14.11.2023

TULIMUST | Kuidas väikese eelarvega seenenäitus viimase 37 aasta rekordi tegi

TULImusta konkursi vaieldamatult kõige õnnelikum võitja oli Eesti Loodusmuuseum. Asutuse direktor Heidi Jõks oli laval tulemusturunduse kategooria esikohta vastu võttes silmnähtavalt üllatunud. Veel mõni päev hiljemgi on ta triumfist elevil.

Heidi Jõks võidukõnet pidamas. Tema kõrval seisab õhtujuht Karl Gustav Adamsoo. Foto: Harry Tiits

“See võit tuli meile tõesti üllatusena,” tõdeb ta. “Kui sa konkureerid Tallinki ja Circle K suurte kampaaniatega, siis väikesel loodusmuuseumil on erakordselt põnev võidutseda. Meile oli isegi finaali jõudmine äge uudis, juba selle peale juubeldasime!”

Kampaania eelarve polnud suur, kõigest paar tuhat eurot, kuid sellest hoolimata tehti viimase 37 aasta rekord: 11 päeva jooksul külastas seenenäitust 8577 loodushuvilist. Jõksi sõnul aitasid tulemusele kaasa eestlaste jätkuvalt suur seenehuvi ning ilmataat, kes kostitas erakordselt hea seeneaastaga. Soodne olukord kasutati meisterlikult ära. 

“Tegime väga läbimõeldud turundus- ja kommunikatsioonikampaania,” ütleb ta. “Meie 20 töötajast viis olid aktiivsed kõneisikud, kes olid nii eesti kui ka vene keeles 24/7 saadaval. Olime teles varahommikul ja hilisõhtul, olime olemas nädalavahetuseti. Küpsetasime “Ringvaates” seenedelikatesse. Kirjutasime iga paari päeva tagant uudiseid, mis haruldused on seenenäituse laudadele juurde saabunud. Leidsime huvitavaid nüansse, kuidas teemat ahvatlevamaks teha.

Kasutasime ära kõik seentega seotud sotsiaalmeediagrupid, neid on uskumatult palju ning neis on kümneid tuhandeid inimesi. Tegime seal seeneteemalisi postitusi, näiteks aitasid spetsialistid seeni määrata.”

53322187361 38c1042e23 k
Üks hea võidujuubeldus! Foto: Harry Tiits

Jah, eestlased on seenerahvas. Aga tekib küsimus, miks peaks minema seeni muuseumisse vaatama, kui seda võib samahästi metsas teha. Selle peale mõtles ka muuseumi tegus kollektiiv. 

“Ütlesime, et enne kui lähed seenemetsa, tule muuseumist läbi, õpi liigid selgeks ja korv on metsas rikkam,” sõnab Jõks. “Ja vastupidi. Pakkusime ka seda teenust, et tule meie juurde ning eksperdid aitavad kogu seenekorvi sisu ära määrata. Seda võimalust kasutati palju.” 

Järgnevalt tutvustame ankeeti, mille muuseum TULImustale esitas. 

Töö lühikokkuvõte

Eesti pikima traditsiooniga muuseuminäitus – Eesti Loodusmuuseumi seenenäitus – võõrustas 11 päeva jooksul 8577 loodushuvilist. See on viimase 37 aasta külastajarekord. Septembris külastas muuseumit kokku 10 034 inimest, mis on üle veerandi 2022. aasta kogu külastajate arvust. 

Mis oli töö eesmärk? Lisa palun konkreetsed numbrilised ja mõõdetavad eesmärgid.

Seenenäituse ja muuseumitöö puhul on sektori eeskujuks koroonaeelne tase ehk 2019. aasta. 2019. aastal toimus Eesti Loodusmuuseumis seenefestival, mille raames oli osaliselt tasuta sissepääs. Seenenäituse külastajate arvuks oli 8090 inimest. 2022. aastal külastas seenenäitust 3974 inimest ehkki koroonapiiranguid enam ei olnud ja toimus turu taastumine. 

2023. aasta seenenäituse eesmärgiks oli 2019. aasta külastatavuse saavutamine (umbes 8000 inimest). Seejuures oli kulude kokkuhoiu eesmärgil 2022. aastaga võrreldes reklaamieelarve umbes kaks korda väiksem. 

Kirjelda lühidalt töö teostamise etappe.

Analüüsime koos näituse pikaajalise kuraatori Marja-Liisa Kämäräga eelnevate seenenäituste külastatavust, reklaamimahtu, reklaamikananeid ning turundus- ja kommunikatsioonitegevusi. 

Võtsime arvesse ka seeneaastate saagikust – mida parem on seeneaasta, seda rikkalikum on seenenäitus ning on rohkem võimalusi teema turundamiseks. Valisime välireklaami koostööpartneriks Clear Channeli ning valisime välja välireklaami asukohad Tallinnas. 

seenenaitus ee0786f4c4ce0def4ab385ac93000039
Välireklaam Tallinnas. Foto: Erakogu

Kasutasime ka ebatavalist reklaamiviisi. Tegime koostööd Selveriga ning paigaldasime Tallinna ja Harjumaa Selverite seeneletti seenenäituse reklaamiga hinnasildiümbrised. 

seenenaitus2 b5188a4c7508174124b10c4aa1afb647
Seenereklaam Selveris. Foto: Erakogu

Lisaks oli seenenäituse reklaam “Pere ja kodu” septembri numbris ning Harju tänava kultuuripindadel. Muud tasulist reklaami me ei teinud. 

Muuseumina kasutasime ära võimalus edastada tasuta kultuuriteateid ERRi kanalites, tegime seda ERRi tele- ja raadiokanalites eesti ja vene keeles.

Seenenäituse eel ja ajal tegime aktiivset kommunikatsioonitööd, 11 päeva jooksul kirjutasime neli pressiteadet, rõhutades pidevalt ka kohapeal konsultatsiooni saamise võimalust, tegime mitmeid postitusi ja kümneid lugusid sotsiaalmeediasse. Saime seenenäitusele kümneid meediakajastusi (portaalid, print, tele, raadio).

Millised olid töö tulemused? Kas seatud eesmärgid said täidetud?

Tulemused ületasid ootusi ja eesmärk sai täidetud, näitust külastas 8577 inimest, kuigi reklaamieelarve sai kokkuvõttes 2022. aastaga võrreldes 2,5 korda väiksem.

Mis oli töös sellist, mis vääriks loomingulisuse ja uuenduslikkuse osas esiletõstmist?

Reklaam Selverites, mis ei olnud seotud konkreetse tootega, tekitas ohhoo-efekti. Hinnasildiümbrised olid sõnumitega “Seentest ei saa isu täis?”, “Soovid näha rohkem seeni?”, “Seened sassis?”, “Seened selged?” jne.

Kategoorias sai 2. koha EssenceMediacom Estonia esitatud Circle K suvine mobiilimäng. Kolmandaks jäi Optimisti ja Tallinki Oh My Star.

Autor: Siim Kera, TULI

Kõik uudised

TULIs on üle saja liikme. Liitu sinagi Eesti suurima turunduskogukonnaga!

Loe siit, mis hüvesid TULI liikmed naudivad.

TULIst lähemalt