Kõik uudised

Triin Mustjõgi: möödas on ajad, mil projektijuht pidi loovtiimi paluma, et töö saaks tähtajaks tehtud

“Lasteaia ninnu-nännu mängimine on läbi. Igaüks teab, mis on tema vastutus ja miks ta selle töö on endale valinud.” Kõrvalt vaadates hoomamatu töömahuga ja ilmselt liiga vähe avalikku tähelepanu saavast ametist räägib agentuuri Imagine\TBWA projektijuht Triin Mustjõgi.

Millised omadused on heal projektijuhil? 

Olen projektijuht olnud üle 10 aasta ja mulle tundub, et teatud oskusi saab küll õppida, kuid kindlasti peaks olema kaasasündinud omadused, et seda tööd hästi teha. Igaüks ei sobi sellesse ametisse. Mulle meeldib väga inimestega suhelda ja toimetada. Selles ametis peab olema julgust, alates sellest, et ei tohi karta telefoni või öelda kliendile, et vot seekord ei tee logo suuremaks.

Kui briif tuleb sisse, on korraks selline ärevuse kõrgpunkti tunne. Minu soovitus on see, et töö tuleb koheselt ära planeerida, lükata endast eemale, et teised saaks tööle asuda. See protsess hõlmab nii koosolekute, ülevaatuste, töö valmimise ja esitlusaegade planeerimist. Alati juhtub, et keegi ei saa koosolekul osaleda, siis tuleb plaan töö käigus koheselt ümber mängida. Kabetamist jätkub igasse päeva rohkem kui küll. Sest päeva lõpuks on tähtsaim see, et tähtajast kinni pidada ja klient oma soovitud töö õigel ajal kätte saaks.  

Meie agentuuris on kliendipõhised tiimid ehk mul on oma disainerid ja copy kellega meeskondlikult tegutseme. Tean, mida ja millal nad teevad, saan töid vajadusel ümber tõsta ja nii edasi. Ehk mina planeerin väga detailselt kolme inimese kaheksat tundi päevas. Pean olema empaatiline, kõike hindama, kaaluma, vastutama ja kõigest aru saama. Oli aeg, mil süsteem oli teine ja igal hommikul olid projektijuhid nagu börsil ehk kes millise disaineri saab – vahel läks ka rebimiseks. Praegune süsteem töötab palju paremini ja kõik on õnnelikumad.

Helen Roonet (Imagine\TBWA tegevjuht) on öelnud, et eelistab projektijuhtideks vaid naisi. Miks naine seda tööd paremini teeb?

Naised on empaatilisemad, eriti pärast emaks saamist. Täna on meie agentuuri projektijuhid kõik emad: arvan, et emadel on vastutuse võtmine ja sellest arusaam tugevam. Ei taha kellelegi siinkohal liiga teha. On kindlasti mehi ja naisi, kellel ei ole lapsi ning kes on samuti väga head projektijuhid. Emadus lihtsalt annab selle miski, mis kogu elu teise pilguga vaatama paneb.

Emal on üldjuhul reeglid paigas ja ta oskab õigel ajal prääniku lauale tuua. Ema teab, kuidas aega planeerida: kus keegi peab olema ja mida peab tegema, et kõik oleks õigeaegselt täidetud. Mulle on kunagi öeldud, et minust sai parem projektijuht just pärast lapse saamist.

Millised on projektijuhi suurimad väljakutsed?

Kui midagi läheb valesti, siis peab projektijuht selle ära lahendama, võtma vastu kriitika ja edastama selle kliendile või tiimile. See pole üldiselt meeldiv, kuid oluline on enne edastamist see info endast läbi ventileerida ja mitte lasta esmast emotsioonivalangut teiste peale. Ei pea hüüdma väljuhäälselt, et nüüd on kõik halvasti. Tunded tuleb välja filtreerida ja mõelda rahulikult, milline on järgmine samm, ilma paanikata.

Tuleb leppida sellega, et vahel olen see, kes ei saa tiimi lõunale lasta, kuna ootamatu töö vajab tegemist. Muidugi saan siis teiste pahameelt tunda, kuid ma pean oskama teistele selgitada, miks seda tööd just nüüd kiiresti vaja on.

Ja valukoht on muidugi see, et “tähtaeg oli eile” ehk siis klientide soov töö kiirelt saada. Selle puhul aitab jälle oskuslik kommunikatsioon ehk tuleb välja selgitada, kas tõesti on tegemist nii kiire ülesandega või saab veidi ajapikendust paluda. Või pakkuda kliendile esimest võimalikku tähtaega. Lisaks käib siia alla oskus öelda kliendile EI. Sest lõhki ei saa kedagi rebida. Sellest kogemusest õpivad ka kliendid.

Projektijuhi jaoks on olulised tähtajad. Kuidas edukalt loovinimestel kätt pulsil hoida ja suunata neid tähtaegadest kinni pidama?

Möödas on ajad, mil loovisikuid pidi poputama ja neilt pidevalt paluma, et töö saaks tähtajaks tehtud. Ja aeg, kus loovjuhti ei võinud keegi segada, kuna ta ootas brainstormi-ruumis seda vägevat ideed, mis talle kohe-kohe pähe lajatab. Lasteaia ninnu-nännu mängimine on läbi. Igaüks teab, mis on tema vastutus ja miks ta selle töö on endale valinud. Kohalolek ja teistega arvestamine. Tiimiga töötades täna selliseid asju enam naljalt ei juhtu, et “No ei tulnud hitti” ja midagi kliendile saata ei ole.

Loovinimestele piisab sellest, kui oled neile töö ja ajagraafiku täpselt ette planeerinud – see on tiimitöö. Ma ei saa jätta mainimata, et minu parim sõber on muidugi puhveraeg, mis on mul alati graafikusse sisse peidetud.

Hea projektijuht annab tiimile lähteülesande nii, et ta saab sellest 100% ise aru, mida on vaja teha. Kui tuleb töö sisse, siis ma lihtsalt ei forwardi seda kirja edasi, vaid panen end loovtiimi rolli – mõtlen läbi, kas sellest infost piisab, kas tiim saab sellest kõik vajaliku kätte. See oskus sisend edasi anda nii, et töö saaks täies mahus tehtud, tuleb ajaga.

Öeldakse, et tegelikult ei suuda keegi edukalt multitaskida, kuid tundub, et projektijuhi ametisse on rööprähklemine sisse kirjutatud.

On küll võimalik multitaskida, ilma selleta ei saaks, kuid see ei tähenda rapsimist. Projektijuht peab suutma väga palju korraga meelde jätta ja hoo pealt tegutsema. Kõne ajal koheselt töö lisamine, muudatuste info kõne ajal kohe e-mailiga tiimile jne. Neid näiteid on palju. Multitaskimise oskus on selles töös boonus. Aga mainin veel , et multitaskimist ei tohiks segamini ajada rapsimisega. Mina võtan ühe teema või töö ja harutan selle mitmeks jupiks laial. Neid tegevusi on lihtsalt nii palju, mida vaja ühe projekti raames teha, peab olema oskus korraga asju läbi mõelda. Selleks on hea asju süsteemselt teha: näiteks on mul arvutis rakenduste riba ära peidetud ja ma ei käi iga natukese aja tagant postkastis kirju lugemas. Tegelen ühe kirja ja projektiga korraga. On perioode, kus mul tuleb päevas sisse 200 kirja, ma töötan neid läbi jupikaupa. Taaskord – aja planeerimine. Pidev klõpsimine on see, mis pea sassi ja fookuse mujale ajab. Ja siis kaob ka aeg.

 

Too palun ekstreemseid näiteid klientide teadmatusest ja kuidas sellega hakkama saada?

Kunagi oli üks klient, kel oli vaja saata välja uudiskiri. Sain nendelt kirja, et uudiskirja sisendi saadavad nad päeva teises pooles, aga kujundaja ja copywriter võiks juba mõtlema hakata. See pani muigama küll. Sellise info põhjal pole meil võimalik midagi mõelda. Selliseid kliente leidub veel. Aga näiteks väga head sisendid tulevad riigiasutustelt – neil on kõik hästi detailselt läbi mõeldud. Klientide puhul on alati hea soovitus peale briifi saamist kohe klienti debriifida või pakkuda kliendile üldse varianti, et kirjutame briifi koos.

Mis on kõige olulisem teadmine või oskus, mida oled aastatega õppinud?

Kindlasti memode kirjutamine peale kliendi kohtumist ja selle edastamine kliendile ja oma tiimile: see on tööde planeerimise alus, mis hoiab meid kõiki “ühel lehel”. Ilma selleta oleks kaos. See on minu peamine töövahend uue projektiga alustades. Ning pidevad staatuskoosolekud, kus ühise laua taga projektide staatus läbi arutada. Siis on kõigil süda rahul.

Kuidas sa tööstressiga toime tuled?

Mulle meeldivad “tulekahjud” ja nende kustutamine. See on oluline, et oskad pingelises olukorras toime tulla ja ei lähe närvi. Projektijuhil peaks olema agentuuris keegi, kelle peal end heas mõttes välja elada, kellega pingelises hetkes korraks asjad läbi arutada, et siis selge peaga edasi toimetada. Meie majas on projektijuhtidele toeks Helen Roonet.

Ühe kliendi antud mõte on meiega alati kaasas käimas: feedback is a gift. Kui keegi annab sulle tagasisidet, siis võta seda kui kingitust ja leia sealt häid mõtteid, kuidas oma tööd paremini teha. See teadmine aitab ka rasketes olukordades pead kõrgel hoida.

Mis sind selles valdkonnas hoiab?

Reklaami põnevus ja see, kuidas erinevad inimesed reklaame näevad. Reklaami mõju inimestele. Seda on huvitav jälgida. Ma ütlesin juba 12.klassi lõpus oma klassijuhatajale, et lähen tööle reklaamiagentuuri. Lisaks on see boost kui klient on sinu tööga rahul. Reklaamide puhul hinnatakse loovust, aga suur roll on ka projektijuhil, et see loovus õigel ajal õigesse kohta jõuaks. Häid projektijuhte otsitakse täna tikutulega. Teen oma tööd nii hästi kui oskan ning võtan teadmiseks, et: Someone will always be prettier. Someone will always be smarter. Someone will always be younger. But they will never be You.

Agentuur Imagine \TBWA on Turundajate Liidu (TULI) liige. TULI ühendab turundusega tegelevaid professionaale, kes on huvitatud erialase taseme tõstmisest ning valdkonna ärksaimate kaasamõtlejate hulka kuulumisest. Liitu kuulub praegu 70 ettevõtet.

Triinuga vestles TULI kaasautor Helen Külaots.





Liitu uudiskirjaga