11.01.2024

TULIUUS LIIGE | PS Music Agency räägib nublu näitel, kuidas teha muusikust bränd

nublu on nüüd (peaaegu) TULI liige! Õigemini, Turundajate Liiduga liitus PS Music Agency, mille hoole all on Eesti üks menukaim artist nublu ning mis korraldab suviti Pärnus toimuvat Beach Grind festivali. Hiljuti oma 15. sünnipäeva tähistanud ettevõttega räägime eespool mainitud nimedest, aga ka lollidest ideedest ja brändingust.

PS Music Agency on ehitanud ka menuräppari nublu (pildil) brändi. Foto: PS Music Agency

“Asjaarmastus,” vastab PS Music Agency promootor Kaarel Sein, kui küsin, kuidas nad võrdlemisi kaua vastu on pidanud. “See ei tundu nagu töö. Pigem tuleme sõpradega kokku ja hakkame ägedaid asju planeerima. Oleme heas mõttes natuke segased inimesed (naerab – toim.). See on adrenaliinilaks.” 

Lisaks Seinale on meie vestlusringis turundusjuht Triinu Talviste ning booking assistant Merike Rundu. 

Käisin teie kodulehel ja seal oli teil tiimi all üheksa inimest. Üllatusin, et Eestis on muusikaagentuur, kus töötab nii palju rahvast. See tundub meie üsna väikese muusikatööstuse kohta korralik number. 

Kaarel: Isegi üllatun! Meie kasv on toimunud viimastel aastatel, enne oli boyband vibes. Arvan, et kasv on vajalik ja vahepeal peab võtma väikeseid riske. See agentuur on kauatehtud kaunike ja teeme kõike ühisel eesmärgil. Hullu käsuliini ei ole. Keegi ei tunne, et “oh, olen nüüd ülemus.”. Meil on mindset, et kui kellelgi on hea idee, aitame ellu viia. Selleks, et kuskil platsil kaks päeva festivali teha, käib töö aasta otsa. Pinged on suured ja hästi palju on teha, tihtipeale peadki oma põhitööst välja hüppama. 

img 1014 1
Siin tiimipildil on isegi rohkem kui üheksa inimest! Foto: Erakogu

Olite pikalt võrdlemisi väikesed. Kui palju saab agentuuri kasvus tänada nublu edu? 

Kaarel: Kindlasti saab. Absoluutselt. Ta sattus meie ellu suhteliselt ootamatult. Ta esines oma esimese tuleku tipus ühel meie üritusel ja hakkas kontoris käima ning nõu küsima asjade kohta, mis puudutasid tema sotsiaalmeedia platvorme ja esinemisi.

Hakkasime koostööd tegema ning see, et lõime talle varakult struktuuri, aitas tal kiiremini kasvada.

Kindlasti on tema edu on aidanud ka meil kasvada ning meie brändi tuntusele palju kaasa aidanud. Ta on artist, kellele kogu tiim alati kaasa mõtleb. Kui varem oli meie managementil neli artisti, siis praegu on ainult nublu alles.

Tihtipeale ei ole muusiku tähelend populaarsuse tipul eriti pikk, aga nublul on sellega hästi läinud. Kuidas hoida värskena mitte ainult muusikut ja muusikat, vaid ka brändi? 

Kaarel: See on väga hea küsimus. Tema enda filosoofia on, et see, mis meid on siia toonud, ei vii meid enam edasi. Seda ta kogu aeg mõtleb ja ütleb. Ta ei taha korrata sama formaadiga lugu, tal on esiplaanil innovatiivsus. Kui ta poleks suutnud värsket muusikat toota ning olla läbi viie aasta relevantne, poleks meil olnud ka millegagi töötada. Samas, kui me poleks taganud struktuuri, et ta saab muusikaga tegeleda, oleks asjad võib-olla teisiti läinud. 

See on koostöö. Meil on head inimesed ja hea tunnetus. Teame, mis muusika toimib. Ta on ise nii kreisi tüüp ja ideid tuleb nii palju, et peab valima, mida teha. Meie mõtteviis on alati olnud, et ta on premium toode, veidi isegi defitsiitne. Me ei ole korraldanud väikeste maapubide tuuri. Teeme pigem vähem, intervjuusid ta põhimõtteliselt ei anna. 

Isegi inflatsiooni ajal ei müü me tema esinemist odavalt. Eesti on nii väike, et kui teed kellelegi erandi, siis jutt levib ning teised tahavad ka soodsamalt. Töötame iga päev, et turu keskmist hoida. Mitte ainult seepärast, et nublu teeniks hästi, vaid et ka teised artistid saaksid muusikast elatuda. See kõik annab tööstusesse tagasi ning tekitab rohkem tugistruktuure. 

Triinu: nublu võis olla õigel ajal õiges kohas, aga see, et ta praeguseni tipus on, ei ole vedamine, vaid järjepidev töö ja strateegia. 

Kaarel: Alguses tundus küll, et ta libiseb tagumiku peal ülesmäge, juhhhu! (kõik naeravad – toim.). Et varsti peaks alla tulema. Eks karjäär on ikka üles-alla käinud, aga kui ta praegu saab näiteks Spotify või Youtube’i trending number üheks, siis me isegi ei räägi sellest. Mitte, et tahaks uhkustada, aga teame, et see juhtub ja that’s it. Teame, kuidas relevantne olla, mis brändidega koostööd teha ja mis muusikat välja anda. 

Mis siin salata, Soome koostöö, mida ta Mikael Gabrieliga alustas, on uut energiat juurde andnud. Märkimisväärne hulk kogu nublu Spotify kuulamistest tuleb Soomest. Teda kutsutakse Soome festivalidele ning ta esineb soomlaste erapidudel (eile selgus, et nublu ja Mikael Gabriel osalevad Soome eurolaulu eelvoorus – toim.). 

kuum tartu 149 1
nublu ja Gameboy Tetris Tartus. Foto: PS Music Agency

Kuidas muusikuna oma brändi ehitada? Võib-olla seda lugu loeb keegi, kes on oma karjääri alguses ning tahaks midagi kõrva taha panna. Milliseid juhtnööre teil jagada on? 

Kaarel: Kaks muna, klaasitäis piima, näpuotsaga soola ja suhkrut (naerab – toim.).

Triinu: Oluline on nii muusika turundamine kui ka enda brändi loomine. Kõik peab tulema inimese seest. nublut eristab turul see, et ta on jäänud endaks ja autentseks. See, kuidas ta asju ütleb ja see, mida ta teeb, ongi tema. 

Minu nõuanne on: jää iseendaks ja ära kopeeri kedagi. Üldjuhul ei too kopeerimine edu või paistab lihtsalt läbi. Alustuseks soovitaksin endale paberile välja kirjutada, kes sa oled, mida sa teed, mis sulle meeldib, millised on su väärtused – tekita endale piisavalt läbipaistev arusaam oma brändist. Teiseks, kirjutada välja oma eesmärgid: kuhu sa jõuda tahad ja mida saavutada soovid. Siinkohal tasub kindlasti olla aus iseenda vastu. Ja kolmandaks leida lahendused, kuidas kõige selleni jõuda. Kindlasti soovitaksin leida endale vähemalt üks mõttekaaslane. Nii on oluliselt lihtsam edasi liikuda. 

Ja lõpetuseks, kordan, jää alati iseendaks. Tee asju südamega ja siiralt. Usu, see paistab läbi. 

Kaarel: Täiesti nõus. Usutavus kõlab muusikast läbi. Võtame kaks lugu, mõlemad on hästi produtseeritud, kuid üks tõmbab sügavamale kui teine. See oleneb sellest, mida sa loosse sisse paned. nublu elab värvikat elu, ta käib üksi reisimas, satub igasugustesse olukordadesse ning ammutab inspiratsiooni. 

Merike: Oluline on ka järjepidevus. Alustava artistina pead turundustegevusi jätkama ka siis, kui oled ühe korra proovinud ja see ei töötanud. Mõtle plaan läbi ja jää sellele kindlaks. 

Triinu: Ülihea on, kui sul on keegi kõrval, kellega ideid põrgatada. Olen ise näinud, et muusikud võivad olla väga enesekindlad inimesed, aga me kõik vajame heakskiitu, eriti kui tegemist on loominguga. Keegi peab ütlema, et oled õigel teel. Vahel kaob siht silme eest ära ja ei tea, kuhu liikuma peaks. Kui oled oma loomingus väga kinni, on vaja kedagi, kes oleks kahe jalaga maa peal.

213754 apr15 raunoliivandphotography 9249
Bedwetters mullu aprillis Kultuurikatlas esinemas. Foto: Rauno Liivand

Keegi, kes vahel ütleks, et mõni idee on väga loll!

Kaarel: Jajah, täpselt. Mäletan, kui nublu ütles ühel päeval, et ta läheb annab Pulsi ajakirjale intervjuu ning ütleb, et ta esinejanimi on nüüdsest nublik. Okei. Mul hakkas kõht keerama. Mõtlesin, et nüüd tuleb kõik ümber teha ja mõelda ning mis see talle üldse annab? 

Tal oli tekkinud sisemine dilemma, sest Facebookis olid veel mõned sarnase nimega lehed. New Yorgis on näiteks džässiklubi Nublu, millel on isegi sarnane logo. Muidugi on olemas ka suitsuandur. 

See hakkas teda niimoodi rõhuma. Ütlesin, et “c’mon, sa oled nublu! Ütled nublu, inimesed teavad sind! Suitsuandur on võib-olla teisel kohal.” Kuidagi rääkisin ta ära. See oli väga suur kergendus. Aga mõnikord on ka vaja lihtsalt öelda, et äkki see pikk sinine krokodillinahast mantel ei ole esinemiseks kõige lahedam.

Merike: Aga võib-olla just on! 

Kaarel: Aga võib-olla just on (naerab – toim.)! 

Triinu: Nagu nublu ühes loos ütleb: “mõned vead on liiga head, et mitte teha uuesti.”

Kaarel: Just, oleme kõik kasvanud ja vigu teinud. Siiamaani teeme. On olnud selliseid prohmakaid, et vaatame üksteisele otsa ja mõtleme, kas saame jätkata. 

Olen märganud, et turule tuleb uusi korraldajaid ning üritusi toimub väga palju. Samas peaks ju inimestel vähem raha olema. Ehk konkurents külastaja tähelepanu nimel tundub erakordselt tihe. Kuidas teid sündmuste rohkus mõjutab? 

Kaarel: Ma olen seda ringi mitu korda näinud. On tuldud tegema samu või sarnaseid üritusi nagu meie. See mull on alati lõhki läinud. Suur osa teeb üks-kaks-kolm üritust ning annab siis alla.

Ega see kokkuvõttes hea ei ole. Paljud sellised korraldajad saavad praegu ka välisartiste kätte ning see segab turgu. Mis siin salata, on mõjutanud küll, aga oleme pika ajalooga ning klubitasandil väga üritusi ei tee – seal see hakkaski kõige rohkem kandadele astuma. 

bru c 29 04 2022 tallinn noblessneri valukoda 22 04 30 02 11 33
2022. aastal hullutas Noblessneri Valukojas publikut briti räppar Bru-C. Foto: PS Music Agency

Festivalide turule on ka üritatud tulla, aga see on raske, sest seal on oluline pikaajaline suhe. Klient peab sind usaldama. Võtame näiteks Weekend Festivali, millega olime ise seotud. Nende strateegia oli vale. Nad tulid esimesel aastal megasuurelt ning seejärel läks asi järjest väiksemaks.

Seal olid kõik artistid maailmatasemel, aga kui üritus on kohe maksimaalselt suur ning järgnevatel aastatel väiksem, siis see mõjub halvasti. Samas piletihind tõusis. Meie oleme Beach Grindiga vaikselt üles kasvanud. Iga aasta teeme natuke rohkem. 

Merike: Festivalil tuleb bränd mängu. Bränd ütleb, mida inimene ürituselt saab. 

Öeldakse, et kui majanduses on raske, kärbivad inimesed meelelahutuselt. On seda näha? Või ütlevad inimesed, et “ma ei pea sööma, ma pean nublut nägema!” 

Merike: Võib-olla veidi oli näha, et eelmine aasta broneeriti jõulupidudeks vähem artiste.

Triinu: Kui festivali piletimüüki vaadata, siis Beach Grindil me seda ei tundnud. Üritusele on tekkinud lojaalsed fännid, kes on kodulehel ootamas, kui piletid kell 10.00 müüki tulevad. 

Kaarel: Meie põhisihtrühm on vanuses 18-35 ning eriti seal 18-25 hulgas on seis selline, et isegi kui raha ei ole, siis kuidagi see ikka leitakse. Pidu ja sotsialiseerumine on hierarhias esiplaanil (muigab – toim.). Ise mõtlesin ju samamoodi, et okei, homme ei söö, aga täna lähen panen pidu. 

Merike: Täpselt. Paar õhtusööki võib vahele jätta ja saabki pileti osta (kõik naeravad – toim.). 

221837762 5861550883917283 8764880172739026081 n
Lemmikut peab nägema! Foto: PS Music Agency

Beach Grind paistab üsna vastuoluline üritus. Mõnele meeldib väga, teisele üldse mitte. 

Kaarel: 80% meie tiimist  on pärnakad – okei, praeguseks võib-olla veidi vähem. Tahame olla linnaga heas suhtes ja teha festivali, kuhu tahaksid kõik inimesed tulla. Oleme reivist välja kasvanud ning see on meie ajaloos väga oluline, aga eelmisel aastal külastas meid palju erinevas vanuses inimesi.

See juhtum, mis festivalile koleda lõpu pani, on asi, millega peame tegelema. Teame, et meie festival on hea. Kel on festivalist negatiivne arvamus kujunenud, peaks ise kohale tulema ja olen kindel, et see muutub positiivsemaks. 

Merike: Eelmisel aastal lisasime Ammende villa hoovi kolmanda lava, kus olid uued stiilid ja mis kõnetas publikut vanuses 25-45. Tulevaks aastaks vaatame samuti, et line-up püüaks laiemat publikut kui vaid reivirahvas. 

Kaarel: Keskmise vanuse tõstmine on väga teadlik plaan. 

andreioz bg23 day2 68
Beach Grindile on oodatud reivirahvas ja kõik teised. Foto: Andrei Ozdoba

Korraldate ka alternatiivsemat SUME festivali. Kas ja millal võiks Eestis olla selline festival nagu Helsingis toimuv Flow? 

Kaarel: Flow on tõesti väga hea üritus ning SUME tahab sealt šnitti võtta. Aga selleks, et kanda kinnitada, peame ühe jalaga mainstreamis olema. Kui tekib fännkond, saab rohkem eksperimenteerida. See on kindlasti meie eesmärk. 

Eestis on selliste väiksemate alažanrite armastajaid nii vähe, et lihtsalt ei tule festivali kokku. Aga proovime. Oleme ka ise selles süüdi, et Eestis on turundamine hästi nimepõhine. Eestlased lähevad nime vaatama. Ei ole seda, et lähme kuulame head muusikat tegevat tundmatut artisti.

Flow’l käib palju välismaalasi. Oleks hea, kui me ei peaks SUME-l ainult kohalikest inimestest sõltuma. Kui tulevad väliskülalised, tulevad kohalikud ka. 

06aug2022 210238 rlp 3055 photoraunoliivand 1
NOËP SUME festivalil esinemas. Foto: Rauno Liivand

Triinu: Kui võrrelda Beach Grindiga, mis toimus tänavu juba kümnedat korda, siis SUME Festival on selle kõrval alles lapsekingades. Möödunud aastal kolmandat korda toimunud SUME Festival on tegelikult teinud praeguseks meeletu arengu – oleme leidnud SUME-le koha, kuhu soovime püsima jääda. Mis saaks olla veel ideaalsem kui idülliline Kadrioru park?

Küll aga nagu iga bränd, vajab ka SUME aega ja tööd, et kasvatada brändi ning võita inimeste usaldus. Meie meeskond töötab selle nimel, et SUME jõuaks sinnani, kus SUME oleks armastatuim linnafestival Eestis. Olen enam kui kindel, et mõne aasta pärast oleme selleni jõudnud. 

Eelmisel aastal oli kümnes Beach Grind. On läinud palju aega, et jõuda praegusesse kohta. SUME toimus festivalina kolmandat korda. Oleme alguses ja alles kasvatame brändi lojaalsust. See, milliseks muutume, selgub kahe-kolme aastaga. Eesmärk on Flow suunas liikuda. 

Kaarel: Jah, tahame, et see oleks maitseka muusika festival. Igas riigis tähendab see midagi erinevat, aga põhimõte on sama.  

Miks TULI-ga liitusite? 

Kaarel: Tunneme, et oleme nüüd päris agentuur. Võib-olla on meil oma kogemusega midagi huvitavat pakkuda ja samas ka õppida. 

Merike: Turundus on ju väga suur osa meie tööst. Põhimõtteliselt kogu aeg turundame. 

Triinu: Otsime uusi kontakte, partnereid ja ideid. Mida suurem on kommuun, seda rohkem on häid ideid.

Kaarel: Põhieesmärk on, et sa tuleksid ka Beach Grindile ja vaataksid, mis seal toimub (naerab – toim). 

Autor: Siim Kera, TULI

Kõik uudised

TULIs on üle saja liikme. Liitu sinagi Eesti suurima turunduskogukonnaga!

Loe siit, mis hüvesid TULI liikmed naudivad.

TULIst lähemalt