Velveti juht Pärtel Vurma: minu esmane ülesanne on tagada, et inimestel oleks hea oma tööd teha
“Juhina püüan ma kõikides töötajates kasvatada iseseisvust ning vastutuse võtmise oskust ja tahet. Ma ei kannata üldse sellist juhtimisstiili, kus inimestele iga samm täpselt ette öeldakse ja iga suutäis ette ära mälutakse. See kasvatab iseseisvate inimeste asemel õpitud abitust,” räägib Kuldmunal tänavu Aasta Disainiagentuuri tiitliga pärjatud Velveti juht Pärtel Vurma.
Mullu mais rääkisite mulle, et vaatate välismaa, iseäranis globaalse laevandussektori poole ja et avate Tartus filiaali. Kuidas teil sellest ajast saati läinud on?
2020. aasta on olnud päris eriline aasta meie kõigi jaoks. Kriisi alguses oli ehmatus päris suur, et mis nüüd edasi saama hakkab. Samas, olles 16-aastase ajalooga ettevõte, oleme Velvetis ka varem kriise üle elanud ja oskasime väga hästi ennast mobiliseerida ning edasisi plaane teha. Velvetil läheb täna väga hästi. Ühtegi suurt eesmärki me muutma ei pidanud, pigem täpsustasime tegevusi ja valdkondi, kuhu oma energiat ja aega paneme. Velveti Tartu kontor töötab ja laieneb kenasti (tänaseks on seal 7 inimest) ja samuti kasvatame pidevalt oma ekspordikäibe osakaalu.
Väga hea õppetund oli kodukontorisse jäämine kriisi esimese laine ajal. See tähendas kogu suhtluse ja töökorralduse digitaalsetesse kanalitesse kolimist ning see õnnestus meil üllatavalt valutult. Kui mul alguses oli Tartu kontori osas mure, et kas need inimesed seal 200 kilomeetrit eemal saavad samaväärse Velveti DNA kogemuse kui inimesed Tallinna kontoris, siis digitaalsed suhtluskanalid teevad kõigi jaoks selle olukorra võrdseks. Pole vahet, kas sa oled Tallinnas, Tartus, Helsinkis või Tokyos – me kõik suhtleme video- ja telefonikõnedes. See teeb ka rahvusvahelised projektid oma korralduse mõttes samaväärseks nagu kodused toimetamised Eestis. Täna poleks mingi probleem avada Velveti kontor näiteks Singapuris, sest meil on selliseks suhtluseks paigas nii infra kui ka protsessid ja vastavad kogemused.
Tänavu veebruaris, vahetult enne koroonakriisi saabumist, lisas Velvet oma teenuste portfelli uue suunana sündmuste disainimise ja lõi selleks live experience agentuuri Velvet Live. Ja just siis läks event agentuuridel eriti raskeks, sest ürituste korraldamine sisuliselt keelati. Kuidas Velvet Live vastu pidanud on?
Velvet Live’i loomine sattus tõepoolest väga huvitavale ajale. On selge, et selle sektori tavapärane töö olukorras, kus inimesed füüsiliselt kokku tulla ei saa, muutus kardinaalselt. See nõuab oma teenuste põhjalikku ümber hindamist ja uute innovaatiliste lahenduste leiutamist. Meile see samas sobib ideaalselt, sest Velvet Live ongi loodud mõttega teha selles valdkonnas midagi teistmoodi, kui varem. Algusest peale oli idee siduda live experience tihedalt meie strateegilise- ja digitaalse disaini võimekusega ning Disainiauhindade virtuaalgala on üheks heaks näiteks kuidas seda teha. Kuidas see kõik juhtus saab põhjalikumalt lugeda siit.
Eesti auhinnatuim disainiagentuur Velvet on brände loonud juba 16 aastat. Te olete alates 2004. aastast võitnud rohkem kui 150 auhinda, hulgaliselt nii rahvusvahelisi kui kohalikke tunnustusi. Tänavu lisandus neile Kuldmunalt juurde veel Aasta Disainiagentuuri tiitel. Kas teile ikka lähevad veel konkursivõidud korda?
Kuldmuna, Disainiauhinnad ning teised kohalikud ja rahvusvahelised konkursid on tähtsad mitmetel põhjustel. Esiteks aitab see valdkonda arendada, see aitab oma tööd mõtestada ja selle mõju ning tulemusi hinnata. See aitab tähele panna disainerite isiklikku panust ja seda tunnustada. See võimaldab tekitada ülevaadet, mis olukord meil praegusel hetkel valdkonnas on. See aitab klientidel mõista, millist loovtöö tulemust sektor ise hindab ja esile tõstab. Lisaks jääb jälg ajalukku. Võidud lähevad meile väga korda, samamoodi nagu ka kaotused. See on hindamatu tagasiside, mis võimaldab õppida ja järgmine kord veel paremini teha.
Palun too Velveti tänavustest Kuldmuna 2020 võidutöödest välja mõned, millega iseäranis rahul oled.
Kõige uhkem olen ma nende projektide üle, mis kutsuvad esile kõige suuremaid muutusi. Statistikaameti rebränding on üks selliseid projekte, mis muutis arusaama Statistikaameti olemusest ja samal ajal seestpoolt tervet organisatsiooni. Uhkus oma töö üle, selle tähenduse ja olulisuse mõistmine on Statistikaameti inimeste puhul silmnähtavalt muutunud. Seda on võimas näha ja kogeda.
Samavõrra olulised on meie jaoks tööd, läbi mille ühiskond areneb ja võidab. Näiteks Miina Härma Gümnaasiumi rebränding ja mitmed teised sarnased tööd koolidega on koht, kus õpilastel ja õpetajatel tekib täiesti uus suhe oma alma materiga. Tekib selgetel väärtustel põhinev identiteet, mis võimestab organisatsiooni kultuuri ja inimestevahelist koostööd. Tekib uhkus oma kooli ja tööandja osas.
Suurt heameelt tekitavad ka kõik meie keskkonnadisaini projektid. Rahva Raamatu vanalinna raamatukauplus oli projekt, mida oli ülimalt nauditav teha. Kui selle tulemusena valitakse see pood ka TOP 3 raamatupoeks terves maailmas, siis on võit täielik ja põhjust tähistada ning enda töö ja selle mõju üle uhke olla. Oleme selles valdkonnas maailma absoluutses tipus.
Velveti kodulehel seisab “The #1 empathy-first design agency in the world!”. Mida te selle lausega lubate?
Me oleme muutuste algatamise, mõistmise, võimestamise ja läbiviimise äris. Selleks, et muutus toimuks õiges suunas ja täidaks oma eesmärki, on kõigepealt vaja sisuliselt ja sügavalt mõista, kelle jaoks ja miks me seda muutust ellu viime. Ainus võimalus tagada sellist mõistmist on läbi empaatia ehitamise. Näiteks rebrändingu projektis on täiesti mõttetu hakata ilma sügavaid põhjusi mõistmata lihtsalt uut logo joonistama. Meie lubame, et igas Velveti projektis on põhjalik, empaatiat ehitav mõistmise etapp sees. Oma töös oleme näinud, kuidas see mõjutab ka meie klientide organisatsioone täiesti uuel tasemel mõtlema enda igapäevaste tegevuste kontekstis.
Mis Velvetil praegu käsil on? HOIA äpil on Velveti loodud suhtlustoon, nimi ja pildikeel – räägi näiteks sellest tööst palun lähemalt.
Põnevaid teemasid ja projekte on käsil palju. Hoidke silma peal Velveti sotsiaalmeedia kanalitel, kus püüame järjest rohkem oma projektide sisu, mõju ja ka telgitaguseid avada.
HOIA äpp on olnud sel aastal minu isiklikult kõige vastutusrikkam töö. Selle saamislugu, kus 12 Eesti ettevõtet vabatahtlikkuse alusel riigile tasuta tööd tegid ja seejuures imelise omavahelise koostöö saavutasid, väärib eraldi artiklilt. Kuna meie töö algab empaatiast ja mõistmisest, siis esimese asjana hakkasime mõõtma inimeste meelsust, hoiakuid, ootusi ja hirme, mis koroonaviiruse teemaga kaasnevad. See kõik toimus esimese koroonalaine alguses kevadel. Riigikantselei viis samal ajal läbi üsna suure ulatusega kasutajaküsitlusi, mis sarnaseid küsimusi igal nädalal eestlaste käest küsis. Lisasin sinna küsitlusse mind huvitavaid küsimusi, muutsime neid mõne nädala jooksul vastavalt jooksvatele tulemustele ja lõpuks sain teada, millised on inimeste hoiakud ja mõtted. Sellest infost kirjutasin kokku kommunikatsiooni üldised põhimõtted, hääletooni ja sõnastuse alused. Selle peale saime edasi ehitada kõik järgneva – nime, brändi visuaalsed võtted ja vormi, kodulehe, rakenduse sees kasutatavad tekstid ja kasutajakogemuse. HOIA bränd kasutab paljusid Brand Estonia tööriistakasti jaoks loodud väljendusvahendeid, mis aitasid meil kiiremini jõuda rakenduslike tulemusteni. EAS-ile selle eest suur tänu!
Töö HOIA äpiga oli ja on jätkuvalt väga põnev ja rahudlust pakkuv töö. Selle loomisel osaleb Eesti täielik koorekiht oma ala spetsialistidest ja kogu koostöö on olnud ülimalt ladus, professionaalne ja nauditav. Olen meeletult palju selle käigus ise õppinud.
Sa oled Velveti tegevjuht. Millega Sa agentuuris täpsemalt päevast päeva tegeled?
Olen enda tööd mõtestanud selliselt, et minu esmane ülesanne on tagada, et inimestel oleks hea oma tööd teha. Töö peab seejuures olema tähenduslik, väljakutsuv, professionaalselt arendav ja õpetav ning uut väärtust loov. Seda kõike nii kogu Velveti arengu mõttes kui ka igale inimesele individuaalselt.
Igapäevaselt tegelen eelkõige inimestega. Jõuan rohkem aega panustada valdkonnajuhtide ja produtsentide arengu toetamisele, aga samas suhtlen igapäevaselt Velveti kõigi 40 töötajaga. Vaatan, et töökorraldus toimiks, et suhtlus oleks ladus ja et ettevõte ka äriliselt toimiks.
Selle tagamiseks pean oluliseks osaleda ka projektide sisulises töös. Igasse projekti ma mõistagi panustada ei jõua, aga kui keegi vajab strateegilist abi, siis aitan suurt pilti silmas pidades inimesi õigesse suunda edasi minna. Minu isiklik kirg on avaliku sektori teenused. Nendes projektides olen ma rohkem ka sisuliselt sees. Mõnikord strateegilise nõustajana, mõnikord teenusedisainerina, mõnikord produtsendina ja mõnikord koolitajana.
Mulle on väga tähtis ka disaini kui laiema valdkonna areng Eestis. Panustan nii palju kui võimalik eksperdina sellistes laiemates teemades Disainikeskuse, TULI, Kutsekoja ja mõnede riiklike asutuste töös.
Kuidas olete saavutanud selle, et Velveti inimesed räägivad Velvetist armastusega nagu oma teisest perekonnast?
Ma arvan, et me kõik Velvetis mõistame, mis on meie jaoks olulised väärtused, jagame seda väärtusruumi ja elame igapäevaselt nende järgi. Oleme paika pannud põhimõtted selle kohta, millist tööd me teha ei taha (projektid, mis propageerivad alkoholi, tubakat, hasartmänge, kiirelaene ja poliitilisi parteisid). Kui sa igapäevaselt mõistad, et sinu töö muudab maailma paremaks ja kõik sinu ümber teevad samuti selle nimel tööd, siis see ühendab. See loomulikult kõlab lihtsama ja idealistlikumana kui igapäevaselt elu on. Teeme üksteise mõistmiseks ja sisekommunikatsiooni arendamiseks igapäevaselt väga palju tööd.
Kuidas Sa aru saad, et oled oma tööd hästi teinud? Kuidas töö Sind kiidab?
Mul on enda jaoks kirjeldatud mitmeid mõõdikuid, mille järgi ma vaatan, kas ettevõte areneb selles suunas, kuhu ma arvan, et ta arenema peaks. Aga see on selline juhtimise tehniline pool.
Emotsionaalselt kiidab minu töö mind siis, kui ma näen, et Velveti inimestel silmad põlevad ja nad räägivad oma töödest kirglikult ja pühendunult. See tähendab, et mina olen suutnud luua keskkonna, meeskonna ja ladusa töökorralduse selleks, et nad saavad töö sisulisele osale keskenduda. Samuti, et olen võimaldanud Velvetisse jõuda nendel klientidel ja projektidel, mis päriselt tähtsad on ja inimestele korda lähevad.
Töö kiidab ka kindlasti läbi selle, kui meie klientidel läheb hästi. Kohati on raske mõõta, kui palju selles oli meie panust, aga kui nad ikka ja jälle Velvetisse tagasi tulevad, siis järelikult loome me nendele väärtust, millest nad loobuda ei taha ja ei saa.
Räägi palun endast veel. Kuidas Sinust sai see Pärtel Vurma, keda teised praegu teavad? Mida õppinud oled?
Ma olen üles kasvanud muusikute peres ja tegelesin noorena rohkem muusika ja üsna kõrgel tasemel ka võistlustantsuga. Lapsepõlv ja noorukiiga olid seega väga kaunite kunstide kesksed. Ülikooli minnes tegin aga mõnes mõttes kannapöörde ja läksin Tallinna Tehnikaülikooli õppima võrgutarkvara. See oli täiesti uus värskelt loodud õppekava, mis tundus ja oligi huvitav. Meil oli väga tugev kursus, minu tolleaegne parim sõber ja kursavend Taavet Hinrikus läks õppimise ajal esimeseks töötajaks Skype’i ja seejärel asutas Transferwise’i. Sarnaseid helgeid päid oli seal mitmeid. Et haridus ei jääks tehnoloogiakeskseks, läksin sealt edasi veel õppima EBS-i, kus omandasin IT-juhi eriala.
Kellena Velvetis alustasid?
Disaini juurde jõudsin pigem juhuslikult. Velvetis oli minu esimene roll hoopis veebiarendaja. Sealt edasi projektijuht, tiimijuht ja tegevjuht.
Milline juht Sa oled?
Juhina püüan ma kõikides töötajates kasvatada iseseisvust ning vastutuse võtmise oskust ja tahet. Ma ei kannata üldse sellist juhtimisstiili, kus inimestele iga samm täpselt ette öeldakse ja iga suutäis ette ära mälutakse. See kasvatab iseseisvate inimeste asemel õpitud abitust. Loomulikult tuleb iseseisvuse saavutamiseks teha alguses palju rasket tööd. Selle käigus peab lubama palju eksperimeteerimist ja eksimist.
Velveti üks lubadustest on, et “we fuck up like pros”. See tähendab, et kui me eksime, siis me julgeme seda tunnistada ja mis kõige tähtsam – me õpime sellest.
Velvet on tuntud kui disainibüroo, mis armastab oma vigu (ka teistega jagada), olete andnud välja lausa kaks Fakapeediat, kus oma tehtud ja vigu ja õppetunde armutult ja humoorikalt paljastate. Kirjelda palun üht enda meeldejäävaimat fakappi ja mida sellest õppisid?
Minu kõige väärtuslikumad õppetunnid on olnud valede inimeste värbamised. See, millise pimedusega ma kunagi uskusin, et Velvet on nii tuus koht töötamiseks, et on võimatu, et see mõnele inimesele ei sobi, tõmbab mul täna ka muige näole. Arvasin, et igat talenti on võimalik enda kultuuri ja inimestesse armuma panna. Ega ikka ei ole küll. See on ka selline fakapp, millele on oluline väga kiiresti ja armutult otsa vaadata. Kui inimeste väärtused ja keemia ei klapi, siis pole mõtet kaua üksteist kiusata. Lahkuminek on siis mõlemale osapoolele parim võimalik lahendus.
Millega Sa siis tegeled, kui Sa parajasti Velvetit ei juhi? Mis Sind peale disaini veel vaimustab?
Teater-muusika-kino on minu vaimustuse allikad. Selles mõttes on kriisi aeg jube tüütu, et elava muusika kontsertidel käimise võimalused kadusid järsku ära. Selle asemel vaatasime elukaaslasega kodus Netflixist kokandusteemalisi sarju. Eesti filmide ja ka sarjade kvaliteet läheb järjest paremaks, aga tõelise naudingu saan ikkagi siis, kui olen näitlejate või interpreetidega samas ruumis. Seda energiat, mis seal koos publikuga tekib, on võimatu üle teleekraani vahendada. Loodan väga, et koroonakriis tõmbab ennast võimalikult kiiresti koomale ja et võimalused vahetult ja turvaliselt kultuuri nautida taastuvad.
Intervjueeris: Silja Oja
Aasta Disainiagentuur 2020 Velvet on Turundajate Liidu (TULI) liige. Liitu kuulub praegu 81 ettevõtet.