Tarmo Hõbe: 10 aastat ettevalmistusi ja koroona tõid WRC etapi Eestisse
Septembris 2020 toimus Eestis suurim spordivõistlus alates 1980. aasta Olümpiamängudest: WRC ralli, mis jõudis eri kanaleid pidi ligi 800 miljoni inimeseni maailmas. 10 aastat ettevalmistusi ja siis ootamatu lõpuspurt: 63 päevaga pressikonverentsist ralli toimumiseni. Õla pani alla ka riik, investeerides korraldusse 2,5 miljonit eurot, mis loodeti kuhjaga tagasi teenida. Ralli korraldaja Tarmo Hõbe räägib, miks WRC etapp keset koroona-aastat just Eestis toimus, kuidas kõik tegelikult läks ning mida see meie riigile majanduslikult ja maine mõttes tähendas.
Tarmo, mis on ralli fenomen – miks ta Eestis nii populaarne on?
Melu ja elamus! Juba alates 60ndatest on meil alati maailmatasemel sõitjaid olnud. Tehnika ja autondus kuidagi istuvad eestlase, iseäranis maarahva loomuga. Tegemist on traditsiooniga, rallit on ikka mindud koos perega vaatama.
Üks spordiala on populaarne, kui rahval on seal omad kangelased – ja meil on ju Markko Märtin, Urmo Aava, Ott Tänak ja paljud teised. 60ndatel oli meil Uno Aava, kes sõitis Moskvitšiga maratonrallit Londonist Sydney’sse. Oluline on ka kohalik tippvõistlus, milleks meil on iga-aastane Rally Estonia. Ja fännid, kes reisivad tippsõitjaga kaasa. See kõik tagab spordiala populaarsuse.
WRC (World Rally Championship) populaarsus on aga kogu maailmas tõusvas trendis. Tänavu toimub sarjas kokku 12 etappi ja eeldatavalt 30-40 riiki ja erinevat rallit tahaks neid korraldada, seega konkurents maade vahel on kõva.
Kui rallit kohapeale vaatama minna, siis suurem osa ajast ei juhtu seal ju mitte midagi. Kas see on mõeldud pigem telekast vaatamiseks?
Ralli vaatamine on nagu seiklus – eriti võrreldes ringrajaga, kus istud kogu aeg ühel kohal. Kuna Rally Estonia kiiruskatsed toimuvad Lõuna-Eesti metsade vahel, liiguvad pealtvaatajad mitme päeva jooksul värskes õhus, veetes aega sõprade ja perega. Mulle endale on näiteks meeldinud vaadata rallit Sardiinias, kus olen sattunud tänu rallile sellistesse kohtadesse, kuhu ma tavaturistina iial ei satuks.
Aga ralli kui toote tarbimine ongi keeruline. Me korraldajatena püüame seda lihtsamaks muuta, ehitame kõige põnevamatesse kohtadesse, kus on suur hüpe või äge kurv, pealtvaatajatele areene, paneme püsti LED-ekraane, edastame raadio vahendusel reportaaže, ehitame lastealasid jne. Tänu LED-ekraanidele on kogu ralli jälgitav pealtvaatamisalas otseülekandena, lisaks saad kohapealse elamuse, kui ralliautod mööduvad sinust ka füüsiliselt.
Ralli tundub olevat selline macho ala, mida sõidavad ja fännavad ainult mehed.
Mehi on fännide seas tõepoolest rohkem, aga juba nõukaajal mindi rallit ikka koos perega vaatama.
2010. aastal, kui esimest korda Rally Estoniat korraldasime, tahtsime seda teha nii, nagu varem polnud tehtud – et ralli ja sport oleks küll ürituse süda, aga selle ümber oleks palju meelelahutust kogu perele ja erinevatele sihtrühmadele. Töötasime nii meestele, naistele kui ka lastele välja rallifännide riided. Õige rallifänn ei lähe täna ilma Rally Estonia riieteta raja äärde. Praegu müüme üheks ralliaastaks ca 5000 fännisärki! Iga aasta toob kaasa uutes värvides rõivad.
Üldistades võib öelda, et 60-65% rallifännidest on mehed, 20-25% naised ja 10% lapsed. Laste osakaal kasvab aastast aastasse, igal hooajal toodame aina rohkem fännisärke just lastele.
Naised sõidavad rallit küll, aga pigem ringrajal. Tõsi ta on, et tipptasemel naissoost rallisõitjaid pole Eestis üldse, aga ka maailmas on neid vähe. WRC sarjas ei osale praegu ühtki naist sõitjana, küll aga kaardilugejana. Samas ajalooliselt on naisi WRC-l osalenud, näiteks Michèle Mouton. Rally Estonial on samuti naised sõitnud, aga need ei ole olnud Eesti naised.
Äkki on asi selles, et noortel naistel pole rallis oma kangelast ehk eeskuju?
Me tegeleme sellega, panustame järelkasvu. On kaks võimalust, kuidas panna tütar rallit sõitma. Esimene võimalus on osaleda kardisarjas „Talendid rajale“, läbides hooajal 6-7 etappi, kus saab oma oskusi arendada. Selle sarja mentor ja eeskuju on Ott Tänak. Teine võimalus on osaleda sarjas „Noored rooli“, kus sõidetakse juba autodega. Nende ürituste korraldamise eesmärk on lisaks spordiala populariseerimisele ka uute talentide leidmine ning noortele liikluskultuuri tutvustamine. Need ei eelda osalejalt erilisi finantse, osalustasud on sümboolsed. Ka mu enda tütar on seal osalenud.
Räägime keskkonnast ka – ralli ju lõhub teid ja autosid, lisaks lendab õhku suurel hulgal heitgaase.
See müüt, et me lõhume ralliga teid, ei pea paika. Vastupidi! Alates Rally Estonia ellukutsumisest ehk juba 10 aastat on keskkonnahoid ja jätkusuutlikkus meile väga olulised.
Kohalikud elanikud on andnud meile tagasisidet, et peale Rally Estonia toimumist on teed paremad kui enne rallit. Me ju muudame teid turvalisemaks, eemaldame näiteks ohtlikest kurvidest suuri kive ja puid. Samuti panustame rallijärgsesse teehooldusse. Kui mõni kivi lendab taluniku saunaaknasse, siis me parandame selle akna ise ära. Ja me ei jäta prügi metsa alla.
Sel aastal parendame või ehitame 90 km teid ja 70 km kraave, mis muudavad teid kuivemaks, nii et kohalik elanik ei pea enam läbi porimülka koju minema. Küla- ja vallavanemad pöörduvad mõnikord otse meie poole ja kutsuvad meid enda kanti, sest lisaks teede korrastamisele on rallil ju otsene mõju ka kohalikule ettevõtlusele – 2019. aastal oli ralli majanduslikku mõju Lõuna-Eestile hinnanguliselt üle 5 miljoni euro.
Sel aasta on meil tööl eraldi keskkonnahoiule ja jätkusuutlikkusele keskenduv meeskond. Kuna sõidame palju oma hea koostööpartneri RMK teedel ja on tehtud arvutused, et meie CO2 emissioon seoses ralliga võrdub hinnanguliselt 7000 puuga, siis koostöös RMK-ga anname kolmekordselt tagasi, istutades sellel aastal 21 000 uut puud.
CO2 seovad hästi liblikõielised taimed nagu näiteks hernes, uba ja lupiin. Kuna Lõuna-Eesti põllumeestel on palju söötis põllumaid, siis on mitmed neist olnud nõus istutama neile põldudele õhukvaliteedi parendamiseks liblikõielisi taimi.
Meie toetaja ERM-i ümbrusesse tulevad varsti päiksepargid ja me hakkame kasutama nii palju taastuvenergiat kui võimalik.
Meie eesmärk on saada ralli korraldus 100% emissioonivabaks. Ja me tahame muuta ralli imagot, tõestada, et see pole mingi rullnokkade bemmiüritus, vaid keskkonda hoidev koguperefestival.
Millal tulevad rallile elektriautod?
2022. aastal lähevad kõik WRC autod üle hübriidmootoritele. Elektrit kasutatakse ühelt katselt teisele sõitmiseks, aga kiiruskatseid sõidetakse endiselt bensiiniga. Seega 25% sõidetakse endiselt bensiiniga. Aga eks suund on olla järjest keskkonnasäästlikum, kas selleks on 100% elekter või midagi muud, seda näitab tulevik.
Kas ralli mainet on võimalik niimoodi ära rikkuda nagu on juhtunud murdmaasuusatamisega Eestis?
Rallisõitjad peavad olema füüsiliselt väga heas vormis. Läbi dopingu saaks fokusseeritust tõsta ja meeli turgutada küll, aga seda ei saaks suunata niimoodi sekunditesse nagu suusatamises või jooksmises. Seega dopinguskandaali ohtu tehnikaalades pigem ei ole.
TV3 spordiuudised: „Lõppeva aasta üks suurimaid positiivseid saavutusi, tegusid millest mööda ei saa vaadata, on kahtlusteta autoralli MM-etapp Eestis. Hoolimata koroonaviirusest ja kodustest tülidest, suutis Rally Estonia korraldusmeeskond teha ära midagi sellist, mille kohta öeldi, et see pole võimalik. Kasutades Urmo Aava sõnu, siis Eesti ongi koht, kus on võimalik teha võimatuid asju.“
Räägime nüüd WRC-st lähemalt. Kuidas te küll WRC etapi Eestisse tuua suutsite?
Kui me 2010. aastal oleks öelnud kõva häälega välja, et tahame tuua WRC etapi Eestisse, oleks meid Paldiski maanteele juhatatud.
2016 sügisel hakkasime aga selles suunas kindlaid samme astuma – avaldasime soovi kohtuda WRC promootoriga, kes otsustab, millistes riikides etapid toimuvad. Algul öeldi meile ära, aga me ei jätnud jonni, kuni lõpuks oldi nõus meid viisakusest ära kuulama. Alguses tunniajaseks plaanitud kohtumine Münchenis venis 5 tunni pikkuseks ja meie nägemus sündmuse korraldamisest – kaasaegne meelelahutus, koguperefestival – pakkus WRC inimestele nii palju huvi, et nad hakkasid meis partnerit nägema, sest meie innovaatilised vaated kattusid nende omadega. Nii tekkis meil hea kontakt, kohtusime nendega veel ja meie käest hakati nõu küsima.
2018. aastal saime aktsepti kasutada Rally Estoniat Soome WRC etapi testrallina. Järgmiseks töötasime 2019. aastal välja maailmas unikaalse formaadi – WRC Promotional Event – ja saime WRC egiidi ja kaubamärgi alt oma rallit teha.
Ühtlasi andsime WRC otsustajatele teada, et kui kuskil peaks mõni planeeritud WRC-etapp ära jääma, siis meie teeme 6-kuuse etteteatamisega Eestis asja ära. Otsustasime vahetult enne koroonakriisi erimeelsuste tõttu kohaliku alaliiduga 2020. aasta Rally Estoniat mitte korraldada ja asusime tegema ettevalmistusi, et 2021. aastal WRC etapp Eestisse tuua.
Aga 2020. aasta 5. juunil kl 17:45 sain WRC promootorilt kõne, kus ta rääkis, et maailmas jäävad koroona tõttu WRC etapid järjest ära ja küsis, et kas Eestis saaks seda teha. Võib öelda, et peale meie kümne aasta pikkust ettevalmistust ja läbirääkimisi sai kaalukeeleks just koroona – see viirus avas meile akna.
Mis siis toimuma hakkas, kui olite WRC promootorile oma jah-sõna öelnud? Aega oli ju vaid paar kuud.
Kõigepealt vaatasime otsa eelarvele, mis eeldas ligi 4 miljonit eurot. Oli selge, et Eesti riik peab õla alla panema, sest ainult sponsorrahade ja koroona tõttu piiratud piletimüügiga sellist summat nii kiiresti kokku ei aja.
Õnneks oli meil juba varasem kokkulepe, et riik toetab rallit, kui see Eestisse tulema peaks, 2 miljoni euroga. Kiire kõne peaministrile tõi valitsuse otsuse toetada rallit aga lausa 2,5 miljoniga. Ülejäänud raha – 1,2 miljonit – saime erasektorist ja oma tuludest keset koroonakriisi kokku vaid 3 nädalaga.
Riik toetas meid ka sellega, et kutsus kokku töörühma, kuhu olid kaasatud erinevate ametkondade nagu näiteks Politsei- ja Piirivalveameti, Päästeameti, Kiirabi, Maanteeameit, Terviseamet jne esindajad.
2. juulil saimegi Stenbocki majas toimunud pressiüritusel välja öelda, et kõik pusletükid on nüüd paigas ja WRC etapp toimub Eestis juba 4.–6. september 2020 aastal. Kui algul oli WRC promootorile meie pakutud pool aastat ettevalmistusaega jaburalt lühike tundunud, siis tegelikult tegime asja 63 päevaga ära.
See kõik sai teoks meie väikese riigi, kõigi toetajate ja fännide ühise soovi ja tahte toel.
Ralli korraldamine koroonakriisi tingimustes ja nii lühikese aja jooksul pidi olema suur kommunikatsioonialane väljakutse.
Jah, seda ta oli. Me kutsusime üles kogenud rallifänne, et nad juhendaks „rohelisi“ ehk esmaordselt rallit külastavaid inimesi, annaks neile käitumisjuhiseid – ja see toimis väga hästi.
Meie jaoks oli suurim väljakutse teha ralli kohapealsete pealtvaatajatega, ilma ei kujutanud me seda sündmust ettegi. Töötasime välja põhjalikud anti-covid plaanid, et osalejad ja pealtvaatajad oleks hoitud. Samuti töötasime välja vettpidava plaani, mille tulemusena lõpuks sai rallist kohapeal osa 26 000 inimest. Mitte ükski inimene ei saanud kohapealt koroonaviirust. Rally Estonia oli maailmas mullu üks suurimaid üritusi, kust mitte keegi ei saanud viirust! See oli unikaalne saavutus.
PPA koos Terviseametiga olid väga sureks abiks, ellu viidi üks läbi ajaloo Eesti suurimaid politseioperatsioone, mille tulemusel võeti kõik ralli kiiruskatsed premimeetervalvesse, et ei tekiks lubamatuid rahvakogunemisi, vaid et pealtvaatajad oleksid hajutatud, ühes pealtvaatamise alas korraga maksimaalselt 1000 inimest.
Kaks päeva enne rallit muutsime külastajale maksikandmise kohustuslikuks. See oli pretsedent. Tulemus oli see, et silma järgi hinnates 99,5% kandis maske ja kes ei kandnud, neid kutsusid korrale teised rallifännid: „Kui ei taha maski kanda, mine vaata kodus telekat, mees!“.
Kuidas lisaks maskikandmise nõudmisele osalejate tervise kaitsmiseks valmis olite?
Kõik 1337 võistlejat ja meeskonnaliikmed testiti SYNLAB-i poolt enne võistlust ära.
Kasutasime rallil personaliseeritud kiipidega käepaelasid, millega oleks saanud inimesi selekteerida ja käepalu oleks olnud vajadusel võimalik deaktiveerida.
WRC ralli kui Eesti riigi promo – kuidas see investeering äriprojektina meie riigi jaoks toimis ja ära tasus?
Nagu varasemalt öeldud, siis kohaliku Rally Estonia majanduslik mõju oli 2019. aastal 5 miljonit eurot. Globaalse WRC etapi majanduslik mõju suuremas riigis on ca 20 miljonit eurot. Eesti puhul oleks see olnud ilma koroonakriisita 10-15 miljonit.
Tavaolukorras oleks Eestisse tulnud rallit vaatama 10 000 turisti, aga koroonaviirusest tulenevate piirangute tõttu sai tulla vaid 2000 ja nemadki vaid lähiriikidest. Kuna mullu oli turism piiratud, siis majanduslik mõju polnudki seekord meie kui korraldajate otsene eesmärk, aga sellegipoolest hindame seda 1,5–2 miljonile eurole.
Imagolooline mõju oli aga võimas – 100 telejaama 155 riigis edastasid live ülekannet rallist 670 miljonile vaatajale. Sotsiaalmeedias oli ralli reach 70 miljonit. Seega kokku oli Eestis toimunud WRC etapi reach 740 miljonit silmapaari.
Kohapeal sai rallit vaadatarohkem kui 26 000 inimest, neist 2500 neist olid korraldusega seotud inimesed, 1500 võistlejad ja meeskonnaliikmed.
Kõik tavakülastajatele mõeldud 16 000 piletiti müüsime välja kahe päevaga. Väljastasime ka 6000 tasuta kohaliku elaniku ja nende külaliste käepaela Lõuna-Eesti inimestele, kes ralliraja ääres elasid.
Tarmo, mis sinu roll kõige selle juures täpsemalt oli?
Mina olen Rally Estonia üks ellukutsujaid koos Urmo Aava ja Silver Kütiga. Minu ametinimetus on kommertsdirektor ehk et ma vastutan kõige selle eest, mis paistab rallil väljapoole, sh sponsorlus.
Olen seda usku, et iga bränd peaks seostuma konkreetse persooniga. Meil on selleks persooniks ehk maskotiks Urmo, kes on endise rallisõitjana ka kõige tuntum ja seega meie kõneisik. Silver aga vastutab ralli tehnilise poole eest.
Me naerame omavahel, et võime korraldada järmise aasta ralli ka omavahel suhtlemata, sest me teame kõik täpselt, mida teeme ja usaldame teineteist täielikult.
Kui palju sa ise rallist osa said?
Mina ise saan toimunust aru alles pärast üritust, kui vaatan pilte ja videoid. Mitte et ma siis enam korraldamisega rakkes oleks, ei, ürituse toimumise ajal ei ole mina ega Urmo enam mitte üheski lõigus otseselt vastutajad. Me võiks ka vabalt telefonid välja lülitada ja asi toimiks ikka. Me ei jälgi siis mitte niivõrd rallit, kui just protsesse – kuidas kõik sujub, kui mugav on mingit teenust tarbida, kui rahul on ministrid, vallavanemad ja kõik teised toetjad ning koostööpartnerid, palju on suhtlemist.
Kui enne rallit on mul päevas postkastis 300-400 meili ja ööpäevas 1-2 unetundi, siis ralli ajal on mu telefon üsna vaikne. Meil on piisavalt tugev tuumiktiim, kokku 30-40 inimest, ja kogu karavan liigub lõppfaasis ka ilma minuta.
Kes Eesti agentuuridest kaasa lõid?
Koroonakriisiga seotud ja kohaliku kogukonna suunalise kommmunikatsiooni eest vastutas Rasmus Kagge Agenda PR-ist.
Ralli loovlahendused tegime ära oma in-house disaineriga, aga meie suurtoetajate kaudu olid kaasatud ka mitmed loovagentuurid.
Üritusturundusagentuure oli panustamas mitmeid:
Näiteks Jolos kui EAS-i partneragentuur tegeles rallil Eesti riigi kommunikatsiooniga ja kutsutud külaliste vastuvõtmisega.
Event Factory vastutas kogu VIP-induse eest.
Broadline ja Janek Reimal tegelesid stardi- ja finišipoodiumi meelelahutusega, nende peal olid avashow’d ja autasustamised. Ühtlasi aitasid nad nad meie toetajat Sportlandi müügipoole elluviimisega. Samuti tegelesid nad WRC toetajaid kliendivastuvõttude korraldamisel.
Mis edasi? Mida 2021 toob?
Tänaseks on suursündmus edukalt tehtud, oleme saanud juba ka mitmeid väärikaid auhindu ning mis kõige tähtsam, hea töö tulemuseks on WRC Rally Estonia kalendris ka 2021 aastal.
Intervjueeris: Silja Oja, TULI
KOMMENTAAR
Suhtekorraldusbüroo Agenda PR konsultant ja partner Rasmus Kagge:
Suur tänu Urmo Aava, Tarmo Hõbe, Silver Kütt, Margus Kiiver ja teised Rally Estonia korraldusmeeskonna tegijad, et meid jälle kampa võtsite.
Teadagi, sel aastal oli väljakutse erakordsem kui kunagi varem, ja mitte ainult seetõttu, et ajaloo esimene WRC ralli tuli ära korraldada kõigest loetud nädalatega. Vaid ka seetõttu, et koroonakriisi tõttu tuli rallirahvani kogu aeg viia sõnumeid, millel ei olnud spordiga midagi pistmist. Oli ju Rally Estonia esimene autospordi tippvõistlus kogu maailmas, kuhu lubati raja äärde jälle pealtvaatajad. Samal ajal leidus mitmeid skeptikuid, kes kuni viimase minutini arvasid, et ralli tuleks ära jätta, sest sellest saab uus nakkuskolle.
Seetõttu tuligi kuni lõpuni käia väga peenel kommunikatsiooniköiel. Sõnumid pidid olema väga õigesti sihitud ja täpselt doseeritud.
Esimene väljakutse oli juba see, kuidas viia rallisõpradeni teadmine, et viiruse leviku pidurdamiseks pääseb sel korral raja äärde vaid piiratud arv publikut. Seejärel tuli mõelda, kuidas suunata kõik piletiostjad õigetesse ja just nende jaoks loodud pealtvaatamaisaladesse ning samal ajal rahustada neid kodu- ja välismaiseid rallisõpru, kes ei tahtnudki võistlust vaadata ette nähtud suletud aladelt, vaid pressida raja äärde läbi metsa ja politsei perimeetri. Samuti oli vaja koostöös Lõuna prefektuuri ja Tartu Linnavalitsusega pidevalt läbi mõelda ralliga seotud liiklus- ja liikumispiirangud, kuidas need jõuaksid nii ralli pealtvaatajateni kui kõigi Lõuna-Eesti elanikeni. Kõige selle juures pidi igal pool ja kogu aeg kõlama, milliseid hügieeni- ja ohutusreegleid peavad kõik pealtvaatajad ralli eel ja ajal järgima, et viirus ei saaks rallilt uut lendu.
Ja lõpuks, vaid ööpäev enne ralli algust, kukkus tordile kirss. Kuna koroonapositiivsete arv hakkas vahetult enne rallit jälle kasvama ja üha rohkem oli neid, kes nõudsid häälekalt kas ralli ära jätmist või ralli korraldamist pealtvaatajateta, oli vaja teha valusaid ja pöördelisi välkotsuseid.
Vahetult pärast viimast rallieelset pressikonverentsi Lõuna prefektuuris sündis Urmo Aava autos, pärast vestlust Terviseameti Lõuna regiooni juhi Tiia Luhtiga otsus – kui me tahame, et ralli toimuks koos pealtvaatajatega, siis me peame muutma maskid kõigile kohustuslikuks. Kogu rallirahvani selle sõnumi viimiseks oli jäänud nii vähe aega, et paratamatult oli hirm – see teade ei jõua enam kogu publikuni, mistõttu me peame olema valmis võimalikeks konfliktideks ja ralli järel ebameeldivateks uudisteks Terviseametist.
Kuid imeväel lahenes kõik ainsagi tõrketa. Väga mõistev ja vastutulelik rallirahvas oli nagu üks mees maskidega raja ääres ning kõik andsid oma panuse selle nimel, et ralli lõppes enam kui 20 000 inimese jaoks probleemideta. Ralli järel teatati vaid ühest positiivsest pealtvaatajast, kes oli aga nakatunud juba ühel rallieelsel üritusel.
Rally Estonia oli Agenda PR-i jaoks selle aasta üks põnevaim sõit. Veel kord – suur tänu, et saime anda oma panuse maailma parima ralli korraldusse. Elagu Rally Estonia!
Jolos, Broadline ja Agenda PR on Turundajate Liidu (TULI) liikmed.