30.03.2021

Turul on efektiivseim suhtluskanal jätkuvalt näost näkku jutuajamine

Turunduses pole ju mingit vahet, mida sa turundad? Kaubanduskeskust või turgu, ikka pead tegelema klientide ja rentnikega ning ikka kasutad ühtesid ja samu turunduskanaleid. Tegelikult on erinevused suured, sest turul on tavaline, et müüja vaatab meilikasti paar korda aastas, digikanalid puuduvad sootuks ning tõeline valuuta on otsesuhtlus. Erinevusi on teisigi, kirjutab Balti Jaama Turu turundusjuht Egle Tüksammel.

Egle Tüksammel
Balti Jaama Turu turundusjuht Egle Tüksammel

Kaubanduskeskustes on turunduseks võimalik kasutada digiekraane, siseraadiot, suuri bännereid maja küljes ning – ärgem unustagem kõige olulisemat – allahindluskampaaniaid. Turul on võimalused palju tagasihoidlikumad. Ei mingeid ekraane, raadiot või bännereid. On vaid tagasihoidlik viidandus ja kauplejatel, kelle kapsad-kartulid maksavad alla euro, on väga keeruline teha suurt hinnakampaaniat ning tulla välja hüüdlausega „Kogu kaup –50%!“.

Turul on omad nüansid

Kuid turul on omad trumbid. Autentsus, originaalsus, võimalus toodet kohapeal maitsta, vahetu suhtlus ja fakt, et kauplejad tunnevad oma kaupa läbi ja lõhki ning oskavad iga toote teekonna turuletile peensusteni lahti rääkida. Tihti on kauplejateks perekonnad, kes oma lapsi maast madalast pereärisse pühendavad ja hiljem auga äri üle annavad. Balti Jaama Turu ja Keskturu puhul on selgelt näha, et kvaliteetne kaup ja vahetu suhtlus ostjatega on see, mis tagab edu.

Kui kaubanduskeskustes planeeritakse kampaaniad aasta lõikes pikalt ette, siis turgudel on keeruline isegi mõned kuud ette mõelda, kuna kaup on hooajaline ja kunagi ei tea, millal loodus kõik plaanid pea peale pöörab. Hea näide on Balti Jaama Turu „Maasikafestival“. Kui kalendrisse vaadates võiks ennustada, et õige aeg festivali korraldamiseks on juuni keskpaik, võib juhtuda, et just siis kostitatakse meid vihmaperioodiga ja kõik plaanid lükkuvad mitu nädalat edasi või – veelgi hullem– jäävad üldse ära, sest saaki ei ole. Ootamatused ja plaanimuudatused turunduses on pigem tavalised, kui erandlikud.

bjt
Foto: www.facebook.com/jaamaturg

Teine oluline erinevus seisneb kommunikatsioonis rentnikega. Suuremal osal inimestest on toimiv e-mail ja nad on regulaarsed sotsiaalmeedia kasutajad, kuid umbes 30% turul kauplejatest on jäänud traditsioonilisteks – nad ei vaata üldse või kontrollivad oma e-maile paar korda aastas ning eelistavad näost näkku suhtlust. „Moodsate tehnikavidinate“ katsetamine ei ole välistatud, kuid tekitab neis ettevaatlikust.

Selleks, et koostöö sujuks, ongi turgudel kõige efektiivsem vana hea näost näkku suhtlemine. Kui kauplejatele on vaja uut infot jagada, siis käivadki meie administraatorid kõik letid läbi ja räägivad kõigiga personaalselt. Aga oluline on see, et info jõuab õige inimeseni ja seda isegi siis, kui oma e-kirju vaadati viimati jõulude ajal.

Kaubanduskeskuste turunduse suurimad väljakutsed

Kaubanduskeskuste puhul on suurim väljakutse kindlasti see, kuidas saada inimesed oma keskusesse. Eestis on ühe elaniku kohta kõige rohkem kaubanduskeskusi Euroopas ja konkurents on äärmiselt tugev. Iga kaubanduskeskus pingutab, et klient just neid külastaks. Astri Grupile kuuluvate keskuste puhul oleme lisaks igapäevastele turundustegevustele pannud suurt rõhku interjöörile. Meie eesmärk on pakkuda elukeskkondi, kus kaubandus, meelelahutus, teenindus, kodud ja ärid võimendavad teineteist. Keskus ei ole lihtsalt üksteise kõrval reas seisvad kauplused.

Järjest enam jõuab kaubanduskeskustesse avaliku sektori teenuseid (arstikeskused, raamatukogud jpm) – ikka selleks, et olla inimestele mugavalt lähedal. Kui aastaid tagasi fantaseeriti, et kunagi tuleb aeg, mil kaubanduskeskustes on ka hotellid ja korterid, siis praegu on see reaalsuseks saanud ning Lõunakeskuse linnakus on olemas isegi koolimaja. Ehk et kaubanduskeskustest on saanud elukeskkonnad, kust lahkumiseks otsest vajadust ei ole. Tuntud iluuisutamise treener Alexei Mishin on öelnud, et nad tulevad Venemaalt Lõunakeskuses paiknevasse Astri Arenasse uisulaagrisse, sest nii on neil mugav ja turvaline. Kaks nädalat majast lahkumata, lapsed ööbivad hotellis, kust saab ilma õue minemata jäähalli ning lisaks on kohapeal olemas toidukohad, poed ja kino.

Turul viib sihile järjepidevus ja selgitustöö

Balti Jaama Turu turunduse kõige keerulisemad sammud said tehtud paaril esimesel aastal. Alustades oli põhirõhk toidul, et inimestel tekiks harjumus Balti Jaama Turgu külastada. Edasi tulid kindlatele sihtgruppidele mõeldud üritused, mis on saanud iga aastaga järjest populaarsemateks. Keeruline oli ka uuendustega, sest turul kauplejad on väga erinevast vanusegrupist ja eakamad kauplejad suhtusid uuendustesse – näiteks makseterminalide kasutamisse – mõnda aega ettevaatlikult. Kuid peale personaalseid vestlusi ja selgitustööd, kuidas see samm tema ärile kasu toob, saadi kõhklustest üle ja nüüd piiksutavad kliendid viipemakseid peaaegu iga kaupleja juures. Järjepidevus ja selgitustöö on turul see, mis sihile viib. Kui nähakse, et väljapakutud turundustegevused naaberkaupleja juures päriselt ka toimivad, siis tulevad ka suurimad kõhklejad lõpuks kaasa.

Balti Jaama Turu oluliseks väljakutseks on, kuidas leida niivõrd erinevate kauplejate puhul kõigile sobiv ja toimiv lahendus. Kui minu eelkäijad ligi neli aastat tagasi moodsa turu turundamisega alustasid, siis ei teadnud tegelikult keegi, kuidas see täpselt käima peaks. Manuaali ees ei olnud ja kõik tuli ise läbi proovida. Kiiresti sai selgeks, et suvel, kui turgudel on kodumaine toodang, leiavad inimesed ikka tee turule. Talvel tuleb aga rohkem pingutada ning pakkuda külastajatele elamusi. Nii sai alguse ürituste traditsioon. Täna on muidugi oluliselt lihtsam, aga nagu viimane aasta on näidanud, siis ootamatusi ja olukordi, milles keegi kunagi olnud ei ole, tuleb endiselt ette.

Hea meel on, et oleme saanud turu kontseptsiooni muuta ja näidanud, et turg ei ole ammu enam koht, kust kiiresti kaup ära osta, vaid koht, kus aega veeta, sõpradega kohtuda, head toitu nautida ja aeg-ajalt pidutseda. Balti Jaama Turgu külastatakse aastas ligi kuus miljonit korda ja see näitab, et oleme astunud õigeid samme ja leidnud sihitud turunduse abil üles oma kliendid.

Egle Tüksammel, Balti Jaama Turu turundusjuht

Balti Jaama Turg kuulub Astri Gruppi, mis on Turundajate Liidu (TULI) liige.

Kõik uudised

TULIs on üle saja liikme. Liitu sinagi Eesti suurima turunduskogukonnaga!

Loe siit, mis hüvesid TULI liikmed naudivad.

TULIst lähemalt