23.04.2021

Vaata, mida soovitab tuntud loovjuht tulevastele reklaamigurudele

Aprilli alguses kuulutas Tallinna Vesi välja loovkonkursi „Veendumus“, millega liitus 336 õpilast, kes asuvad looma mõjusat reklaami kraaniveele. Konkursi raames jagasid tuntud reklaamieksperdid noortele reklaami tegemise põhitõdesid ning nippe. Endine moesaatejuht, praegu loovjuhina agentuuris Not Perfect töötav Anne Vetik rääkis, kuidas sünnib tema arvates üks mõjus reklaam.

Anne Vetik
Anne Vetik

Anne Vetiku sõnul on reklaam palju rohkemat kui kuulutus. „Kui tahad reklaamis hästi hakkama saada, on palju kasulikum reklaami mitte õppida, vaid õppida midagi muud, mis annaks sulle üldist head kultuurilist ettevalmistust. Kui tunned kultuurikoode, ajalugu, kunsti, siis saad teha sellist reklaami, mis inimesi päriselt kõnetab, mitte lihtsalt kuulutust,“ ütles Vetik.

Mõjusa reklaami loomiseks toob ta välja mõned kasulikud nipid:

  • Otsusta kohe ära, kes on sinu sihtgrupp. Ainult vanuse järgi määratlemine ei päde, loevad muud sättumused ja uskumused. „Näiteks Tallinna Vee kraanivee kampaania puhul ma usun, et esmasesse sihtgruppi võiks kuuluda inimesed, kellel on suurem huvi rohelisema eluviisi vastu, kes mõtlevad meie ühisele tulevikule ja sellele, kuidas maailma paremaks kohaks muuta. Teine meid huvitav grupp võiks olla nii-öelda staatuse inimesed, kes soovivad, et neil oleks viimase mudeli Balenciaga tossud – nad tahavad seda, mis on moes. Neid võiks kraanivee kampaania kõnetada, sest keskkonnateemad on praegu populaarsed,“ kirjeldas Vetik.
  • Reklaami loomisel käib teadagi suur ideede tagaajamine. Oluline on leida tasakaal vaimuka idee ja selle vahel, mis tegelikult töötab ja mis on inimestele arusaadav.
  • Reklaam peab olema haaratav lühikese aja jooksul. Oluline on sõnum ja mitte ainult keeleline. „Kui räägime pildist, siis näiteksoutdoor-reklaami visuaal ei tohiks olla liiga kribu ja seal ei tohiks olla liiga palju asju. Ära taha ühes reklaamis välja tuua kõiki maailma asju, sest inimesed ei suuda mitmeid häid mõtteid korraga haarata. Lisaks on inimestel tekkinud reklaamipimedus ehk et oleme õppinud reklaame ignoreerima,“ rääkis Vetik.
  • Ole oma idee suhtes kriitiline. „Kui sa pead oma ideed seletama rohkem kui paari lausega, siis on kuskil probleem. Mõtle, et oled skulptor, kellel on kivikamakas, millelt hakkad järjest tükke ära võtma, et jõuda selle päris asjani, mis on kõige tähtsam ja samas lihtsasti haaratav,“ soovitas Vetik.
  • Reklaamis töötab kognitiivne dissonants. „Näiteks kui sul on pilt, millel on õun, siis ära ütle, et see on õun, vaid ütle midagi muud – kasvõi, et see on pirn. Sellega käivitad inimese ajus teatud protsessid, tekitad väikest segadust ja paned nad mõtlema. Reklaam võiks olla nagu konks, mis hakkab inimese mõistusele külge. See ei pea olema ainuke asi reklaamis, aga see aitab inimestel reklaami meelde jätta, tekitada emotsiooni. Emotsiooni saab tekitada ka muudmoodi – näiteks copy või omanäolise kirjastiiliga,“ selgitas Vetik.
  • Mõtle väljenditele, mis jäävad hästi meelde. Näiteks „Nike – Just Do It“ töötab hästi, kõik teavad seda. Testi ka seda, et sinu sõnum töötaks erinevat keelt kõnelevate sihtgruppide peal.
  • Ideede genereerimise protsessis ole hästi vaba. Oma meeskonnas laske alguses kõik mõtted valla ja vältige sõna „ei“ kasutamist ning ideede maha tõmbamist isegi siis, kui pakutud idee tundub igav või klišee. „Loovkoosolek võiks kesta vähemalt 1,5 tundi, sest esimese tunni jooksul tulevad eelkõige pähe asjad, mida oleme kuskil näinud või kuulnud. Tuleb selline esimene kiht, mida on vaja maha koorida. Kui tekib tühjuse tunne ja väsimus, siis ära loobu, vaid oota hetk, sest see on tavaliselt pöördepunkt, mil aju hakkab tootma uusi ideid ja neid tasub kirja panna.“
  • Kogu inspiratsiooni: käi reklaamiteemalistes blogides, Instagrami kontodel, kogu ideid maailmast, kogu pilte, mis panevad mõtte jooksma. Samas osad reklaamieksperdid jällegi väldivad seda, otsivad mingit oma asja. Mis iganes teed pidi lähed, on lõpuks oluline, et reklaam oleks mõjus.

Vaata lisaks, milliseid trikke ja nippe Anne reklaamihuvilistele jagab ning milliseid vigu soovitab vältida:

Reklaamikonkursil „Veendumus“ osalevad õpilased loovadreklaamiekspertide Metsakutsu, Lauri Pedaja ja Anne Vetikujuhendamisel reklaamikampaaniad kraaniveest. Parimad noorte loodud reklaamid võtab konkursi korraldaja Tallinna Vesi päriselt kasutusele.

Reklaamikonkursi „Veendumus“ eesmärgiks on teadvustada noorte sihtrühmas vee joomise olulisust ja kraanivee häid omadusi ning veenda eelistama joogiks kraanivett. Konkursi ülesandeks on luua reklaam, millega kutsutakse üles eelistama kraanivett pudeliveele, et väheneks veetootmise keskkonna jalajälg ning plastiku ja prügi hulk.

Toimetas: Silja Oja, TULI

Kõik uudised

TULIs on üle saja liikme. Liitu sinagi Eesti suurima turunduskogukonnaga!

Loe siit, mis hüvesid TULI liikmed naudivad.

TULIst lähemalt