INTERVJUU | PÖFFi turundusjuht: kultuuri toetavate ettevõtete eelistamine on sama nagu vabalt peetavate kanade munade eelistamine
PÖFFi turundusjuht Maria Plees kõneleb meie vestluse eel kiirelt telefoniga. Festival ju käib ning ootamatuid küsimusi ja detaile, millele vastuseid jagada, on sadu.
“Kõige lemmikum on see, et kõnede ajal saabuvad ka Slacki sõnumid, postkast täitub võluväel kirjadega ja teinekord seisab veel küsimärgi-näoga inimene su laua kõrval,” sõnab ta sellal, kui mobiili tagasi lauale asetab. “See kestab nii kogu festivali. Siis saab see läbi ja üleöö pole enam ühtegi kõnet, kirja ega sõnumit. Kogu maailm saab justkui otsa, ees ootavad aruanded ja hall reaalsus.”
Säärast elu on ta erisugustes rollides elanud viimased 16 aastat. Ta andis 2008. aastal praktika kaudu PÖFFile sõrme ning on sellest ajast saati olnud erinevates turundusametites festivaliga seotud. Viimased neli aastat on ta seisnud kogu PÖFFi turunduse eest.
Sa oled festivaliga kaua kursis olnud. Kuidas PÖFFi turundus aastatega muutunud on?
Kui alustasin, oli hästi oluline plakateid, brošüüre ja flaiereid teha. PÖFF toimus aastaid tagasi üle Eesti erinevates linnades. Sisuliselt olin trükimaterjalide koordinaator. Siis ju sotsiaalmeediat ei olnud, infot saadi pigem ajalehest ja sellest, mis kuskil silma ning näppu jäi.
Irooniline on see, et teatud mõttes on ring täis saanud. Sotsiaalmeediakanalid on infost üleküllastunud. Sõnumeid ja sisu, mis tähelepanu eest võitlevad, on nii tohutult palju.
Üha rohkem räägitakse sellest, kuidas end sotsiaalmeediast võõrutada ja pause teha, kuidas äppide kasutamise aega mõõta või end üldse sotsiaalmeediast kustutada. Lisaks leidub meie ümber üha rohkem neid, kel ei ole kodus televiisorit ja kes ei tarbi traditsioonilises mõttes telekanaleid. Nagu märgata, siis langevad ka ajalehtede tiraažid.
Nii jäävad veel uudisteportaalid, kus kavalamad on endal reklaamid maha keeranud. Ring on täis saanud! Pead tegema midagi täiesti teistmoodi ja pead inimesi füüsilises maailmas kõnetama. Pead olema igas mõttes kavalam.
PÖFFi korraldades on meie soov luua loetud päevadeks “PÖFFi mõjuala”. Festivali asukohad, koostööd, sõnumid ja värvid on väga olulised lülid, et muuta külastaja jaoks festivalikogemus üheks tervikuks ja tähenduseks.
Näiteks ühendame Tallinna tänavapildis visuaalselt Apollo Kino Coca-Cola Plaza, Kino Sõpruse ja Solaris Keskuse (koduks Apollo Kino Solarisele ja Kino Artisele). Kui seisad Solarise keskuse ees, siis näed otse läbi pika sirge Sõpruse ees olevat bännerit. Kas oled sellele mõelnud? Samuti leiad märgid/viidad, mis aitavad seda teekonda läbida. Tallinn on ka väliskülalistele nii mõnusalt kompaktne, et ei ole vaja isegi metrood otsida! Kusjuures, väliskülalised on uurinud, kus on lähim metroopeatus.
Meil tegelikult ei ole otseselt turunduseelarvet, vaid meil on partneritega vastastikune koostöö. Näiteks kui Elisa on festivali esitleja, siis on ka Elisa kanalid teatud mõttes meie turunduskanaliteks.
Viimastel aastatel oleme festivali koostööde tõttu tundnud üha suuremat vajadust olla loovagentuuri rollis ja panustada sisu tootmisesse. Loome sisu nii PÖFFi kui ka partnerite kanalitesse, räägime lugusid, paneme valmis kujundusi, nuputame koos erilahendusi.
Teie turundust ei saa vist eraettevõtetega väga võrrelda.
Meil ei ole võtta rahaämbrit ja seda igasse kanalisse laiali puistada. Seepärast on turundus koostööpõhine, läbimõeldud ja tähendusrikas. Meile on olulised need ettevõtted, kellega jagame oma missiooni ja kes tunnevad ära mingi väärtuse või sõnumi, mida koos jagada.
No väike ämber teil ikka on?
Sotsiaalmeediakanalitest ei saa üle ega ümber. Meil on külalisi igalt poolt maailmas, meil on esilinastused ja üritused. Endiselt on sotsiaalmeedia see, mille abil on hea suurt hulka infot inimesteni viia ja ka pileteid müüa. Nii nagu turunduses tervikuna, otsime ka sotsiaalmeedias teistmoodi lähenemisi, millega võimalusel viraalseks minna.
Vaatamata sellele, et PÖFFil on oma lojaalne külastajaskond, ei saa unustada ka neid, kes ei ole seda ust veel enda jaoks avanud või neid, kes alles avastavad kultuurisündmuste maastikku ehk noori. Tänu uuele, ägedale ja loomingulisele sotsiaalmeedia tiimile, kes end mõnusalt proovile saab panna, oleme otsinud välja ka üldiseid ja kergemaid teemasid, mis on heaks festivali sisseviskajaks.
Kultuurimaailm ei pea alati tähendama, et kõik on hirmus tõsine, raske ja kauge. PÖFFil on tegelikult ka igaühele miskit. Sh filmid, mida kunagi rohkem Eestis kinoekraanil ei näe. Tänavu annab usinalt filmisoovitusi ka meie uus töötaja Susi AI.
Meil on ju üle 500 filmi, ega polegi lihtne endale sobivad üles leida. Oleme esimene filmifestival maailmas, kes kasutab soovitusteks sellist AI-d. Oleme suunanäitajad! Saab käia kinos ja vaadata, kas Susi tabas biiti või mitte. Talle on kogu maailma filmide andmebaas sisse söödetud, lisaks erinevad huvialad ja muu tarkus. Kõht peaks tal igati täis olema. Targemat ja personaalsemat nõuandjat pole olemas! Susi ju arvestab täpselt selle infoga, mis sa raatsid talle puremiseks ette anda. See on põnev eksperiment.
Mida sa PÖFFi turunduse juures kõige suuremaks väljakutseks pead?
Kindlasti see, kuidas eelarve ja ideed reaalsuseks muuta. Kui sul on hea idee, siis Eesti võlu on see, et keegi teab alati kedagi ja otseselt ei peaks ükski asi tegemata jääma. Väga palju on vaja pealehakkamist, et asjad päriselt juhtuks. Mõnusaks osaks on ka pidev eriliste ideede ja lahenduste otsimine. Näiteks iga aasta proovime teha midagi, mida varem pole tehtud. Kuidas panna linnaruum särama ning mis tekitaks head emotsiooni, kõnetaks ja jääks silma.
Minu laual on kogu turundustiimi juhtimine. Paljud inimesed saavad meiega oma esimese töökogemuse. Nad tahavad end proovile panna, katsetada ja proovida. Tahame nende ideedele võimalikult palju ruumi anda.
Näiteks praktikantidest koosnev tiim ehitab TikToki kanalit, kus nad saavad oma ideed lendu lasta täpselt nii nagu nende nägemus heast sisust on. TikToki kanal peab olema võimalikult vaba, trendikas ja kreisi. Me pole sinna mingeid piiranguid ette seadnud.
Kas noored suhtuvad turundusse kuidagi teistmoodi?
Vanasti oli hästi oluline olla akadeemiline ja põhjalik. Need märksõnad on ka praegu esindatud, aga need ei domineeri enam. Sisu on läinud lihtsamaks, kergemaks ja kiiremini tarbitavamaks. Ei saa teha asju nii nagu varem.
Kui tahad noori kõnetada, siis su tiimis peavad noored olema. Sa ei suuda ise välja mõelda, mis emotsiooni noor sinu sisust otsib ja ootab. Lisaks on nii ka endal kogu aeg põnev ja võimalus õppida ning osa saada erinevatest loogikatest.
Kui tähtis on PÖFF Eesti riigi tutvustamise seisukohast?
PÖFFi korraldamine ja meeskonna ettevalmistustöö toimub aasta ringi. Ülesannete hulka kuuluvad teiste festivalide külastamine, erinevad koostööprojektid meediaväljaannetega, network’mine, et saada hundikäpp ukse vahele ja filmide otsimine, et saada Eestisse esilinastusi, mis visiitkaardina siit edasi maailmasse lendaksid. Alustades Matrixist kuni tuleviku Oscariteni välja.
Mõned filmitegijad on Eestist saanud nii hea kogemuse, et võtavad meiega ise ühendust, ütlevad, et oleme neile good luck charm ja nad tahavad järgmise filmi esilinastuse siin teha.
Hiljuti oli “Gladiaatori” operaator John Mathieson ühes taskuhäälingus ja mainis, et ta tutvus kuskil kahe PÖFFi tiimiliikmega. Nii ägedad hetked!
“The Matrix Resurrections’i” üks esilinastustest oleks pidanud olema PÖFFil, kuid koroona lõi plaanid sassi. Ma olin juba täiesti minestamas – Keanu Reeves tuleb Eestisse! Nimi oli paberil ja kinnitatud. Lihtsalt ulme. Kuid siis jah, koroona rikkus plaanid ära.
Selline töö käib meil kogu aeg taustal. Kui esilinastus toimub Euroopa neljas suures linnas, siis kuidas Tallinnat sinna nimekirja saada? Kuidas inimesi Eestisse tuua? Lennugraafikuid ju tõmmatakse kogu aeg kokku. Siia põhimõtteliselt ei saagi tulla.
Näete end Eesti visiitkaardina?
Kindlasti. Meie festivalile on omane armas personaalsus, vahetu suhtlus ja sõbralik kogemus. Oleme palju kuulnud, et festivali külalised saavad end siin hästi ja vabalt tunda. Võimalusel saavad ka festivali direktorit Tiina Lokki tervitada ja temaga kohtuda, mis teistel A-klassi festivalidel nii tavaline ei ole. Kui põhifestivali korraldama hakkasin, tabasin end mõttelt, et tahaks, et kõik oleks veel suursugusem ja uhkem, kuid tegelikult ongi personaalsus meie visiitkaart.
Kui põhitiimiga liitusin, siis rahvusvahelises kommunikatsioonis eelistasime kirjutada festivali nime pikalt välja ja tahaplaanile jäi nimi PÖFF. Samas on see rahvusvaheliselt nii toredalt pöörane sõna ning iga väljamaalane üritab seda kasutada. Saame talle need tähed selgeks õpetada! Midagi erilist. Praeguseks oleme ühtlustanud kohalikult ja rahvusvaheliselt kasutatavaid nimetusi ja kirjapilte ning loonud sellega selgust juurde.
Ma tõin selle visiitkaardi teema sisse, sest palju räägitakse (kultuuri)kärbetest. Tiina ütles hiljuti intervjuus, et kärpeid on oodata. Võimalik, et eelarve väheneb lausa 530 000 euro võrra.
See on raske teema. Kärped mõjutavad kõiki. Keegi ei pääse, aga kuidas tagada sama kvaliteeti, kui eelarve festivali korraldamiseks on väiksem? Loodame, et leiame siiski piisavalt tuge ja toetust nii riigilt kui ka erasektorist.
Tänavu toimub meil festivali ajal kampaania, kus kutsume üles märkame ettevõtteid, kes toetavad kultuuri. Kui eelistame ja tarbime neid ettevõtteid, siis raha tuleb ringiga kultuuri tagasi. See on sama nagu eelistada vabalt peetavate kanade munasid. See on eetiline. Sa hoiad omasid!
Praegune toetajatering ei ole meil suur, kuid kokkuhoidmine ja ühine missioonitunne on nii olulised. Oleme südamest tänulikud neile, kes meiega sel aastal festivali korraldavad ja igat pidi panustavad! Meil on teiega nii vedanud.
Iga partner jälgib seda, kus ja mida ta teeb ning mis ta ka vastu saab. Turundusmeeskonnaga anname endast kõik ja veel natuke, et igal aastal ootusi ületada. Eriti veel nüüd. Kuid koostöö peab olema alati kahepoolne.
Sesmõttes tundub hea loovtöö. Mõtled kogu aeg uusi nurki!
Ütleme nii, et oleme sunnitud uusi nurki leiutama! Muideks, meil on iga aasta ligi 500 vabatahtlikku ja sel aastal esmakordselt ka 200 praktikanti! Ma isegi ei tea, kus nad kõik on! Mulle meeldib nende inimeste puhul kasutada sloganit: “Sinus on PÖFFi!”
Nad on kindlasti keskmisest erilisemad tegelased, sest on valmis panustama ja endast andma kõik, et aidata festivalil ja kultuuril toimuda. See ühtekuuluvustunne on vägev.
Kõik need 700 inimest on teatud mõttes ka meie saadikud. Turundus algab ikka sinust endast. Ka nemad loovad sisu, panevad postitustele laike, võimendavad meie tegevusi ja annavad hoogu ning ka inspiratsiooni meile kõigile juurde. Nad võib-olla ise ei taju seda, aga nad on meie üks turunduskanalitest.
Autor: Siim Kera, TULI