Kõik uudised

Märtsis ilmub teos Eesti reklaamiajaloost

Facebooki on märkamatult ilmunud lehekülg „Müüdud. Eesti reklaami rääkimata lood 1989-2019”, millelt vaatavad vastu rohkem või vähem naljakad retroreklaamid. Tegemist pole siiski tavalise meelelahutusliku teemalehega, vaid juba enam kui aasta aega kestnud ajalooraamatu lõppvaatusega, mille taga seisavad ajakirjanik Mart Niineste, üritusturundustegelane Jüri Luud ja sotsiaalmeediaekspert Rauno Kutti.

Idee autor Jüri Luud põhjendab raamatu sünnilugu: „Avastasin üle-eelmisel aastal, et Eestis on kaasaegset reklaami tehtud pea kolm aastakümmet, aga mingit vähegi süsteemsemat käsitlust sellest kuskilt leida pole võimalik. Kuna pea kõik olulised isikud tundusid elu ja tervise juures olevat, siis leidsin, et on viimane aeg selline kokkuvõte kirja panna”. Teos on mõeldud hariva, ent samas meelelahutusliku materjalina kõigile, kellele pakub huvi reklaam või kelle töö on mingil ajaperioodil reklaamimaailmaga kokku puutunud. 

Kui tänane sambalõhkumine peaks Riigikogul tuksi minema, siis võiksid rahvaesindajad pigem väheke rumbat proovima. Ilma naljata... Välireklaami kromaliin aastast 1997 Kunstimuuseumi varasalvest. Ühtlasi on hea võimalus tervitada värsket riikliku aumärgi kavaleri Mihkel Smeljanskit.

Raamatusse on koostajate valikul kokku koondatud Eesti põnevamad ja märgilisemad brändid, reklaamid ja kampaaniad ning ära räägitakse ka paarkümmend seni rääkimata põnevat ning uskumatutki lugu. Raamatu kirjutamisel on intervjueeritud enam kui kolmekümmet erinevatel aegadel Eesti reklaamimeredel purjetanud inimest – kindlasti kohtuvad lugejad ammu teada-tuntud tegijatega, aga sõna saavad ka mitmed üllatavad ning teenimatult juba ammu unustatud isikud.  

Lisaks tekstidele on raamatus palju visuaalset materjali, mille hankimine on osutunud algselt arvatust kõvemaks pähkliks. „Materjali kogumine on olnud ootamatult keeruline,” tõdeb Jüri Luud. Eriti probleemseks osutus just 1990. aastate teoste leidmine. „Üheksakümnendad olid tõeline analoogiajastu – klipid liikusid telejaamadesse füüsiliselt videokassettidel, reklaamid printväljaannetesse värvilahutustena trükikiledel jne,” räägib Luud. Väärtuslikuks leiuks oli pankrotistunud TV1 arhiiv, mis on teadmata viisil Rahvusarhiivi Filmiarhiivi jõudnud. Üht-teist on õnnestunud leida ka Kunstimuuseumi kogudest ning Rahvusraamatukogust. 

Milleks üldse raamatusse mingid reklaamklipid, võib tekkida küsimus. Luud, Niineste ja Kutti on veendunud, et üks 2020. aastal Eesti reklaamist rääkiv raamat peab olema interaktiivne ning hõlmama ka liikuvat meediat. Nii ongi kõikidel raamatu lugejatel võimalik oma telefoniga sukelduda reklaamfilmide maailma ning meenutada, missuguste kaadritega ühel või teisel perioodil reklaamipausid möödusid.  

Raamatu kujunduse on enese kanda võtnud agentuur Kontuur Leo Burnett, kujundavad Kaia Rähn ja Urmas Villmann. Raamatu meeskond töötab selle nimel, et trükisoe teos oleks olemas juba käesoleva aasta märtsikuus, Kuldmuna gala ajaks. Peagi käivitub Hooandjas ka raamatu valmimiseks toetuskampaania, milles osalemisega saab iga reklaamihuviline teose sünnile kaasa aidata. 

Vaata ka Facebooki lehte: Müüdud. Eesti reklaami rääkimata lood 1989-2019.

Silja Oja, TULI

Liitu uudiskirjaga