Toomas Tepomes arutleb: millist mõju avaldab AI 2023. aastal turundusele?
Viimaste kuude kõige kuumemad uudised ja spekulatsioonid on kindlasti uue põlvkonna tehisintellektiteenuste nagu ChatGPT, Stable Diffusion ja Pointe-E kohta. Meediaagentuuri OMD Estonia tegevjuht Toomas Tepomes kirjutab tehisintellekti pealetungist.
Kuigi selleaastase CESi tehnoloogiamessi innovatsioonide juures oli läbivaks märksõnaks AI, on paljud seal näidatud tooted kasutusküpsed pigem kümnendi teises pooles.
Näiteks Cotonsi lemmiklooma nutikaelarihm, mis annab omanikule lemmiku tervislike näitajate kohta samaväärset infot kui loomaarst. Või Re;memory, mis võimaldab surnud inimesest luua virtuaalse koopia, millega saab edasi suhelda. Või Tonework, mis analüüsib inimese nahka ning loob talle ideaalse meigi.
Loovusele suunatud AI, mis füüsilist riistvara ei vaja, on võimalik kasutusele võtta juba tänavu ning sellel võib olla väga suur mõju ka turundusele.
Viimaste aastate kuumad märksõnad nagu Metaverse ja NFT on 2023. aastal olukorras, kus inimeste ja ettevõtete tähelepanu ja investeeringud võivad liikuda mujale. NFT-de müük on languses, Metaverse’i olemasolevad versioonid on kaugel inimeste ootustest. Kummalgi pole olnud sellist suurt momenti nagu Pokemon Go’l, mis tõi liitreaalsuse laiemasse publikusse.
Google, iPhone, ChatGPT
Küll juhtus selline moment novembri lõpus AI valdkonnas, kui OpenAI lansseeris ChatGPT. Tegu on iseenesest vägagi lihtsakoelise teenusega, kus tekstiväljale võib kirjutada mis iganes küsimuse või päringu ja kiirelt tuleb vastus. Paljud tehnoloogiaeksperdid tunnetavad selle juures sarnasusi Google’i käivitamisega 1998. aastal või iPhone’iga 2009. aastal, mil keerulised tehnoloogiad pakendati samuti nii, et need oleksid intuitiivsed, lihtsad kasutada ka tavakasutajale ning avaksid uusi võimalusi.
Üks valdkond, mida ChatGPT sarnased teenused kindlasti mõjutavad, on otsing. Juba on loodud nutikad abimehed, mis Google’s midagi otsides kuvavad ka ChatGPT analoogse vastuse.
Nii mõnegi küsimuse puhul annab ChatGPT väga hea ja põhjaliku vastuse, mis muudab kasutajal ebavajalikuks otsingutulemuste läbitöötamise ja klikkimise, mis omakorda mõjutab otseselt Google’’i äritulemusi, kuna suur osa nende tuludest tuleb tänu otsimootori reklaamidele, mis tavaliselt esimesena kuvatakse. Samuti saab AI-ga rääkida ka otse ehk ilma Google’t kasutamata.
Google on tegelikult üks tehisintellekti suurimatest investeerijatest ja arendajatest, nii et tõenäoliselt on peatselt oodata ses valdkonnas nendepoolseid arenguid. Samuti ei istu käed rüpes Apple. Nende uus helitööriist võimaldab ette kanda igasugust teksti professionaalse audioraamatu kvaliteediga.
Igas valdkonnas
Arengud toimuvad põhimõtteliselt igas valdkonnas. AI-l põhinev fototöötlus äpp Lensa teenis vaid esimeste nädalatega üle 25 miljoni dollari, võimaldades kasutajatel lihtsalt ja intuitiivselt töödelda kõiki nutitelefonis olevaid pilte. Ühe nupuvajutusega kaovad kortsud, korrastatakse taust ja kaotatakse tumedad silmaalused.
Microsoftil, ühel OpenAI esialgsetest investoritest, on plaan osalust suurendada ja tuua ChatGPT tehnoloogia ka Office’i programmidesse ja otsimootorisse Bing. Juba praegu on olemas widget’id, mis lasevad tarkvaral kirjutada automaatseid e-kirjade vastuseid kas viisakalt, vihaselt või mis iganes tonaalsuses.
Kõige suuremad lähiaja muutused on tulemas tõenäoliselt sisuloomes. Midjourney AI Discordi kanal võimaldab luua praktiliselt ükskõik missugust pildimaterjali. Takistuseks on ainult loovus. Juba on tehtud ka esimesed animatsioonid, kasutades selleks ainult AI loodud visuaale.
Varsti on oodata lahendust, mis võimaldab tehisintellektilt paluda viisijuppi mis iganes meeleolu kirjeldamiseks või stiili jäljendamiseks. Kusjuures, tehisintellekt kirjutab valmis nii viisi kui ka sõnad.
Suured muutused on tulemas ka filmitööstuses. Ennustuste kohaselt võib juba 2025. aastaks 90% kogu Hollywoodi filmitoodangust olla ühel või teisel moel AI loodud.
Korralik tööriistakohver
Turundus, nagu suur osa teisigi valdkondi, saab peagi tunda tehisintellekti aina suuremat mõju. Alustuseks tavapäraste ülesannete lihtsustamisel. Näiteks e-kirjade koostamisel, mingite põhjade, ülesannete ja eesmärkide loomisel jne.
ChatGPT-l põhinev Google Chrome’i widget Merlin võib analüüsida igasugust veebiteksti, kirjutada vastuseid või anda arvamust.
Juba varem kirjeldatud vahendid annavad turundajale korraliku tööriistakohvri. Tehisintellekt loob nii teksti kui ka visuaalid, animeerib selle ja teeb kogu kupatusele kvaliteetse audiosisu juurde.
Mainimata ei saa jätta ka andmeanalüütikat, kus AI-d juba aktiivselt kasutatakse. AI võib luua turundus- ja meediaplaane, analüüsida visuaalide toimivust, teha tasuvusuuringuid jms. See kõik võimaldab turundajatel teha tööd efektiivsemalt ning vigu vältides. OMD loodud ning osaliselt tehisintellektil töötav OMNI tarkvara on meie meediaplaneerijate ja analüütikute tööd märksa kiiremaks muutnud.
Lõpetuseks kõigile turundajatele midagi lõbusat selle keerulise, aga ka põneva ja muutuseid toova aasta sissejuhatuseks.
P.S. Seda artiklit ei kirjutanud veel tehisintellekt.
Autor: Toomas Tepomes, OMD Eesti tegevjuht
OMD Estonia on TULI liige. TULI ühendab kõiki turundusega tegelevaid professionaale, kes on huvitatud erialase taseme tõstmisest ning valdkonna ärksaimate kaasamõtlejate hulka kuulumisest. TULI-sse kuulub praegu 104 liiget.