14.12.2023

Kuhu liigub üritusturundus? Viis trendi maailma ühelt kõige kõvemalt festivalilt

AI, VR ning vinge loojutustamine. Melissa Mühlberg ja Martin Rauam Jolosest külastasid Roomas toimunud BEA World Festivali ehk Best Event Awardsi ning panid kirja viis trendi, mis üritusel selgelt välja joonistusid.

Hetk, mil kuulutati välja BEA World Festivali Grand Prix võitja. Foto: BEA

Novembri lõpus juba 18. korda toimunud konkurss on Euroopas üks üritusturundusagentuuride olulisemaid võistlusi. Järjest rohkem on seal osalisi ka mujalt maailmast, näiteks Ameerika Ühendriikidest ja Aasiast. Eesti üritusturundusagentuuridel oli tänavu au tuua koju tagasi kolm auhinda, ühe kulla võitis Milestone, kaks pronksi Jolos.

  • AI tegi kodututest kunstnikud

Ei tohiks tulla üllatusena, et AI kasutus reklaami- ja üritusturundusmaastikul on tõstnud loovuse uuele tasemele. BEA-l paistsid silma kaks erinevat AI külge. Küsimus ei ole mitte ainult selles, mida AI genereerida suudab, vaid ka selles, kuidas sellele värsket väljundit leida. 

BEA Grand Prix võitnud projekt “Homeless Gallery” hõlmas endas mõlemat. Selleks, et pöörata tähelepanu Hamburgis süvenevale kodutute probleemile, koguti kokku lugusid kriisis kannatada saanud inimestelt. AI valmistas lugudest inspireeritud kunstiteosed ehk AI abiga muudeti nad kõik kunstnikeks. Valminud teosed seati näitusena üles kohtadesse, kus kodutud oma öid veedavad. Hiljem müüdi maalid oksjonil maha ning teenitud raha annetati heategevuseks.  

Valminud on ka esimesed päris lahedad ning tehnoloogiliselt kõrgel teostuslikul tasemel AI tööd. Need ei ole lihtsalt Midjourney katsetused, vaid tehtud asjatundlike kunstnike poolt. Näiteks Prantsusmaa agentuuri Magic Gardeni projekt “Samaritaine”.

AI leidis rakendust ka teistes valdkondades. BEA-lt viis auhinda võitnud Norra agentuur Fieldworks arendas ettevõttes AI, mis kirjutas BEA hindamiskriteeriumitest tulenevalt kõik pitch’ide tekstid. Tulemuste pealt võib julgelt öelda, et see töötas. 

  • Loojutustamise oskus on aina olulisem

Eraldi trendina tasub mainida case study’de taset ning loojutustamise oskust. Tundub, et aastatega panustatakse case study’des sellele aspektile rohkem kui näiteks projektide tehnilistele iseärasustele või detailidele. Case study’d näevad järjest rohkem välja nagu lühifilmid ning hõlmavad endas head – projekti illustreerivat – lugu ning silmapaistvat graafilist disaini. Kasutuses on nii ürituste klipid kui ka disainerite poolt loodud liikuv graafika. Kokku moodustub silmapaistev wesandersonilik lühifilmi elamus. 

Teisest küljest tuleb tõdeda, et Euroopas tehakse väga palju suurt ja keerukat üritusturundust, millel on vastupidiselt väga nõrk lugu või ei osata seda lihtsalt jutustada. Eesti mõistes meeletute eelarvetega kampaaniad, millel ideed nagu ei olegi, ronivad vahel päris kõrgetele kohtadele, sest näevad videos ja esitluses väga põnevad ja keerukad välja. 

  • VR ei ole kuhugi kadunud

Ei ole ka VR ehk virtuaalreaalsus kuhugi maailmast kadunud. Aga nagu eelmiste punktide puhul, on VR muutunud oluliseks selleks, et anda edasi lugu ja kogemust. Seda ei kasutata lihtsalt kasutamise enda pärast. 

Samas tundub, et selliste vahendite kasutamine on omane kindlat tüüpi üritustele ning päris nii ei ole, et kõik maailma üritused hakkavad üleöö AI, AR või VR lahendusi rakendama. 

Silmapaistva näitena võib välja tuua Saksamaa agentuuri Onliveline GmbH projekti “Fighting Lupus”, mis aitas VRi abil inimestel oma kehasse reisida ning keerulise haiguse kohta rohkem õppida. 

  • Jätkusuutlikkus on oluline kogu võistlusel

On suur rõõm öelda, et jätkusuutlikkus ei mängi rolli ainult oma kategoorias, vaid on oluline kogu võistlusel. Kuigi jätkusuutlikkuse tulemusi saab hinnata ainult ettenähtud kategoorias, oli tore kuulda, kuidas rohelise mõtteviisiga küsimusi esitati ka teiste kategooriate puhul. 

Mitmed üritusturundusagentuurid on jätkusuutlikkusega jõudnud kohta, kus arendatakse süsteeme ürituse jalajälje kalkuleerimiseks. Mõni loob lausa korduvkasutatavaid multifunktsionaalseid expo alasid. Samas on paljudel jätkusuutlikkuse teemadel veel väga pikk maa minna. 

Silma paistis Brasiilia üritus “Rock in Rio”, kus lisaks rohelisele lähenemisele pandi muusika loomiseks tööle loodus. Sammalt patsutades sai Brasiilia suurimal muusikafestivalil trummirütmi imiteerida. See on loovus ning jätkusuutlikkus käsikäes. 

  • Esiplaanil on pehmed väärtused

Väljendusviisid ning lahendused on erinevad, kuid tundub, et üheks kõige märkimisväärsemaks trendiks on saamas pehmed väärtused ning maailma paremaks paigaks muutmine. Seda samm-sammu haaval. 

Järjepidevalt teenivad auhindu projektid, mille eesmärgiks on kedagi aidata. Olgu nendeks siis Ukraina kriisis kannatanud; inimesed, kes on kodu kaotanud või inimesed, kes põevad rasket haigust. 

Lisaks ilmselgete sotsiaalse fookusega projektidele paistsid silma ka lahendused, kus ettevõtete enda töötajate jaoks midagi ära tehti – olgu nendeks täidetud unistused või võimalus kogeda midagi uut ja erilist. 

Selles osas, kuidas tunda emotsiooni taga ära sisulist ja uudset üritusturundust, on žüriide tase väga erinev. Hingematva temaatikaga lähteülesanded on tihti ka keskpärase teostuse juures pisarakiskujad. 

Kokkuvõtteks võib öelda, et oli kirju, aga ootuspärane aasta, mille üldist taset võib tugevaks keskmiseks lugeda. Hea meel on näha, et Eesti tegijate tööd on konkursil kenasti pildis ja tase on Euroopa parimatega võrreldav. See on meie sisendeid ning turu suurust arvestades väga suur kompliment kõigile kohalikus üritusturunduse sektoris töötavatele proffidele. 

Kehtib vana tõde, et üritusturunduses käivad tehnika, loovus ning pehmed väärtused käsikäes. Suur rõõm on näha, kuidas tehnikale on leitud loovaid rakendusi maailma paremaks muutmisel. 

Autorid: Melissa Mühlberg ja Martin Rauam, Jolos
Toimetas: Siim Kera, TULI

 

Kõik uudised

TULIs on üle saja liikme. Liitu sinagi Eesti suurima turunduskogukonnaga!

Loe siit, mis hüvesid TULI liikmed naudivad.

TULIst lähemalt