06.05.2023

Olav Osolin Kuldmuna sünnist: ärimehed korraldasid Kuldnaela, aga tulemused tekitasid nii palju virinat, et agentuurid otsustasid oma võistluse teha

Kuldmuna tähistab tänavu oma 25. sünnipäeva ning sel puhul on paslik ajalukku reisida. Kuidas mainekas loovuskonkurss sündis ning keda esimese Kuldmuna võitjatest üritas Olav Osolin enda ettevõttesse värvata? Seda kõike meenutas ta TULI lehel ilmunud sotsiaalkampaaniate loos.

Olav Osolin. Foto: Erakogu

Kuldmunade trall tervikuna sai alguse, kui aastal 1999. aastal aasta varasemate tööde eest esimesi auhindu jagati. 1990ndatel olid tekkinud esimesed Eesti reklaamiagentuurid, nende seas Olav Osolini juhitud Kolm Karu. “Agentuuride direktorid hakkasid kord kuus ühes Vene tänava restoranis käima. Seal peeti ümarlauda, ehkki laud oli kandiline,” meenutab Osolin.

Peamiselt arutati probleemide üle. Näiteks ebaausate võtete kasutamist, kuna reklaamiturul valitses toona Metsik Lääs. Otsiti lahendusi. 

„Mulle sattus ühes Soome agentuuris käies näppu Rahvusvahelise Kaubanduskoja eetikakoodeks, millest tuletasin siinse reklaamikogukonna esimese teejuhi,“ meenutab Osolin. „Hiljem võttis riik sellest malli. Avastasin Eesti esimest reklaamiseadust lugedes, et sinna olid sisse lipsanud ka paar paragrahvi, mille olin teadmatusest tiba valesti tõlkinud.“

Reklaamikonkurss tundus ideena tore, aga paraku ei viitsinud agentuurid ise selle korraldamisega tegeleda. Võimalust nägi kamp ärimehi, kes olid avastanud, et reklaam oli 90ndatel rahva silmis väga kuum teema, mistõttu võis ka eeldada suurt huvi grandioosse reklaamiauhindade gala vastu. Selle tulemusel sündis konkurss Kuldnael, mille žüriis olid valdavalt inimesed, kes polnud kunagi reklaame teinud.

„Kuigi mitmed agentuurid polnud sellest ettevõtmisest vaimustatud ja mõned ei osalenud, sealhulgas meie Kolm Karu, peeti konkurss maha ning auhinnad jagati välja,“ meenutab Osolin. „Kuna tulemuste osas kostus väga palju virinat, siis tekkiski reklaamiagentuuridel kindel soov haarata rahvusliku reklaamikonkursi korraldamine enda kätte.“ Nii sündis Eesti Reklaamiagentuuride Liit. Olav Osolin valiti selle esimeseks presidendiks ja liidu üheks põhikirjaliseks ülesandeks sai reklaamikonkursi Kuldmuna korraldamine. 

Esimese gala kategooriaid oli viis: trükireklaam, välireklaam, teleklipp, raadioklipp ja sotsiaalteemaline reklaam. “See viimane oli seal seepärast, et ma olin Cannes’ist naasnud sotsiaalreklaami lõviga,” meenutab Osolin. 

1988. aastal võitis Osolini ja Priit Pärna Eesti Energia reklaam “Lahkudes kustuta valgus” Pronkslõvi kategoorias Public Services & Social Welfare. Esimesel galal selles kategoorias ühtki Kuldmuna siiski välja ei antud. Põhjus? “Polnud ühtki normaalset tööd,” ütleb Osolin.

Ühe esimestest Kuldmunadest võitis hoopis Saaremaa viinareklaam, mille tegi Hendrik Toompere. “Tahtsin teda endale tööle ja käisin talle peale nagu uni, aga ta läks hoopis teatrisse,” nendib Osolin. „Nüüd on Hendrik üle Eesti kuulus näitleja ja lavastaja, aga keegi ei tea, et minul on kapis esimene elutöö-Kuldmuna!“

Osolini meenutus pärineb Eesti sotsiaalkampaaniate ajalugu lahkavast TULI loost. Loe rohkem.

Tule tähista Kuldmuna sünnipäeva

Autor: Keiu Virro

Kõik uudised

TULIs on üle saja liikme. Liitu sinagi Eesti suurima turunduskogukonnaga!

Loe siit, mis hüvesid TULI liikmed naudivad.

TULIst lähemalt