21.01.2025

Karola Karlsoni 55 ja rohkemgi turundusennustust aastaks 2025

Vabakutseline turundaja Karola Karlson jagab meiega oma ennustusi alanud (turundus)aastaks. Mis siin salata, tema ettekuulutusse jagub põnevaid mõtteid ja intriige. Muuhulgas saame teada, mis inimeste omadus läheneb selgrootute tasemele.

Karola Karlson ennustab, mida turunduaasta toob.

Artikkel ilmus algselt ingliskeelsena Karola turunduse uudiskirjas, millega saab liituda siin. Loe Karola 2024. aasta trendide lugu siit

Kui ennustasin mullu 2024. aasta turundustrende, keskendusin viiele olulisemale: Z-põlvkonna sotsiaalmeedia, UGC-stiilis (kasutajate loodud) sisuloome, tehisintellekti-elevuse vaibumine (sellega panin kahjuks mööda), tulemused ja jätkusuutlikkuse olulisuse kasv. 

Võrreldes varajaste 2020-ndatega on toimunud oluline nihe. Turundusstrateegiad, -taktikad ja -kanalid on muutunud üha eristuvamaks B2B vs. B2C ning virtuaalsete vs. füüsiliste toodete vahel.

Lisaks on tekkinud täiesti uus kategooria tehisintellekti turundustööriistu, mis on nagu kõik-ühes maitseainesegu, mida puistada tõhustamist vajavatele ülesannetele. Aga kas me ikkagi tahame päevad läbi ainult keskpärast kiirtoitu süüa?

Tänavu lähenesin ennustustele teisiti…

Kuna ma ei jõudnud aastavahetuseks valmis oma isikliku IN ja OUT nimekirjaga (jõudsin vaid järeldusele, et “silmakirjalikkus: OUT” ja “kookos: IN“), teen selle puudujäägi tasa ärimaailma ennustustega.

Järgnevalt jagan oma 2025. aasta turundustrendide prognoose kuues kategoorias:

marketing trends 2025

Kuna mu professionaalne taust on enamasti varase faasi tehnoloogiaettevõtete brändis, turunduses ja kasvustrateegias, on ka ennustused ilmselt kõige kasulikumad tehnoloogia ja ükssarvikute maailmale.

Siiski-siiski loodan, et siin leidub mõtteainet igas valdkonnas tegutsevatele turundajatele ja ettevõtete asutajatele.

title 1

Tõusutrendis:

  • Üha enam lisandub tehisintellekti tööriistu, mis automatiseerivad protsesse ja tõstavad efektiivsust. Milleks seda “efektiivsusega” säästetud aega kasutatakse, jääb jätkuvalt müsteeriumiks.
  • Veelgi rohkem igavat, ebainimlikku ja loovuseta sisu, mis ujutab üle sotsiaalmeedia vood. See trend jätkub kuni umbes 2027. aastani, mil viimane päris inimene logib välja oma Instagrami, TikToki ja LinkedIni kontolt.
  • Mõned tõesti asjalikud AI-tööriistad, mis automatiseerivad praktikantide ja spetsialistide ülesandeid, näiteks AI-põhised meediamonitooringu ülevaated ning AI abil kogutud ja rikastatud müügikontaktide nimekirjad.

Langustrendis:

  • Loovad ja isikupärased reklaamid, sotsiaalmeedia postitused ja müügikõned. Turundustiimid, kes tuginevad liigselt AI-tööriistadele, saavad kehvemaid tulemusi.
  • Manuaalne aruandlus ja Exceli tabelite koostamine, mis aitab mõista, mis tegelikult töötab ja mis mitte. Isiklikult jätkan nende koostamist.
  • Sotsiaalmeedia ja teiste kanalite kaasatus (engagement). Igasugust sisu on lihtsalt liiga palju.

Samuti tõusutrendis:

  • AI-tööriistade abil tehtud reklaamid (näiteks 2024. aasta IV kvartali kuum trend oli UGC-stiilis AI-videod), mis jäävad alla kogenud graafiliste disainerite loodud reklaamidele.
  • Demokraatia: väiksemad brändid saavad tänu AI-tööriistadele luua digireklaamikampaaniaid ilma agentuuri palkamata.
  • Tehisintellekti kirjutatud turundus- ja müügikirjad, mis kõlavad nagu klaviatuuri taha lubatud vanaisa kribamine – kohmakas ja kummaline.
  • Spämmiste müügi- ja turunduskirjade hulk tippjuhtide postkastis kümnekordistub, luues turu uutele AI kureeritud e-posti tööriistadele ning investoritel tekib selles suunas huvi.

2025. aasta teiseks pooleks on kõik AI-st nii väsinud, et hakkame lõpuks taaskord oma peaga mõtlema.

Mõned turundajad ehk ei suudagi oma loovaid ajurakke taastada. Loovad turundajad saavad aga kuhjaga tööpakkumisi ja/või palgatõusu.

title 2

Tõusutrendis:

  • Kõigis sotsiaalmeediakanalites saavad kõige enam tähelepanu postitused ja videod, mis kas a) pakuvad meelelahutust või b) õpetavad midagi uut ja originaalset.
  • Instagram ja TikTok: rohkem (suurte) brändide koostöid nii kuulsuste kui ka teiste tuntud brändide vahel.
  • Instagram ja TikTok: Reels-videod moodustavad üle 90% kogu nähtavusest. UGC-stiilis videod saavad enim tähelepanu.
  • Instagram ja TikTok: meemi-stiilis videod ja pildid, kuhu bränd nutikalt sisse on põimitud.
  • LinkedIn: “kommenteeri, et saada X” stiilis postitused (näide) saavutavad parima kaasatuse. B2B sisuloojad jagavad tasuta üha väärtuslikumaid materjale. Tasuta sisu jagamine jätkub seni, kuni sisenemisbarjäär liiga kõrgeks muutub.
  • LinkedIn: veel enam tippjuhte “ehitab oma isiklikku brändi” (loe: nende turundustiim teeb seda nende eest). Üheks tulemuseks on sotsiaalmeedia spetsialistide palkamise tõus.

Suures tõusutrendis:

  • Reddit! Viimane inimkeskne platvorm, kus saab usaldusväärset infot ehk üha rohkem inimesi pageb sinna.

Langustrendis:

  • Kõigis sotsiaalmeediakanalites on langustrendis lihtsad kasvuvõimalused brändidele, kel puudub originaalsus, hea toode või kes ei palka head sotsiaalmeedia spetsialisti ja/või agentuuri.
  • TikTok: väsimus nii tarbijate kui ka turundustiimide seas, mis tähendab vähem koostöid TikToki sisuloojatega.
  • Instagram: keskpärase sisuga feed-postitustega ei saa enam tähelepanu. Brändikonto alt lõbusate story’de ja reels’ide postitamine on parim võimalus publikut kaasata.
  • LinkedIn: videopostitused on moest väljas. Oleme lõpuks valmis tunnistama, et need ei meeldi algoritmidele.
  • LinkedIn: 2024. aastal laineid löönud karussell-postitused saavad üha vähem kaasatust.
  • LinkedIn: võlts-emotsionaalsust täis isikliku looga postitused. “Aitäh, teie tagasiside tõi mulle pisarad silma.”
    title 3

Tõusutrendis:

  • Anti-AI brändiloo jutustamine. “Meie tootes ei ole AI-d” on saamas oluliseks väärtuspakkumiseks üha suurematele kliendisegmentidele.
  • Brändid, mis jutustavad originaalseid – vaat et hullumeelseid – lugusid. Näiteks Liquid Death ja IKEA. Kiidusõnad Bolti bränditiimile, mis hüppas selle rongi peale juba 2023. aastal.
  • AI abil (visuaalsete) brändide loomine. Polegi kindel, kas see teeb rohkem head või halba. Tulemuseks on kindlasti rohkem sarnaseid, igavaid brände. Samas on nüüd ettevõttetel võimalik kiiremini veebilehti ja turundusmaterjale lansseerida.
  • Suurte brändide koostööd filmide, kuulsuste ja teiste tuntud brändidega. Kampaaniate eelarved küündivad miljonitesse eurodesse ning hõlmavad nii digitaalseid kui ka välimeedia kanaleid.
  • B2B sisuloojate turundus. Professionaalne LinkedIni sisulooja on saanud päris (ja tasuvaks) ametinimetuseks.

Langustrendis:

  • AI-narratiivile toetuvad brändilood. Üllatus-üllatus: kõik inimesed ei tahagi, et AI-algoritmid valivad, mida nad söövad, kuulavad ja vaatavad.
  • B2C (ettevõttelt tarbijale) koostöö sotsiaalmeedia sisuloojatega. Kasumlikkus ei õigusta end ära ja jälgijad ei suhestu sponsoreeritud sisuga.
  • Suurepärane toode pole enam piisav, et uute kasutajate tähelepanu ja lojaalsust võita. Üleküllastunud turul vajab iga toode kaasahaaravat brändilugu ja strateegiat.
  • Eelkõige B2B (ettevõttelt ettevõttele) tarkvara puhul: Parimad tooted ei võta tingimata konkurentidelt turuosa. Esimesena turuletulijad saavutavad lock-in (sisselukustatuse) efekti ning võidavad lojaalsed kasutajad, sest tööriistade vahetamine on liiga aja- ja energiamahukas. 10% parem toode pole vaeva väärt.

Kahjuks langustrendis:

  • Jätkusuutlikkus ja CSR. Me proovisime, inimesed ei hoolinud. Meie olimegi need inimesed.
  • Rohepesu. Tarbijad on väsinud brändidest, kes justkui oma kliente rumalaks pidades väidavad, et nende toode on jätkusuutlik kõigest taaskasutatava pakendi pärast. 

2025 on aasta, mil lõpuks tunnistame oma silmakirjalikkust tarbijatena – päriselt roheline käitumine oleks vähem asju osta. Lõpetame sel aastal võlts-jätkusuutlikkusest rääkimise, kuid ei vähenda päriselt oma tarbimist.

Rõõmsamal noodil: teise ringi ja vintage äppidel läheb aina paremini. Nende tootevalik on odavam, originaalsem ja tellimused toimetatakse sama mugavalt koju kätte. Ja pealegi: enne aastat Y2K (2000) toodetud rõivaste kvaliteet on 10 korda parem kui praegu toodetud (sealhulgas luksusbrändide) toodetel.

title 4

Tõusutrendis:

  • PR ja meediakajastused on endiselt kõrge tasuvusega turundusinvesteering, aga ainult juhul, kui sul on midagi huvitavat või pöörast öelda.
  • Lisaks üldtuntud brändidele panustavad ka keskmise suurusega kaubamärgid rohkem loojutustamisele ja brändikampaanitele ning eemalduvad (ainult) tulemuspõhisest turundusest.
  • Nii veebis kui välimeedias kohtab üha enam reklaame, mis KARJUVAD SULLE NÄKKU turundussõnumeid ühevärvilisel taustal. Põhjuseks ühiskonna kollektiivse tähelepanuvõime jätkuv langus, mis läheneb juba selgrootute tasemele.
  • Google Ads on jätkuvalt tulemuslikum kui teised digireklaami kanalid.
  • Üha rohkem turundajaid katsetab Redditi reklaamidega, kuna platvormi kasutajaskond on kiiresti kasvanud. Aeg osta Redditi aktsiaid?

Langustrendis:

  • Meta ja TikToki reklaamid muutuvad üha kallimaks ja ebaefektiivsemaks. Aga kas neile on paremaid alternatiive, eriti väiksemate brändide jaoks? Kõige potentsiaalikamad näivad orgaaniline sotsiaalmeedia + kõrgekvaliteediline sisu + külm müük.
  • Selge sõnumiga staatilised reklaamid töötavad endiselt paremini kui lõviosa videoreklaame.
  • Nagu igal aastal – erakordselt loova teksti ja visuaaliga reklaamid, mis töötavad kehvemini kui igihaljad sõnumid nagu „esimene tellimus -20%“ või lihtsalt „ALLAHINDLUS”. Millal küll reklaamiagentuurid ja loovtiimid õpivad?

Strateegiliselt langustrendis:

  • Eelarved. Ebakindla majandusolukorra tõttu jätkavad ettevõtted kulude kärpimist ja turundus on üks esimesi kaotajaid. Tõenäoliselt näeme veel koondamisi, spetsialisti tasemel töötajate asendamist AI-ga ning reklaamieelarvete vähendamist.
  • Kasv. Üleüldine kulude kärpimise festival tähendab, et paljud ettevõtted kasvavad aeglasemalt. Seda võimendab ka surve investoritelt, kes suhtuvad raha (turunduses) heleda leegiga põletamisesse negatiivselt.

Siiski ei tasu lootust kaotada! Paljud edukad ettevõtted on asutatud just majanduslanguste ajal, sest väiksem konkurents, madalamad reklaamihinnad ja lihtsam värbamine aitavad parimatel ettevõtetel kiiremini kasvada. Näiteks ainuüksi 2008. majanduskriisi aastal asutati Uber, Airbnb, Slack, Pinterest ja Instagram.

title 5

Tõusutrendis:

  • Väiksemad brändid, mis loovad AI-põhiste tööriistadega kõik oma turundusvisuaalid ja mõistavad liiga hilja, et üle-automatiseeritud turundus ei too tulemusi.
  • AI-ga loodud fotod ja CGI-animatsioonid, mis on parema kvaliteediga kui pildipangast leitud fotod ja videod.
  • Mitmesugused lahedad esteetilised trendid, alates 3D-st kuni Y2K retrostiili või frosted-glass efektini. Visuaalne innovatsioon ei peatu, kuid muutub üha enam suurte eelarvetega brändide pärusmaaks.
  • Valmispõhja peale loodud veebilehed väiksematele brändidele, mis on paremad kui keskmise brändiagentuuri toodang. Premium-taseme põhjad (100 € hinnaklassis) on kõrge kvaliteediga ja kättesaadavad platvormidel nagu Squarespace, WordPress ja WebFlow.

Langustrendis:

  • AI-l põhinevad disainitööriistad kaotavad kasutajaid, sest nendega loodud visuaalid ei ole piisavalt kvaliteetsed.
  • Sotsiaalmeedia spetsialistid ja digiturunduse eksperdid, kes ei oska Figmat kasutada. Kurb tõsiasi on, et Canva mallidel põhinevad turundusmaterjalid ei ole head ega ole kunagi olnudki.
  • Koostöö suurte kõik-ühest-kohast agentuuridega, kus lõviosa tööst teevad nooremspetsialistid. Selle asemel palgatakse rohkem butiikagentuure ja vabakutselisi eksperte.
  • Hiljutises Linkedini postituses märkisin, et Adobe’i traditsiooniline disainitrendide raport valmistas seekord pettumuse, kuna sisaldas lahedate trendide asemel peamiselt AI-stiilis visuaale. Soovitan 2025. aasta esteetiliseks inspiratsiooniks kahte Behance’i raportit. Üks. Kaks.

title 6

Tõusutrendis:

  • Uudiskirjad! Brändid alustavad oma uudiskirjadega Substackis või muudel platvormidel. Mõned uudiskirjad on nii head, et pakuvad konkurentsi meediaväljaannetele.
  • B2B brändid loovad vähem, aga kõrgema kvaliteediga sisu. Rohkem põhjalikke materjale, tasuta kursuseid ja trendiraporteid, vähem 800-sõnalisi blogipostitusi.
  • B2C brändid loovad oma meediakanaleid uudiste- ja videoformaadis. Need konkureerivad tuntud meediamajadega nii kvaliteedi kui ka publiku suuruse poolest.
  • Turundajad kirjutavad veelgi enam tekste AI-tööriistadega. Kurb, ei, hea meel tõdeda, et ükski AI-tööriist ei kirjuta endiselt 100% sama tugevat teksti nagu kogenud copywriter.
  • AGA, headel kirjutajatel piisab ChatGPT-st, et kiirendada uurimuslikku taustatööd ja kirjutamisprotsessi.

Siinkohal võiks mainida, et kõik selle artikli ennustused on AI-vabad. Mul polnud isegi mitte kiusatust, et ChatGPT-lt 2025. aasta turundustrendide kohta küsida. See oleks teinud lihtsalt kokkuvõtte teistest blogiartiklidest, millest enamiku on kirjutanud algajad turundajad. Kes tahaks selliseid ennustusi lugeda?

Langustrendis:

  • Enamike brändide jaoks on SEO eesmärgil blogiartiklite kirjutamine muutumas iganenud lahenduseks. AI-otsingumootorite levik võtab ära märkimisväärse osa orgaanilistest külastustest ning sisuturundus muutub keerulisemaks ja tehnilisemaks.
  • Inimeste arv, kes jõuavad otse sinu blogisse. Selleks, et loodud sisu sihtrühmani jõuaks, peab nägema rohkem vaeva selle turundamisega sotsiaalmeedias ja uudiskirjades, mõnikord ka makstud reklaamiga.
  • Podcast’ide maailm on üleküllastunud. Meil on nüüdseks piisavalt häid ja tuntud podcast’e, mis ühes Netflixi ja Youtube’iga konkureerivad selle aja peale, mis AI-tööriistad meil väidetavalt säästa aitavad.

Isiklik tõusutrend:

Olen hakanud oma Google’i otsingute lõppu lisama sõna „Reddit”, et saada ausat, inimeste kirjutatud infot päringutele nagu „parim röster“ või „parim retsept x kokkamiseks.“

Kokkuvõtteks:

Tänavune aasta tuleb kahtlemata põnev ja enamik turundajaid peavad oma senise strateegia ümber mõtestama. Ajale jalgu jäänud projektid, mis enam tulemusi ei too, lähevad pausile. Ning seejärel saab asuda uue põlvkonna kanaleid, esteetikat ja turundusnippe katsemata.

Autor: Karola Karlson

Kõik uudised

TULIs on üle saja liikme. Liitu sinagi Eesti suurima turunduskogukonnaga!

Loe siit, mis hüvesid TULI liikmed naudivad.

TULIst lähemalt