13.12.2023

TULINE TARTU | Convertali juht Jaanus Lahe: kurb, kui turundajatele tähendab AI ainult ChatGPT kasutamist

TULI võttis ette väikese rongisõidu ning käis uurimas, kuidas veereb eluke meie tartlastest liikmetel. Esimesena saab sõna digiturundusagentuuri Convertal juht Jaanus Lahe. Räägime Tartust, töötajate leidmisest ning sellest, miks andmekasutus endiselt lapsekingades on.

Jaanus Lahe TULImusta auhindamisel. Foto: Harry Tiits

Kus teie kliendid tegutsevad? Pigem Tartus või Tallinnas?

Tuleb tunnistada, et meie asukoht klientide asukohta ei mõjuta. Meil on palju kliente Tartust ja Tartu lähedalt, aga üle poole on Harjumaalt, kuhu on kogunenud Eesti ärituumik. Saame jaanuaris 15-aastaseks. Oleme selle ajaga kinnitanud oma koha Eesti turundusmaastikul ning tõestanud, et tipptaset saab teha ka mujal kui Tallinnas. 

Digiturundus on üsna spetsiifiline ala. Kui lihtne on teil töötajaid leida? Arvaks, et Inimesed ei kipu väga tihti töö pärast Tallinnast Tartu kolima. 

Olen nõus, et neid, kes oleks kohe tööks valmis, pole Tartust tõesti üleliia palju võtta. Aga meil on selline suund, et palkame tulihingelisi turundushuvilisi. Ta ei pea noor olema, aga tal peab olema tahe saada tippturundajaks. Oleme värbamisprotsessis arvestanud kuuekuulise intensiivse väljaõppega. Meil on selged süsteemid, kvaliteedijuhtimise protsess ja standardid, mis tagavad ühtlase arengu ning mainet vääriva teeninduse. Tartus on väga palju inimesi, kes tahavad turundajaks saada. Inimesi tuleb ka hoida ja kasvatada, nii ei pea neid Tallinnast otsima.

Kes tahavad turundajaks saada? Tartu ülikooli ajakirjanduse ja kommunikatsiooni tudengid?

Jah, ajakirjandus ja kommunikatsioon on populaarne eriala (naerab – toim.). Julgen öelda, et vahepeal oli ligi kolmandik Convertali tiimist just selle lõpetanud. Mina olen seda meelt, et turundust ei saagi otseselt ülikoolis õppida. Saab õppida kirjutama ja seoseid looma. Heaks turundajaks saamisel on vaja head toorikut ning kirjutamis- ja suhtlemisoskust. Ajakirjandus ja kommunikatsioon soosib seda päris hästi. 

Aga meil on töötajaid ka teistelt erialadelt, näiteks füüsikast. Ülikool on hea kasvulava. Erinevates teaduskondades on väga kõrgete vaimsete võimetega inimesi. Keda turundus huvitab, need ilmselt koputavad ühel hetkel meie uksele ja küsivad, kas tööd saab. 

Nii et te ei peagi väga töötajaid otsima? 

Ega ei pea, jah. Sooviavaldusi tuleb meile väga palju. Meil on ka tihe koostöö TÜ Turundusklubiga. Kaks meie tiimiliiget on seal juhatuses olnud, hoitakse kontakti ning meie inimesed käivad tudengitele rääkimas. Viimati oli kuulamas 80 inimest. 

Tartu 2024 kultuuripealinna slogan on Arts of Survival ehk ellujäämise kunstid. Kuidas Tartus turundusagentuurina ellu jääda?

Mu igapäevatöö viib mind tihti Tallinnasse. Olen mitme projekti juures strateeg ning käin klientide juures. Ma mõtlen Tallinnas alati, et jube hea, et me seda Tartus teeme. Tartus on mul ühe päeva jooksul oluliselt rohkem töötunde kui Tallinnas. Ma päriselt tunnen seda.

Kui mul on Tallinnas linna ääres mõne tootmisettevõttega kohtumine, siis põhimõtteliselt on pool päeva läinud. Pärast istud autos või bussis ja mõlgutad oma mõtteid. Mulle sobib siinne tempo rohkem. Tööaega on rohkem, päeval liiklemine võtab minimaalselt aega. Aga oleme Tallinna suuna avamisest mõelnud ja igapäevaselt üks meie inimene toimetab Tallinnas. 

Praegu meil ses osas selgeid plaane pole ning vajadust ka mitte, aga ei välista, et Tallinna kontor võib tekkida. 

Peatume korra ka TULImustal. Olid žüriis ja andmekasutuse autasu üle andes manitsesid inimesi rohkem ja põnevamalt andmeid kasutama. Tõid välja, et viimasel aastal põhimõtteliselt muust pole räägitud kui tehisintellektist, aga töödest seda väga välja ei tulnud. Miks me pigem räägime kui teeme? 

Mul tuli endal ka naer peale. Kui AI teema tuli, siis kirjutati tõsimeeli artikleid, kas turundajate töö kaob ära. Seda oli üsna naljakas lugeda. Saame ju loogiliselt aru, et ChatGPT on ainult ideede ammutamiseks. Lõpuks käid ikka teksti üle ning sul peab olema unikaalsus ning inimlik mõõde, mida AI praegu veel edasi anda ei suuda. Võib-olla kunagi suudab. Praegu teeb hea kirjutaja masinale iga kell ära.

Oli palju artikleid ka andmetest ja AI-st, aga kui lõpuks AI päädib ChatGPT kasutamisega, siis see on kurb (naerab – toim.). Andmetel põhinev turundus on vähe teine asi ja AI on seal olnud aastaid. Kui keegi ütleb, et Google Performance Max’i kasutamine on AI, siis nii ei ole. 

Sorry, aga Google’i ja Meta uute funktsioonide kasutamine ei ole andmepõhine turundus. Andmepõhine turundus ei ole see, et teed reklaami seadistades kuhugi linnukese või vaatad lihtsalt statistikat. Andmepõhine turundus on see, kui suudad andmed enda jaoks paremini tööle panna. 

Meil oli ühe kliendiga väga erinevad ja täiesti vastanduvad sihtgrupid, näiteks 20-30-aastased naised ning üle 50-aastased mehed. Nende segmentide loomisel saab kasutada väga palju andmeid. Lootsin ka žüriis näha, et loodi mingi segment ning see tõi ülipalju müüki. Või kasvõi ilmast lähtuvat turundust, et kui sajab vihma, siis näidatakse ka reklaami. Loovamat andmekasutust oleks võinud rohkem olla. 

Aga miks ei ole?

Üks vastus on see, et kõik kliendid pole valmis seda kinni maksma. Nad pole valmis võtma riski, et äkki andmeanalüüs ei viigi tulemuseni. See kõik on väga raske ja ajamahukas töö. Soov asju ning tulemusi paremaks teha peaks tulema kliendi poolt. Kui klient on olukorraga rahul, siis saame talle küll pakkuda peenemat andmekasutust, aga tihtipeale tööks ei lähe. Agentuur peab tahtma teha ning klient peab tahtma saada. Siis tuleb ka tulemus. 

Lugusid TULI teiste Tartu liikmetega saad lugeda järgnevatel nädalatel.

Autor: Siim Kera, TULI

Kõik uudised

TULIs on üle saja liikme. Liitu sinagi Eesti suurima turunduskogukonnaga!

Loe siit, mis hüvesid TULI liikmed naudivad.

TULIst lähemalt