29.12.2023

TULINE 2023 | Tegevjuhi Anniken Haldna aasta kokkuvõte: ebainimlik pingutus, 39 TULIuut liiget ning rekordid

Lõppev aasta oli TULI-le meeldejääv: Kuldmuna tähistas uhket sünnipäeva, lisandus tohutult liikmeid, portaal tegi rekordeid, Making Sense’il esines oma ala legend ning aasta lõpus saime EAS-ilt toetust. TULI tegevjuht Anniken Haldna võtab aasta kokku.

Anniken Haldnal on kõigile üks sõnum: lugege ta kirju! Foto: Erakogu

Ebainimlik pingutus

Kevadeti on kõigi turundajate silmad TULI peal. Kogume Kuldmuna töid, korraldame pidu, müüme peopileteid ning jagame auhindu. Iga kiri, mis saadame; kõne, mis teeme; žüriiliige, keda valime; uudis, mida avaldame, on kõrgendatud tähelepanu all. Seekord olime veelgi suurema pinge all kui tavaliselt.

Kindlasti oli tegemist kõige kallima Kuldmunaga, aga millal siis veel, kui mitte 25. sünnipäeval? Meile saadeti üle 1000 töö ning Estonia kontserdisaalis oli kohal 800 inimest. Aitäh korraldajatele Katriin ja Gunnar Hundile ja Elamusstuudiole, Milestone’ile ja Broadline’le. Nende ambitsiooni ja pingutuse tulemusena oli Kuldmuna ka ühe tuntuima üritusturundusfestivali Best Event Awards shortlist’is. See on ühele auhinnapeole uhke saavutus.

Sel aastal suutsime Kuldmuna ümber luua väga mitmekülgse kommunikatsiooni. Tegime kevadel portaali rekordkuud – tõsi, sügisel lõime need numbrid üle – ning Kuldmuna inspireeris tervet TULI kommunikatsiooni. 

Me ei öelnud lihtsalt “saada töö” või “osta pilet”, vaid pakkusime põnevaid intervjuusid ja lugusid, mis haarasid laiemalt. TULI portaalis ilmus Kuldmuna eel- ja järelkommunikatsioonis koguni 68 lugu. Meie veergudel said teiste seas sõna Rain Lõhmus, Andrus Kivirähk ja Genka, küsisime inimestelt oma esimese võidetud Kuldmuna muljeid, ilmus väga põhjalik lugu sotsiaalkampaaniatest, meenutasime rajusid pidusid jne. 

Minule isiklikult jääb Kuldmuna 25 kõige rohkem meelde ühe pühapäeva tõttu, mil kirjutas veebiarendaja ning teatas, et Defoliot on tabanud küberrünnak. Mitmed osalejad kaotasid oma kontodel ligipääsu. See juhtus kõigest mõni päev enne esitamise tähtaega ning pidime paljud tööd käsitsi lisama. Pärast Kuldmuna otsustasime, et Defolio tuleb ümber teha. Uuel aastal on tööde esitamiseks taas turvaline keskkond. 

Ma pole TULI-s varasemalt sellist pinget tundnud nagu sel Kuldmuna perioodil. Mitte ükski asi ei tulnud lihtsalt. Peo lõppedes vajasin Estonia tagaruumides turgutust, sest korraga sai selgeks, et hoolimata raskustest sai kõik tehtud! Õnneks oli lava taga toetav meeskond, kes mind püsti aitasid. Seekord läksid panused eriti kõrgeks. Nii osalejate, tööde kui ka eelarvete mõistes. See oli ebainimlik pingutus kogu TULI tiimile ja juhatusele. Tulemuseks suurepärane sünnipäeva vääriline pidu. 

Suured brändid pundis

Kui eelmine aasta liitus meiega 23 ettevõtet, siis tänavu koguni 39. TULI muutub järjest mitmekülgsemaks, agentuuride kõrval tulid meie sekka uuringufirmad ning mõned tõeliselt nimekad brändid, keda oleme ammu seltsi oodanud nagu Tallink ja Swedbank. Juba praegu on uue aasta esimene liituja teada. See on samuti tuntud bränd ning teine kõrgkool liikmete seas. 

Mina, meeskond ja juhatus mõtleme palju sellele, miks on 2024. aastal äge TULI-s olla. Kindlasti on portaal ning üritused järjest huvitavamad ja mitmekülgsemad. 

TULI on leidnud rütmi käituda alati oma sõnade järgi. Ma ei ole kunagi varem tundnud nii tugevat seost selle vahel, mida ütleme ja mida teeme. Mida väärtustame, seda ka oleme. Tunnen järjest rohkem kui kunagi varem, et teame, kuhu lähme ja näen, et liikmed tulevad sellega kaasa. TULI eneseotsingud on lõppenud. 

TULI-s on praegu 123 liiget. Kui soovid samuti hea seltskonnaga liituda, esita avaldus

52841886685 8073b6dff8 k
Tule liikmeks ja kuuled ka, mida Anniken räägib! Foto: Harry Tiits

Rekordid, rekordid ja veelkord rekordid

Mainisin kenasid numbreid viivuks Kuldmuna lõigu juures. TULI portaali tõusust annab kõige paremini aimu see, et lõime eelmise aasta numbrid (mis olid senised rekordid) üle juba septembris. Tegime mitmel kuul nii külastajate kui ka lugemiste arvu kõigi aegade rekordi. Selle aasta kõige populaarsemat lugu loeti ligi viis korda rohkem kui mullust esikohta. Kõige edukamal kuul külastas meie lehte ligi 3% Eesti elanikkonnast. 

Aeg-ajalt kutsutakse meid TULI blogiks, aga julgen uhkusega öelda, et selliste tulemustega ei ole me pelk turundusvaldkonna blogi, vaid uudisteportaal. Meie veebis saavad sõna valdkonnaga rohkem ja vähem seotud inimesed, kes jagavad mõtteid äri- ja turunduskeskkonna kohta, kus oleme ja elame. Jätkame samas vaimus ning tahame pakkuda mitmekülgset vaadet turundusest, juhtimisest ja loovusest. Minu sügav kummardus portaali eest vastutavale Siim Kerale ja teda toetavale Kärt Tompile. Kindlasti ei ole liigne üleskutse, et saatke meile enda kohta uudiseid! 

Making Sense’il esinenud Sir John Hegarty sõnas TULI-le antud intervjuus: ​”sa pead olema huvitatud sellest, mis su ümber toimub. Ma töötasin reklaaminduses, aga ma ei elanud reklaaminduses. Iga valdkonna suur oht on see, et seal on inimesed, kes teavad ainult oma valdkonna asju.”

Tundsime neis lausetes ennast ära. Küsime tihti turundusmõtteid inimestelt, kes igapäevaselt valdkonnaga kokku ei puutu. Ikka selleks, et keegi pakuks teistsugust iva ja vaadet. 

Mine ütle maailma tippbrändidele tere

Pärast koroonat oleme hoolega nuputanud, millistel välisreisidel võiksid TULI liikmed käia. Külastasime teist korda Global Marketer Weeki, mis on maailma reklaamiliidu WFA suursündmus. Seal on kohal kõige suuremad brändid, koos kuulatakse, analüüsitakse ja mõtestatakse nende väljakutseid, missioone ja case study’sid. 

Kuniks ei ole lahendatud jätkusuutlikkuse küsimus, on see ainus teema, millest seal räägitakse. Seda erinevate nurkade alt ning väga põnevalt. Võiks öelda, et see on kõige suurema pildi üritus. Kes tahab vähemalt kord aastas väikesest mullist välja saada, siis sel üritusel saab olla õlg õla kõrval Pepsico või Nestle globaalsete turundusjuhtidega. Kolm päeva kestev üritus on mõistliku hinnaga ning toimub uuel aastal Torontos, kuhu on sõitmas ka TULI delegatsioon. 

img 7158
Eha Talvist-Reinsalu (SEB), Anniken ning Claudia Gross ja Piret Vapajeva (mõlemad Astri Grupp) Istanbulis Global Marketer Weekil. Foto: Erakogu

Cannes’i loovusfestivalil viibisime esimest korda kahe ajakirjanikuga. Teeme seda ka uuel aastal. Kuna ürituse pilet on kallis, jääb see ilmselt paljudele kättesaamatuks. Seetõttu kajastame Lõuna-Prantsusmaal toimuvat rohkete lugudega ning pakume kohapealset tunnetust ürituse eri tahkudest. Oleme mitmekesiste ja vahetute artiklite ning hilisemate analüütiliste ja suuremat pilti vaatavate kokkuvõtete üle uhked. Ilmselt ei kajasta ühegi teise riigi turundajate liit Cannes’i nii põhjalikult kui meie. 

img 8207 1
Kaarel Täll, Siim Kera ning Pesamuna konkursi võitnud Jana Saastamoinen ja Aleksander Väär (nende vahel seisab Anniken) Cannes’is. Foto: Erakogu

ERSA ja teised töörühmad

Ilmselt on paljud kuulnud sõnaühendit ERSA, kuid kindlasti on ka neid, kes sellest midagi ei tea. Tegeleme hetkel sellega, et luua Eesti Reklaami Sihtasutus ehk ERSA. Tegemist oleks tugeva ja turuülese reklaami koosregulatsiooni mehhanismiga. See oleks tõhusam, laiapinnalisem ja praktilisem kui mistahes teine eneseregulatsiooni organisatsioon Eestis. 

ERSA asutajateks oleksid turuosalised, akadeemiline ringkond, TULI, meedia ning turundustööstus, kes nimetavad pädevatest ekspertidest koosneva nõukogu. Eesmärgiks on muuta Eesti reklaamiturg ühilduvaks teiste Euroopa Liidu riikide eneseregulatsioonisüsteemidega, varsti jõustuvate DSA (Digital Services Act) nõuete ja üle maailma levinud rahvusvahelise kaubanduskoja põhimõtetega. Uuel aastal jätkame pingutamist, et see kõik saaks teoks. Aitäh töögrupile koosseisus Joel Volkov, Jaanus Mägi ja Klen Teder, et olete end väsimatult sellele missioonile pühendanud. Kummardus Majandus- ja Kommunikatsiooniministeeriumi ning Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelvalve Ameti ees, kes on alati valmis dialoogiks ja ideede vahetamiseks. 

Märkimist väärib ka töögrupp Roheline TULI, mille lõid juhatuse liikmed Katriin Hunt, Urmas Lilleorg ja Anneli Lepp. TULI kohtus septembris liikmetega ja selgus, et see teema vajab eraldi töörühma. Eesmärkideks on näiteks üritusturundajate rohelise standardi loomine ning Ad Net Zero juhise rakendamine, reklaamitööstuse jalajälje mõõtmise kommunikatsioon ning teadlikkuse tõstmine. 

Hangete töögrupi on enda hoole alla võtnud Tanki tegevjuht Marge Kari. Sihiks on turundushangete kvaliteedi tõstmine ning parimate praktikate juhendi koostamine.

Mis uhke pidu siin toimub? Ikka Alibi! 

Sel aastal oli plaanis korraldada neli Alibit, kuid tegime hoopis viis! Tore on näha, kuidas üritus on kasvanud üheks TULI lipulaevaks. Kui enne koroonakriisi oli osalisi 30-40 ning üleskutseks oli tulla oma joogiga, siis nüüd käib üritustel regulaarselt üle saja inimese ning iga kord proovib Alibile nihverdada keegi, kes TULI-sse ei kuulu. Mõni küsib enne üle, mõni mitte. See näitab, et Alibi on kasvanud TULI üritusest kõigi turundajate ürituseks. 

Vahva oli, kui üks uus liige tuli esmakordselt Alibile, nägi maja ees peenemat sorti catering’i bussi ning mõtles, mis uhke üritus siin küll toimub. Sisse astudes sai aru, et hõrk toitlustus on Alibi külalistele! Eks illustreerib seegi ürituse kvaliteeti. 

Olen kõigile korraldajatele – tänavu Tele2, Httpool, La Ecwador, Taevas ning Division, Age, Orangetime ja Mixd – väga tänulik. Kuigi ootus on, et saab suupisteid, mõeldakse välja igasugust loovat meelelahutust. Pole nii, et joome ainult veini, kuigi fotodel kipub see nii välja nägema. 

Alibi algusaegadel tuli tagasisidet, et üritus on mõeldud ainult juhtidele. See pole kunagi nii olnud. Praeguseks oleme sellest barjäärist üle saanud ning sündmusel käivad liikmete erinevad töötajad erinevatelt ametikohtadelt. See on kõigi TULI liikmete üritus ning see on kõige tähtsam. Unustame toidud ja veini, Alibist teeb Alibi selle head osalised.  

Kui kellelgi on huvi üritust korraldada, kirjutage info@turundajateliit.ee. Mõned uue aasta Alibid on veel vabad! 

52685893376 d4a0b6cf63 k
Tuli tegevtiimi liikmed Anniken, Kärt Tomp ning juhatuse liige Katriin Hunt Tele2-s toimunud Alibil. Foto: Harry Tiits

Koht turundajate kalendris

Making Sense’i konverents ning TULImusta efektiivsuskonkurss on leidmas kindlat kohta turundajate ja TULI liikmete kalendris. Making Sense’l on laval mitmekülgne esinejate ring, mis aitab leida kõigil kuulajatel midagi, mis just talle kõige rohkem korda läheb. Tegemist on hubase ja õiglaselt hinnastatud sündmusega. 

Tahame, et oleks alati kohal vähemalt üks maailmatasemel tipptegija nagu näiteks tänavu Sir John Hegarty. TULI liikmete abil kutsume kõrvale kõrgema positsiooniga inimesi rahvusvahelistest brändidest ja agentuuridest. Oluline on ka edaspidi kõrget taset hoida. 

Uuenenud uuring

Viisime taaskord läbi turundusagentuuride positsiooniuuringu, millel oli paar põhimõttelist muudatust. Esiteks, meie uueks uuringupartneriks sai Rait Ariko. Samuti mõtestasime ümber küsitluse. Kui varem sai agentuuride kohta hinnanguid anda, siis nüüd mõõtsime reaalseid kogemusi. Ehk kui varem said kõik kõigi kohta midagi arvata, siis nüüd sai agentuuri hinnata vaid tema klient. Arvamused asendusid kogemustega. 

Uuringus keskendusime kahele põhiasjale. Esiteks, millised on turunduse peamised väljakutsed. Selle küsimuse vastused andsid agentuuridele ülevaate, milliseid teenuseid turul oodatakse ning vajatakse. Teiseks küsisime esmakordselt, mida kliendid silmas peavad, kui räägivad agentuuride võimekusest olla strateegiline partner. 

Tulemustega saab tutvuda siin. Terve uuring on leitav liikmekeskkonnast

150 000 eurot EAS-ilt – hakkame eksportima!

Mõned aastad tagasi lõid entusiastlikud TULI liikmed ekspordi töögrupi. Ühine fookus jäi leidmata ning nii hajus ajapikku ka entusiasm. Tänavu taotlesime Turundajate Liidule EAS-ist lisavahendeid, et suurendada agentuuride ekspordivõimekust ning saime tegevuste toetuseks 150 000 eurot! Nagu EAS-i pressiteade ütles: “eesmärgiks on arendada Turundajate Liitu kuuluvate loovagentuuride teadmisi ja oskusi ning saavutada püstitatud ärilisi eesmärke, tõsta ekspordialast võimekust ning suurendada lisandväärtust.”

Meie tiimiga liitub ekspordi projektijuht, toimuma hakkavad ekspordialased seminarid ning korraldame kaks eksporti toetavat Making Sense’i konverentsi. Summa abil saame koos läheneda ekspordiga seotud väljakutsetele ning olla üksteisele toeks. 

TULIuued rõivad selga

Viimased pool aastat oleme muuhulgas kujundanud Turundajate Liidu uut merch’i. Projekt sai alguse praktilisest probleemist: senised sinised pusad said otsa ning kuna vahepeal on muutunud ka meie bränd – põhitooniks on nüüd roosa –, jäime mõtlema, kuidas edasi minna. 

Kõige keerulisem väljakutse oli, kuidas teha riideid, millega saaksid samastuda kõik meie eripalgelised liikmed. Disaineri Andreas Roossoni töö tulemusena valmivad kohe-kohe minimalistlikke meemidega särgid ja pusad, millelt võib leida viiteid turundajate kogemusele ja filosoofiale. Riiete põhifookus on meid kõiki ühendaval tööelul, TULI brändi leiab tagasihoidlikult varrukalt. Millalgi uuel aastal avame veebipoe, kus kõik saavad endale sobiva disaini ja värviga särgid ja pusad osta. 

merchi mockups
Väike pusanäidis!

Lõpetuseks, suur-suur tänu kõigile liikmetele, kes on TULI nii tänavu kui ka varasemalt aidanud. Liidul läheb hästi tänu teie panusele: kaasamõtlemisele, aktiivsusele ja tegutsemisele. Soovin teile aina TULIsemat 2024. aastat!

2023. aasta numbrites

  • 404 lugu TULI portaalis
  • 39 uut liiget
  • 4 veebinari
  • 14 hommikuseminari
  • 5 Alibit
  • 1 Kuldmuna
  • 1 TULImust
  • 1 Making Sense
TULI tiim
  • Anniken Haldna, tegevjuht
  • Siim Kera, kommunikatsioonijuht
  • Kärt Tomp, kommunikatsiooni projektijuht
  • Lennart Ruuda, kaasautor
TULI juhatusse kuuluvad:
  • Olga Peresild, EssenceMediacom
  • Anneli Lepp, EASi ja Kredexi ühendasutus
  • Kerttu Talvik
  • Ivo Kallasmaa, Dalton
  • Urmas Lilleorg, Division
  • Joel Volkov, Tank
  • Katriin Hunt, Elamusstuudio
Aitäh meie praktikantidele/arhiivi toimetajatele:
  • Mari Hairk
  • Kailiis Reinart
  • Maria Sootla
TULI merch’i kontseptsioon ja disain:
  • Anniken Haldna
  • Andreas Roosson
  • Kardo Velberg

Autor: Anniken Haldna, TULI tegevjuht

Kõik uudised

TULIs on üle saja liikme. Liitu sinagi Eesti suurima turunduskogukonnaga!

Loe siit, mis hüvesid TULI liikmed naudivad.

TULIst lähemalt