Kuldmuna TV/raadio žürii esimees Urmas Villmann: Shortlistid peaksid olema longlistid

Kuldmuna 2019 reklaamižürii esimees, Kontuur Leo Burnetti loovjuht
Urmas Villmann annab nõu nii TV/raadio kategooriatesse tööde
esitajatele kui ka žüriile.

Kuldmuna reklaamižürii on jagatud kaheks.
Reklaamikategooria töödele nagu kampaaniad, välireklaam, trükireklaam,
otsereklaam, ostukohareklaam, ambient-lahendused ja reklaamteksti meisterlikkus
jagab auhindu žürii, mille esimees on Rein Iida Taevas Ogilvyst.  TV/raadio kategooriaid hindab aga žürii, mille
eesotsas on Urmas Villmann Kontuur LB-st.

Räägi palun endast.

Minu taust on graafiline, aga ilma disainita. Olen lõpetanud
EKA graafika eriala. Esimesed kokkupuuted reklaamiga olid eelmisel sajandil,
heh, kui aus olla, siis tegelikult isegi eelmisel aastatuhandel. Igapäevaselt
olen Kontuur Leo Burnetti loovjuht. Kontuur on tõenäoliselt Eesti viimane
reklaamiagentuur. Meid tuntakse kui kogemustega strateege, uute ideede loojaid
ning kauni, selge ja töötava disaini tegijaid. Teised on muteerunud
sisuturundusagentuurideks, digiagentuurideks, sotsiaalmeediaagentuurideks,
teenusedisainiagentuurideks… Strateegia, loovus ja kvaliteetne disain, see on
Kontuur. Ilmselt oleme viimane omasugune.

Olen osalenud väga paljudes žüriides, väga erinevates
riikides, nii žürii esimehe kui ka lihtliikmena. Kõige eksootilisem ja kaugem
koht on olnud 2008. aastal Dubai Lynx festivalil.

Keda kutsusid
Kuldmuna TV/raadio žüriisse?

Oma žüriisse valisin inimesed, kelle arvamus mulle loeb ja
kellega loodetavasti töid hinnates igav ei hakka. Kuna minu žürii peab hindama
lisaks tele- ja raadioreklamile ka crafti
ehk teostuse kvaliteeti ja erakordsust, siis spetsialistidena on kaasatud ka
produktsioonifirmade esindajad – Rain Tolk Kuukulgurist, Gaida Talu Indie
Filmsist ja Henri Siht Oderist.

Kuldmuna 2019 TV/raadio
žürii:

  • Kerstin “Kessu” Raidma, Tabasco
  • Alvar Jaakson, Utopia
  • Sven Luka, Imagine
  • Gaida Talu, Indi Films
  • Rain Tolk, Kuukulgur Film
  • Henri Siht, Oder
  • Olav Osolin
  • Kaarel Grepp, Age McCann
  • Villem Valme, Tank
  • Maria Urb, AD Angels
  • Siim Nikopensius, Optimist

Milliseid töid
ootate?

Kuldmuna konkursile võib saata kõike, mis vastab Kuldmuna
reglemendile ja reeglitele, nii lihtne see ongi. Nii halbu kui häid töid, nii
tobedaid kui ka lahedaid ideid. Selleks žürii ongi, et terad sõkaldest
eraldada. Ja halbu ideid on vaja selleks, et muidu ei paistaks ju head välja,
eks? Mingit võiduvalemit ei saa ma kahjuks anda, kui see oleks olemas, siis
tegutseksid kõik juba ammu selle valemi alusel.

Mida žüriile enne
hindama asumist südamele paned?

Kolm asja:

„Ma olen seda miljon korda enne näinud!“. Üks teema tööde hindamisel saab tõenäoliselt olema ka tänavu see, et
kellelegi žüriist tundub, et ta on mõnda ideed kuskil enne näinud. Või ise
samasuguse asja mitu aastat tagasi teinud. Või on 100% kindel, et seda tüüpi
asja on mujal maailmas miljon korda tehtud. See võibki nii olla, aga siin on
üks aga: palun olge valmis oma väidet kohe ja sealsamas tõestama. Muidu jääb
see pelgalt kelkimiseks või halvustamiseks. Minu kogemus ütleb, et enamasti on
sarnasused pinnapealsed, mitte sisulised. Enamasti. Kahjuks hilisemaid pretensioone
on väga raske rahuldada. 
Žürii hindamisprotsess on ainulaadne hetk, žüriiruumi kogunenud inimeste
omavahelise keemia, maitsete ja arvamuste kompromiss, mida uuesti korrata pole
võimalik.
 

Žüriid on alati subjektiivsed. Mitte objektiivsed. Žüriiliikmed on inimesed. Seega pole auhindade jaotus kunagi objektiivne,
vaid subjektiivne. Ma olen üpris kindel, et kui vahetada žüriiliikmed välja
teiste inimeste vastu, siis on auhindade järjestus sootuks teine. Inimestel on
kahjuks või õnneks komme hinnata asju, eriti selliseid megaemotsonaalseid asju
nagu reklaam, oma maitse järgi – kas meeldib või ei meeldi. Mulle ei meeldi see
reklaam, kuna mulle ei meeldi selle reklaami muusika… Kas see on halb? On
küll, aga me kõik oleme inimesed, iseendast üle ei saa ja me pole siin erilised,
tõenäoliselt on ka mujal maailmas samamoodi – vahetad žüriiliikmed välja teiste
inimeste vastu ja auhindade järjestus on sootuks teine. 
Mida siis žüriiliikmena teha? Me saame proovida, me saame ennast ületada,
püüda olla võimalikult objektiivsed.
 

Shortlistid peaksid olema longlistid ehk võimalikult pikad. Shortlist ei ole ainult pisike punktikoht, vaid ka Eesti reklaamiajalugu,
ülevaade sel aastal esitatud töödest. Kui vaadata tagasi mõnele Kuldmuna
arhiivis olnud aastale, kus žürii on olnud kitsi ja pika hambaga jaganud
auhindu, pole teinud pikki shortliste, siis tundub, nagu polekski tol aastal
tööd ega reklaame tehtud. Sellised shortlistid ei kõlba koera saba allagi. 
Kindlasti keegi oponeerib, et konkursi tase läheb alla, näiteks kui
kategoorias ongi esitatud ainult mõni üksik töö.
No problemos, shortlisti! Aastad polegi vennad… võib-olla oligi
sitt aasta, aga sitt on teatavasti tuleviku väetis, järgmine kord läheb paremini.

 Tööde esitamise tähtaeg: 25.02.2019 (kell 23:59)

Kuidas ja mida esitada? Lae alla pdf: Kuldmuna 2019 juhend

Esita töö siin: Kuldmuna 2019 tööde esitamise keskkond

Intervjueeris: Silja Oja, Turundajate Liit

Kõik uudised