01.06.2022

Ekspert soovitab: kuidas enda brändi võltskontode eest kaitsta ning mida nende avastamisel teha?

Sotsiaalmeedias kohaloleku vajadus on tänaseks kõigile selge, omaette väljakutseks on aga kujunenud sealjuures brändi turvalisuse tagamine ning kaitse võltskontode eest. Mida saavad ettevõtted enda konto kaitsmiseks teha ning kas võltskontode eest on üldse pääsu, rääkis Httpool Eesti Meta platvormi juht Gerli Taumann.

Gerli Taumann.

Võltskontode pahatahtlik tegutsemine, valeinformatsiooni jagamine ning laimamine on vaid kübeke internetis levivatest ohtudest, millega iga ettevõte peab arvestama ning omama sealjuures ka agiilset tegutsemisplaani. Just kiire reageerimine on nendel puhkudel võtmekohaks, et vältida suuremat mainekahju. Httpool Eesti Meta platvormi juht Gerli Taumann sõnas, et sarnaste juhtumitega tegelevad nad iganädalaselt, kuna võltskontode kasv aina hoogustub.

„Petturite tavapärane käitumismuster on võrdlemisi sarnane: luua juba tuntud brändi nimele võltskonto, mis lubab eriti magusaid pakkumisi, soovides vastutasuks kasutajate isikuandmeid. Need kätte saades kasutatakse andmeid pahatahtlikult ja kahju saavad nii kasutaja kui ka ettevõte,“ kirjeldas Taumann petturite klassikalist tegutsemisviisi.

Minnes juhtumite ennetavale tasandile, soovitas Meta platvormi juht sotsiaalmeedias enda ettevõttega seonduval aktiivselt silma peal hoida.

„Esimene soovitus on igapäevaselt käia läbi ettevõttega seonduvad teemaviited. Need on tihti esimene juhtlõng võltskontode avastamisel. Sisuloome osas aitab kindlasti loosimängu tüüpi postituste vältimine, kuna just need meelitavad sageli pettureid ligi, kes sarnast sisu ka enda libalehtedel levitavad,“ rääkis Taumann ning lisas, et lausa 67% juhtudel on petturi tegevus alguse saanud reklaamikampaaniast.

Mida teha, kui ettevõttele on võltskonto loodud?

„Libakonto avastamise korral on esmane samm kohene raporteerimine. Siinkohal võiks paluda ka kaastöötajate abi, sest mida rohkem raporteerimist konkreetse kasutaja või konto vastu aset leiab, seda suurem on tõenäosus, et moderaatorid juhtumit märkavad ning kiirelt varikonto ka maha võtavad,“ soovitas Meta platvormi juht.

„Seejärel tuleks võltskontost kindlasti teavitada ka enda jälgijaid, et nad pettuse ohvriks ei langeks ning võimaluse korral samuti konto raporteerimisele kaasa aitaks. Mida kauem pettur tegutseda saab, seda suurema mainekahjuga peab ettevõte hiljem tegelema,“ sõnas Taumann.

Ta lisas, et varikontode puhul tuleb näiteks Facebookis eristada ka seda, kas see on loodud Facebooki profiili või Facebooki lehena.

„Facebooki profiili näol on pettur jaganud valeinfot libakasutajana, Facebooki lehe puhul on aga loodud libaleht, mis esineb ettevõtte nimega. Kui pettur on varikonto loonud valekasutaja ehk profiilina, siis seda on Metal keerulisem maha võtta,“ tõdes Meta platvormi juht.

Taumann lisas, et  lisaks sotsiaalmeedias teavitamisele, on tema praktikas olnud ka kaasuseid, kus ettevõtted on ka meedia abil juhtumist teada andnud.

„Nendel puhkudel on teavitustööle lisatud ka hariduslik aspekt, rääkides ausalt ära võltskonto mure ning andes sealjuures ülevaate, kuidas on käitutud ning mida plaanitakse veel ette võtta. See on suurepärane viis kasvatada ka üldsuse silmis usaldust, näidates, et teemaga tegeletakse oskuslikult,“ kirjeldas Taumann.

Sageli on ettevõtetel sarnaste juhtumite puhul nõutu tunne, kuna lisaks raporteerimisele ning teavitustööle palju teha ei saagi.

„Olles Baltikumis Meta ametlik edasimüügipartner, oleme selliste kaasustega väga palju ning erinevate tahkude alt kokku puutunud. Üks joon on aga kõigi puhul samaks jäänud – oskuslikule partnerile ollakse selliste juhtumite puhul eriti tänulik. Httpooli eeliseks on näiteks see, et koostöölepingu olemasolul saame probleemi suunata otse Meta esindajale, kes vastava võltskonto manuaalselt üle vaatab. Ehk mure saab oluliselt kiiremini lahenduse kui muidu,“ rääkis Taumann.

Toimetas Kaarel Täll, TULI

Httpool on TULI liige. TULI ühendab kõiki turundusega tegelevaid professionaale, kes on huvitatud erialase taseme tõstmisest ning valdkonna ärksaimate kaasamõtlejate hulka kuulumisest. TULI-sse kuulub praegu 95 liiget.

Kõik uudised

TULIs on üle saja liikme. Liitu sinagi Eesti suurima turunduskogukonnaga!

Loe siit, mis hüvesid TULI liikmed naudivad.

TULIst lähemalt