27.04.2023

AI pealetung, läbipõlemine ja looming iseendale: OFFF Barcelona peegeldas koroona-aastate katsumusi ja uusi disainitrende läbi lootusrikka prisma

Märtsi eelviimasel nädalal kogunesid loovinimesed Barcelonasse, kus toimus taaskord üks maailma suurimaid loovusfestivale OFFF. Kolmest esinejatest ning inspiratsioonist pungil päevadest teeb üdini subjektiivse ülevaate Melissa Tuuling disainistuudiost Fraktal.

OFFFil said kokku inimesed, kes lähevad disaini süvitsi. Foto: Melissa Tuuling

Kui Lõuna-Prantsusmaal toimuv Cannes Lions on laiema fookusega ja koondab kokku nii turundus-, PR-, reklaami- kui ka disainiinimesed, siis OFFF on kõvasti kontsentreeritum. Erinevat tüüpi disainivaldkondadele keskenduv OFFF on neile, kes tahavad minna süvitsi disainiteemadesse ja saada põhjalikke ülevaateid tööprotsessidest ning värsketest trendidest. 

Kurikuulus AI ja masinõpe on tulnud, et jääda

AI aktuaalsus ei tule tõenäoliselt enam ühelegi turundus- ja loovinimesele üllatusena. OFFFil käis AI teema läbi pea igast esitlusest. Sellega nii hirmutati ja ennustati loovinimestele hukatust kui ka ülistati uue värske mänguasjana. Enamik esinejatest suhtusid AI-sse siiski kui uude huvitavasse tööriista. 

AI-ga katsetajaid oli mitmeid. Võeti vaevaks AI-d põhjalikult õpetada ja integreerida see edukalt oma kliendiprojektidesse. Hea näitena võiks siin esile tuua illustraatori Marta Cedrá koostööprojekti ajakirjaga LaVanguardia, kus AI abiga sündisid põnevad tüpograafilised kujundused.

Kokkuvõtvalt nägid loovad AI-d pigem trendi ja nähtusena, mis sulandub meie töösse, mitte ei võta seda ära. Võib öelda, et AI kasulikkus sõltus (üllatus-üllatus) inimesest endast – sellest, kui palju taheti ja viitsiti sellega katsetada ning päriselt enda kasuks tööle panna. AI-ga vastuolu oli näha pigem neis, kes ei olnud sellega piisavalt süvitsi tegelenud.

Tee töid, mida tahad (vajadusel tasuta), et kliendid sinult telliksid 

Pea igast ettekandest käis läbi julgustus teha projekte ka iseenda jaoks. Multitalent Gavin Strange õhutas looma asju, mida mitte kellelegi vaja ei ole. Jamfactory on hea ülevaade tema töövälistest projektidest, kus ta kompab oma loovuse piire. Ka kuulsa 3D illustraatori Eva Cremers’i portfoolios on iga teine projekt tehtud iseendale. Ta ei ole ainuke. 

Nii mitmegi OFFFil esinenud loovinimese tähelend sai alguse just enese algatatud projektidest. Acrylic fusion’it viljelev Craig Black, kes hakkas kodus kunstiprojektina jalgpalle “värviga üle kallama”, on tänaseks kampaaniaid teinud maailmatasemel jalgpallivõistlustele.

Tõenäoliselt ei mõju see teema suures plaanis liialt uudsena – paljud agentuurid teevad ka Eestis projekte missioonitundest või lihtsalt seetõttu, et “tuli hea idee ja müüme selle kliendile maha”. 

Mida ma siit kaasa võtsin, oli just see mõte, et ehitada oma portfoolio (nii agentuuri kui ka eraisikuna) üles nii, et esile tuua just selliseid töid, mida sa just eriti teha tahaksid. Tavapäraselt keskendume oma professionaalsuse ja kogemuste näitamisele, aga unustame selle, mis meil endil n-ö südame kiiremini põksuma paneb. Seega võib-olla täitsa tasub võtta šnitti Eva Cremersi portfooliost, kus enesealgatuslikud katsetused on toonud talle palju põnevaid kliente nagu näiteks Nike’i.

offf23 activity 2
Väike valim hetki Barcelonast. Kollaaž: Melissa Tuuling

Töö on tähtis, aga mitte kõige tähtsam

Vaimse tervise teema olulisusest ei saanud nii OFFFil kui ka siin artiklis kuidagi mööda vaadata. Pea iga teine esineja pidas vajalikuks seda teemat omal moel puudutada. Just koroona-aastate kontekstis käis läbi mitmeid läbipõlemislugude jagamist, mis lõppesid fööniksina tuhast tõusmise motiiviga. 

Noorelt maailmatuntuks saanud tüpograafiadisainer Gemma O’Brien jagas oma teekonda alates äkilisest edust, läbipõlemisest koroonaajal kuni oma loovuse taasleidmiseni. Gemma oli üks väheseid, kes suutis edasi anda ka ühe võtme läbipõlemise faasist väljumiseks – tuleta endale meelde, mida sa teinud ja saavutanud oled. 

Gemma kannab kaasas hiiglaslikku kaustikut oma töödest ja teda inspireerivast loomingust. Ei tasu ehk kohe tormata poodi kaustikut ostma, aga mõte võtta endale hetk oma tööde meenutamiseks ja ülevaatamiseks, ei ole üldse halb. Tihtilugu tormame ühest tööst teise ja unustame väärtustada, kui ägedaid asju me aegade jooksul loonud oleme. 

Briif on kuld, aga ei ole ka

Re-write the brief to something made out of golden fairy dust and sparkles.” Nii kirjeldasid oma tööprotsessi tuntud Rootsi agentuuri Snask tiimiliikmed. Saalis naerupahvaka kaasa toonud tsitaat on Snaski jaoks täiesti tavaline osa igapäevast. Iga kliendilt tulnud briif tehakse n-ö enda omaks, et võimaliku parima tulemuseni jõuda. Ja mõnikord ei ole üldse halb idee kirjutada briif ilusamaks ja inspireerivamaks, kui see reaalsuses on.

Sarnases võtmes rääkisid briifidest ka mitmed teised esinejad. Staaragentuur Collins käis investeerimisäpi Robinhood brändingu põhjal üksipulgi läbi briifi olulisuse. Ühelt poolt on oluline briifi jälgida, kuid teiselt poolt tuleb enne tööga alustamist veenduda, kas briif on adekvaatne. 

Kui Robinhoodi äpi tellija oli arvamusel, et noori peaks innustama investeerima äpiga, mis võtaks šnitti kasiinomaailmast, siis ei olnud Collinsi tiim selles veendunud. Uurimustöö ja kliendiga mahukate töötubade läbiviimise tulemusena sündis uus briif, mis viis Robinhoodi kasiinomaailmast futuristlikku universumi. Mida sellest järeldada? Briif on alati kuld, aga ei saa eeldada, et see on juba eos kuld. 

Trendid tulevad ja lähevad, aga oluline on olla nendega kursis

Selles valguses jagan kiiret ülevaadet It’s Nice That peatoimetaja Matt Alagiah’i esitlusest, kes tegi kokkuvõtte selle aasta disainitrendidest.

  • AI & Machine Learning – AI ei hammusta! Aeg on hakata katsetama, kui sa juba ei ole seda teinud
  • Make it move – liikuv pilt ütleb rohkem kui 1000 staatilist
  • Maximalist & Messy – minimalism on surnud, elagu üleküllastumine ja ekspressiivsus
  • Returning to the Archive – tea, kust sa tuled ja kasuta seda ära
  • Sci-fi Optimism – tulevik on tume, aga seda ei pea kujutama süngetes toonides

Autor: Melissa Tuuling, Fraktal

Fraktal on TULI liige. TULI ühendab kõiki turundusega tegelevaid professionaale, kes on huvitatud erialase taseme tõstmisest ning valdkonna ärksaimate kaasamõtlejate hulka kuulumisest. TULI-sse kuulub praegu 114 liiget.

Kõik uudised

TULIs on üle saja liikme. Liitu sinagi Eesti suurima turunduskogukonnaga!

Loe siit, mis hüvesid TULI liikmed naudivad.

TULIst lähemalt