18.08.2022

TULI soovitab. Loovjuht Villem Valme: valemit pole ja selles ongi mängu ilu

Lugu sarjast „TULI soovitab”, kus liidu liikmed jagavad oma inspiratsiooniallikaid. Seekord räägib Tanki loovjuht Villem Valme, kust ja kuidas tema inspiratsiooni ammutab.

Ega ma ei ole selle üle kunagi väga tõsiselt järele mõelnud, mis mind siis inspireeribki, aga kindel on, et paljud olulised asjad oleks jäänud ilma mingi õige välgatuseta sündimata. Miks ta aga hästi analüüsile ei allu – kunagi ei või teada, mis mõne reklaami või luuletuse loomiseks selle õige algimpulsi annab, aga üsna kindel on, et teist korda ta enam täpselt samamoodi peale ei tule. Töötavat valemit pole ja selles on ka kogu mängu ilu.

See äratundmise hetk võib tabada täiesti ootamatult, kus kohtuvad mingid õiged sisemised ja välised parameetrid, tekib uus ja värske vaatenurk millelegi, mis pole sageli isegi kohe selgelt sõnastatav – sinu ülesanne on ta siis välja õngitseda ja verbaliseerida, enne kui hilja. Pealtnäha võivad need olla kõige triviaalsemad olukorrad – rahvusraamatukogu ees rohelist tuld oodates ja teisel pool teed ootavaid inimesi vaadates; öösel koju jalutades ja paneelmajade väheseid veel valgustatud aknaid kokku lugedes; kolleegi esimese kohtingu lugu kuulates. Neid näiteid võib tuua palju ja pole mingit ratsionaalset põhjust või loogikat, miks just siis.

Aga siiski on mingid parameetrid, mis soodsa pinnase võivad luua – võõrad inimesed, uued kohad ja olukorrad; öine aeg, kui oled jäänud oma mõtetega üksi ja argisus taandub. Kindlasti aitavad kaasa ka head tekstid, ilukirjanduse lugemine on minu jaoks väga oluline nii fantaasia aktiivsena hoidmise mõttes kui ka ise kirjutajana keeleliselt vormis püsimiseks. Ja muusika – soundtrack on, aga pilti pole ja vahel ka sõnu pole ja peas võib hakata jooksma misiganes pilte või tekste.

Kui konkreetsemalt reklaamist rääkida, siis millele ma ülearu ei panustaks, on need kõige ilusamad, naljakamad ja ägedamad reklaamid mujalt maailmast (see maagiline reklaamiskene eufemism – referentsid). Muidugi me kõik vaatame neid ja see “oo-tahaks-ka-midagi-nii-lahedat-teha” kadedus on hea ja vajalik. Kõik me oleme neist ka ideid pihta pannud, otsesemalt või kaudsemalt. Ja mingil määral on see laenamine (jutumärkides või ilma) ju okei ja see toimub igal pool, autodisainist restoranimenüüdeni. Aga ma ei nimetaks seda inspireerumiseks, konkreetselt inspiratsiooniallikana on nad liiga seesama asi, liiga lähedal ja liiga domineerivad, et jõuda nende baasilt ka ise millegi värske ja originaalseni.

Kogu selle jutu peale peab ütlema, et kuna inspiratsioon tuleb, millal tahab ja tihti ei tulegi, siis nii ebakindla loomisimpulsi peale igapäevases töös loota pole paraku võimalik ja seetõttu on reklaamide loomine paljuski ka metoodiline ja kollektiivne tööprotsess. Ja kui isegi selleks aega või kolleege ei jagu, tõmbud kuhugi nurka, hakkad lihtsalt mõtlema ja varem või hiljem purjetad kuhugi välja. See on romantika!

Villem Valme, Tanki loovjuht

Tank on TULI liige. TULI ühendab kõiki turundusega tegelevaid professionaale, kes on huvitatud erialase taseme tõstmisest ning valdkonna ärksaimate kaasamõtlejate hulka kuulumisest. TULI-sse kuulub praegu 95 liiget.

Kõik uudised

TULIs on üle saja liikme. Liitu sinagi Eesti suurima turunduskogukonnaga!

Loe siit, mis hüvesid TULI liikmed naudivad.

TULIst lähemalt