Kuidas olla 2022. aasta Kuldmunal edukas?
Kuldmunale tööde esitamine on täies hoos. Millega tööde esitamisel peab arvestama, mida silmas pidama ja millest lähtuma? Nendele küsimustele vastavad inimesed, kelle loodud keissid on koos silmapaistvate töödega agentuuridele võidu koju toonud.
DISAINIKATEGOORIA
„Disainitööde puhul on kõige alus ikka hea töö ja esitlusega on võimalik head tööd loovkonkursil võimendada,” ütleb Neway agentuuri asutaja Jaan Naaber.
Tema nõuanded, millele tasub disainitööde esitamisel enim tähelepanu pöörata:
- Žürii on professionaalne, aga ennekõike suurepärased inimesed. Suhtle lihtsas keeles.
- Räägi lugu ja selgita.
- Sa pead saama žürii tähelepanu. Arvesta, et töid on palju ja oma tööga tuleb silma paista.
- Žürii ei pea vastuseid otsima, töö esitaja peab vastused andma.
- Kasuta võimalust kirjutada.
- Projektist sõltuvalt võib video olla palju mõjusam.
- Esitle terviklikkust!
- „Tahan näidata kõike ja enamgi veel“ ei ole hea lähenemine. Näita seda, mis on päriselt hea.
- Sul on sõnum. Sõnumi edastamine on sõnumi edastaja väljakutse. Mõtle hoolega läbi, millist sõnumit sa tahad žüriile edastada.
REKLAAMIKATEGOORIA
Loovagentuuri Optimist Creative juht Magnus Lužkovile Kuldmuna tööde vormistamise periood väga meeldib. Ta lisab: „See on omamoodi sadomasohhism, kuna kogu sprint joostakse ekstra miilil. Nii aja kui ka raha mõttes. Aga valust hoolimata on see aeg, mille jooksul kõik festivalil osalevad agentuurid teevad korraliku arenguhüppe eneseanalüüsi ja referentside tõhustamise arvelt. Lihtsam on nendel agentuuridel, kes tegelevad tööde vormistamisega jooksvalt, kogu aasta vältel.”
- Töö peab suutma ise enda eest rääkida.
Parimate esitatud tööde puhul ei ole mingit vahet, mida sa nende kohta kirjutad. Hea töö räägib enda eest ise ja ükski kaasasolev selgitus ei suuda selle mõju rikkuda. Selliseid töid võib iga agentuuri puhul üles lugeda ühe käe sõrmedel. Ülejäänute võistlusvormi viimisel tuleb veidi vaeva näha.
- Video on parem kui tuhat sõna.
Kui vähegi jaksad, siis tee oma tööst video. Ükskõik, kas see on kampaania, bränding, pakend või postitus sotsiaalmeedias. Selle tootmist kinni makstes ära mõtle ostmata jäävale kummipaadile või Kuldmuna diplomile, vaid kõikidele nendele tulevastele töödele, mida sa kvaliteetselt vormistatud referentsiga ligi meelitad. Oma töö vormistamine videoks ei ole kulu – see on investeering. Vähim, mida sa oma edu nimel teha saad.
- Õpi maailma parimatelt!
Esitamise mõttes kõige keerulisem kategooria on alati kampaania. Kõige parem on selle vormistamist õppida vaadates Cannes Lionsil võitnud töid, millega on kaasas A4. See üks A4, millele kõik oluline ära peab mahtuma. Selgelt, aga paeluvalt. Ükskõik, kui keeruliselt või detailselt sa kampaania üles ehitasid. Selle A4 paikaloksutamine on armutu, aga üüratult kasulik trenn. Naudi seda!
PR-KATEGOORIA
„Kui Kuldmuna on loovusfestival, siis Kuldmuna PR-kategoorias ei saa üle ega ümber efektiivsusest. Ehk töö, mis esitatakse tuleb žürii jaoks välja tuua ka see oluline aspekt, mida see töö saavutas või kuidas kampaaniat/ühiskonda mõjutas. Žürii hindab alati seda, kuidas on töö esitatud ehk kui teistes kategooriates on alati oluline viled ja tuled, siis PR-kategoorias on oluline luua pilt ette sõnadega,” ütleb Daltoni asutaja Ivo Kallasmaa.
Ivo sõnab, et kui hakkad tööd esitama, siis vaata üle, et sõnaliselt täidaksid ära kõik kastikesed ja suudaksid etteantud mahus ära öelda kõik olulise ilma ebavajaliku infota:
- Ole konkreetne ja too välja kõik oluline.
- Ära näita meeletut kajastuste hulka, vaid seda, kuidas see kajastuste hulk saavutati.
- Kui on reklaamikampaania, siis selle puhul too välja, mida tehti PR-is – žüriis hinnatakse PR-i, mitte reklaami.
- Loe hoolega juhend läbi, sest see annab täpse ülevaate, kuidas töö kirjutada.
- Kui töö on mitmekesi tehtud, siis too välja ka teised partnerid, sest tänu nendele oli kampaania just nii efektiivne.
- Kõik, mis ei mahu esimese vooru kokkuvõttesse, lisa kindlasti teise vooru esitlusse või videosse, kuid ära pane sinna üleliigset infot.
- Mõtle sellele, miks see töö oli just nii eriline ja enneolematu meie PR-is.
- Kui oled miskit erilist teinud, siis kindlasti esita töö, sest kõik need tööd jäävad ajalukku ning tulevikus on võimalik vaadata, millist PR-i tehti aastal 2022!
DIGIKATEGOORIA
Velveti digidisainer Kreet Käärma jagab oma nippe ja soovitusi, kuidas vormistada edukaid digitöid.
„Möödunud aastal oli mul au olla ADCE Interactive & Mobile žüriis, kus riigitasandil juba eelnevalt auhinnatud digitööd veel omavahel võistlesid. Minu jaoks oli põnev näha erinevaid võtteid, kuidas žüriile näitamiseks oma töid vormistati.
Olenevalt kategooriast on ka tööde ettevalmistus erinev. Kuivõrd kodulehtede vormistus võiks olla ülevaatlik ja visuaalselt silmapaistev, annab kõige suurema kaalu siiski leht ise, kus avastades on võimalik hinnata projekti eripära ja teostust.
Digiteenustel, rakendustel ning projektidel kus UX/UI teekond peab särama, avaldab muljet konkreetne, lühike ja selge videoklipp, kus koos visuaalidega ja vahetuva tekstiga või peale lugedes on projektist hea ülevaade tehtud,” sõnab Kreet.
Kategooriateüleselt soovitab Kreet läheneda projektitutvustusele järgnevalt:
- Anna ülevaade, mis probleemi lahendati – ehk kellele, mida ja miks.
Eesmärk on anda tekstiga lühike ülevaade millega tegu, kes on sihtrühm ja mida see konkreetne disain lahendas. See aitab žürii liikmel mõista sinu lähtepunkti ja suhestuda projektiga.
- Esitle projekti põhilisi funktsionaalsusi.
Visualiseeri peamised kasutajateekonnad ja elemendid, mis teevad projekti unikaalseks. Tähistagem disaini, nutikuse ja loomingulisuse sünergiat!
- Boonus! Too välja projekti tulemus.
Projekti tulemuse kokkuvõte, statistika või tagasiside. Kas projekt suutis oma eesmärki täita ning sihtrühma ja ettevõtet tõeliselt ühendada.
ÜRITUSTURUNDUSE KATEGOORIA
TULI juhatuse liige ja agentuuri Jolose juht Martin Rauam nendib: „Kuldmuna on loovuskonkurss, seega tasub mõelda selles kontekstis.”
Tema soovitused üritusturunduse kategoorias osas keskenduvad aga ennekõike oma aja planeerimisele ja korralduslikule poolele:
- Võta piisavalt aega.
See on oluline selleks, et jõuaksid teemadega tegeleda ja ise asjasse süvenedes mõista, mis mõtet edasi anda tahate.
- Loe juhend hoolikalt läbi.
Igal aastal tuleb konkursile töid, kus on vormistusega vigu või valesti mõistmist. Enamus asjad on õnneks juhendis kirjas.
- Mõtle vormistusele.
Proovi töid vormistades mõelda, kas sa saaksid sarnase töö veel kuhugi teise konkursile esitada või seda muul viisil kasutada, nii on Kuldmuna tööst rohkem kasu.
- Ole avatud, austa žüriid, tunnusta konkurentsi…
…ning naudi ise ka oma aasta ägedaimate tööde ülevaatust ning tähista Kuldmuna meie valdkonna aasta tagasivaatava toreda sündmusena.
Vaata eelmise aasta Kuldmunale tööde esitamise meelespead siit.
Loe rohkem: www.kuldmuna.ee
Katriin Hunt, TULI juhatuse liige
Toimetas: Kärt Tomp, TULI