AKU: Hea disain võib olla nii see, mida sa märkad, kui ka see, mida sa ei märka

7 aastat tagasi lõid disainerid Alari Orav, Kaarel
Kala ja Uku Kristjan Küttis oma firma, mis sai nimeks AKU. Eelmisel aasta saatis AKU Kuldmuna
konkursile 1 töö ja võitis kulla. Sel aastal võttis AKU suurema riski ja saatis
4 tööd, tulemuseks 3 kulda ja 1 hõbe. Lisaks veel Aasta Disainiagentuuri
tiitel. Otsustasin seepeale Alarile ja Ukule nende Pagari tänava kõrgete
lagedega stuudiosse külla minna.

Fotol: Uku Kristjan Küttis, Alari Orav ja Jaan Sarapuu. Pildistas: medieval.photo

Kui te Tankist lahkusite ja AKU lõite, ütlesite, et turunduskommunikatsioon on
end teie jaoks ammendanud ja aeg on edasi liikuda. Et tahate teha rohkem disainispetsiifilisi
asju, milleks reklaamiagentuuris kiire tempoga töötades aega ei jäänud –
infograafikat, lavakujundusi. Kuidas teil nüüd läheb?
 

Uku: Turunduskommunikatsioon on endiselt
ammendunud, tagasi reklaamimaailma pole kiskunud. Aga eks iga kommunikatsioon
on kohati ka turunduskommunikatsioon.

Alari: Me ikka natuke puutume oma töös
turunduskommunikatsiooniga kokku, punast joont pole maha tõmmanud.  

Mis on AKU? Mille poolest ta teistest disainiagentuuridest
eristub?
 

Uku: Me oleme laiapõhjaline graafilise
disaini agentuur. Enamus meie töödest on seotud brändide loomisega. Oskame
kombineerida erinevaid meediume. Ka kujunduskeele osas on meil üsna äratuntav
käekiri ja me hoiame oma stiili. 

Alari: Meil on väga pikk kogemustepagas,
kamba peale mitukümmend aastat. Samas meeldib meile katsetada, oleme
vastuvõtlikud uutele tehnoloogiatele.  

Uku: Me teeme dünaamilisi, lahtiste ja
liikuvate elementidega asju. Näiteks Kuldmunal kulla võitnud Digital Summiti
muster koosneb liikuvatest komponentidest. Samal konkursil hõbeda pälvinud Tallinn
Music Week
i identiteedis ei ole samuti elemendid fikseeritud. Tihti püüame
leida unikaalse kirjatüübi või modifitseerime seda. 


Tallinn Music Week 2018. Disain: AKU

Miks on tüpograafia oluline? Mis sõnumit font endas kannab? 

Uku: Tüpograafia annab disainile
aktsendi. See on justkui kõnelemise viis, mis mõjutab alateadlikult. Peetri
Pizza gooti tähtedega mõjuks ikka väga teistmoodi. 

Alari: See on seotud ka kultuuriruumiga ja
sellega, millega inimesed on harjunud. Küsimus on, kas tahame olla
harjumuspärases ruumis või seda nihestada. 

Uku: Font võib olla anonüümne,
märkamatu, aga mõnikord on vaja, et see oleks muljetavaldav, silmatorkav. 


Tallinn Digital Summit. Disain: AKU

Kui kriitiline on disaini lõpptarbija selle suhtes?

Uku: Tänapäeva tarbija on disaini suhtes
üsna kriitiline, toote ja pakendi väljanägemine on tähtis. Mida laiema levikuga
 toode, seda suuremaid reaktsioone ta tekitab.

Alari: Inimene saab suurema osa infost
maailma kohta ju läbi silmade, seega on visuaalne maailm oluline. Me analüüsime
seda teadlikult. Hea disain võib olla nii see, mida sa märkad, kui ka see, mida
sa ei märka. 

Uku: Kõige hullem on see, kui märkad,
aga see ei funktsioneeri!  Näiteks stop-märk ei tohi kindlasti olla
märkamatu. 

Tegelete ka kasutajamugavuse ja teenusedisainiga? 

Alari: Riivamisi. Oleme teinud hoonetele
infograafikat, näiteks kahele koolimajale. Aga veebilehtede kasutajakogemusega
tegeleme küll. Raske on tõmmata piiri teksti, visuaalse keele, kasutajakogemuse
ja tehnilise lahenduse vahele – need peavad moodustama terviku.  

Kas lisaks graafilisele disainile tegelete ka tootedisainiga? 

Uku: Jah, oleme tooteid ka teinud, aga
enda tarbeks. Näiteks disainisime lõikelaua, et kogeda, milline on
tervikprotsess ideest toote müügini. Müüsime disainiturul kõik 50 lõikelauda ka
ise maha. See müügimehe kogemus oli hea õppetund.  

Alari: Meie positiivne miinus on see, et
meile meeldib lahendada keerukamaid probleeme. Näiteks kujundada selline
pudelisilt, mis ei ole esimene pähe torkav  ega ka mitte lihtsaim
lahendus. 


Tauraite liköörid. Disain: AKU

Tauraite likööri pudelikujundus tõi teile Kuldmunal tänavu kulla.
Milles selle töö erilisus seisneb?
 

Alari: Tiina Tauraite ja Erki Lauri loodud
joogid on erilised – ise kasvatatud ja korjatud marjadest, ise paika timmitud
ja pudelisse pandud. Seega saigi silt tehtud nö tagurpidi – sildi asemel
paistab välja jook ise, vajalik info seda raamimas. Pudeli kaela ehib
taimesildist inspireeritud kaelaetikett. Mõlema lahenduse väljatöötamine
 võttis palju aega ja katsetamist.. 

Uku: See on näide sellest, et me ei tee
ainult trükifaili, vaid juhime kogu disainiprotsessi ideest teostuseni. 


Tauraite liköör. Disain: AKU

Kes on teie klient? 

Uku: Meil on 3 tüüpi kliente: 

Erasektor mikroettevõtetest kuni suurteni.
Näiteks Nortali rebranding oli üks suuremaid töid, tihti aga pöörduvad meie
poole alustavad ettevõtted. 

Kultuur ja loomevaldkond – oleme teinud
festivale, näitusi, raamatuid. Hetkel töötame Budapestis avatava Ida-Euroopa
kunsti keskuse identiteedi ja veebi kallal. Sellest saab meie senise tegevuse
suurim ekspordiprojekt. 

Riik ja institutsionaalsed kliendid,
näiteks Tallinna linn, Riigikogu, Riigikantselei, ERR. 

Nende klientide sees on kahte tüüpi projekte – osad on sellised,
kus on juba mingi identiteet olemas ja meie juurde tullakse nõu küsima, teine
variant see, et on vaid idee, mida teostada tahetakse. Mõnikord ei ole ka
ideed, on ainult tahe midagi teha. 

Ametipositsioonilt on meie klient ideaalis otsustaja. Turundusjuht
on meie jaoks kõige keerulisem klient, kuna ta tihti ei otsusta ise, vaid peab
kõik räägitu veel maja sees üle kinnitama. Tihti tegeleb ta lihtsalt hirmude
maandamisega.  

Alari: Aga kuna meie tööks ei ole
turunduskommunikatsioon, vaid uued tooted või (re)brändimised, siis nende puhul
on õnneks terve ettevõtte juhtkond laua taga.  

Me tunneme oma kliendi ära. Ja ütleme mõnikord ka pakutud tööst
ära, kui see meid ei innusta – väiksema agentuurina on meil see luksus. 

Mida te näiteks ei taha teha? 

Alari: Kasiinot ega kiirlaene ei
teenindaks. Ja alkoholist on meil ainult kaks väiketootjat – kuna me ise nende
tooteid tarbime, siis ei näe seal vastuolu. Kui keegi kasvatab ise sõstraid ja
teeb neist veini, siis see on tore, aga suurtootja odava õlle brändi ma ilmselt
ei tahaks teha. Kõik sõltub siiski kontekstist ja kliendi ambitsioonist
 Üldiselt mulle ka kaubanduskeskused ei meeldi, aga ühte ma just nõustan.  

Uku: Samas kui keegi teeks eetilise,
metseenliku ärimudeliga kasiino, siis võib-olla teeks seda… Üldiselt teeme
asju, mis meile endile huvi pakuvad või läbi mille ise midagi õpime. 

Mida te tahaks teha?

Alari: Mulle meeldivad audiotehnika ja
jalgrattad. Ukule meeldivad noad 🙂 

Mida te meie riigis või linnas muuta tahaksite?

Uku: Neid asju on palju, mida võiks
teha. Ma näiteks ei saa aru, kuidas rongiplaanid toimivad, need näevad välja
nagu hobuste võiduajamise infograafika. 


PART – Practice for Architecture, Research and Theory. Disain: AKU

Sel aastal esitasite Kuldmunale 4 tööd ja saite 3 kulda, 1 hõbeda
ning 1 üllatusmuna. Mis on teie jaoks selliste auhindade mõte või väärtus?
 

Uku: See on hea võimalus oma tööd ära
vormistada, et portfooliosse panna.

Alari: Me ei võta auhindu nii
surmtõsiselt. 

Uku: Suurema agentuuri puhul on
auhinnad kindlasti töötajatele motivaatoriks. Samuti on kliendile tunnustus
oluline, tal on tulevikus nii lihtsam agentuurivalikut põhjendada. Ma ei tea,
et ükski klient oleks meile tänu konkursil võidetud auhindadele tulnud, aga
võib-olla ma lihtsalt ei tea seda.  

Kui paljud teie igapäevatöödest võiks muna võita?

Uku:  Eks me ikka proovime töid
sellel tasemel teha. Samas teeme ka palju asju, mis ei ole konkursitööd,
näiteks konsultatsioonid. 

Alari: Eesmärk on jah see, et suurema osa
töödest võiks ka konkursile esitada, aga tihti olen mina hoopis nõustajana
disainijuhi rollis ja sellest ei teki visuaalset tulemit. 

Kui suur teie tiim on? 

Alari: Põhikohaga oleme kolmekesi, aga
teeme koostööd oma partnerite ja vabakutseliste võrgustikuga. Kaarel Kala on
tänaseks AKUst lahkunud, et keskenduda oma meestekosmeetika brändile Tuul. Mais tuleb meile pooleks aastaks
praktikant Šveitsist. Just panime esmakordselt AKU ajaloos üles disaineri
töökuulutuse
.

Kuidas säilitada originaalsus ja vältida plagiaati? Et kogemata ei
kopeeriks ideed, mis jäänud kuskilt silma ja alateadvusesse.
 

Alari: Selleks pead võimalikult palju
teiste töid vaatama ja enda tööga võrdlema. Või Google image search’i
kasutama. Meil oli reaalne juhtum, kus tegime ühele startupile logo, klient
kinnitas selle ära, aga siis juhuslikult leidsime internetist sarnase logo.
Otsustasime, et muudame enda oma ära. 

Eks see ole ka enda sisetunde küsimus. Meil on iga kujunduse taga
lugu, kuidas ja miks see sündis. Aga ega totaalselt unikaalseid asju ei ole.
Muusikas on ju samuti.

Uku: Läbi uue tehnoloogia tekivad uued võimalused. Tegin näiteks hiljuti
Facebookis ja Instagramis augmented reality näomaske. 4 aastat tagasi
selliseid võimalusi veel polnud. Vaata: Self Love is the Best Love Filter.

Kas ja kuidas te oma agentuuri turundamisega tegelete? 

Alari:  Tegeleme, aga peaks rohkem
tegelema. See nõuab aega, nii nagu ka konkurssidel osalemine nõuab aega. Ja
küsimus on, kuhu sa oma raha investeerid – võib-olla palgata konkurssidel
osalemise asemel hoopis portfoolio pildistamiseks parem ja kallim fotograaf? 


Pildil: Alari Orav Jaapani Forbes’is

Kas teil välismaiseid kliente ka on? 

Alari: Disain on väga usalduspõhine äri ja
see usaldus tekib inimestega ühes ruumis viibides. See on nii igal pool
maailmas. Kliendid tekivad läbi isikliku soovituse või kontakti. Oleme teinud
töid Qatari, USAsse, Austraaliasse, Taani, Soome ja Rootsi. Hetkel näiteks Hong
Kongi, see  klient leidis meid Behance’ist. 

Kuna ma juhtisin Eesti Disainimeeskonda, siis peale seda tegi
Jaapani Forbes minuga loo ja tänu sellele kohtun varsti Tallinnas ühe Jaapani
agentuuri esindajaga, kes on koostööst huvitatud. 

Uku: Eesti suhtes kehtib eelarvamus, et
siit saab odavamalt, aga ei ole nii. Tunnihinnad maailmas on USAs, Soomes ja
Eestis üsna sarnased. Küsimus on selles, et mitu tundi läheb ja ses mõttes on
Eesti tõesti soodsam, et me teeme kiiremini.  

Kuidas teie töö hind kujuneb? Millise summaga on mõtet üle teie
ukseläve astuda?

Alari: See sõltub tööst, aga uue kliendi puhul räägime suurusjärgust 5000 eurot. Selle eest ei saa muidugi kõike, nii
identiteeti kui veebi. Kindlasti hinnastame veidi erinevalt tööd Google’ile ja
Eesti väikeettevõtjale. 

Uku: Üldiselt püüame võtta väikseid
projekte vähem, kuna töökulu ja ajamaht on nende puhul ikkagi suured. Aga teeme
alati erandi, kui projekt ise on huvitav. Ja kultuuriklientidele teeme
hinnaalandust. 

Kas midagi heategevuslikus korras ka teete? 

Uku: Jah, endale südamelähedasi asju.
Näiteks Kõigi Eesti puhul aitasin mingeid asju tasuta teha.  

Alari: Mina olen vabatahtlikuna Mondo
nõukogus, nõustan neid disaini alal. Tegime neile disainiauditi ja uue
identiteedi, mida nad nüüd kenasti rakendavad.  

Kust te inspiratsiooni ammutate?

Alari: Eks me vaatame ringi, mõnikord ka
mujalt kui graafilisest disainist või fondisaitidelt. Inspiratsiooni võib
ammutada tehnoloogiaartiklitest, kus kirjutatakse  uutest
tehnoloogilistest lahendustest. Või konkreetse sektori töid kaardistades, et
saada aru konkurentsisituatsioonist. Pigem on täna küsimus selles, kuidas end
info ülekülluse eest kaitsta. 

Vaata ka: aku.co 

Intervjueeris: Silja Oja, Turundajate Liit  

Kõik uudised