09.10.2023

Uus Riigi Infosüsteemi Ameti kampaania põimib erinevaid AI-lahendusi

Oktoobri algusest jõudis erinevatele meediapindadele värske Riigi Infosüsteemi Ameti kampaania „Küberoht võtab tuttava näo. Juhi IT-vaatlikult!“, mis on suunatud Eesti väikese ja keskmise suurusega ettevõtete (VKE) juhtidele. Kampaania teeb silmatorkavaks erinevate AI-lahenduste kasutamine kampaaniasõnumi võimendamiseks. Suuremahulise kampaania loov- ja meediapartneriks on La Ecwador.

RIA uus kampaania. Visuaal: La Ecwador

Mitu värsket uuringut kinnitavad, et Eesti VKE-d pööravad oma küberturvalisusele oluliselt vähem tähelepanu kui suurfirmad, mis teeb nad küberkelmide rünnakute ees oluliselt haavatavamaks.

Alanud kampaanial on eesmärgiks teavitada tegevjuhte nii erinevate petuskeemide eest kui ka motiveerida neid koolitama oma töötajaid küberohtudest. Muuhulgas jagatakse kampaaniaga ettevõtetele infot küberohtude ja nende ennetamise kohta ning valmis ka küberturvalisuse lühijuhend.

Kampaania loovlahenduse autoriks ning meediapartneriks on La Ecwador, kelle lahendus sisaldab erinevaid AI-kasutamise võimalusi.

,,See, et tehisintellekt hetkel trendib ja tundub põnev tööriist oma hoomamatu haardega, ei ole kampaania idee iseeneses. Pigem hakkas meie mõttekäik liikuma reaalsuse ning tehislikkuse suunas. Ehk mida kättesaadavamaks muutuvad erinevad AI-lahendused, seda nutikamaks muutuvad ka kelmid. Näiteks tegevjuhi petuskeemis võtabki kurjategija justkui tegevjuhi rolli, mis võib lõppeda väga suure kahjuga,“ kirjeldab La Ecwadori loovjuht Taavi Lehari, kes meenutab esimesi ideekoosolekuid, kus tekkis nii-öelda kaksikute idee. ,,Võtame kellegi tuttava, nagu inimeste jaoks on oma tegevjuht, ning tekitame tema kõrvale tehisintellekti abil „klooni“, mis on esmapilgul väga tuttav.“

Kampaania tunnusvisuaalil ongi kujutatud ettevõtjat Kristel Kruustüki, kelle kõrval on AI poolt genereeritud versioon temast, sümboliseerides tegevjuhi petuskeemi olemust. ,,Sama kontseptsiooni kasutasime ka heliliselt. Näiteks raadioklipis on meil äratuntavalt Ott Kiivikas, kes laseb oma raamatupidajal maksta ühe arve. Kuid tegelikult on tegemist meie agentuuri enda loovjuhi Aleksandriga, kes tegelikult teksti sisse luges ning kelle häälest AI Oti hääle genereeris,“ selgitab Lehari. 

Lisaks on kampaanias kasutatud YouTube Interactive lahendust, kus iga inimene saab testida oma teadmisi ning teha kindlaks, kas postkasti saabunud kirjad võivad sisaldada ohtu või on need ohutud. 

La Ecwadori projektijuht Maiken Veskimäe kirjeldab kampaania idee ning plaani sündi kui head näidet meeskonnatööst: ,,Agentuuris oleme võtnud selge fookuse pakkuda 360-kraadist teenust ehk katame ära erinevad kanalid ning suunad ühe katuse all. Käesoleva projekti taga on suurem meeskond, kellel igaühel oli oma selge fookus ja roll.“

Kampaania kestab kogu oktoobri ehk küberturvalisuse kuu ning kampaania raames toimub erinevaid infoüritusi sihtgrupi liikmetele. Peamised näpunäited, millega oma küberturvalisust tõsta on:

  • Tea, millist riist- ja tarkvara kasutad – ettevõtte kaitsevajaduste kaardistamiseks on vaja selget ülevaadet oma süsteemidest ja sisevõrkudes toimuvast.
  • Kaitse oma vara – halda uuendusi, paika haavatavusi, kasuta tulemüüre/viirusekaitset jne.
  • Kaitse oma töötajaid – loo turvaline paroolipoliitika, kasuta mitmikautentimist.
  • Õpi ära tundma rünnakuid – suurenda töötajate teadlikkust, koolita oma inimesi ja kontrolli regulaarselt nende teadmisi.
  • Õpi taastama – loo taasteplaan, taga varunduse toimimine ja tee proovitaastamisi.
  • Kaitse kaubamärki – teadvusta ohtusid, kaitse (sotsiaalmeedia) kontosid, meiliserverite turvaprotokolle jne.

Loov- ning meedialahendused töötasid välja Maiken Veskimäe, Karl-Lennart Meri, Heily Aavik, Vallo Kivimaa, Kert Aavik, Taavi Lehari, Gregor Lillemets, Hanna-Lotte Kastor, Kert Saarmets ja Anna Leena Tae. 

Autor: Anna Leena Tae, La Ecwador PR-spetsialist

 

Kõik uudised

TULIs on üle saja liikme. Liitu sinagi Eesti suurima turunduskogukonnaga!

Loe siit, mis hüvesid TULI liikmed naudivad.

TULIst lähemalt