INTERVJUU | TMW konverentsil esinev Markus Linde jagab nippe, kuidas reklaami õiget muusikat valida
Mida teha, et kokku satuks õige bränd ja õige muusika? Sellest räägib Markus Linde. Neljapäeval Tallinn Music Weeki konverentsil esinev sakslane on muusika ja reklaami kokkupuutepunktis kogemusi kogunud juba ligi 20 aastat.
Markus Linde, sa oled tegutsenud plaaditööstuses, muusikakirjastamise alal ja muusikamanagerina juba umbkaudu 19 aastat. Oled nõustanud riiklike ja rahvusvaheliste reklaamikampaaniate muusikastrateegiaid. Sinu teenuste hulka kuulub ka muusika autorluse uurimine ja õiguste klaarimine nii reklaamivaldkonna kui ka filmi- ja televisioonimaailma heaks. Palun selgita, miks on just muusika brändi või toote arendamisel nii vajalik (võrreldes kuulsuste, spordi või muuga)?
Muusika suudab meid emotsionaalselt tugevalt käivitada, demograafiast sõltumata on see võimsaim kirepunkt. Kui muusikal ja helil on brändi publiku elus suur osa, tuleb leida hea lugu või heli, mis toimiks, tõmbaks tähelepanu ja aitaks jutustada selle brändi lugu. Oluline on leida õige keel ja identiteet oma publikuga rääkimiseks. Loome muusika kaudu ja koos muusikaga sotsiaalseid sidemeid. Muusikas leidub igaühele midagi.
Kuidas leida brändile reklaamis õige muusika?
Reklaami muusikavalikul tuleb mängu väga palju erinevaid aspekte. Muusika otsimise aluseks on reklaami loojalt saadav hea ülevaade ning arusaam tootest, kaubamärgist ja konkreetse reklaami ideest. Väga tähtis on teada ka muusikale eraldatud eelarvet. Täpselt õige loo leidmine eeldab oma allikate süstemaatilist läbivaatamist ning isiklike playlist’ide läbikuulamist. Õige loo leidmine eeldab sadade ja sadade lugude pidevat kogumist, kuulamist ja väljapraakimist. Palju sõltub ka heast intuitsioonist!
Samas tuleb alati taustal jälgida ka õiguste küsimust: kellele kuuluvad salvestise ja heliloomingu õigused, kas kõigi osapoolte nõusolek on olemas ja kas see mahub eelarvesse. Ja see kõik toimub ENNE agentuuri ja kliendi otsustusprotsessi!
Millistel juhtudel eelistada nn stock-muusikat?
Siin ei saa vastandada üht teisele. See on pragmaatiline professionaalne otsus, mis põhineb sellel, mida peaks muusika reklaami heaks tegema. Kui muusika eesmärk on lihtsalt illustreerida, olla taustal, vajutada tõhusalt õigeid nuppe, olla hea produktsioonikvaliteediga ja hõlpsasti leitav, siis võib valida stock-muusika. Sellise muusika kasutamisõigused on teada.
Kui eesmärk on lõigata maksimaalselt kasu juba ikooniliseks saanud loost ja selle esitajast, mis on kogunud laialdast tunnustust miljonite like’ide kaudu ja omab suurt emotsionaalset väärtust, siis tasub investeerida ja kasutada seda võimsat potentsiaali, mida ühe juba tuntuks saanud loo kasutamine võib anda.
Ja teinekord võib ka just alles alustav artist üllatada oma uue loo originaalsuse ja värskusega, mis sobitub täiuslikult algupärase loomingulise kontseptsiooniga.
Millised on uusimad muusikatrendid, tehnoloogia vms, mida näed tänavu tulemas? On see pigem konkreetne žanr, vibe või helikeel?
Trendidest kuuleme lähemalt meie ekspertidelt TMW ajal toimuvast töötoas, aga loodetavasti ka osalevatelt reklaamiinimestelt. Minu tähelepaneku järgi võib muusika puhul olla piirkondlikke suundumusi, aga ei tohiks ka liigselt trendidesse kinni jääda – õige lugu võib tulla kust tahes ja olla misiganes.
Mulle isiklikult meeldiks, kui muusika ja brändid, muusika ja reklaam astuksid tõsisesse suhtesse, mitte ei flirdiks niisama. Õpiksid üksteist tundma ja mõistma ning teeksid suurepärast koostööd.
Kas on mõni konkreetne projekt või kampaania, mida võiks pidada suureks eeskujuks brändi või toote ühendamisel muusikaga?
Kindlasti kuuleme töötoas ühelt meie reklaamieksperdilt Julian Krohnilt (Agentuuri Scholz & Friends muusika- ja helirežissöör) Vodafone’i muusikapõhiste kampaaniate muljetavaldavalt pika ja eduka ajaloo kohta Saksamaal. Hoolikas ja läbimõeldud protsessis tegid muusika- ja reklaamiprofessionaalid koostööd, et leida iga uue Vodafone’i reklaami jaoks õige – enamasti tundmatu – lugu. Kõik need lood on jõudnud edetabelitesse. Tasub guugeldada!
Osaled projekti „Europe in Synch“ raames 11. mail Tallinn Music Weekil, kus viid läbi muusika- ja reklaamiinimestele mõeldud töötuba “Music in Advertising”. Räägi veidi „Europe in Synch’ist“ ning töötoast ja selle põhiteemadest.
„Europe in Synch“ asutati umbes viis aastat tagasi, lähtudes arusaamast, et muusika ja audiovisuaalne looming (nt reklaam, film/televisioon ja mängud) vajavad ja tahaksid teha koostööd ilma piirangutega ning mõista valdkondade eripärasid. Asusime Euroopa tasandil otsima võimalusi, kuidas osapooled kokku viia, neid korralikult omavahel tutvustada ning pakkuda ruumi, aega ja teadmisi üksteise tundmaõppimiseks ja mõistmiseks. Programmi „Loov Euroopa“ toetusel algatasime Brüsselis nelja-aastase projekti, mis tõi kokku kaheksa partnerit kaheksast Euroopa riigist. Partnerite hulgas on muusikavaldkonna sünkroniseerimiseksperdid, juhendajad ja agendid, kirjastajad, plaadifirmad, artistide mänedžerid, eksperdid mängude alalt, andmeanalüütikud ja muusikaalaste partnersuhete sõlmimisele spetsialiseerunud institutsioonid – nende seas ka rahvusvaheliselt tunnustatud Music Estonia.
Meie töö tuuma moodustavad töötubade, arutelude ja ümarlaudade korraldamine, mida täiendavad missioonid ja osalemine erinevatel mängu-, filmi- ja muusikakonverentsidel üle Euroopa. Eesmärk on viia muusika kokku audiovisuaalse loominguga ning ületada lüngad teadmistes, seades pikaajaliseks sihiks paremini sünkroniseeritud Euroopa kultuurimaastiku. Sõlmime suhteid, algatame, lisame hoogu ja jälgime tulemusi. Meid võiks nimetada “kõrgprofessionaalidest idealistideks”.
Tallinna töötoas osalevad eksperdid – eelpool mainitud Julian Krohn, Francesca Barone (Dolce & Gabbana sisuõiguste juht) ja mina. Anname näidete põhjal ülevaate sellest, kuidas muusika reklaamidesse jõuab, milliseid otsuseid tuleb langetada, millised on agentuuride, klientide ja produktsioonifirmade rollid ning kuidas tegelda õigustega.
Tulevikku silmas pidades – milline oleks viimane soovitus reklaamiagentuuride loojatele ja produtsentidele, kes „toovad muusikat pildile“?
Muusika on teie sõber. Tehke koostööd kohalike ekspertide ja muusikaettevõtjatega, usaldage neid ning lõigake kasu lõpmatult laiast muusikakaupade valikust.
Loo autor: Martina Tramberg, Music Estonia
Uuri lähemalt “Music in Advertising” workshopi kohta ja tule osale SIIN.
Vaata, millised TMW konverentsil toimuvad üritused võiks huvi pakkuda turundajatele.