28.10.2021

Miks võeti eetrist maha ülemaailmse tormi tekitanud John Lewise reklaam?

John Lewise reklaamidest räägitakse alati palju ja nende jõuluklippe oodatakse pikisilmi. Oktoobris lõi aga üle maailma laineid ettevõtte kodukindlustuse klipp, mis sunniti kolmapäeval eetrist kaduma.

Ekraanitõmmis John Lewise reklaamist, mis alates kolmapäevast eetrist kadus.

Poiss paneb kodus selga kleidi, jalga kontsadega kingad, lööb tantsu, värvib huuled ja keerab kogu maja pahupidi, lõhkudes lampe, sodides seinasid jne. Kas sel viisil soovitakse vaatajale öelda, et kõik on hästi, sest kodu on ju kindlustatud?

Mitu piiripealset teemat

Paljud kiitsid esimese hooga klipi head energiat. Siis aga hakkasid saabuma sajad kaebused. Rahvast ärritasid poisi välimus ja väljakutsuvad tantsuliigutused. Teisalt sai kriitikat klipi sisu: võib jääda mulje, et kindlustatud kodus laamendamine ongi tore. Lisaks istub lõbutseva ja elu nautiva poisi õde vaikselt ja viisakalt paigal ning joonistab, mis tõstatas küsimuse klipi seksistlikus sisus.

27. oktoobril tõmmatigi reklaamile pidurit ning see kadus eetrist. Miks täpsemalt? Sest Financial Conduct Authority (FCA) otsustas, et John Lewis eksitab tarbijat. Nad pakuvad kindlustust õnnetuse läbi rikutud kodule, kuid reklaamis ei ole tegu õnnetuse, vaid pigem tahtliku tegevusega. Lisaks avaldati kartust, et klipp võib õhutada lapsi nähtut imiteerima.

Kokku jõudis reklaam eetris olla veidi enam kui kaks nädalat, kuid tormi tekitati kõikjal maailmas. The Telegraphis ilmus artikkel, kus väideti, et reklaamis võeti minutiga kokku kõik, mis on Suurbritannias praegusel ajal valesti. Ajakirjanik Judith Woodsi sõnul kasvab sel viisil peale põlvkond, kes ei mõista, kui palju higi, verd ja pisaraid on täiskasvanud valanud, et ehitada või soetada endale ilus kodu.

Sarnases stiilis mõttelendusid leiab väga palju, kuid eriliselt on teema püsinud kuumana just Ühendkuningriigis. Sotsiaalmeedias arutletakse massiliselt naiste riietes poisi üle.

Reklaamirahvas kiidab

Austraalia portaalis AdNews sai klipp reklaamiekspertidelt kõvasti kiidusõnu: humoorikas, hea muusikaga, meeldejääv, hoogne, tekitab hea tunde, soe… Tõsi, muuhulgas heideti ette, et klipp oli niivõrd suurepärane, et bränd ise jäi ehk liiga varju – vaatad reklaami ära, aga ei pane tähele, mida üldse müüdi. 

Suuremad John Lewise fännid märkasid kindlasti sarnasust 2015. aasta reklaamiga, kus tüdruk tantsis mööda maja ning taustaks kõlas Elton Johni „Tiny Dancer“. Nüüd tantsis ja mässas üheksa-aastane poiss Stevie Nicksi loo „Edge of Seventeen“ taustal. 

Reklaami „The Life Happen“ lõi agentuur Adam&Eve/DDB.

Mõned klassikud on öelnud, et parim reklaam ongi see, mis ära keelatakse. Näis, kuidas John Lewise värskeim maailma raputanud lugu edasi rullub. Muuhulgas võtab ettevõte ühendust kõigi klientidega, kes ostsid nende toote 11. oktoobri ja 31. oktoobri vahel, veendumaks, et tarbija sai toote sisust õigesti aru. 

Kõik uudised

TULIs on üle saja liikme. Liitu sinagi Eesti suurima turunduskogukonnaga!

Loe siit, mis hüvesid TULI liikmed naudivad.

TULIst lähemalt