida, siis tööd esitades tunned sa selle üle uhkust. 

l76a0937
Olga Peresild. Foto: Allan Leppikson / Reval Foto

Eha: TULImust on hea võimalus võtta aasta kokku ja mõelda läbi, mis me tegime. Tähistame, oleme uhked, anname hinnanguid, laseme žüriil kokkuvõtte teha, kuulame tagasisidet, vaatame case study’d üle ja õpime. Alustasime Olgaga konkursi seetõttu, et tundsime, et teatud osa turundajate tegevusest on täiesti katmata, hindamata ja välja toomata.

Olga: Jah, efektiivsus ja andmed on varjus, sest see maailm tihti tundub keeruline ja raskesti hoomatav ning seetõttu paljude jaoks mitte piisavalt huvitav. Andmete osas on mitmeid eelarvamusi ja hirme. On inimesi, kes ei taha süveneda ega sellesse teemasse sisse vaadata, sest see tundub raske ja aeganõudev, kuid analüüs, mõõtmine ja planeerimine moodustavad siiski olulise osa turundusest. 

Eha: Loovlahendust ongi lihtsam hoomata. Inimene näeb ilusat pilti, videot, kena valgust, lokatsiooni või kuuleb head muusikat. Meie toome esile selle teise – võib-olla raskema – poole. Tahame seda samuti nautida. 

Olga: Jah, tahame, et turundajad naudiksid seda, mida on keerulisem piltide ja sõnade keeles esitleda. 

Eha: Veel üks põhjus, miks konkursil osaleda, on see, et TULImusta auhindamise eel toimub Making Sense’i konverents, mis pakub taas väga kvaliteetset sisu efektiivsuse ning jätkusuutlikkuse teemadel. Nii saab kaks kasu ühes.

Loe Making Sense’ist ja osta pilet

Kes peaks või võiks TULImustal osalema? 

Eha: Ei väsi toonitamast, et kõik on oodatud! Kõik võivad töö esitada. TULImust on värske konkurss ning pole ajaloolist taaka, et see on näiteks vaid agentuuridele. See ei ole ka ainult brändidele. TULImust ongi kõigile sobilik – nii loov-, meedia- kui ka üritusturundusagentuuridele, brändidele ning kõigile teistele, kes tunnevad soovi oma turundustööga teistega võistelda.

Kes peaks töö esitama? Agentuur või klient?

Eha: Olen jaganud nõu, et kõigepealt otsusta, millisesse kategooriasse sinu töö kõige paremini sobib ning seejärel mõtle, milline osapool on kõige rohkem vaeva näinud, et töö just selles kategoorias esile kerkiks. Muidugi peab esitaja ka kõik teised osapooled ära märkima, see on ankeedis välja toodud.

eha talvist reinsalu jake farra 0033k seb1s e1645006622842
Eha Talvist-Reinsalu. Foto: Jake Farra

Kuidas leida see õige kategooria, kuhu töö esitada? Eelmine aasta tõdes žürii paaril korral, et X tööl oleks mõnes teises kategoorias parem võimalus olnud.

Eha: Eelmisel aastal oli kõige popim kategooria brändikontakt, kõige vähem töid esitati andmekasutusse. Sõna “bränd” mõjub kategooria nimes ilmselt tuttavamalt ja lihtsamalt kui ”andmed”, aga suur osa turundustegevusi tehakse andmete pealt. Ei ole vaja seda kategooriat karta, see on samuti “seksikas”. 

Kõik neli kategooriat on üsna erinevad, aga see oligi meie mõte. Ühel pool on andmed ja tulemused, teisel pool bränding. Neli kategooriat on väljavõte sellest, millega kogu aeg tegeleme. Ei ole üht ilma teiseta. Kuna kategooriad katavad kogu turunduse spektri, siis on lihtne leida kategooria, kuhu töö sobima peaks. Tuleb töö tugevusi analüüsida ning siis kategooriaid kõrvale vaadata.

Tööde esitamine on veidi muutunud. Tänavu tuleb selleks täita ankeet. Miks nii? 

Olga: See on selleks, et kõigil oleksid võrdsed tingimused. Peame tagama, et žürii vaatab esitatud töid võrdsetel tingimustel. Kui me seda omalt poolt ei kontrolli, siis esitatakse mõned tööd väga loominguliselt ning see võib žüriid mõjutada. Ühtne ankeet aitab anda objektiivset hinnangut. 

Eha: Mõtlesime ka, et sügisel on töökoormus suurem kui ülejäänud ajal. Ankeedi panid kokku oma valdkonna praktikud, kes on pidanud palju ankeete täitma, nii et hoidsime selle lihtsa ja loogilisena, et see ei võtaks teiste tööülesannete kõrvalt palju aega. 

Olga: Esitades on tarvis korraks igapäevatööst kõrvale astuda ning proovida projekti kirjeldada lihtsas keeles. Põhimõtteliselt peab oma tööst rääkima nii nagu räägiksid lapsele. Matemaatilise mõtlemisega inimesed kardavad mõnikord, et kui nad oma mõttekäiku väga lihtsustavad, siis äkki kaob võlu ära. Ei kao. Valdkond õpib siis, kui tööd ja nende teostamiseks kasutatud loogikad on kõigile arusaadavad.

Loe TULImustast rohkem

Esita töö

Autor: Siim Kera, TULI

Kõik uudised

TULIs on üle saja liikme. Liitu sinagi Eesti suurima turunduskogukonnaga!

Loe siit, mis hüvesid TULI liikmed naudivad.

TULIst lähemalt