16.12.2020

Maxima turundusdirektori ametist lahkuv Janne Laik: pean kõige olulisemaks edufaktoriks tugevat, perekonnana tegutsevat meeskonda

Kolm aastat tagasi Maxima müügi- ja turundusdirektorina tööle asunud Janne Laik lahkub jaanuaris ametist. Oma suurimateks saavutusteks peab ta suurepärase meeskonna koostamist ja Maxima ostupuldina toimiva äpi lansseerimist, mis kasutusel hetkel ainult Eestis, aga on oma positiivse kogemusega eeskujuks ja piloodiks kogu kontserni ulatuses.

Janne Laik

Kuulsin, et oled Maximast lahkumas.

Tõesti, pärast kolme aastat oma tõeliselt ägeda tiimiga, kellega koos oleme teinud suuri asju, pidin raske südamega kolleegidele teatama, et astun kõrvale. Oleme alates ajast, kui novembris 2017 Maximasse tulin, meeskonnaga nii palju põnevat ära tehtud, et tundub nagu oleksin mitte kolm aastat, vaid lausa dekaadi Maximas olnud. Äge tempo, ägedad inimesed ja ambitsioonikalt tegus meeskonna vibe –Maximas oldud aeg ja tehtu on olnud võimas sõit! See oli tõesti väga-väga raske otsus, kuid teinekord lihtsalt nii on, et tuleb teha samm teises suunas.

Mida pead selle aja jooksul oma suurimaks tööalaseks saavutuseks?

Ühte konkreetset on isegi raske välja tuua, tunnen, et neid on mitmeid.

Esiteks, olen alati pidanud kõige olulisemaks edufaktoriks tugevat, perekonnana tegutsevat meeskonda. Seda mõnusat sütitavat meelsust. Inimesed mu ümber on mulle väga olulised. Seega tookisn suure saavutusena välja väga tugeva meeskonna kokku panemise, kes on oma ala professionaalid ja kirega koos igapäevaselt toimetavad.

Teiseks tooksin välja tänavuse ülieduka Maxima äpi lansseerimise, mis pälvis ka Aasta Kaubandusteo väärika 2020 tiitli.

Kolmandaks, Maxima lasteraamatu lansseerimine 2018. aastal ning sealt edasi raamatu välja andmine igal järgnenud aastal.

Veel tooksin välja brändikeele uuendamise ja värskendamise ning Maxima avatumaks muutmise nii meediale kui ühiskonnale laiemalt.

Väga palju on veel töös asju, mis realiseeruvad alles tuleva aasta jooksul. Aga jah, kõige enam on mul hea meel, et olen suutnud oma meeskonna väga tugevaks kasvatada.

Maxima tuli suvel välja äpiga, mis muutis telefoni ostupuldiks. See idee oli Ajujahis juba 4 aastat tagasi, aga teie olite esimene kaubanduskett, kes asja ka ära tegi. Räägi sellest lahendusest palun lähemalt – kuidas teie kliendid selle vastu võtsid ja millised olid tulemused?

Meil olid äpi arendustööd tõesti juba mõnda aega tööplaanis seisnud. Kohe arendustööde alguses oli vaja vastata ühele põhimõttelisele küsimusele – mis on rakenduse eesmärk? Kas olla pelk turundusmaterjalide pikendus ehk kuvada ostjale parimaid pakkumisi, tema lojaalsuskonto seisu ja poodide asukohta ehk olla selline nice-to-have kliendikanal, pakkumata igapäevast praktilist lisandväärtust? Või astuda tõesti ühte sammu inimeste igapäevaharjumustega, kus äpp on ka tegelikult vajalik – nii nagu üks äpp on meile vajalik ja harjumuspärane toidu ja transpordi-reisi planeerimisel ning selle eest maksmisel? Ka sporti harrastades või uudiseid lugedes ei ole sul ju vaja muud kui nutitelefoni. Seetõttu langetasime ka iseenesestmõistetava otsuse – kui meil saab olema poeäpp, siis peab see poeskäimisel ka tõeliselt abiks olema.

Maxima äpp toimib mobiilse ostupuldina – ostja saab kõik oma kaubad kiiresti sisse skännida ning seejärel otse maksma suunduda. Äpiga saab siduda oma Aitäh lojaalsuskaardi, mistõttu arvestatakse kõik soodustused  ja boonusraha automaatselt, lisaks saab inimene siduda rakendusega turvaliselt oma pangakaardi, et igapäevaste toidu- ja esmatarbekaupade oste kontaktivabalt ja mobiilselt teha. Kliendil kulub ostude eest tasumiseks vaid sekundeid ning ta ei pea sisuliselt maksmiseks isegi peatuma.

Oleme jätkuvalt pidevalt arendustöid teinud, et muuta äpp veelgi kliendisõbralikumaks. Äsja lisasime rakendusse võimaluse ostudel, mis kas eneseregulatsioonist või seadusandlusest tulenevalt on vanusepiiranguga, oma isikut tuvastada ja seega ka vanust otse rakenduses tõendada, mis muudab ostlemise kiiremaks.

Iga uus, aga ka jooksev IT-arendus on loomulikult arvestatav investeering. Ent IT-lahendustesse panustamine on olemuselt igale ettevõttele hügieenifaktor – seda eriti aga sellisele igapäevaselt sadade tuhandete kliendikontaktidega kauplejale nagu Maxima.

Seadsime juba esimesest päevast eesmärgiks, et mobiilne ostupult peab laitmatult töötama igas Maxima kaupluses. Nii suuremates keskustes kui ka kõige väiksemate kogukondade kodupoodides – kõigis meie 82 kaupluses. Näeme, et nõudlus selle kiire ja mugava lahenduse järele on igas Eestimaa nurgas. Muidugi suurendasime oma pingutusi eriti kevadel, kui olime kõik kodudesse sunnitud ning üheks olulisimaks märksõnaks kujunes kiirus ja kontaktivabadus.

Maxima äpp

Kas Maxima püüab äpiga uut ja nooremat sihtrühma tabada?

Rakenduse väljatöötamisel ei saa küll turunduslikku aspekti alahinnata, kuid ennekõike on see ikkagi teenusekeskne. Turunduse ülesanne on seda võimalust teadvustada, kuid teenus ise peab selleks ka toimima.

Tulemused alates juunist, mil äpi välja tõime, kinnitavad me tunnetust – Maxima äpil on üle 70 000 allalaadimise ja neist rohkem kui pooled on uued Maxima kliendid. Ehk siis inimesed, kes seda võimalust on oodanud ja sellele tuginedes oma ostuotsused teevad. Sihtrühma osas on fookuses kõik poeskäijad, kuid loomulikult järgib see üldist nutiseadmete kasutustrendi. Noorem on muidugi suhteline mõiste, aga jah, meie põhikasutajaskond on vahemikus 29-45 ehk siis tõesti nn nooremas sihtrühmas. Aga tuntav osa kasutajaid on ka sellest vahemikust nii üleval- kui ka allpool.

Maxima on juba ammu popp ja noortepärane, sest taskukohast hinda ja head valikut väärtustab igaüks. Nüüd on veel üks täiendav ajend, miks ostud just Maximast teha.

Äpp mobiilipuldiga on kasutusel hetkel ainult Eestis, aga oleme oma väga positiivse kogemusega ka eeskujuks ja piloodiks kogu kontserni ulatuses. Läti lansseeris mobiilse skänneri viimati just ühes kaupluses Riia Akropolises.

Mille poolest Maxima kuvand Eestis, Lätis ja Leedus erineb? Või käite ühte jalga?

Kindlasti on meil turgudel sarnasusi, aga ka erinevusi, mis tulenevad turu suurusest, konkurentsiolukorrast ja üldisest majanduse olukorrast. Üldjoontes on trendid sarnasemad Lätil ja Eestil, Leedus on turupositsioon pisut teine. Aga siin on ka väga selge põhjendus – Eestis ja Lätis oleme tihedas ja ka tervendavas konkurentsis esikolmikus; Leedus on aga Maxima selgelt suunav ja juhtiv kett, kelle järgi ka teised oma samme seavad. Oluline on siinkohal välja tuua, et igas riigis juhitakse brändi iseseisvalt

Märkimisväärne on, et mullu novembris pälvis Maxima Baltikumiülesel brändiuuringul Brand Capital tunnustuse kui parima hinna ja kvaliteedi suhtega ettevõte Eestis, sh jagasime kategooriate lõikes esikohta selliste väga tuntud kaubamärkidega nagu Swedbank, Nike ja Vana Tallinn.

Millised on olnud suurimad väljakutsed Su töös Maxima ajal?

Täna ei saa ei mina ega kogu meie tiim muidugi üle ega ümber sellest määramatusest, mis tuleneb viiruse levikuga seonduvast. Ühelt poolt on iga ettevõtja kohus viimased pool aastat olnud pingutada oma inimeste tervise ja turvalisuse pärast. Ehkki seadustes ridu ajades pole meid nii nimetatud, aga tegelikult on toidupood oma olemuselt elutähtsa teenuse osutaja. Mis tähendab ka väga suurt vastutust kogu organisatsiooni lõikes.

Samas on olnud ka rõõmsamaid väljakutseid omajagu. Üks neist oli muidugi äpiga seonduv. Kui oled Eesti kõige kiirema levikuga äpp (jätame kõrvale riikliku HOIA, mis hoopis teisest ooperist), siis mõtled loomulikult – mismoodi kasvu jätkata? Samast kasvukõverast ei saa muidugi rääkida, ning ühel hetkel tuleb piir ette kasvõi nutitelefonide kasutajate arvu vaadates, aga potentsiaali on veel.

Filosoofilisemalt – mis on turundaja väljakutse? Mitte unustada vana ja toimivat, aga teha uut ja ägedat. Tabada see moment/idee/lahendus, mis heas mõttes õrritab, aga ei tekita samas võõristust.

Väga vinge on näha, kui sul ja su tiimi tööl on tulemus. Praegust vibe’i tunnetades ja tehtule tagasi vaadates – tööalaselt unistan, et näitaksime ka järgmise aasta kaubanduse aastakongressil Aasta Kaubandusteoga Eesti jaekaubandusturul eeskuju ja utsitaksime sellega tagant ka teisi.

Millised agentuurid Sul abiks on olnud?

Agentuuri ehk teise silmapaarita oleks meie valdkonnas keerukas. Turunduse ja reklaami osas lõime värskelt taaskord käed Kontuur Leo Burnettiga. Meediaplaneerimise tugevaks partneriks on meil jätkuvalt Dentsu. PR-i ja kommunikatsiooniküsimustes oleme aastatepikkuses heas tandemis Hamburg & Partneritega.

Kui suur Maxima turundustiim Eestis on?

Minu meeskond on hetkel kaheksaliikmeline ja teeme enamus asju majasiseselt. Turunduse ja avalike suhete osakond vastutab brändi ja teenuste arenduse, lojaalsusprogrammi juhtimise, kommunikatsiooni ja meediasuhtluse ning CSR-i eest.

Kes peale Su lahkumist turunduse juhtimise üle võtab?

Hetkel oleme uue inimese valikuga poole peal. Seega lähikuu peaks andma arutust.

Miks ikkagi lahkud Maximast?

Nagu ütlesin, võtan järgmise väljakutse Maxima vaatest vastu väga raske südamega. Kuid oleme tõesti nende kolme viimase aastaga oma tiimi nii kenasti käima saanud, et usun – see sõit jätkub ka uuest aastast kõrgetel tuuridel.

Miks ma lähen? Ei taha langeda kulunud klišeede kasutamisse, kuid vahel siiski ongi nii, et tekib mõte astuda samm teises suunas ja võtta ette midagi sootuks uut. Ja just seda tundsingi – praegu on see hetk, kui hakkan Maxima ja oma tiimi tegemistele kaasa elama kõrvaltvaatajana.

Mis edasi plaanis?

Nädal või kaks tahaksin jaanuari lõpus puhata – pole seda tänavu sisuliselt üldse saanud. Ning värske tuhinaga alustan juba 1. veebruaril uuel ametikohal. Aga sellest lähemalt juba siis, kui aeg küps

Intervjueeris: Silja Oja, TULI


Maxima, Kontuur Leo Burnett ja Dentsu on Turundajate Liidu (TULI) liikmed.

Kõik uudised