10.03.2021

Sotsiaalmeedia trendid otse nende loojatelt: pigem ausust ja toorest „päris elu“, mitte võltsreaalsust

Mis on hetkel sotsiaalmeedias kuum lisaks sellele, et rokivad aus, läbipaistev sisu, livestream, platvormilt lahkumata poodlemine ning igasuguses pikkuses videod? Ogilvy PR & Influence projektijuht Liilit Kirss uuris suunanäitajatelt ja valdkonna ekspertidelt, mis on selle aasta ja antud hetke suundumused. Vastused tulid põnevad ja harivad.

Ogilvy PR & Influence projektijuht Liilit Kirss
Ogilvy PR & Influence projektijuht Liilit Kirss
Brigitte Susanne Hunti Instagram

Sotsiaameedia kuninganna, raadiohääl ja telesaadete juht Brigitte Susanne Hunt:

Video vallutab. Sotsiaalmeedia on muutunud piltide asemel videokesksemaks ja seda tänu TikTokile.

Selfied on outSelfied ei ole enam nii moes, valitsevad hea tausta ja ilusate outfittidega pildid.

Mikro-influencerite võimalused kasvavad. Ettevõtted teevad koostöid ja kaasavad isegi neid influkaid, kellel on näiteks vaid 2000 jälgijat.

Eesti turul on järjest rohkem suuri brände. Suuremad Eesti instagrammerid on saanud koostöid ka välismaiste suurbrändidega nagu Huawei, Samsung, About You jt, nii et influkate tööpõld aina laieneb.

Aljona Eesmaa Instagram

Online moeajakirja Portail eestvedaja, moegurmaan Aljona Eesmaa:

Postitused olgu reeglite järgi märgistatud. Koostööpostitused saavad üha selgemini tavapostitustest eraldatud. Peale eelmisel aastal ilmunud juhendit on juba muutust näha, aga jätkuvalt ka eksimusi. Usun, et see on tõusev trend, et nii bränd kui ka mõjuisik teavad, kuidas peab koostööpostitusi märgistada. Brändid ise hoiavad ka silma peal, et mõjuisik makstud sisu korrektselt ära märgistaks.

Ragne Värki Instagram

Ajakirjanik, toidublogija ja kokaraamatute autor Ragne Värk:

Küpsetamise võlu. On näha, et koroonaaeg on inimesi oluliselt rohkem koduköökidesse kokkama meelitanud ning paljudele küpsetamist tutvustanud. Seepärast köidavadki küpsetised väga tähelepanu. Eks soolased road ole ka fookuses, aga kui ikka ühe tummise šokolaadikoogii retsept ja -pilt või muu taoline üles panna, siis selle vastu ei saa.

Nostalgia võidutseb. Nostalgitoidud (eriti muidugi küpsetised) on need, mis on viimasel ajal rohkesti tähelepanu pälvinud­ – võiroosid, moskva saiad, kaneelisaiad jne.

Üha olulisemad on toidupildid. Trendiks on toidufotod, millel on rääkida lugu ehk siis lisaks toidule on pildil mingi tegevus, liikumine või täiendavad fotot nõud, taldrikud.

Vahetu tagasiside. Oma suureks rõõmuks saan jälgijatelt rohkem tagasisidet kui näiteks aasta tagasi. Inimesed on altimad jagama oma kogemusi, fotosid tehtud toitudest ning esitama küsimusi.

Jana Palmi Instagram

G4S turundusekspert ja sotsiaalmeediaturundaja, influencer Jana Palm:

Stooride tähtsus kasvab. Loosimängud ja koostööpostitused liiguvad aina enam Instagram story’idesse, mille roll kasvab märgatavalt. Põhjus ilmselt selles, et mõjuisikud on story’des vahetumad, sisu tundub usutavam ja jälgijad vaatavad neid parema meelega.

Tasulised koostööd. Eestis hakkab barter-koostööde aeg läbi saama ja isegi mikro-influencerid soovivad iga pisemagi postituse eest arvestatavat tasu. Mõjuisikud soovivad muuta mõjutamist aina enam enda põhitööks.

Kvaliteet loeb. Mõjuisikute piltidelt ja videotelt oodatakse aina paremat kvaliteeti ning kohati tundub, et ettevõtjad ei ootagi postitustest enam loomulikku sisu, mis oli algselt influence marketingi hea toimivuse eelduseks, vaid läbimõeldud professionaalset turundust.

Tee koostöid, mis sind kõnetavad. Soovitused suunamudijatele: Jaga ettevõtetega lahkelt enda postituste statistikat. Ära lase saadaval tasul ja „lihtsal tööl” end pimestada. Võta vastu ainult koostöid, mis päriselt su põhimõtete, elustiili ja ka kuvandiga kokku sobivad. Püsi oma nišis.

Maria Mägi Instagram

Ekspress Meedia sotsiaalmeedia juht Maria Mägi:

Wellness teemad on pead tõstmas. Koroonapandeemiast ja eneseisolatsioonist tulenevalt on inimesed hakanud aina rohkem iseendale tähelepanu pöörama: oma isiklikule arengule, toidule, sportimisele, kodule. Ka meedia- ja sotsiaalmeedia maastikul on tõusutrendis kõik kaunis ja kasulik, mis seotud heaoluga: elustiilibrändid, elujaatavust õhkavad brändid, viited mugavale kodule ja tervendavale rutiinile. Maailmatrendide jälgijad ennustavad wellness teemasid katva segmendi populaarsuse jätkuvat kasvu.

Päevakajalisus on turunduses väga oluline. Üks värske näide: tuntud rõivadisainer Lilli Jahilo, kelle Instagramis on valdavalt tema looming, kasutas ära seda, et Kaja Kallase valitsuse ametisse vannutamise päeval kandsid tema kleiti nii president Kersti Kaljulaid kui ka peaminister Kaja Kallas. Hoolimata sellest, et pilt polnud ehk esteetilises mõttes kõige komponeeritum, sai sellest tema lehe üks ülekaalukalt populaarsemaid postitusi. Disainer oli tõenäoliselt teadlik, et tseremoonial kantakse tema kleite, ent ta oskas seda turunduslikult ära kasutada hetkel, mil sai teatavaks, et Eestil on nüüdsest nii naispresident kui ka -peaminister.

Päris inimeste päris lood. Mõnikord tahame lihtsalt unistada, unustada argipäeva ning uppuda sotsmeediasse, kus me aga reageerime lugudele, millega suudame samastuda. Meile meeldivad teiste inimeste päris lood, millest leida lohutust või rõõmustada kaasa. On hulk ettevõtteid, kes tegutsevad samas valdkonnas, aga see, mis neid eristab, on inimesed. Nende inimeste lugude kaudu saab teha turundust nõnda, et ka asjatundmatumal inimesel tekib suurem huvi valdkonna või konkreetse organisatsiooni vastu. Näiteks suvel ilmus Pipedrive’i juhiga lugu, mis avas firmat hoopis teisest küljest: „Kümne aastaga miljardifirmaks, saatjaks sama pikk võitlus ajukasvajaga“.

Lood, mis liigutavad. Kui sisu – uudis, reklaam, turunduskampaania – paneb inimest mõtlema, tundma ja/või on õpetlik, on sellel olemas eeldus(ed) eduks.

Järjepidevus – see ei ole lihtsalt sõnakõlks. Ebastabiilne voog ajab segamini ka algoritmi, mis peaks olema turundaja sõber. Stabiilsuse ja järjepidevusega tulevad orgaanilised tulemused aeglasemalt, kuid see-eest toovad need endaga tõeliselt lojaalse jälgijaskonna.

Anne Soosalu Instagram

Ajakirjanik, Breden Kidsi sotsiaalmeedia ja turunduse eest vastutav Anne Soosalu:

Mikro-influenceri arvamus loeb. Peamine tähelepanek kummaltki poolt rindejoont (nii sotsmeedia rakendaja kui ka kasutajana) on see, et kuigi väga suure jälgijaskonnaga suunamudijad on endiselt kaubanduslikus mõttes olulised tegijad, siis tavainimene usaldab rohkem mikro-influenceri arvamust, hinnanguid ning üha enam ihaletakse originaalsemat, inspireerivat sisu. Pigem ausust ja toorest „päris elu“, mitte võltsreaalsust.

Video võidukäik. Viimase paari aasta jooksul võidukäiku teinud videoformaat on vaikselt pildisisu välja söömas. Ainult fotodega ei sõua enam kuhugi ning selle asemel on üha enam vaja näidata, rääkida, suhelda interaktiivselt ja seejuures võimalikult kontsentreeritult, sest tänapäeva sotsmeedia tarbija tähelepanu kestvus on ülimalt napp ning tal pole viitsimist ega aega süveneda.

Kõik müügiks. Kuna kaubandus on ennast sotsmeediasse kapitaalselt sisse seadnud ning ükskõik millise platvormi ükskõik millise sisu eesmärk on tegelikult müüa, siis muutuvad ka reeglid neil platvormidel praktiliselt iga päev. Seetõttu on kauplejate jaoks üsna arvestatav väljakutse hoida pidevalt kätt pulsil sellel, kuidas läbi erinevate algoritmide rägastiku ikkagi oma soovitud sihtgrupini jõuda. Ja seda kõike loomulikult minimaalsete kulude ja maksimaalse tulemusega. Seetõttu ongi jätkuvalt eelisseisus need platvormid, mis pakuvad võimalust oma emotsioon kohe ostuks konverteerida. Ostu kohese sooritamise mugavamaks muutmine on kindlasti kõikide platvormide 2021. aasta peaeesmärk.

Ära jää rongist maha. Ei ole olemas enam sellist asja nagu platvorm, mis pole tähelepanu väärt. Sa ei ole kunagi liiga vana Tiktoki jaoks, mõistlik on end sisse seada kõikvõimalikele kättesaadavatele platvormidele, aga eriti neile, mis on alles kujunemisjärgus ja kus reeglid pole veel kivisse raiutud. Ei maksa eeldada ega suhtuda millessegi eelarvamusega, muidu avastad ühel hetkel, et oled rongist maha jäänud.

Ada Nelke Instagram

Rannamaja esimese hooaja osaleja, edukas sotsiaalmeedik Ada Nelke:

Elustiili vlog. Kedagi ei huvita väga enam ilustatud tegemised, tahetakse näha influencerite tavaelu. Kes mida sööb, kus käib ja kui palju punne kellelgi parasjagu näos on. Inimeselt inimesele lähenemine aitab publikuga paremini ühendust luua.

Kehapositiivsus. See õrn teema on ka meil vaikselt jututeemaks tulnud, seda just moealaselt. Ei ole enam nii, et kogukamad naised ei julge kanda crop toppe või retuuse. Fookus on stiilil ja õnneks üha rohkem noori eestlasi on aksepteerivad ja julgevad kanda just seda, mis neile meeldib.

Reaktsioonivideod. See on miski, millega influencerid tohutult raha teenivad ja usun, et neid hakkab ka aina rohkem tulema. Huumor, ehedus ja erinevuste aktsepteerimine on teemad.

Toimetas: Silja Oja, TULI

Ogilvy PR on Turundajate Liidu (TULI) liige.

Kõik uudised