06.04.2022

INTERVJUU | Imagine\TBWA partner ja loovstrateeg Sven Luka: „Ettevõtted ei peaks Ukraina sümboolikaga end siduma, sellest rääkima ega oma turunduses kasutama.“

Sõda Ukrainas mõjutab meid igapäevaselt nii era- kui ka tööelus. Siiski tasub mõelda, kas Ukraina konflikt on asjakohane kasutada ettevõtte edaspidistes turundustegevustes või mitte. Imagine\TBWA partner ja loovstrateeg Sven Luka jagab oma nõuandeid ja selgitab, kuidas peaks sellises olukorras käituma.

Imagine\TBWA juht Sven Luka.

Sven, kui levinud on probleem, et sõda Ukrainas kasutatakse enda turundustegevustes?

Probleem on olnud juba pikalt, sõja algusest. Tegu on ju harukordse juhtumiga meie lähiajaloos, mis meid nii tugevalt mõjutab ning sellest tulenevalt ei tea inimesed, kuidas on paslik käituda. Ehkki probleem pole suuresti pahatahtlik, vaid tingitud teadmatusest, siis on tegu siiski probleemiga.

Kuidas sa probleemi sõnastaksid?

Traagilist ja kõige emotsionaalsemat sotsiaalset teemat kasutatakse tulu teenimise eesmärgil, mida omakorda kasutatakse oma ettevõtte arendamiseks ja kasvatamiseks. Sellega seoses meenub mulle ka termin, millega seda lihtsalt kokku võtta – verepesu. Ehk nii kaua, kui ettevõte teenib loodud n-ö „heategevusliku“ kampaania või tegevuse pealt tulu, on see verepesu. See ei peaks nii olema, sest tegelikult pole see kuidagi seotud heateoga. „Heategu“ on sellisel juhul ju vaid müügiargument. Argument, millega ise teenida. Ja mida kavalamalt seda teha, seda rohkem tarbijad selle õnge lähevad.

Jah, teema on aktuaalne ja kõik soovivad aidata. Iseasi, kuidas keegi sellele läheneb. Ma loodan, et keegi ei tee seda pahatahtlikult, aga palju on neid, kes arvavad, et teevad head – päris tihti see nii ei pruugi olla. 

Aga millest see teadmatus on tingitud?

Ma arvan sellest, et tegu on ju uudse olukorraga. Ja otseloomulikult on asi ka selles, et ei mõelda igat nüanssi läbi. Lihtsalt tehakse. Võtke aega, et keskenduda, mõelda ja alles siis tegutseda. Kui veel jääb kahtlusi või sooviks välist nõu, siis kaasake reklaami- ja PR-agentuur. Nemad aitavad värske pilguga näha läbi loodavate tegevuste mõju.

Mida soovitad ettevõtetele?

Ettevõtted ei peaks Ukraina sümboolikaga end siduma, sellest rääkima ega oma turunduses kasutama. Heategu tehakse ennastunustavalt, aga sellest ei räägita ülemäära.

Jah, saan aru – toetame ja aitame. Selles pole kahtluski. Nii palju kui võimalik. Aga kui teha annetust, siis selle eelduseks ei tohiks olla tarbija mingisugune tegutsemine või suhtumine, et “teeme head ainult siis, kui sa ostad mu toodet”. Lõppkokkuvõttes on sellisel juhul tegemist turundustrikiga. Ukrainat saab igaüks toetada – lisada korjanduskasti kümme senti või 500 eurot. Võimalusi on mitmeid. Selleks ei pea kellegi toodet ostma.

Ehk kokkuvõtvalt: tehke head ja äärmisel juhul öelge oma kommunikatsioonis, et tegite head. Aga ärge tõmmake tarbijat sinna mängu, sest see on silmakirjalik. 

Kas selline tegutsemine on kahjulik meile, turundajatele ja valdkonnale terviklikuna?

Kahjulikuks muutub see sel hetkel, kui tarbijad saavad aru, et nendega trikitatakse. Peamiselt konkreetsele trikitavale ettevõttele muidugi, aga ka turundusvaldkonnale üldisemalt. Kui vaadata tarbija silme läbi, siis kes tahab head teha? Kas mina, kui hakkan toodet/teenust ostma või ettevõte, kelle kaudu ostan? Mina indiviidina tahan head teha ja ettevõte ei peaks siinkohal olema vahendaja. Ma saan oma kümme senti ka korjanduskasti panna. Kahjuks seni, kuni asi on aga ilusti n-ö paketeeritud, paistab kõik õige ja hea. Isegi siis, kui sisu nii ilus pole.

Aga eks tegelikult soovivad ju kõik head teha. Ja sel laineharjal sõidetakse kahjuks mõtlemata. Üldiselt leian, et kui ettevõtetel on soov päriselt Ukrainat toetada ning neil on piisavalt ressurssi ja olemas kohalolek meedias jne, siis võiks seda kasutada päriselt hea tegemiseks, mitte oma toote reklaamiks. 

Kui heateost juba paratamatult räägitakse, siis see on turundustegevus. Teavitus on okei. Sealt edasi ei peaks olema sidusust kampaaniate, toodete või teenustega. Ja täna näen, et on vaja sellele teemale natuke pidurit tõmmata. 

Mina ei soovi olla osa turundusvaldkonnast, kes verepesu teeb. 

Mida sellises olukorras võiks teha?

Eraisikuna rääkige, kuidas Ukrainat toetate, jagage infot, pange kodus lipud välja jms. Ettevõtetel on erinevad kihid juures ja seeläbi suurem vastutus. Usun, et kindlasti kõik soovivad aidata. Oleme ettevõttes samuti palju panustanud, näiteks teinud annetusi ja toetanud ning suhelnud Ukraina kogukonnaga jne. Kui me räägiksime sellest oma sotsiaalmeedias, siis automaatselt ju turundaksime ennast ja täna ma ei näe, et see on koht, kus peaksime laialdaselt sõna võtma. Ma tean ise, kui palju ma olen head teinud ja sellest piisab. See, et me Ukrainat aitame, ei muuda meid agentuurina loovamaks või vägevamaks. Agentuurina soovime, et me saaksime valituks oma teenuse pärast, mitte sellepärast, et me Ukrainat toetame.

 

Kärt Tomp, TULI

Imagine\TBWA on TULI liige. TULI ühendab kõiki turundusega tegelevaid professionaale, kes on huvitatud erialase taseme tõstmisest ning valdkonna ärksaimate kaasamõtlejate hulka kuulumisest. TULI-sse kuulub praegu 93 liiget.

Kõik uudised