TULIUUS LIIGE | Createvents: üritusturundaja tahab kogu aeg midagi uut teha, aga klient tahab tihti lihtsalt midagi ilusat ja nunnut
Turundajate Liiduga on liitunud järjekorras 16. üritusturundusagentuur! Createventsi partner Gerli Taniloo-Sunduk räägib intervjuus, mis on nende tugevus, milline on valdkonna murekoht ning mida teevad professionaalid teisiti kui amatöörid.
Eestis on päris palju üritusturundusagentuure, Turundajate Liidus samuti. Kuidas teie erinete?
Tead, ütlen sulle ausalt, et ma täitsa teadlikult ei jälgi teiste tegemisi ega võrdle end nendega. Aeg-ajalt vaatan küll töid agentuuridelt, mille tegevus on mulle silma jäänud, aga arvan, et mitte võrdlemine annab võimaluse luua oma niši ja julgelt välja tuua oma tugevused.
Küsin siis niipidi: mida ise Createventsi tugevuseks pead?
Ma ei oska öelda, kas teised teevad seda teisiti või mitte, aga meie teeme mõõduülikonda. Proovime väga hästi kliendist aru saada. On antud tagasisidet, et tegime täpselt sellise peo või pakkumise nagu oodati. Proovime aru saada, mis on kliendi sõnade taga ja mida nad tegelikult tahavad. Võtame pakkumiste ettevalmistamiseks tõesti palju aega ning seetõttu ei osale me ka paljudel konkurssidel.
Teine tugevus on see, et oleme pereettevõte. Teeme seda koos oma abikaasa Margusega. See annab väärtuspõhise lähenemise. Meil on veel neli töötajat ja oleme pigem pere kui kolleegid. Tahan alati teada, kui kellelgi on hästi või halvasti ja püüan olemas olla. Tean ise, kui kehv on töötada nii, et vahet pole, kes sa oled või palju protsessi panustad. Mõtlen, kuidas mul oleks endal hea töötada ning proovin seda meie inimestele ka pakkuda.
Vaatasin kodulehelt, et alguses korraldasite pigem poliitikaüritusi, näiteks Barack Obama pressikonverentsi.
Minu taust on selline, et olen olnud päris palju teisel pool lauda. Minu viimatine töökoht oli Eesti Pangas, kus tegin euro kasutuselevõtu kommunikatsiooni ja mh ka Obama pressikonverentsi. Kui Eesti liitus Euroopa Liiduga, töötasin Riigikantseleis ning tegin seal liitumise kommunikatsiooni.
Olin suurte protsessidega seotud ja sealt tulid ka kontaktid ning teadmine, et ürituste korraldamine on midagi, mida hästi oskan. Eurotsooniga liitumisel mind väga kõnetas, kuidas suutsime bürokraatlikus organisatsioonis nagu Eesti Pank teha hea kampaania. See oli väga intensiivne ja seal oli palju tulekahjude kustutamist ja kiirreageerimist. Lahenduste otsimine käivitas ja kõnetas mind.
Nii et alustasid uuel alal ja täiesti nullist. See ei ole eriti kerge.
Ei ole. Eriti kui oled kogu aeg olnud töövõtja, istunud kontoris ja teinud seda, mida öeldakse, et on vaja teha. Mulle ei sobinud enam see, et mul on kindlal ajal puhkus ning kindlal ajal koosolekud. Tundsin, et ei saa enam üldse oma elu määrata.
Olen ise õppinud ja avastanud ning tulnud oma mugavustsoonist välja. See on tohutu kasvamine ja pidev õppimine. Kui sa näed, et see, mida oma peas mõtled, saab reaalsuseks, siis saadki aru, et sinu elu on sinu enda kätes. Kui teed ühe suure ürituse ära, saad aru, et sa võid oma elu samamoodi luua. See annab vabaduse ja rõõmu ning tagab ka pideva arengu ja õppimise. Just nii mulle meeldib!
Praegu räägitakse palju majandusseisust. Kas seda on üritusturunduses tunda? Tulevad sel aastal jõulupeod tagasihoidlikumad?
Ma ei jälgi liiga palju poliitikat ega majanduse tõuse ja langusi. Igal ajal, hoolimata majanduse volatiilsusest, jõuab minuni kliente. Ma teadlikult ei jälgi ega taha tõmmata üles hirmu või paanikat. See ei tohi minu tööd segada. Olen veendunud, et klient jõuab minuni igasugustel aegadel.
Nii et ei ole tunda?
Ei ole. Ma ei saa öelda. Mul ei ole ka nii suur ettevõtte, et tunneksin tohutut miljonilist käibelangust. Arvan, et meil on väga hästi, jah.
Ütlesid, et ei jälgi väga poliitikat. Hiljuti liitus TULI-ga Celebrate Group ja nemad rääkisid intervjuus, et üritusturundaja peab silmad pärani ringi käima. Sina ei taha siis igat infokildu vastu võtta?
Ei taha, jah (naerab – toim.). Tahan valikulist infot. Suur pilt on selline, et uudiskünnise ületab see, mis on halvasti. Näiteks OPi vaatan, aga ma ei ole suures pildis nii kursis sellega, mis maailmas toimub. Ma ei leia, et oleksin seepärast vaesem, mul on lihtsalt teistsugune maailmavaade.
Tunnen ise, et inimesed on väsinud sellest, mis on halvasti. Igal halval asjal on ju ka hea pool. Kõik oleneb sellest, kuhu rõhuasetuse paned.
Milliseid üritusi praegu kliendid tahavad?
Vaatasin just suvel toimunud üritused üle. Peamine märksõna oli “väärtused”. Me anname parima, et klientide väärtusi välja tuua.
Teine oluline märksõna on “tunnustamine.” Võitsime ühe suure konkursi, sest klienti väga kõnetas tänamise ja tunnustamise osa. Kuna pean oma ettevõtte puhul sama asja hästi oluliseks, siis eks klient tunnetab ära, kas väärtused ühtivad või mitte. Selliseid kliente on viimasel ajal mitmeid olnud.
Muidugi on teemaks ka jätkusuutlikkus. Nüüd on kliendid nõus ka rohkem maksma, et taaskasutatavaid nõusid saada. Viimase aasta jooksul on olnud võib-olla paar klienti, kes pole jätkusuutlikku lahendust tahtnud.
Eks see oleneb ka tellija maailmavaatest ja sellest, mis tüüpi ettevõttega on tegemist. Paljud ei oska ka küsida, aga kui ära seletada, eelistavad rohelist varianti. Praegu teen üht pakkumist, kus väga vähesed toimumiskohad vastavad ürituse jätkusuutlikkuse tingimustele. Nendest kohtadest, mis on vabad, on valikus ainult kaks venue’d.
See annab teistele kohtadele ka indikatsiooni, et nad peavad midagi muutma, et kõigile tingimustele vastata. Arenguruumi on. Teeme koostööd näiteks Fudloopiga. See on ettevõtmine, mis vähendab toidu raiskamist. Nad tulevad pärast sündmust, korjavad toidu kokku ja jagavad laiali. Nende juht oli väga tänulik, et me seda oma sotsiaalmeedias jagasime. Nad teevad head asja, aga tähelepanu pole väga suur. Toetame rõõmuga just selliseid ettevõtmisi.
Milliseid murekohti sa valdkonnas näed?
See ei ole midagi uut, aga sain eelmisel aastal sellest aru, et on riigiasutusi, kes võtavad kolm pakkumist, sest nad peavad, kuid tegelikult on neil juba partner olemas.
Ma usun, et see ei ole ainult meie valdkonna probleem, aga tean, kui palju minu tiim vaeva näeb ja see on kurb, kui võitja on juba ette teada. Ühe hanke peale võib kuluda nädal aega tööd. Olen püüdnud alati enne kliendiga kohtuda, et saada aru, kas sobime või mitte. Kui kliendil selleks aega pole, siis me ei osale konkursil. Pakkumiste tegemine – vahest ka ilma tulemuseta – käib küll ilmselt asja juurde, aga on kogu meeskonnale väga demotiveeriv. Ja minu asi on hoida oma meeskonda ja iseennast kõrges laines.
Kuidas seda olukorda lahendada?
Raamhange oleks hea lahendus. Osad seda ka kasutavad, et valivad mingite kriteeriumite põhjal näiteks kolm agentuuri välja ja siis jagavad nende vahel ülesandeid. Sa kindlasti oled nõus, et sündmus tuleb parem, kui mina tean klienti ja klient teab mind.
Tulen korra tagasi Celebrate Groupi juurde, sest äsja sai nendega räägitud. Nad ütlesid meelelahutajatest rääkides, et “Eesti turul on puudu millestki kreisist. Kardetakse olla kreisid ja mõelda kastist välja.” Kas oled nõus?
Seda on küll palju, et klient ütleb, et käisin seal konverentsil, see oli äge ja tahaks midagi sarnast. Et kui mõni tegija teeb midagi hästi, siis tahetakse olla nendega samas lahtris – see on igati inimlik ja mõistetav.
Üldiselt ollakse ettevaatlikud, aga mõned kliendid teevad julgemalt ja nemad loovad ka selle tee, et teised tahavad julgemad olla.
Aga ütleks ka seda, et üritusturundajad korraldavad üritusi iga päev, klient teeb võib-olla kaks sündmust aastast ja ei tahagi minna liiga üle võlli. Ma mõistan klienti, kes ei taha liiga hulluks minna.
Üritusturundaja tahab kogu aeg midagi uut näha, aga klient, kes iga päev üritustega kokku ei puutu, tahab lihtsalt midagi ilusat ja nunnut. Et oleks hea toit, saaks naerda ja oleks silmale ka ilus vaadata. Tihti klient väga palju rohkem ei taha ning ma ka mõistan seda.
Et üritusturundajad justkui üritavad oma elu põnevaks teha, aga klient tahab lihtsat ja ilusat asja?
No äkki tõesti (naerab – toim.). Tegime hiljuti ringkonnakohtutele suurema sündmuse. Kõik oli hästi, midagi ulmelist seal ei olnud, aga kliendi tagasiside oli ülivõrdes. Sa pead aru saama, mida sina igapäevaselt näed ja mida klient igapäevaselt näeb. Mis on korraldaja jaoks vau, ei pruugi seda olla kliendi jaoks. Vau võibki vabalt väljenduda detailides – visuaalis, tundes, millega peolt lahkud, kogu korraldusmeeskonna suhtumises.
On vaja aru saada, mis on kliendile oluline. Kõige tähtsam on see, et inimene tunneks end hästi, kui ta ürituselt lahkub. Ma mõnikord olen veel nädal aega hiljem mõelnud ja kliendiga arutanud, et issand, kui äge üritus ikkal oli.
Väga oluline on ka see, mis tundega seda ise kõike teed ja mis tunne on kohapeal kogu meeskonnal. See on üks minu põhimõtetest, et tiimil peab olema kõik hästi ja tuju hea. Siis on ka klient lõpuks rahul, sest tunne oli õige.
Miks TULI-ga liitusite?
Üks kindel põhjus on see, et eelmisel aastal oli mul vaja katusorganisatsiooni abi, sest jäin oma probleemile lahenduse leidmisega hätta. Suhtlesin Annikeniga (TULI tegevjuht Haldna – toim.) ning kuigi ma ei olnud siis veel liige, tundsin, et mind tahetakse aidata. See pani mind mõtlema, et katuseorganisatsioon on vajalik.
Üksi võid kiiresti liikuda, aga koos jõuad kaugemale. Valdkonna inimestega on kindlasti hea ja huvitav kontaktis olla ning koos suurt pilti hoida. Ma ei näe teisi konkurentidena, vaid ikka pigem kolleegidena, hindan väga teisi kihvte sündmuste korraldajaid. Arvan, et amatöörid konkureerivad ja professionaalid teevad koostööd!
Autor: Siim Kera, TULI